Longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Yasmijntje

Berichten: 2084
Geregistreerd: 13-09-13

Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-13 09:36

Beste bokkers. Mijn verrzorgpaard is enorm koppig en ik wil haar graag aan de longeerlijn wat meer leren. Nu ben ik noggal onervaren, behalve dan dat ik al wel paardrijd in een les waar mensen zitten die al 7 jaar rijden. Maar ik heb geen ervaring met de longeerlijn. Nu zal iedereen vast gaan zeggen: Doe het dan niet, want je hebt geen ervaring. Maar hoe moet ik die ervaring dan krijgen als ik het nooit probeer. Dus, hebben jullie misschien tips? Ik ga binnenkort een nieuwe longeerlijn en longeer zweep kopen, hebben jullie ook nog tips welke het fijnste zijn? Alvast bedanktt!!


debravanesch

Berichten: 889
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 09:57

Vraag iemand die er ervaring mee heeft om hulp en uitleg en om het je te leren. Je houding naar het paard toe is namelijk ook al belangrijk

Ikzelf gebruik een dressuurzweep en geen longeerzweep, ik ben namelijk heel onhandig met die dingen en stond er zelf meer op dan dat ik ze gebruikte.
Van lijnen moet je er eentje nemen die niet zo makkelijk branden. Het kan al eens gebeuren dat de je paard wegschiet en wel dat kan brandwonden geven aan je handen.

Marocje
Berichten: 5590
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:19

-Baken een ruimte af, of misschien kan je gebruik maken van een longeer cirkel?
-Longeer met halster of kaptoom. Eerste keren beter niet met bit om te voorkomen dat je het bit (per ongeluk) door de mond trekt ivm verkeer bevestigen.
-Loop eerst het rondje mee wat de pony moet maken, zowel linksom als rechtsom.
-houd de lijn op de juiste manier vast: zorg ervoor dat hij snel kan ontrollen zonder in de knoop te raken. Zelf rol ik de lijn dus niet op (zoals een lasso zegmaar) zorg ik dat de lussen aan het uiteinde zijn. Ik rol hem dus om en om en houd in het midden vast.
- Als je op de linkerhand begint: pony hoofd is links van jou. Je houd de lijn in je linkerhand, zweep in rechterhand. Op die manier vorm je een driehoek, en daar sluit je de pony tussen op. Jij loopt in een rechts lijn achterwaarts, en geeft het commando om te stappen. De zweep wijst nog richting buik/kont, zodat de rechtuit stapt op de volte. Denk hierbij goed aan je eigen (drijvende) positie. Begint hij te stappen, uitvoerig belonen (met stem!)
- Wees duidelijk en consequent in je hulpen. Zorg dat je je bewust bent van je eigen lichaamstaal. Luister goed naar je pony: als hij iets niet doet, zal ie het hoogstwaarschijnlijk ook niet begrijpen (wat jij bedoelt)
- Om op de andere hand over te gaan, of de longeerlijn anders te bevestigen oid: laat de pony stappen, loop zelf rustig richting pony, maar nu juist meer begrenzend (dus richting schouder) Koppel daar weer een commando aan zoals 'HO". (Hij zal uiteindelijk stoppen omdat jij bij hem komt). Op deze manier voorkom je dat je pony telkens naar binnen valt of wil wanneer hij moet stappen, omdat ie dan denkt klaar te zijn.

Zelf leer ik de paarden dus de commando's van de gangen aan, maar ook 'Halt' en 'om'.

Helaas ben ik niet zo goed in uitleggen, maar hoop dat je uit dit verhaal wat tips kan halen om mee aan de slag te gaan.

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:22

Ik gebruik zelf gewoon een goedkope longeerlijn (of nylon menleidsels, maar die heb ik per toeval een keertje op de kop weten te tikken. Een goedkope longeerlijn bevalt prima). Qua zweep heb ik die van Lammert Haanstra, want die ligt zo fijn in de hand (ik longeerde toen ik die kocht 4-6 keer per week). Daarnaast vind ik een slipketting (zo eentje voor honden) ideaal. Deze gebruik ik in combinatie met een hoofdstel. Ik geloof dat de slipketting van mij 55cm is. Het belangrijkste is om een niet te dunne te kiezen, anders heb je het risico dat hij breekt als het paard uitbreekt (bij deze ben ik al als een konijn achter het paard aan getrokken en hij is nog steeds heel). En je hebt een extra touwtje nodig (20cm?), 6mm touw van de action gebruik ik. Van dat touwtje knoop je een lus.

