Merrie sterilliseren of prikpil?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
vang
Berichten: 309
Geregistreerd: 25-03-10

Merrie sterilliseren of prikpil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-13 10:15

Beste iedereen,

mijn merrie staat te koop, en dit omdat ik haar gedrag tijdens de hengstigheid echt niet aankan. Ik krijg zelfs schrik van haar. Maar als ze niet hengstig is is ze echt mijn droompaard. De verkoop voelt niet goed aan, en ik zit me suf te piekeren of er geen andere oplossing is. En zo kwam ik uit bij sterillisatie (rechtstaand dan wel, dus geen volledige narcose) of de prikpil om de 6 maand (op een ander topic gelezen).

Graag had ik wat ervaringen van andere mensen verzameld, om zo de beste keuze te kunnen maken. Binnen twee weken komt de dierenarts, en dan bespreek ik alles met hem.

Mijn idée zou zijn: eerst één of twee jaar de prikpil testen, en bij goede resultaten voor de sterillisatie gaan.

Bedankt voor de reacties alvast!


Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 10:18

Misschien een domme vraag hoor. Maar heb je al eens iets van druppels voor de hormonen geprobeerd?

Holistisch paardentrainer, instructeur en cranio sacraal therapeut
www.holistischtrainer.nl

caroline_max
Berichten: 1039
Geregistreerd: 16-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 10:19

Voor de sterilisatie zou ik even contact opnemen met je dierenarts. Niet alle klinieken zijn bereidt dit te doen namelijk. De prikpil zou je kunnen overwegen, maar ik weet dat daar wel wat risico's aan zitten bij bijvoorbeeld katten. Weet niet in hoeverre dat ook bij paarden zo is.

Voor een gezond paard is de sterilisatie op zich niet zo 'zwaar' , de rekening alleen wel. Als je eerst wilt kijken wat het effect zou kunnen zijn is de prikpil vast goedkoper. Zeker als het mogelijk is dat je haar daarna alsnog wilt verkopen. Zelf zou ik liever een merrie willen kopen dan een gesteriliseerde zodat je eventueel er nog een veulentje mee kan fokken.

Set_Elkol
Berichten: 14831
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Merrie sterilliseren of prikpil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 10:25

Heb je al andere dingen geprobeerd, zoals Regumate of Oestress?

Ibbel

Berichten: 48928
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:00

Sterilisatie heeft geen zin, je zult moeten castreren - de eierstokken verwijderen dus. Ik betwijfel of dat staand/laparoscopisch kan.
Prikpil heb ik geen goede ervaring mee, mijn paard bleef daarbij gewoon hengstig.

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Merrie sterilliseren of prikpil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:08

Op een engelse site las ik dat hier behoorlijk wat risico's aan vast kleven en het lang niet altijd het gedrag verhelpt..
Ik zou dus eerst al het ander uitproberen voor ik castratie zou proberen.

caroline_max
Berichten: 1039
Geregistreerd: 16-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:08

Dat kan idd staand, alleen is het dus erg kostbaar. En niet alle klinieken kunnen/willen het doen.

Dott

Berichten: 7171
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:12

Je hebt evt ook nog de optie om een knikker in te laten brengen in de baarmoeder.
Maar hier hoor je ook wisselende ervaringen over.
Ik wilde het destijds bij mn merrie laten doen omdat ze tegen wanden mept en moeilijker is in omgang tijdens de hengstigheid maar haar doorgang was te nauw omdat ze nooit een veulen had gehad en kennelijk van zichzelf ook nog eens erg nauw was. Ik moest nog een keer terugkomen als ze vol in hengstigheid zat maar kort erna kreeg ze een ongeluk dus tis er (nog) niet van gekomen.

Zac ❤️

vang
Berichten: 309
Geregistreerd: 25-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-13 11:14

Een veulentje fokken wil ik niet doen. En bovendien is het een kruising zonder papieren, dus ik wil eigenlijk ook niet dat een ander dit nog doet (er zijn in mijn ogen al genoeg paarden...) Die hormonen heb ik inderdaad nog niet uitgeprobeerd. Maar wat zijn dan precies die risico's bij een prikpil? Op lange termijn zou ik sterillisatie (of castratie) overwegen omdat dit dan gewoon een ingreep is, en je dan geen medicijnen of hormonen in hun lichaam hoeft binnen te brengen gedurende een lange (lees: hele leven) periode.
Mijn hond heb ik op 15 jarige leeftijd geadopteerd. Het is een teefje dat niet gesterilliseerd is. Als ik zie hoeveel last zij er telkens weer van heeft als ze loops is, kan ik ergens wel begrijpen dat het zo'n karakterverandering met zich meebrengt. Volgens mij is dit voor mijn merrie ook niet fijn, dus heb ik er geen problemen mee om de ingreep te laten uitvoeren. Alleen zou ik dan inderdaad wel wat garantie's willen.

Nikass

Berichten: 16530
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 12:11

Paarden kunnen voor extreem gedrag bij hengstigheid goed behandeld worden. Neem hiervoor even contact op met www.holistischdierenarts.nl (gratis telefonisch spreekuur op werkdagen van half negen tot negen). De prikpil kan volgens mij fysieke nadelige bijwerkingen hebben. Castratie lijkt mij een heftige ingreep maar daar heb ik geen ervaring mee. Weet ook niet of je paard daarna anders benadert zal worden door andere paarden (zoals bij honden wel kan gebeuren)
Mocht je tot zo'n ingreep over gaan dan zou ik mij goed laten informeren door meerdere dierenartsen.

ulyse
Berichten: 563
Geregistreerd: 15-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 12:16

Indien mogelijk zou ik kijken om een aantal jaar chemische castratie te geven. Je hebt best kans jij je rijtechnisch daarna zo gaat ontwikkelen dat je er geen schrik meer voor hebt.

Wat doet ze precies als ze hengstig is? En hoelang houd het negatieve gedrag aan?

we verwachten Welsh Corgi pups medio juni 2019

vang
Berichten: 309
Geregistreerd: 25-03-10

Re: Merrie sterilliseren of prikpil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-13 12:23

Het is niet als ik met haar rijd, ze is namelijk nog maar 3,5 en zou op haar vierde professioneel zadelmak gemaakt worden. Ze wordt echt een ander paard. Bij de dagelijkse omgang chagrijnig zijn, vooral naar de andere paarden. Ik interesseer haar op dat moment niet meer. Bij het grondwerk keert ze zich tegen mij. Ze weigert de oefeningen uit te voeren, en als ik aandring wordt ze echt boos. Ze zou zich draaien en stampen als ze kan, en ze heeft dit ook al een paar keer geprobeerd toen ik haar niet aan het touw vasthad.
Chemische castratie, wat is dit dan precies?
Bij honden is het zo'n normale zaak geworden, dus daarom zie ik er ook geen probleem in om het bij een paard een kans te geven. Alleen jammer van het prijsverschil :)

Nikass

Berichten: 16530
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 12:50

Zoals je het hier beschrijft zie ik het meer als een gedragsprobleem wat nog met opvoeding te maken heeft. Zo jong zou ik zeker niet al aan zoiets ingrijpends beginnen. Waarom neem je niet een paar grondwerklessen bij een professionele instructeur? Die kan je vast wel uitleggen hoe je met zulk lastig gedrag moet omgaan. Daarnaast, ik weet niet hoe lang je haar al hebt? Misschien moet jullie band ook nog versterken?

Ragdollcat
Berichten: 14662
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 12:52

caroline_max schreef:
Voor de sterilisatie zou ik even contact opnemen met je dierenarts. Niet alle klinieken zijn bereidt dit te doen namelijk. De prikpil zou je kunnen overwegen, maar ik weet dat daar wel wat risico's aan zitten bij bijvoorbeeld katten. Weet niet in hoeverre dat ook bij paarden zo is.

