Hoe moeilijk is een Universitaire Studie?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Hoe moeilijk is een Universitaire Studie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-13 14:04

Afgelopen jaar heb ik mijn propedeuse gehaald (studie: Lerarenopleiding Engels), en nu zit ik er over te denken naar de Uni te gaan..
Maar.. kan ik dat niveau wel aan?
Ik twijfel altijd enorm aan mezelf. Ook toen ik naar het HBO ging, en dat blijkt me gemakkelijker af te gaan dan ik had gedacht.

Maar.. hoeveel moeilijker dan HBO is de Universiteit nu eigenlijk?


IngeK
Berichten: 852
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Hoe moeilijk is een Universitaire Studie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 14:12

Dat ligt heel erg aan je studie en aan je eigen instelling. Over het algemeen zijn universitaire studies wat abstracter, omdat ze meer gericht zijn op de wetenschap dan op het normale werkende leven. Maar of dat voor Engels ook zo is, zou ik niet weten.

Maar als het HBO je gemakkelijk afgaat, dan zou ik het gewoon proberen. Je hebt sowieso al wat studie-ervaring voor op de leerlingen die net van het vwo komen. Persoonlijk lijkt mij het verschil vwo-universiteit namelijk groter dan hbo-universiteit :)

mayniac_val

Berichten: 5539
Geregistreerd: 26-07-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Hoe moeilijk is een Universitaire Studie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 14:27

Ik heb beide gedaan. De universiteit is niet zozeer moeilijker als wel wetenschappelijker. Op het hbo heb ik vier jaar lang alleen stage gelopen en dingen uit mijn hoofd geleerd, puur en alleen gericht op toekomstig docentschap.
Op de universiteit wordt er echter van je verwacht dat je wetenschapper wordt. Het je eigen maken van de stof is wel belangrijk, maar dat is ondergeschikt het leren van op een bepaalde manier te denken en het leren om wetenschappelijke stukken te schrijven, het leren om jezelf binnen een bepaalde wetenschappelijke discussie te plaatsen. Geen gemekker over competentie dit en didactiek dat dus, maar schrijven schrijven schrijven.

In het trotse bezit van een Wilhelmina-pepermunt etende Wilhelmina-kat
Living is easy with eyes closed.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14039
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 14:56

Ik heb daar eens een topic over gemaakt. Ik was begonnen aan de uni, heb toen heel kort de Lerarenopleiding Engels gedaan, en toen héél snel weer terug naar de uni gegaan. Moet je even zoeken in mijn berichten, hij stond op STW. Korte samenvatting: de uni is theoretischer, uitdagender, er wordt meer initiatief verwacht, een kritischer houding. Niet gericht op praktijk en werkervaring maar op theorie en denkniveau. Dat theoretische past mij beter dus voor mij is de uni makkelijker dan het HBO was (de lesstof op het HBO vond ik wel heel eenvoudig, maar juist daardoor was ik totaal niet gemotiveerd meer).

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

“These violent delights have violent ends.”


mayniac_val

Berichten: 5539
Geregistreerd: 26-07-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Hoe moeilijk is een Universitaire Studie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 14:58

Dus dat :j Vond overigens ook geen zak aan mijn pre-master, al die tentamens die nergens op sloegen. Mijn Master vond ik geweldig, lekker schrijven over allemaal leuke onderwerpen :D

In het trotse bezit van een Wilhelmina-pepermunt etende Wilhelmina-kat
Living is easy with eyes closed.

Corelli

Berichten: 9991
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Hoe moeilijk is een Universitaire Studie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 15:02

Ik heb ook 2 jaar uni gedaan (pedagogische wetenschappen en onderwijskunde) en doe nu HBO (maatschappelijk werk en dienstverlening). Ik vond de uni goed te doen, maar het is qua stof wel vooral veel meer en qua schrijfniveau wat lastiger. Op de uni zat ik soms met een groepje teksten uit te pluizen ("wat bedoelen ze in hemelsnaam?!") en op het HBO is de theorie gewoon wat begrijpelijker allemaal.
Op de uni had ik ook veel vakken in het Engels, dat maakt het ook wel lastiger, maar dat argument gaat voor een studie Engels natuurlijk niet op :+

