Draaiboek bij uitbraak West Nijl virus in de maak

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Draaiboek bij uitbraak West Nijl virus in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 16:11

http://www.knhs.nl


Afbeelding
Het West Nijl virus wordt overgebracht door muggen.
Foto: Gerard Yuvallos

De KNHS werkt aan het draaiboek bij een uitbraak van het West Nijl virus. Wanneer het draaiboek klaar is kun je dit op de KNHS-website vinden. Het West Nijl virus komt op dit moment (nog) niet in Nederland voor.

Het West Nijl virus kan neurologische en griepachtige verschijnselen bij paarden en mensen veroorzaken. Het virus wordt overgebracht door een mug. Paarden kunnen elkaar niet besmetten, besmetting vindt alleen plaats via besmette muggen.

Een uitbraak heeft grote consequenties voor de paardensector. Daarom is het voor de sector van belang dat er een draaiboek klaar ligt voor het geval het virus in Nederland opduikt. De experts denken dat het aannemelijk is dat het virus zich steeds verder naar het noorden verspreidt en dat het op den duur ook in Nederland zal aankomen. Om ons goed voor te bereiden en verdere verspreiding van het West Nijl virus zoveel mogelijk te beperken, schrijft Klaske Brongers (6e jaars studente Diergeneeskunde, Universiteit Utrecht) voor de KNHS een draaiboek.

Oorspronkelijk kwam de ziekte alleen voor in Afrika, tegenwoordig trekt het steeds verder naar het noorden: in gebieden rond de Middellandse zee, India, Centraal en Zuid Afrika. Vanaf 2000 komt het ook in Amerika voor. In Amerika heeft het zich binnen enkele jaren over heel Amerika en delen van Canada verspreidt.

Verwant artikel

[VN] Afrikaanse Paardenpest steeds groter risico voor Europa
[VN] Risico op West Nijl virus groeit

- Offline -


Ninette

Berichten: 750
Geregistreerd: 15-06-06

Re: Draaiboek bij uitbraak West Nijl virus in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 17:52

hmmm ik denk dat dit virus inderdaad binnen enkele jaren op zal duiken hier.....maar....met alle respect....gaat een student nou straks bepalen wat er met de paarden gaat gebeuren?? Knhs heeft geen proffessioneel team van dierenartsen die dit draaiboek gaan maken? Zoals aangegeven is het een hele complexe zaak.....anders als met koeien en varkens en kippen....Het gaat over handel, sport, recreatie, maneges, zorgboerderijen....Naar een team van proffessionals zal ik echt wel luisteren als het om het welzijn van mijn paarden gaat...maar een student laat ik niet over mijn paarden beslissen.....ben wel benieuwd naar het draaiboek, we zullen zien.

Des te beter je mensen leert kennen des te meer je van dieren gaat houden.

pluklief

Berichten: 4200
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Re: Draaiboek bij uitbraak West Nijl virus in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 18:22

Een 6e jaars student is als het goed is volgens jaar gewoon dierenarts. Daarbij is dit draaiboek waarschijnlijk een stuk makkelijker op te stellen dan voor bijv. APP. Een paard met west nijl virus kan geen andere dieren besmetten, dus het zal in dit draaiboek ook echt niet over ruimen etc. gaan.

ullaatje

Berichten: 3133
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: op mijn landgoed

Re: Draaiboek bij uitbraak West Nijl virus in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 18:34

Dat draaiboek is er al lang al,
Is puur weer paniekzaaierij van de overheid.
Koeienziekte, geitenkoorts, varkenspest en straks de paarden er gaat gewoon geruimd worden, let maar op!
Is helemaal niet nodig, maar zo willen ze laten merken wie het voor het zeggen heeft.
Er is volgens mij allang een vaccin tegen die ligt goed bewaard in de kast.

Drama Queen (Gribaldi) sport,elite, preferent, prestatie eindstand ZZZwaar +3
Fleurtje (Ferdeaux x Gribaldi) elite IBOP 84.5 sport ZZL+3 en broertje Lex ( Geniaal x Gribaldi ) M1+20 IBOP 80,5. Newt ( Expression x Gribaldi ) 2de bezichtiging
Rose-Olivia (For Ferrero x Gribaldi )
Evi ( Oscar ) ster, sport, D-OC, ZZZ+1


pluklief

Berichten: 4200
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 18:42

ullaatje schreef:
Dat draaiboek is er al lang al,
Is puur weer paniekzaaierij van de overheid.
Koeienziekte, geitenkoorts, varkenspest en straks de paarden er gaat gewoon geruimd worden, let maar op!
Is helemaal niet nodig, maar zo willen ze laten merken wie het voor het zeggen heeft.
Er is volgens mij allang een vaccin tegen die ligt goed bewaard in de kast.