Voor een gezond paard is de sterilisatie op zich niet zo 'zwaar' , de rekening alleen wel. Als je eerst wilt kijken wat het effect zou kunnen zijn is de prikpil vast goedkoper. Zeker als het mogelijk is dat je haar daarna alsnog wilt verkopen. Zelf zou ik liever een merrie willen kopen dan een gesteriliseerde zodat je eventueel er nog een veulentje mee kan fokken.



Een merrie dat zich zo vreselijk gedraagd tijdens de hengstigheid moet je niet mee willen fokken, en er zijn paardenoverschot........... dus het is niet zo'n ramp om een gesteriliseerde merrie te kopen.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: Merrie sterilliseren of prikpil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 13:07

VSW-->MD

Dressuur is een jurysport,als je daar niet tegen kunt,moet je er ook niet aan beginnen!!
+:)+ Wil je mijn fotografiewerk volgen?? Klik HIER voor mijn FB pagina. Een like, zou ik leuk vinden. +:)+

caroline_max
Berichten: 1039
Geregistreerd: 16-05-10

Re: Merrie sterilliseren of prikpil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 13:37

Ik wist niet dat het om zo'n jonge merrie gaat :D. Maar omdat het paard te koop staat zou ik eerst voor de andere opties gaan. Steriliseren kan dan later alsnog als je dat toch wilt.

In mijn geval heeft de merrie al meerdere veulens gegeven (zonder problemen), en zijn de problemen pas ontstaan toen er géén veulen meer kwam. Merrie veranderde toen in een levensgevaarlijke waak-moeder tov een jonger dier. Dan is sterilisatie uiteindelijk de beste optie in mijn ogen. (en we hebben daarvoor idd die speciale druppels, voedingssupplementen en holistische behandeling geprobeerd)

ulyse
Berichten: 563
Geregistreerd: 15-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 15:28

vang schreef:
Het is niet als ik met haar rijd, ze is namelijk nog maar 3,5 en zou op haar vierde professioneel zadelmak gemaakt worden. Ze wordt echt een ander paard. Bij de dagelijkse omgang chagrijnig zijn, vooral naar de andere paarden. Ik interesseer haar op dat moment niet meer. Bij het grondwerk keert ze zich tegen mij. Ze weigert de oefeningen uit te voeren, en als ik aandring wordt ze echt boos. Ze zou zich draaien en stampen als ze kan, en ze heeft dit ook al een paar keer geprobeerd toen ik haar niet aan het touw vasthad.
Chemische castratie, wat is dit dan precies?
Bij honden is het zo'n normale zaak geworden, dus daarom zie ik er ook geen probleem in om het bij een paard een kans te geven. Alleen jammer van het prijsverschil :)



3,5 jaar? En waarom denk je dat dit met de hengstigheid te maken heeft. En hoevaak heeft ze er last van?

we verwachten Welsh Corgi pups medio juni 2019

vang
Berichten: 309
Geregistreerd: 25-03-10

Re: Merrie sterilliseren of prikpil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-13 17:07

Wel omdat het echt met periodes komt. Plots is het weer over, en even plots duikt het weer op...

vang
Berichten: 309
Geregistreerd: 25-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-13 17:11

Nikass schreef:
Zoals je het hier beschrijft zie ik het meer als een gedragsprobleem wat nog met opvoeding te maken heeft. Zo jong zou ik zeker niet al aan zoiets ingrijpends beginnen. Waarom neem je niet een paar grondwerklessen bij een professionele instructeur? Die kan je vast wel uitleggen hoe je met zulk lastig gedrag moet omgaan. Daarnaast, ik weet niet hoe lang je haar al hebt? Misschien moet jullie band ook nog versterken?


Heb ik gedaan, en het ging een tijdje goed. Tot plots haar gedrag veranderde. Ik durf haar niet aan te pakken op die momenten, omdat ze zich echt tegen me keert. Ze zou me zeker stampen, of me gewoon omver lopen als ik voor haar sta. Ik heb een keer met trillende handen haar halster los gemaakt en ben letterlijk gaan lopen, omdat ze zo verschrikkelijk chagrijnig deed...