Longeerlijn: http://www.horsetopshop.com/HKM-longeer ... ft-8-meter
Longeerzweep, bijv: http://www.horsetopshop.com/Webwinkel-P ... (tweedelig).html
Slipketting: http://www.dehuisdiersuper.nl/slipketti ... 3godbTIAiw (60x0.4)

En dan je gewone hoofdstel.

Bevestigen doe je zo: De lus om de slipketting heen. Daarna de uiteinden van de slipketting door de bitringen, dan moet het touwlusje in het midden zitten, onder de kin. Je klikt dan de 2 ringen en het lusje aan de musketon van de longeerlijn en dan heb je een bevestiging die op beide bithelften evenveel druk levert.

Ik heb een voorbeeldfoto, om het wat duidelijker te maken. Maar die zit wel met de leidsels, dus het lusje kan je niet zien. Maar je kan wel zien waarom daar een lusje handig is.

Afbeelding

Ik zou je aanraden eerst minimaal 1x een braaf paard te longeren, het liefst eigenlijk zelfs een keer of 3, dan kan je de eerste dingen alvast leren voordat je moet beginnen met corrigeren.

Het voordeel van deze constructie is dus dat als het paard druk legt op de lijn, je niet de kaken kan samentrekken, niet meer druk levert op de buitenring dan de binnenbitring en als je wat verder gevorderd ben: je het paard kan laten omdraaien zonder dat je hem bij je moet halen of jij naar hem moet gaan.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Saintelette

Berichten: 3178
Geregistreerd: 12-08-11
Woonplaats: Waalwijk

Re: Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:26

Zet altijd een cap open trek handschoentjes aan. Mocht het paard trappen/bokken heb jij bescherming op je hoofd en de handschoentjes beschermen je handen mocht de longeerlijn wat schuren..
Oh en met dat laatste, mocht er iets gebeuren waardoor de pony gaat trekken of echt er vandoor gaat, laat de lijn los!!

Happiness can be found even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[EJL-ITP] Gouden zonnestraaltje Isha een jaar lang ITP
[ITP] Golden Champagne Isha in de Surae

Rivaldo
Berichten: 3512
Geregistreerd: 08-12-07

Re: Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:36

Tuurlijk niet loslaten, das belachelijk.
Zorgen dat je een cirkel hebt scheelt een hele hoop ellende.

Saintelette

Berichten: 3178
Geregistreerd: 12-08-11
Woonplaats: Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:54

Rivaldo schreef:
Tuurlijk niet loslaten, das belachelijk.
Zorgen dat je een cirkel hebt scheelt een hele hoop ellende.


Dus jij denkt dat een meisje van 14 een op hol geslagen pony vast moet blijven houden?
serieus, ik ben op die leeftijd eens door een kleine pony meters meegesleurd, had ik maar los gelaten!
Ik ga er hierbij trouwens van uit dat het in de bak of weiland gebeurd, niet in een cirkel
(dan moet je het wel heel bont maken wil je er achter aan gesleept kunnen worden..)

Dit is overigens ook het advies wat ik krijg van mijn NH instructrice tijdens het werken met dubbele lijnen..

Happiness can be found even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[EJL-ITP] Gouden zonnestraaltje Isha een jaar lang ITP
[ITP] Golden Champagne Isha in de Surae

Rivaldo
Berichten: 3512
Geregistreerd: 08-12-07

Re: Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:14

Tja, vasthouden zolang het wil vind ik..
Pony met lijn om de benen, lijn vast aan een paaltje, paard op lijn staan, dat probeer je toch echt te voorkomen.
En goed longeren doe je altijd in een cirkel.