Dit is paniekzaaierij. Ga er maar van uit dat er bij west nijl niet geruimd gaat worden de kans daarop lijkt mij erg klein, immers kan een besmet paard niemand anders meer besmetten dus heeft ruimen geen enkele zin. Vaccin is er al lang en is ook al meerdere jaren in omloop, en je kan dus gewoon je paard al enten tegen west nijl. Het voordeel van west nijl is ook nog dat enten gewoon zin heeft als de rest van de kudde niet geënt is, juist omdat een paard het niet kan doorgeven. En er is nog geen draaiboek voor west nijl, wel voor APP: http://www.vwa.nl/onderwerpen/dierziekt ... besmetting Daarbij worden wel de besmette paarden of ernstig verdachte paarden geruimd. Maar dat is dan ook behoorlijk besmettelijk en ook zonder ruimen zeer dodelijk.

Ninette

Berichten: 750
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:04

pluklief schreef:
Een 6e jaars student is als het goed is volgens jaar gewoon dierenarts. Daarbij is dit draaiboek waarschijnlijk een stuk makkelijker op te stellen dan voor bijv. APP. Een paard met west nijl virus kan geen andere dieren besmetten, dus het zal in dit draaiboek ook echt niet over ruimen etc. gaan.

6e jaars student die het jaar daarop dierenarts is, is wel een dierenarts zonder ervaring behalve stages....heb toch liever een draaiboek van een professioneel ervaren team van dierenartsen die alles goed onderzocht hebben.....en tja als ze willen gaan ze ruimen hoor, dan hebben wij echt niets meer over onze paardjes te zeggen...en al is het niet voor het west-nijl virus omdat het geen paard op paard besmetting is, die Afrikaanse paardenpest is er ook nog.

Des te beter je mensen leert kennen des te meer je van dieren gaat houden.

pluklief

Berichten: 4200
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:34

Alleen voor afrikaanse paardenpest is al een draaiboek van de nvwa. Dit gaat volgens mij om een draaiboek voor het KNHS, ten minste zo komt het op mij over, die kunnen toch wel wat minder serieuze maatregelen nemen dan de nvwa. Volgens mij kan het KNHS niet meer doen dat wedstrijden af lassen en verplicht stellen dat je moet enten om deel te mogen nemen.

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Draaiboek bij uitbraak West Nijl virus in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:35

Draaiboek is er idd al lang en daar staat in dat er WEL geruimd gaat worden !
Mijn paarden zijn daarom al 3jr lang geent.

pluklief

Berichten: 4200
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:37


Incroyable
Berichten: 1828
Geregistreerd: 19-06-12

Re: Draaiboek bij uitbraak West Nijl virus in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:50

Kan het fataal zijn of is het gewoon een griepje? Als het de 2e is vind ik dit echt onzin. Dan boeit het me niet of het door een muggetje komt of door iets wat heerst :+

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Draaiboek bij uitbraak West Nijl virus in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 21:11

Het is eigenlijk altijd fataal.

- Offline -

Incroyable
Berichten: 1828
Geregistreerd: 19-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 21:14

Sammie schreef:
Het is eigenlijk altijd fataal.

Oké. Dan is het dus geen geintje. :(

pluklief

Berichten: 4200
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 21:17

jolijn2001 schreef:
Sammie schreef:
Het is eigenlijk altijd fataal.

Oké. Dan is het dus geen geintje. :(

Nou het hoeft zeker niet hoor http://www.diergeneeskunde.nl/zorgvraag ... ijl-virus/
Betekent niet dat je het moet onderschatten, maar eigenlijk altijd fataal is het absoluut niet.
'De incubatietijd bedraagt 5 tot 15 dagen en er is melding van een sterftepercentage bij klinisch zieke paarden van maar liefst 40%' Bron: http://www.levendehave.nl/kennisbank/pa ... nijl-virus

Volgens mij halen hier wat mensen west nijl virus en Afrikaanse paardenpest door elkaar, paardenpest is inderdaad wel in het overgrote gedeelte van de gevallen fataal.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Draaiboek bij uitbraak West Nijl virus in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 21:22

Hhhm, ik overwoog al om volgend voorjaar te beginnen met enten, maar nu weet ik het eigenlijk wel zeker.
Er zullen nu vast een aantal mensen "weggegooid geld" komen roepen, maar voor een beetje zekerheid heb ik het er wel voor over.

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 21:39

pluklief schreef:
Mist schreef:
Draaiboek is er idd al lang en daar staat in dat er WEL geruimd gaat worden !
Mijn paarden zijn daarom al 3jr lang geent.

Bron? Op de site van het nvwa staat daar namelijk niks over. http://www.vwa.nl/onderwerpen/meest-bez ... besmetting


Sorry, iets te snel geweest, ik zat in de war met African horse sickness

TurboTinker

Berichten: 14900
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Meppel

Re: Draaiboek bij uitbraak West Nijl virus in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 23:56

Als het bijna altijd fataal is.. valt er weinig te ruimen door de overheid. Laten we maar hopen dat het ons overslaat

pluklief

Berichten: 4200
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 08:33

Snackie schreef:
Als het bijna altijd fataal is.. valt er weinig te ruimen door de overheid. Laten we maar hopen dat het ons overslaat

Het is niet bijna altijd fataal. Er wordt hier veel geroepen maar volgens mij roept bijna iedereen hier over de Afrikaanse paardenpest.
West nijl: Voor 40% van de dieren die ook daadwerkelijk ziek worden is het fataal, maar een deel van de dieren die het krijgen tonen geen verschijnselen en zal je het dus ook niet merken. Je kan gelukkig vaccineren, doordat paarden het niet aan elkaar kunnen doorgeven zou dit ook moeten werken als je de enige in de kudde bent die vaccineert.

