Ben ik slecht bezig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Ben ik slecht bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 22:53

Hoi...
De winter breekt aan, voor mij een rot tijd..
Ik heb sinds een jaar een eigen paard.. In de zomer reden we fanatiek dressuur, ze was super rustig omdat ze dag en nacht op land stond. Het ging echt goed en stond elke keer verbaast van wat ze allemaal wel niet kon. Nu begint de winter weer en ik merk dat ze nu alweer veranderd.. Ze is erg afstandelijk in de zin van; ze laat zich nauwelijks aaien etc, terwijl het een echte knuffelkont is.. Het rijden gaat slecht, ze vliegt vaak weg.. Ik weet niet wat het is, misschien doe ik iets verkeerd? Want ze zeggen immers paarden spiegelen hun ruiter.. Ze staat nu dag en nacht op stal, ze krijgt elke dag aandacht en beweging dus daar kan het niet aan liggen denk ik..
Zoals vandaag: ik longeerde haar, ze was lekker rustig aan het draven, ineens springt ze weg en schopt ze richting mij..
Ik hoop echt dat iemand mij tips kan geven hoe ik het beste hiermee kan omgaan. :( :(

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Ben ik slecht bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:55

Mijn merrie wordt ook hartstikke fel en bruut in de winter, terwijl ze in de zomer één en al knuffelkont is :j Ligt aan het weer denk ik.

Bonita_Bon

Berichten: 3239
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Re: Ben ik slecht bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:56

dag en nacht op stal... denk dat daar de schoen wringt?

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:56

Staat ze nu in de wintermaanden meer op stal?

Minder beweging en te weinig uitdaging zijn denk ik het probleem hier.

justdiesel
Berichten: 4948
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:57

Je zegt zelf de oorzaak al, in de zomer staat ze dag en nacht buiten en nu dag en nacht op stal.......
Mijn haflinger werd een arabiertje toen ze hele dagen op stal moest staan.
Ben blij dat ze dat nooit meer hoeft!

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:57

Een paard heeft ook behoefte om gewoon lekker met andere paarden buiten te kunnen lopen. Ze staat nu dag en nacht op stal en de keren dat je haar beweging geeft moet ze luisteren. Niet gek dat ze dan zuur wordt. Ik denk dat het al heel erg scheelt als ze een paar uurtjes per dag buiten in de paddock kan lopen met andere paarden. Paarden zijn er niet op gemaakt om zoveel uur op stal te staan naar mijn mening.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:57

De oorzaak zou best eens kunnen liggen aan het dag en nacht op stal staan liggen. Alleen rijden en aandacht van de ruiter is voor de meeste paarden niet genoeg. Die willen ook zelf hun benen kunnen strekken en sociaal contact hebben met andere paarden.

Nanno_123
Berichten: 1083
Geregistreerd: 29-05-12
Woonplaats: tussen Gouda, Alphen a.d. Rijn en Zoetermeer in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:58

ja hét weer is natuurlijk één.
kan ze niet in de molen of in de paddock naast het rijden of longeren? is ze er toch even wat vaker uit.. snap dat de paarden swinters niet op het land kunnen.
als ze last van spieren hebben of een blokkade hebben kunnen ze ook wat narrig voelen.. en zeker ook gespannen als de spanning op de spieren blijft staan. misschien is lekker laten masseren en loswerken? misschien helpt het.. dat ze drukker worden is niet gek maar dat ze minder aandacht wilt?

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:58

Waarschijnlijk komt het doordat ze dus 24/7 op stal staat.
Ze kan haar energie niet verdeeld over de dag kwijt.

Ook zijn paarden frisser als het weer wat kouder wordt en dan heeft jouw paard dus dubbel veel energie in zich zitten.
Is er geen mogelijkheid om haar enkele uren per dag buiten te zetten (bv op de paddock)?
En/of kun je haar niet elke dag even losgooien (niet longeren, maar even lekker haar benen laten strekken).

Gwahir

Berichten: 755
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: ʕ·ᴥ·ʔ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:58

Een overgang van 24/7 op de wei naar 24/7 op stal lijkt me behoorlijk heftig voor je paard! Mss kan ze toch haar energie niet kwijt en wordt ze daarvan ongedurig. Heb je geen mogelijkheid om haar toch langer buiten te laten op een dag? Krijgt ze ook krachtvoer en is dat nog hetzelfde als in de zomer (en nu mss dus te veel, omdat ze minder beweegt?).

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:58

Ik vind, en het is slechts mijn bescheiden mening dat je paard gewoon meer vrije beweging nodig heeft. Ook in de winter is het voor paarden fijn om zelf te kunnen bepalen of ze nog extra beweging nodig hebben, even een frisse neus halen of met vriendjes spelen. Je paard geeft dit imo ook aan door in de zomer vrolijk te zijn en in de winter dus zo, vind het ook niet zo gek.
Heb je ook geen mogelijk om haar een paar uurtjes op een paddock te zetten waar ze nog wat rond kan scharrelen met vriendjes?
Je kan natuurlijk aan allerlei poedeltjes beginnen om haar rustig te krijgen maar ik denk dat je gewoon geen 23/7 stalpaard hebt en ik zou daar dan ook de oplossing in zoeken.
Krijgt ze veel krachtvoer? Misschien krijgt ze teveel energie binnen dat ze niet kwijt kan?
Laatst bijgewerkt door xSogno op 10-11-13 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Libbylove
Berichten: 353
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:59

Aan de hand van wat je beschrijft denk ik dat het vooral aan overdag op stal zal liggen.. Dan heeft ze de hele dag niks te doen en waarschijnlijk ook minder contact met andere paarden. Dit kan wel een oorzaak zijn, die je ook redelijk vaak ziet. Ze krijgt dan wel de aandacht en de beweging die jij normaal ook geeft, maar ik verwacht dat dat ook maar 2 uur is, dat scheelt natuurlijk wel als ze normaal bv 6 uur buiten staat. Kun je niet testen of het minder wordt als ze in de winter ook naar buiten gaat?

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 23:00

Ik merkte het vandaag ook aan mijn merrie. In de zomer met los teugeltje in het bos te rijden, kijkt nergens naar. Nu begint ze weer lekker te stieren en voor een boel dingen weg te 'vliegen'. Ligt aan het weer.... Want ze staat de hele dag buiten.

petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 23:01

Libbylove schreef:
Aan de hand van wat je beschrijft denk ik dat het vooral aan overdag op stal zal liggen.. Dan heeft ze de hele dag niks te doen en waarschijnlijk ook minder contact met andere paarden. Dit kan wel een oorzaak zijn, die je ook redelijk vaak ziet. Ze krijgt dan wel de aandacht en de beweging die jij normaal ook geeft, maar ik verwacht dat dat ook maar 2 uur is, dat scheelt natuurlijk wel als ze normaal bv 6 uur buiten staat. Kun je niet testen of het minder wordt als ze in de winter ook naar buiten gaat?


Onze pensionstalling bied geen mogelijkheid om overdag naar buiten te kunnen. Ik zou haar wel een paar uur in de paddock kunnen gooien maar zit met mijn opleiding + werk..

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 23:01

Tja, ik sluit me aan bij mijn voorgangers. In de zomer 24 uur lekker kunnen kuieren en lekker sociaal kunnen zijn naar 22 uur op stal en die korte tijd dat ze kan bewegen moet ze ook nog doen wat jij wilt en kan ze niet knuffelen met haar paardenvrienden.. Ik zou er als paard ook bloedjechagrijnig van worden...

En als je stal dat niet biedt dan past deze stal blijkbaar niet goed bij je paard in de wintertijd. Het is soms lastig maar toch zou ik dan op zoek gaan naar een stal waar ze het wel belangrijk vinden om paarden in de winter naar buiten te laten en genoeg paddocks hebben laten bouwen.
Laatst bijgewerkt door troi op 10-11-13 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Ben ik slecht bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 23:02

Geen mogelijkheid om te wisselen met iemand? De een zet buiten de ander haalt binnen? Of ergens anders heen?

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 23:03

petravdmeerx schreef:
Libbylove schreef:
Aan de hand van wat je beschrijft denk ik dat het vooral aan overdag op stal zal liggen.. Dan heeft ze de hele dag niks te doen en waarschijnlijk ook minder contact met andere paarden. Dit kan wel een oorzaak zijn, die je ook redelijk vaak ziet. Ze krijgt dan wel de aandacht en de beweging die jij normaal ook geeft, maar ik verwacht dat dat ook maar 2 uur is, dat scheelt natuurlijk wel als ze normaal bv 6 uur buiten staat. Kun je niet testen of het minder wordt als ze in de winter ook naar buiten gaat?


Onze pensionstalling bied geen mogelijkheid om overdag naar buiten te kunnen. Ik zou haar wel een paar uur in de paddock kunnen gooien maar zit met mijn opleiding + werk..


Kun je dan niet met stalgenoten wat regelen? Als dat niet te doen is zou ik persoonlijk toch een andere stal zoeken waar dat wel geregeld kan worden. Want je paard geeft toch duidelijk aan dat ze dit niet fijn vindt.

xDreamerx

Berichten: 1121
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Tussen de Veluwe en de Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 23:05

Tja, paard zit duidelijk mentaal (en misschien ook fysiek door de omslag van wei-stal) niet goed in haar vel. Dat is de consequentie van 22 uur per dag op stal staan. Het is aan jou om daar al dan niet wat aan te doen, maar het is gewoon te verwachten dat een paard zo reageert. Dat jouw pensionstal geen mogelijkheid biedt om de paarden buiten te zetten, daar heeft jouw paard niet voor gekozen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 23:07

Heb je grote stallen.
Mis kun je ze dan met nog shetlandertje is ze misschien minder alleen verder sluit ik me aan bij se vorige tips

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 23:08

heel erg simpel dit.
Het paard staat te lang en teveel op stal.
Ik heb nooit van die uitbarstingen meer sinds mn paarden zomer en winter buiten(paddock paradijs) zijn en de gelegenheid hebben om te lopen.

japielover

Berichten: 3521
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Ede & Varsseveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 23:09

Het is toch verplicht dat elk paard minimaal 4 uur buiten komt excl de uren dat je traint.
Ik vind het egt kwalijk dat jou paardje niet buiten komt.
En zou als een gek andere stalling zoeken..

petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 23:09

Ja het was vorig jaar ook al zo.. maar dacht dat het toen een periode was van testen.. misschien is het toch goed om rond te kijken naar andere stallen..

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Ben ik slecht bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 23:13

Ik snap trouwens wel dat dat niet makkelijk is (advertenties op marktplaats/ zoekertjes in de lokale krant etc willen nog wel eens helpen) en houd er rekening mee dat je misschien moet inleveren qua comfort voor jezelf. De meeste grotere luxe stallen bouwen liever meer stallen dan meer paddocks dus ben je vaak (niet altijd) aangewezen op de kleinere stallen zonder warm water en zonder binnenbak..
Maar goed, als het gaat om het welzijn van je paard willen de meeste mensen wel wat inleveren :)

petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Re: Ben ik slecht bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 23:14

Ja vind het echt belangrijk dat ze zich blij voelt.. heb ook best een groot schuldgevoel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 23:14

Heel veel paarden worden vervelend/drukker in de winter..
Die van mij is ook veel drukker in de winter en soms vervelender.. Vooral op t moment dat ze weer 24/7 op stal gaat.. Op de stal waar we nu staan komt ze wel ook buiten in de winter als dat kan maar op mn oude stal stond ze dan 24/7 binnen dus dan was t soms ook drama, mja na 2,5 jaar ben je dr aan gewend :P