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Re: Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:15

RT-V >> TVG

Anoniem

Re: Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:26

Ik ben onlangs ook begonnen met longeren, en dat was met een superlieve (wel sterke :o pony)
Degene die keek zei 'Niet loslaten' maar ik had een heel lang longeertouw. Zolang je het touw vast kunt blijven houden.. Ook zou ik even kijken/vragen hoe je het touwtje vast moet maken! Dit kan verschillend zijn..
Dus eigelijk: Voor de eerste keer ook even iemand erbij die er verstand van heeft :)
Bij mij was dat de eigenaar van mijn verzorgpaard, en ik deed het met de pony van hun buren _/-\o_


Yasmijntje

Berichten: 2084
Geregistreerd: 13-09-13

Re: Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-13 23:36

Bedankt allemaal voor jullie tips en ik ga er zeker wat mee doen!
Ik ga nog even nadenken over of ik op zo'n moment nu wel of niet moet loslaten..
Ik ga denkik eerst een veeeeel te koppige shetlander longeren, de hengst waarvan ook iedereen zegt dat hij hopeloos is:p
Hij wil nooit in draf..

Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 23:42

Tja, ik ben zelf begonnen zonder ervaring, zonder begeleiding. En ondertussen longeer ik al jaren. It's not rocket science. Ook aan de dubbele longe ben ik zonder begeleiding gaan doen.

Heb ik fouten gemaakt? ja natuurlijk, is het wel eens mis gegaan, ja ook. Heb ik nu een vreselijke pony die niet luistert? Nee. Integendeel.

Ik ben ooit met halster en longeerlijn begonnen, ben de hele wei door gesleept. Uiteindelijk met hoofdstel gaan longeren, toen waren die grapjes over. Ik gebruik zo'n tussenstukje dat je aan beide kanten van het bit klikt en dan is er 1 middelring waar je 'm aan vastklikt, hartstikke handig, hoef je niet steeds te wisselen. Ik zou zo gewoon beginnen. Zelf zweer ik nu bij de dubbele longe, simpelweg omdat je ook kunt sturen. Maar om te beginnen is dat wellicht nog wat teveel van het goede.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 23:57

Het grote nadeel van zo'n tussenstukje is dat je de druk vrijwel volledig op de buitenring legt en het dier dus eigenlijk van je af duwt als je aan de lijn trekt. Een heel tegenstrijdig commando. Daarom ben ik uiteindelijk overgegaan op de slipketting, dan hoef je nog steeds niet te wisselen maar geef je wel evenveel druk op beide bitringen.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Bentee

Berichten: 618
Geregistreerd: 26-06-08
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:35

Marocje schreef:
Zelf leer ik de paarden dus de commando's van de gangen aan, maar ook 'Halt' en 'om'.


Hoe leer je een pony ''om'' ? Dat wil ik mijn Haf ook graag leren. Ik heb alleen geen idee hoe te beginnen

Marocje
Berichten: 5590
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:50

Bentee schreef:
Marocje schreef:
Zelf leer ik de paarden dus de commando's van de gangen aan, maar ook 'Halt' en 'om'.


Hoe leer je een pony ''om'' ? Dat wil ik mijn Haf ook graag leren. Ik heb alleen geen idee hoe te beginnen


Als eerste laat ik de pony dus nooit naar mij toekomen, maar loop ik naar hem toe. Als dat bevestigd is (dus hij niet meer naar je toe komt als ie moet stappen en denkt/vind dat ie klaar is) begin je met 'om'.

Let er wel op dat je de longerlijn goed bevestigd heb dat je aan beiden zijden kan longeren. Ik laat hem rustig stappen, begrens meer van voor (dus ipv aan de drijvende kant van de driekhoek te staan, sta je nu aan de begrenzende kant). Ik wissel de zweep achterlangs, en pak de lijn voorlangs over. Als het goed is gaat de pony nu heel erg twijfelen wat de bedoeling is, want hij heeft ineens de zweep voor zich. Dan vraag je met de longe hem wat naar binnen te komen (omdat je de longe dus in de ander hand hebt, zal hij moeten draaien naar binnen) je begrensd hem met de zweep om verder vooruit te gaan. Bij de eerste pas die hij opzij doet, zeg je het woord 'om'. Draait hij dus inderdaad volledig de andere kant op, uitvoerig belonen met stem en meteen weer in de correcte driehoek gaan staan (dus jij weer aan de drijvende kant).


Hoop dat het zo duidelijk is?

Bentee

Berichten: 618
Geregistreerd: 26-06-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:58

Thanks Marocje, hier kan ik wat mee! :)

Marocje
Berichten: 5590
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 12:14

Veel succes, longeren is echt leuk als het goed gaat ;)

Yasmijntje

Berichten: 2084
Geregistreerd: 13-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-13 13:35

Maartje1990 schreef:
Tja, ik ben zelf begonnen zonder ervaring, zonder begeleiding. En ondertussen longeer ik al jaren. It's not rocket science. Ook aan de dubbele longe ben ik zonder begeleiding gaan doen.

Heb ik fouten gemaakt? ja natuurlijk, is het wel eens mis gegaan, ja ook. Heb ik nu een vreselijke pony die niet luistert? Nee. Integendeel.

Ik ben ooit met halster en longeerlijn begonnen, ben de hele wei door gesleept. Uiteindelijk met hoofdstel gaan longeren, toen waren die grapjes over. Ik gebruik zo'n tussenstukje dat je aan beide kanten van het bit klikt en dan is er 1 middelring waar je 'm aan vastklikt, hartstikke handig, hoef je niet steeds te wisselen. Ik zou zo gewoon beginnen. Zelf zweer ik nu bij de dubbele longe, simpelweg omdat je ook kunt sturen. Maar om te beginnen is dat wellicht nog wat teveel van het goede.


Dankjewel voor je tips,
ik ga er zeker wat meedoen!

Anoniem

Re: Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 16:40

ik longeer nu inderdaad ook met zo'n tussenstukje en ook met bijzet, en ben ook simpel begonnen met halster en een longeerlijn. nooit "les" gehad in longeren, maar ik vind wel dat dit iets is wat je echt wel leert met oefenen. Zeker met halster en een touw kan er vrij weinig ergs mis gaan lijkt me.
Maar als je niet helemaal zeker bent is er vast wel iemand die even de eerste keer wilt helpen :)

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 17:43

Ik zou ook eerst los longeren, maar begin dan met een paard wat niet moeilijk is. Het belangrijkste met longeren is je lichaamstaal. Hiermee bedoel ik je houding, maar ook waar je gaat staan. Iedereen doet het weer anders. Sommige mensen staan continu met beide armen gespreid om de driehoek te vormen, ikzelf ontspan elke keer en doe alleen wat als ik een reactie zoek.

Daarom zou ik dus eerst zonder lijn longeren, dit is weer een extra hulpmiddel waar je dan mee om moet gaan en je dus van de juiste lichaamstaal af kan leiden.

Je kunt het natuurlijk zelf proberen, maar dan moet je wel paarden goed kunnen lezen zodat het paard je kan vertellen wat je verkeerd doet. Als je dit nog niet kan, kun je het beste iemand om hulp vragen. Kijk ook veel mee en vraag ook veel. Kennis = macht. Zoveel mensen kunnen de vraag niet beantwoorden waarom ze doen wat ze doen en hoe ze het doen, dan is de kans al groot dat ze het ook verkeerd doen. Heb je iemand te pakken die jou uit kan leggen waarom hij doet wat hij doet, dan zul je al veel sneller bij een goede longeur zitten en leer je het zelf ook sneller. (Omdat je weet waarom je nu die ene arm uitsteekt of een pas achteruit of naar voren zet)

The 4th Dog Commandement: Do not be angry at me for long, and do not lock me up as punishment. You have your work, your entertainment and your friends. I only have you...

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 17:47

debravanesch schreef:
Vraag iemand die er ervaring mee heeft om hulp en uitleg en om het je te leren. Je houding naar het paard toe is namelijk ook al belangrijk

Ikzelf gebruik een dressuurzweep en geen longeerzweep, ik ben namelijk heel onhandig met die dingen en stond er zelf meer op dan dat ik ze gebruikte.
Van lijnen moet je er eentje nemen die niet zo makkelijk branden. Het kan al eens gebeuren dat de je paard wegschiet en wel dat kan brandwonden geven aan je handen.


Ik werk met een koetsierszweep. Omdezelfde reden als jij plus dat ik de longeerzweep te zwaar aan mijn pols vind. De koetsierszweep is net iets langer als een gewone dressuur en dan kan ik net wat makkelijker bij het paard indien nodig.

TS: Ik kan je adviseren om eens een les te nemen bij iemand in de buurt. Die kan je altijd meer leren dan wij via internet. En op die manier voorkom je dat er foutjes gaan insluipen.

Holistisch paardentrainer, instructeur en cranio sacraal therapeut
www.holistischtrainer.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 1 bezoeker