Afrikaanse paarden pest: Hiervoor is al wel een draaiboek van het NVWA waarin inderdaad staat dat besmette dieren en ernstig verdachte dieren geruimd worden. 'Afhankelijk van de vorm die ze ontwikkelen gaat 50 tot 95 % van de besmette paarden en muildieren dood'. Hier tegen kan ook (nog) niet gevaccineerd worden.

http://www.levendehave.nl/kennisbank/al ... aardenpest
http://www.levendehave.nl/kennisbank/pa ... nijl-virus

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Re: Draaiboek bij uitbraak West Nijl virus in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:38

Men kan z'n paarden gewoon tegen West Nijl virus laten enten. Dat ligt niet ergens achter in een kast en op slot. Gewoon volgend jaar beginnen en het eerste jaar 3 x enten.
Het is alleen niet goedkoop. Maar wat heb je liever, een geënt, levend paard of een ziek en daarna dood paard. En West Nijl verspreiding kan soms wel eens heel snel gaan. Dat hebben ze in de VS wel gemerkt.

Zelfs als je een minderheid van 1 bent, de waarheid blijft de waarheid. (Gandhi)
He who lights the match, will catch the fire one day.

Je zult maar een ééndagsvliegje zijn en je dag niet hebben.


Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Draaiboek bij uitbraak West Nijl virus in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-13 09:21

Ik zie idd dat ik de APP en WNV door elkaar heb gehaald. APP is fataal, WNV is een vaccijn voor, anky ent haar paarden al in.

- Offline -

Ginam

Berichten: 737
Geregistreerd: 02-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 17:24

Weet iemand of het vaccin goed beschermt? Dus of het echt de kans aanzienlijk verminderd op het krijgen van het virus tijdens een epidemie. Ik las ergens dat het 40 euro per keer kost en de eerste keer moet je 2 keer enten. Daarna 1 keer per jaar.
Ik overweeg om mijn paard te laten vaccineren (staat in NL), ook omdat ze de kans groot is dat ze over een aantal jaren naar Canada verhuist.

"As is a tale, so is life: not how long it is, but how good it is, is what matters."

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Re: Draaiboek bij uitbraak West Nijl virus in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 19:58

@ Ginam,

Als je een paard voor de eerste keer laat enten, heeft het een booster (basis enting) nodig. Dus 2x in een afstand van hier bij WNV 5 tot 6 weken. Dan jaarlijks 1 keer. Vergeet je een jaar te laten enten, moet je weer opnieuw beginnen met de booster.

Hetzelfde geld overigens ook voor de influenza inentingen.

Veulens krijgen hun eerste enting als het ca. 24 weken oud is, daarna krijgt het na hoogstens 92 dagen de boosterenting, de zogenaamde basis enting dus. Dan ook ieder jaar herhalen.

Mensen die heel vaak met hun paarden op wedstrijd gaan, laten ook wel 2 x per jaar tegen influenza enten.

Als je uiteindelijk je paard naar Canada laat overkomen, is nog wel wat meer nodig. Maar dat moet je tegen die tijd zelf maar even uitzoeken wat Canada op dat ogenblik voorschrijft betreffende de import van paarden.

Zelfs als je een minderheid van 1 bent, de waarheid blijft de waarheid. (Gandhi)
He who lights the match, will catch the fire one day.

Je zult maar een ééndagsvliegje zijn en je dag niet hebben.

Ginam

Berichten: 737
Geregistreerd: 02-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 23:12

10y schreef:
@ Ginam,

Als je een paard voor de eerste keer laat enten, heeft het een booster (basis enting) nodig. Dus 2x in een afstand van hier bij WNV 5 tot 6 weken. Dan jaarlijks 1 keer. Vergeet je een jaar te laten enten, moet je weer opnieuw beginnen met de booster.

Hetzelfde geld overigens ook voor de influenza inentingen.

Veulens krijgen hun eerste enting als het ca. 24 weken oud is, daarna krijgt het na hoogstens 92 dagen de boosterenting, de zogenaamde basis enting dus. Dan ook ieder jaar herhalen.

Mensen die heel vaak met hun paarden op wedstrijd gaan, laten ook wel 2 x per jaar tegen influenza enten.

Als je uiteindelijk je paard naar Canada laat overkomen, is nog wel wat meer nodig. Maar dat moet je tegen die tijd zelf maar even uitzoeken wat Canada op dat ogenblik voorschrijft betreffende de import van paarden.


Bedankt voor de info! Ja voor Canada is wel meer nodig ;)

"As is a tale, so is life: not how long it is, but how good it is, is what matters."

Kreeft668
Berichten: 5
Geregistreerd: 17-11-13

Re: Draaiboek bij uitbraak West Nijl virus in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 07:19

Ik heb mijn paard ook al een jaar of 4 ervoor ingeënt .
Eerst 2xdaarna 1x per jaar.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 bezoekers