Ik heb haar sinds vorig jaar februari, nog niet heel lang dus. We waren net een band aan het opbouwen, maar toen veranderde haar gedrag weer en kreeg ik opnieuw schrik van haar.

Ik besef wel ergens dat ik niet sterk genoeg ik mijn schoenen sta voor haar... Maar ik vind het zo moeilijk om haar te verkopen, uit vrees dat ze ergens slecht terecht komt. Daarom wil ik deze laatste (en inderdaad drastische) oplossing proberen. Volgens mij is het echt wel door haar hengstigheid, aangezien het plots komt voor een periode en dan weer weg is.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 17:19

Je schrijft dat er niet durft te gaan staan op de momenten dat het nodig is. Ik denk dat daar het euvel zit.
Je paard zal iedere keer een beetje verder gaan, omdat jij niet ingrijpt of althans niet voldoende.
Ik denk dat er nog veel winst in zal zitten als je aan het leiderschap gaat werken, onder goede begeleiding!

Holistisch paardentrainer, instructeur en cranio sacraal therapeut
www.holistischtrainer.nl

vang
Berichten: 309
Geregistreerd: 25-03-10

Re: Merrie sterilliseren of prikpil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-13 17:23

Ja dat is inderdaad zo, maar dan blijft nog het feit dat ze zo chagrijnig doet. Dat ligt echt wel aan de hengstigheid volgens mij. Anders zou het constant zijn, toch?

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 17:43

Maar als het alleen die chagrijnigheid is en dat haar gedrag niet zo extreem word, dan is dat toch te overzien? Of eventueel met homeopatische hormoondruppels..

Mijn merrie staat op de Hormoon druppels van Den Hoek. Zij is ook chagrijnig tijdens de hengstigheid, maar daarnaast liep ze altijd stokkreupel door het extremen plassen, daardoor continu bekken kantelen en in combinatie met haar Kissing Spines was dat geen succes.
Die hormoondruppel halen de scherpe randjes er voor haar even vanaf.

Holistisch paardentrainer, instructeur en cranio sacraal therapeut
www.holistischtrainer.nl


vang
Berichten: 309
Geregistreerd: 25-03-10

Re: Merrie sterilliseren of prikpil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-13 19:04

Het willen stampen is voor mij al extreem genoeg :o Het is voor mij gewoon niet meer veilig nu...
Vandaar dat ik haar te koop aangeboden heb, ik heb niet genoeg ervaring om met dir gedrag om te gaan. Maar als ik het probleem van de hengstigheid zelf kan aanpakken hoef ik haar misschien niet te verkopen. Vandaar dat ik bereid ben om prikpil te proberen.

0000
Berichten: 5464
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Merrie sterilliseren of prikpil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 19:08

Maar waarom meteen zoiets drastisch? Er zijn heel veel mogelijkheden om hengstigheid aan te pakken. Regumate en/of andere supplementen maar ook een knikker plaatsen bijvoorbeeld. Ook aanpassingen in je stalmanagement (lichten 's avonds niet te lang aanlaten op stal bv) kunnen helpen. Je gaat nu een beetje van 0 naar 100 voor mijn gevoel, kijk eens naar de tussenliggende mogelijkheden?

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 19:08

Los van wel of niet met haar gedrag om kunnen gaan, heeft de merrie last van haar hormonen.
Je kunt dan het gedrag aanpakken, maar ik denk dat het beter is de oorzaak aan te pakken.
De merrie zit dan gewoon niet lekker in haar vel.

Is ze al eens gescand, ook tijdens de hengstigheid, op afwijkingen in de baarmoeder of op de eierstokken?

'Als het regent in mei, is april voorbij'


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DJZ, GoogleAdsense, Zunzuncito en 31 bezoekers