Shetlander laten afvallen , zelf geblesseerd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
caroline_max
Berichten: 1039
Geregistreerd: 16-05-10

Shetlander laten afvallen , zelf geblesseerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-13 12:48

Mijn 10-jarige shetlander merrie moet flink afvallen. Tijdens een logeer-periode bij de buren (ivm hun paard dat niet alleen kon zijn) heeft ze een aantal maanden flink gras gegeten, met als gevolg een fikse buik.

Nu is dezelfde merrie ook heel dik bij mij gekomen, en toen is ze (onder begeleiding van een DA) heel mooi afgevallen. Het was toen vooral een kwestie van minder eten en meer bewegen. Toentertijd deed ik met haar fietsen, wandelen, longeren, grondwerk en af en toe een klein sprongetje. Ze is toen in een jaar tijd mooi slank geworden (en gebleven tot voor kort dus). Sinds een paar week ben ik hier weer mee begonnen.

Helaas ben ik sinds 1,5 week zelf dusdanig geblesseerd dat een heel aantal dingen niet gaat. Een spier in mijn rug is ingescheurd, en mijn nek/rug/schouders zitten nu in de tape. Mijn armen kunnen nu minder bewegen (niet boven schouders), en er mag niet teveel druk op komen. Nu wil ik natuurlijk niet dat het afvallen stopt, en ik hoop dat iemand hier misschien een goed idee heeft.

De merrie;

10 jaar
Helemaal gezond (net gecheckt bloed en mest)
Staat 24/7 buiten in paddock zand/steen. Met schuilstal en 3 andere paarden.
Er is onbeperkt hooi, maar dat zit in slowfeeders/hooikisten waar shet dus niet bij kan. Ze eet wat ernaast valt. Geen gras dus.


Merrie is braaf aan de hand, dus wandelen lukt wel. Fietsen niet, longeren gaat ook lastig. Er is een buitenbak in de buurt en genoeg bos e.d om te wandelen.

Zou ik haar qua voeding ergens mee kunnen ondersteunen? Ik las ergens over magnesium?

Iemand een tip?



sharon2013

Berichten: 806
Geregistreerd: 19-05-13

Re: Shetlander laten afvallen , zelf geblesseerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 14:10

als je paddock niet te groot is, kan je er misschien een beetje met de zweep achteraan als ze hier goed op reageert op afstand? dan hoef jij niet veel te doen, en door stemgeluid en een beetje te zwiepen met je zweep krijgt ze toch voldoende beweging. Zo te lezen krijgt ze niet veel te eten. Het kan ook zijn dat doordat ze alleen hooi/gras eet ze ook een "grasbuik" heeft. Dan lijken ze heel dik maar valt het eigenlijk wel mee, door dit op te lossen kan je haar bijvoorbeeld een klein handje pony- of dieetbrok geven, hier zitten weinig voedingstoffen in en is speciaal voor paarden die moeten afvallen of voor sobere rassen.

caroline_max
Berichten: 1039
Geregistreerd: 16-05-10

Re: Shetlander laten afvallen , zelf geblesseerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-13 14:33

Ja, ik zou haar idd wel los kunnen longeren, dat is wel een goed idee. Maar dan maar wel even naar de bak lopen eerst, anders gaan ze allemaal rennen denk ik :D.

Ze heeft geen echte grasbuik volgens mij, maar ook van die vetophopingen op de schouders en onder de buik. Haar manenkam is wel soepel, en ze schuurt ook niet. Ze staat nu ook alweer een tijdje zonder gras, weet eigenlijk niet hoelang zo'n grasbuik blijft?

Ik zal eens op zoek naar een dieetbrok.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, perdjes en 44 bezoekers