welk paket moet ik nou kiezen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jumerenik
Berichten: 1101
Geregistreerd: 20-03-13

welk paket moet ik nou kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 20:04

help ik zit mat een probleem. welk paket is voor mij gechikt.

ik heb dislectie en discalculie. ben slecht in talen leren. kan niet teken heb geen gevoel voor muziek. gs boeit ij totaal niet heb ook geen idee wat ik daar nou mee zou moeten ak vind ik ook lastig. het is dat ik hele makelijkte toetsen heb anders zou ik daar ook onvoldoende voor staan.

economie vind ik opzich wel makkelijk maar ik wil niet door het leven als de saaie econoom die de hele dag naar de beurs zit te staren.

ik vind nu nog natuurkunde en scheikunde makkelijk. ik had mij voorgenomen on dat pakket te kiezen. maar helaas. mijn gs leraar tevens mijn mentor is van mening dat dat zoveel rekenen word dat dat ook niet meer mogeijk is.

ik doe op dit moment 3tto vwo

maar nu is mijn vraag aan de wat oudere bokkers.

1. welk pakket zou geschikt zijn
2. word het echt veel nask/ scheikunde echt veel meer reken??

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: welk paket moet ik nou kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:06

Van wat ik hoor van jaargenoten (6vwo) is natuurkunde echt veel rekenwerk en ook nog moeilijk ook. Misschien kan je aan je mentor vragen wat hij denkt dat dan bij je past? :)

123321
Berichten: 4370
Geregistreerd: 05-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:07

Natuurkunde en scheikunde wordt allebei inderdaad veel rekenwerk, ik denk dat je dan inderdaad bij een M-profiel uitkomt.

Vergis je niet, met economie en bijv. aardrijkskunde kun je heelveel kanten op, je hoeft echt niet de hele dag naar de beurs te staren ;)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:09

Ik kan niet zo veel met al die afkortingen die je gebruikt, ben al een tijd van school af, dus wat je nu bedoelt met gs en ak (geschiedenis, aardrijkskunde?) ontgaat me even.
Maar een ding kan ik je wel adviseren. Er zijn officiele instanties die je kunnen testen, en waar dan een beroepskeuzevoorstel uit kan komen. Met vooropleiding vwo (is dat 3tto vwo) moet er toch wat te vinden zijn?

Zomaar een willekeurige link naar een zoekopdracht via Google:

www.brouwersadvies.nl

En er zijn er vast nog veel meer als je gaat zoeken op beroepskeuzeadvies.

jumerenik
Berichten: 1101
Geregistreerd: 20-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 20:12

Cassidy schreef:
Ik kan niet zo veel met al die afkortingen die je gebruikt, ben al een tijd van school af, dus wat je nu bedoelt met gs en ak (geschiedenis, aardrijkskunde?) ontgaat me even.
Maar een ding kan ik je wel adviseren. Er zijn officiele instanties die je kunnen testen, en waar dan een beroepskeuzevoorstel uit kan komen. Met vooropleiding vwo (is dat 3tto vwo) moet er toch wat te vinden zijn?


gs is geschiedenis
ak is aardrijksunde
3tto vwo is 3e klas twetalig vwo (heel veel moormale schoolvakken in het ecngels en op vwo nieveau)
bedankt voor de tip om me tel laten ntesten ga ik zeker doen!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: welk paket moet ik nou kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:13

Nogmaals, laat je testen. Het pakket dat je nu gaat kiezen is bepalend voor je verdere loopbaan.

jumerenik
Berichten: 1101
Geregistreerd: 20-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 20:14

Jezzi schreef:
Natuurkunde en scheikunde wordt allebei inderdaad veel rekenwerk, ik denk dat je dan inderdaad bij een M-profiel uitkomt.

Vergis je niet, met economie en bijv. aardrijkskunde kun je heelveel kanten op, je hoeft echt niet de hele dag naar de beurs te staren ;)


ik weet dat je er veel mee kan. maar ik ben bang om eentonig werk te gaan doen en dat wil ik echt niet :)

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: welk paket moet ik nou kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:15

Waarom zou je met een C&M/E&M profiel wel eentonig werk hebben en met een N&G/N&T profiel niet?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:15

En ook dat kun je aangeven bij de beroepskeuzetest. Daar kan bij het advies rekening mee gehouden worden.

jumerenik
Berichten: 1101
Geregistreerd: 20-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 20:15

oja. ik zou of advocaat willen worden
of iets met sterrenkunde.
:)

jumerenik
Berichten: 1101
Geregistreerd: 20-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 20:16