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Re: Hoe moeilijk is een Universitaire Studie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-13 22:35

Bedankt voor de reacties :)

Toch vind ik het nog steeds erg moeilijk om me nou voor te stellen waar nu echt het verschil ligt in de moeilijkheid van de stof.
Meer zelfstandigheid kan ik wel aan, denk ik. Maar... kan ik het niveau aan? Zo'n lastige keuze.. :=

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14039
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 10:47

In de eerste jaren krijg je redelijk veel tentamens. Qua leermethode zal dat vergelijkbaar zijn met toetsen op het HBO, alleen is de stof moeilijker. Bij grammatica gaat het niet over verleden-tijd-regels of het verschil tussen 'would' en 'should', maar over dingen waar je nu nog nooit van hebt gehoord en die in de dagelijkse praktijk ook niet belangrijk zijn - theoretischer, dus. Als je Poetry krijgt dan ga je niet gewoon gedichten lezen, je krijgt ook uitgebreid uitleg over de rijmschema's, stijlfiguren, etc. Zeker bij literatuurvakken bestaat een tentamen niet alleen uit kennisvragen maar moet je ook laten zien dat je die kennis toe kan passen. Dan krijg je bijvoorbeeld een nieuw gedicht te lezen en moet je daar vragen over beantwoorden.

Verder moet je essays schrijven. Je moet dan dus (om even bij Poetry te blijven) zelf een gedicht uitkiezen, eentje die niet tijdens het college is behandeld, en daar moet je de theorie uit de lessen op toepassen. Dat essay moet uiteraard in het Engels, en het is de bedoeling dat je ook secundaire literatuur gebruikt: artikels of boeken. Je wordt daar wel goed in begeleid hoor, in het eerste jaar liggen de eisen natuurlijk veel lager dan in de master.

Als je jezelf snel afvraagt: "Maar wat héb ik hier aan," dan is de uni misschien niet ideaal. Als je het leuk vindt om te begrijpen hoe (de Engelse) taal werkt, hoe een boek in elkaar zit, hoeveel invloed literatuur op de geschiedenis heeft gehad, hoe je teksten goed analyseert, hoe taal verandert - dan zit je daar prima op je plek.

Edit: ik heb nog samenvattingen van mijn Grammar-course van het eerste jaar en ook nog essays die ik toen heb geschreven. Als je wil kan ik je daar wel wat van toesturen, dan heb je wellicht een iets beter idee van wat er verwacht wordt.

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

“These violent delights have violent ends.”

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27951
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Hoe moeilijk is een Universitaire Studie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 11:48

En hou er ook rekening mee dat het curriculum per universiteit ontzettend kan verschillen. Zo heb ik überhaupt nauwelijks grammar gehad, terwijl ze daar op een andere uni veel meer nadruk op leggen.

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

Elsemieke
Berichten: 6198
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Hoe moeilijk is een Universitaire Studie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:10

En veel tentamens zoals ik hier iemand hoor zeggen was bij mij (RU) ook niet echt van toepassing. Per jaar heb ik max 10 vakken op de uni en niet eens voor elk vak wordt een tt gegeven. Gemiddeld zo'n 8 tentamens per jaar denk ik.

Zelf denk ik overigens niet dat de stof per se moeilijker is. Het gaat er om wat jij zelf goed kan: ben je goed lezen en beheren van (abstracte) theorie? Of heb jij meer een houvast of referentie aan de praktijk nodig. Als jij je bij alles afvraagt ' maar hoe moet ik dit in de praktijk doen ', dan kan de uni nog wel lastig worden. Maar wanneer jij het interessant vindt om je meer inhoudelijke te gaan verdiepen in een bepaald onderwerp, dan zal het echt niet moeilijk worden denk ik.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27951
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Hoe moeilijk is een Universitaire Studie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:20

'Moeilijk' is inderdaad een subjectief begrip. Wat de één erg ligt kan de ander totaal niet aantrekkelijk vinden, en dus (vaak) moeilijk.

Praat eens met de studieadviseur. Dat kan gewoon vrijblijvend. Even bellen of ie een gaatje heeft voor een afspraak. Schrijf wat vragen op en stel die daar. Dat heeft bij mij toentertijd erg goed geholpen toen ik twijfelde over mijn eventuele opleiding.

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers