Twenter te klein.. Meningen gevraagd!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LaNoah
Berichten: 23
Geregistreerd: 19-11-12

Twenter te klein.. Meningen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-13 05:46

Hallo dames, en natuurlijk heren!

Ik zit met het volgende en zou graag meningen horen van anderen.

2 jaar en 8 maand geleden is mijn prachtige veulen geboren. Lanoah. Aangezien moeders 162cm was en vaders 166cm heb ik me nooit druk gemaakt om de hoogte.

Maar inmiddels is mijn twenter bijna 3 jaar en maar 150cm.
Ik zelf schat de kans klein in dat ze nog een echt paard gaat worden.

Maar nu? Wat is het verstandigste.
Haar blijven houden, en hopen/bidden/smeken dat ze de 160cm gaat halen. Maar dus wel investeren zowel geestelijk als financieel. En het aankijken tot haar 4de( voor die tijd zal ze dus ook niet zadelmak of wat dan ook worden gedaan met haar)

Of toch overgaan tot verkoop( hoe pijnlijk dat ook is) en dan een paard te kopen die de juiste hoogte al heeft.

Het doet me echt heel veel pijn en verdriet. Maar ik zit al met een volwassen merrie 'opgescheept' ( waar ik ook zielsveel van hou) die niet helemaal was wat ik zoek. En ik had me hoop gevestigd op de jongedame.

Dus ik zou graag wat meningen willen weten

Ps, alle groei schema's, touwtjeswerk en weet ik veel wat nog meer heb ik al doorgelezen. Vandaar ook dit dillema.

Alvast bedankt voor je reactie!


Anoniem

Re: Twenter te klein.. Meningen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 06:09

Waarom wil je graag dat ze een paard wordt? Voor de wedstrijden?
Als wedstrijd rijden echt je passie/droom is zou ik dan toch voor verkoop gaan.

Princesj

Berichten: 4545
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Twenter te klein.. Meningen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 06:35

Is ze in de afgelopen jaren ziek geweest of weinig kunnen eten?

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

Libera

Berichten: 3972
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Twenter te klein.. Meningen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 07:00

Mijn paard is van zijn 3de tot zijn 5de echt nog gigantisch de hoogte in gegaan, en s nu bijna 7 en over de 1.70m. Dus ja, dat kan nog best hoor!

Met de touwtjes test kwam ik er wel steeds op uit dat iet nog niet klaar was met groeien, maar was moeilijk voor te stellen hoe groot hij nog zou worden. Maar hij is ook vooral in de breedte heel erg uitgedijt en dat lijkt ook gelijk al heel anders.

Ik zou dr gewoon houden, langzaam aan wat gaan rijden (krijgen ze soms ook ineens een groeispurt van!) En sowieso even wachten tot het voorjaar (Dan groeien z het hardste :) )

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

mirm

Berichten: 861
Geregistreerd: 22-11-06
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Twenter te klein.. Meningen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 07:11

Mijn paard was met twee en half ook maar net over de 1.50. Nu is ze vijf en 1.64. Ik zou dus wachten.

I love Zilda en Dana!!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110618
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Twenter te klein.. Meningen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 07:54

De kans is klein dat ze nog een paard wordt, maar er is wel een kansje inderdaad.
Soms fokt de moederlijn bijvoorbeeld klein of juist de vader. Wie is de vader?
Ook komt het voor dat het eerste veulen van de merrie klein blijft en zo zijn er nog meer redenen.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Re: Twenter te klein.. Meningen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 08:04

Sommige paarden zijn nu eenmaal laatbloeiers qua groeien. Mijn paard was met 2,5 jaar ook niet zo groot inmiddels is hij uitgegroeid en ong 1.67 cm. Ik zou het ook nog wachten en het aankijken..

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Re: Twenter te klein.. Meningen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 08:09

Zelf zou ik ook nog even wachten :)

Athos was 4.5 jaar en 1.42 hoog, toen ik hem kocht. Nu is hij 6.5 jaar en 1.47 hoog.
(en hij is dit al een tijdje :) ruim een half jaar tot een jaar).

Hij heeft dus nog na zijn 4.5 jaar nog 5 cm kunnen groeien.
(in die tijd werd ie al bereden etc. )


kekaro
Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Purmerend

Re: Twenter te klein.. Meningen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 08:39

Mijn dame is nog zeker 10cm gegroeit na haar derde...ik zou dus ook afwachten.
Ze zal ook nog een stukje breder worden natuurlijk.

♥♥♥♥♥† 15-08-2016 ~Kenny~ mis je stinkertje ♥♥♥♥♥
♥♥♥~ Kleine Kenny ~♥♥♥

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Re: Twenter te klein.. Meningen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 08:55

Ik bedenk me net dat ik een veulen gefokt hebt uit een merrie van 1.64, vader was nog geen 1.60 veulen is inmiddels 6,5 jaar en ruim over de 1.70 heen..

Sette

Berichten: 1084
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Twenter te klein.. Meningen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 09:36

Ja is een lastig dilemma. Niemand kan het precies voorspellen hoeveel ze nog gaat groeien, het blijft een gok. Ik ken idd beide kanten, van niet veel meer gegroeid tot nog echt de hoogte in. Afstamming zegt niet altijd alles. Veel sterkte met je beslissing. En anders de andere merrie verkopen?

"To change the world, start with one step. However small, the first step is hardest of all".

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Twenter te klein.. Meningen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 09:41

Mijn merrie was als 2,5 jarige 152cm en nu met 5 jaar 1.62cm.
Mijn ruin was met 3 jaar (voorjaar) net 1.54 cm en werd nog 170cm.
Een paard groeit tot zijn 7e.

IngeK
Berichten: 872
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Twenter te klein.. Meningen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 09:49

Waarom mag ze niet wat kleiner blijven? Maakt die 5 cm echt zoveel uit behalve onze willekeurige kunstmatige pony-paard grens?

Mayasfrenk

Berichten: 1402
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Re: Twenter te klein.. Meningen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 09:53

Ik zou nog even wachten maar wel al wat licht gaan werken. Ik werk zelf met paarden en ook veel jonge dieren. Mijn ervaring is dat zodra je begint met ze te werken ( niet overdrijven maar 4x per week 20 minuutjes is helemaal geen probleem) ze ineens heel erg gaan veranderen/groeien/uitzwaren. Dus ik zou dat eerst proberen. plus een jong paard dat al wat kent ( met jong bedoel ik 3 of ouder) verkoop je aanzienlijk makkelijker als wanneer er nog helemaal niks mee gedaan is.

Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 10:10

mijne was als 1,5 jarige 1,45 inmiddels is ze als 6 jarige maar 1,55 geworden terwijl vader en moeder allebei ruim over de 1,60 zijn.
ik heb er totaal geen probleem mee, mijn andere merrie van 1,60 toont het zelfde als zij met 1,55

:+:Calistha, Midnight, Serai, Yindi :+:

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 10:11

Bedenk me ook net dat ik ooit een E-pony (een van tweeling) heb ingereden voor de verkoop.
Paar jaar later is ze op de keuring ster geworden als rijpaard.

Bovendien maakt mij persoonlijk die paar cm niets uit. In alle andere landen buiten nederland is het gewoon een paard.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 10:13

IngeK schreef:
Waarom mag ze niet wat kleiner blijven? Maakt die 5 cm echt zoveel uit behalve onze willekeurige kunstmatige pony-paard grens?


Voor de sport staat het mooier om op een paard te zitten.

Als jezelf groot bent zit het ook fijner.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....


Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Re: Twenter te klein.. Meningen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 10:20

Wij hebben een een paard verkocht dat met 3,5 jaar oud 1.63m was, te klein voor mijn vader. Het paard was op 7 jarige leeftijd 1.74m.
Mijn eigen paard was 1.63m met 3,5, prima hoogte voor mij, maar nu met 5,5 ook 1.68m. (Had niet gehoeven Hihi ;) )
Ongekende groeispurten, onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk dus.