Destination schreef:
Waarom zou je met een C&M/E&M profiel wel eentonig werk hebben en met een N&G/N&T profiel niet?


niet persee ofzo maar dat is gewoon de indruk die ik krijg. ook van veel oudere mensen die toen dat paket hebben gekozen

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:17

jumerenik schreef:
Destination schreef:
Waarom zou je met een C&M/E&M profiel wel eentonig werk hebben en met een N&G/N&T profiel niet?


niet persee ofzo maar dat is gewoon de indruk die ik krijg. ook van veel oudere mensen die toen dat paket hebben gekozen

Dat is onzin hoor :n

no--a
Berichten: 690
Geregistreerd: 20-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:18

Wat vind je leuk en waar liggen je talenten...
Zelf heb ik voor een NG profiel gekozen met NLT als verplichte keuzevak en economie en MAW als keuzevakken. Op deze manier hoefde ik niet verplicht wiskunde B (te lastig, of in ieder geval met de matige uitleg op mijn school was het voor mij niet te doen) te doen en was ik ook af van natuurkunde (totaal geen talent voor). Ik weet niet of je bekend bent met NLT maar dat vak is opgedeeld in modules, in een aantal modules komt wat rekenwerk voor, maar over het algemeen erg basisch en niet veel. Ik vond het een leuk vak omdat het erg afwisselend is en je dus met veel vakken/studies/beroepen kennis maakt en veel kennis op doet die je bij andere vakken niet op zou doen.

Bedenk goed dat je door te kiezen voor een EM/CM profiel veel mogelijke vervolgstudies uitsluit. Maar bedenk ook goed dat je studie niet per se bepaald wat je later wordt;)
Als je nu kiest voor een EM profiel hoef je echt niet perse een saaie econoom te worden... Het is maar één vak en er zijn zoveel studies mogelijk, houdt dat goed in je achterhoofd.
Persoonlijk vond ik economie en maatschappijwetenschappen ontzettend leuke vakken, juist omdat ze zo anders zijn dan de NG/NT vakken. Voor mij vormden ze dus een leuke en interessante afwisseling.

_Summerly_

Berichten: 1832
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Pretoria, SA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:19

Tussen werk en middelbare school zit nog een tussenstap: vervolgopleiding. Zorg dat je je profiel zo breed mogelijk maakt, dan kun je vrijwel alles. Vaak worden er eisen van bepaalde vakken gesteld, niet aan je hele profiel. Zo kun je met C&M/E&M/N&G Sterrenkunde gaan studeren, mits je wiskunde B en natuurkunde gehad hebt. Aan Rechten worden geen eisen gesteld.

Zelf heb ik N&T gedaan met economie als bijvak, maar ik zit volledig in de Humanities. Zelfs voor Geschiedenis hoef je geen geschiedenis in je vakkenpakket gehad te hebben.
Laatst bijgewerkt door _Summerly_ op 10-11-13 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

jumerenik
Berichten: 1101
Geregistreerd: 20-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 20:19

Destination schreef:
Waarom zou je met een C&M/E&M profiel wel eentonig werk hebben en met een N&G/N&T profiel niet?


niet persee ofzo maar dat is gewoon de indruk die ik krijg. ook van veel oudere mensen die toen dat paket hebben gekozen[/quote]
Dat is onzin hoor :n[/quote]

oke dan weet ik dat ook weer :D
kan jij voorbelden noemen van iets wat je ermee zou kunnen doen(om me eem beetje te orenieteren) :)

no--a
Berichten: 690
Geregistreerd: 20-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:20

jumerenik schreef:
oja. ik zou of advocaat willen worden
of iets met sterrenkunde.
:)


Advocaat is echt een uber EM/CM studie;) Dus als dat je aanspreekt zijn er heus meer beroepen/studies in die richting die je aanspreken, er is tegenwoordig zoveel keuze, kijk maar eens rond op sites van verschillende universiteiten.

Sterrenkunde daarentegen is juist een echte NG/NT studie waar, als ik me niet vergis, behoorlijk wat technisch rekenwerk bij komt kijken.

jumerenik
Berichten: 1101
Geregistreerd: 20-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 20:22

_Summerly_ schreef:
Tussen werk en middelbare school zit nog een tussenstap: vervolgopleiding. Zorg dat je je profiel zo breed mogelijk maakt, dan kun je vrijwel alles. Vaak worden er eisen van bepaalde vakken gesteld, niet aan je hele profiel. Zo kun je met C&M/E&M/N&G Sterrenkunde gaan studeren, mits je wiskunde B en natuurkunde gehad hebt. Aan Rechten worden geen eisen gesteld.

Zelf heb ik N&T gedaan met economie als bijvak, maar ik zit volledig in de Humanities. Zelfs voor Geschiedenis hoef je geen geschiedenis in je vakkenpakket gehad te hebben.



wiskunde b zit er dus niet in. tevel lees werk en ook hell erg met verhaaltjes sommen. en natuurkunde sluit mijn mentor echt uit.

caroline_max
Berichten: 1039
Geregistreerd: 16-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:23

Heb je een officiële dyscalculie én een dyslexie verklaring? Dan zou ik ook even navragen wat er voor aanpassingen er mogelijk zijn voor je op je school.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:23

En Sterrenkunde kan ook heel eentonig werk zijn. Het is echt niet zo dat je iedere dag een nieuwe ster ontdekt of baanbrekende ontdekkingen doet.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:23

jumerenik schreef:
_Summerly_ schreef:
Tussen werk en middelbare school zit nog een tussenstap: vervolgopleiding. Zorg dat je je profiel zo breed mogelijk maakt, dan kun je vrijwel alles. Vaak worden er eisen van bepaalde vakken gesteld, niet aan je hele profiel. Zo kun je met C&M/E&M/N&G Sterrenkunde gaan studeren, mits je wiskunde B en natuurkunde gehad hebt. Aan Rechten worden geen eisen gesteld.

Zelf heb ik N&T gedaan met economie als bijvak, maar ik zit volledig in de Humanities. Zelfs voor Geschiedenis hoef je geen geschiedenis in je vakkenpakket gehad te hebben.



wiskunde b zit er dus niet in. tevel lees werk en ook hell erg met verhaaltjes sommen. en natuurkunde sluit mijn mentor echt uit.

Wiskunde A/C heeft meer verhaalsommen dan wiskunde B ;)

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:23

Je kiest een pakket die je kunt helpen bij je vervolgstudie. Dus daar laat je moeilijke vakken niet voor vallen. Hoewel het voor jou misschien extra hard knokken wordt om het te halen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:24

Rechten studeren is heel veel leeswerk, daar ga jij een hele kluif aan hebben.

123321
Berichten: 4370
Geregistreerd: 05-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:24

Wiskunde A is juist erg veel leeswerk met verhaaltjes, wiskunde B is meer snappen.

Ik zou je ook eens laten testen op beroepsvoorkeur. Ik heb bijvoorbeeld N&G gedaan, maar had achteraf gezien beter E&M kunnen doen :)

_Summerly_

Berichten: 1832
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Pretoria, SA

Re: welk paket moet ik nou kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:25

Cassidy schreef:
Rechten studeren is heel veel leeswerk, daar ga jij een hele kluif aan hebben.
Ik denk dat de TS aan elke wo-studie een hele kluif gaat hebben, want het is ofwel een hoop leeswerk ofwel een hoop werk met getallen (invoeren van data etc.).

Tess_C

Berichten: 931
Geregistreerd: 27-08-12
Woonplaats: Beek (Li)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:40

jumerenik schreef:
niet persee ofzo maar dat is gewoon de indruk die ik krijg. ook van veel oudere mensen die toen dat paket hebben gekozen


Ik heb vroeger TTO gedaan en daarbij het 'pretpakket' C&M gekozen.

Zelf wilde ik de scheikunde en biologie in, wat hem helaas niet ging worden vanwege het niveau wiskunde wat gegeven werd. Ik heb zelf ook een vorm van Discalculie..

Natuurkunde beviel mij niet( beter nog.. heb in totaal maar 1 voldoende gehaald :') )


Ik heb als vrije keuze vakken alsnog biologie en wiskunde a2 gekozen ( weet niet of wiskunde nog steeds met die termen A1,2 en B1,2 werkt )

Zo kon ik nog vrij breed een opleiding kiezen na de middelbare school.

Momenteel studeer ik Tuin en landschapsarchitectuur en dan de richting van Realisatie en techniek.
Dit houdt in.. het maken van uitvoeringstekeningen(bouwtekeningen) voor de aannemer zodat die het werk kan uitvoeren. Eind dit jaar studeer ik af.

Ondanks mijn vorm van discalculie zoek ik toch constant de cijfertjes en het rekenen op. Het is voor mij een uitdaging en het voelt dan ook erg goed wanneer ik duidelijk progressie zie. Iets waar je niet goed in bent hoeft niet per definitie je zwakke schakel te zijn die je nooit beter zal krijgen ;)

Het is hard werken.. maar je hebt uiteindelijk wel iets dan.

( het fabeltje van C&M mensen is dat ze de communicatie ingaan.. ik ken inderdaad een paar mensen die dit gedaan hebben.. maar lang niet allemaal! )