The Art of Riding: Keeping a horse between you and the ground

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Twenter te klein.. Meningen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 10:24

Mijn merrie is na haar 3e nog 5 cm gegroeid en mijn vorige paard nog 7.

Voor stamboekopname is het echter wel heel fijn als ze 165 of meer zijn.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Twenter te klein.. Meningen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 10:29

Mijn ruin was met 3 jaar maar 1,44. Nu is hij 4,5 jaar oud en meet hij bijna 1,50. ik zou persoonlijk het paard aanhouden en afwachten totdat ze een jaar of 4is. Ze groeien nog zo enorm.

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

kiki1976

Berichten: 16845
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 10:29

Ik herken je probleem.
Ik kocht een jong pony waarvan d'r ouders 1.43 en 1.48 waren. Zou je daar tussen
in zitten was dat groot genoeg voor mij.
Helaas bleef zij op 1.27 steken op 3.5 jarige leeftijd. Ik kreeg toen ook het advies om af te wachten, want wie weet zou ze toch nog een spurt krijgen.
Maar om eerlijk te zijn geloofde ik daar niet meer in.
En ik heb haar verkocht.
Ondertussen is ze 5 en nog steeds nog geen 1.30

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

IngeK
Berichten: 872
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 10:37

Met een moeder van 1.62 en vader van 1.66 was "165 of meer" zoals NatasjaE zegt niet echt iets om op te rekenen. Ook wat betreft "mooi op wedstrijd" en "mooi voor lange ruiter", dan had TS wel paarden van 170+ gefokt. Met deze combinatie krijg je een kleiner paard, en TS "smeekt" dat ze 1.60 wordt. Dus vraag ik me af, waarom smeken om 1.60 en is het met 1.55 echt te klein? Kijk als TS heel lang of zwaar is, oké, maar op die paar centimeter na is het nog steeds hetzelfde paard dat je hebt gefokt, waar je al 2,5 jaar voor zorgt, waar je je boktnaam naar vernoemd hebt... Is dat dat niets waard? Het wordt echt niet ineens een fjord omdat het een ponymaat blijft.

Maar goed ik heb een hele leuk ponypaard van 1.54 dus ik ben een beetje bevooroordeeld, zeg ik er maar gelijk bij :o

Edit: Beetje te snel

LaNoah
Berichten: 23
Geregistreerd: 19-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-13 11:16

Princesj schreef:
Is ze in de afgelopen jaren ziek geweest of weinig kunnen eten?


Ze is nooit naar een echte opfok geweest en heeft altijd bij mijn merrie gestaan. Niet in hetzelfde weiland.
Maar met wat andere veulens. Toen ze bijna een was heeft ze hele lichte droes gehad. Maar heeft ze heel weinig last van gehad.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Twenter te klein.. Meningen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:21

Is het het eerste veulen van de moeder?
Hoe zit het met de mat van de grootouders?

Welk bloed zit er achter moeder?
En wie is de vader?

Zjie's the One dressuur = Z2 + 2, springen = M +2 , SGW B +0
Fokker van het Bronzen Hengst veulen 2016 ! [o]

LaNoah
Berichten: 23
Geregistreerd: 19-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-13 11:24

En ja helaas is het voor mijn lengte vooral nodig dat ze 1.60 word. Haar mamma past perfect.

Maar ik ken helaas ook de mensen die er rondlopen op de wedstrijden. In hun ogen zal ze dan altijd een pony op een paarden wedstrijd zijn. En ik had wel de ambitie met haar( juist omdat het niet met haar moeder lukt).

En het is het absoluut waard, zij is het waard. Maar dan kom ik er alsnog op dat ik een pony heb terwijl ik eigenlijk een paard wou om daar de dingen mee te doen die ik nu niet kan met haar moeder.

Ze is ook nooit een jaarling/naarling geweest. Alles is altijd mooi in proportie gegroeid. Heeft dat ook nog invloed.

Ik ben zeg maar echt opzoek naar dat beetje hoop. Want anders kan ik net zo goed nu afscheid nemen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 bezoekers