western met een dressuurzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
XxLMMxX
Berichten: 3124
Geregistreerd: 22-03-12

western met een dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-13 21:37

Sinds kort heb ik een paar westernlesjes gereden.
Omdat ik van de dressuur afkom, rijd ik met een dressuurzadel.
Ik zou graag willen weten wat een westernzadel voor voordelen biedt.


troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:42

Je zit heel anders. Als je echt western wilt gaan rijden dan heb je die zit nodig om de hulpen te gebruiken zoals ze bedoeld zijn.
En daarnaast vinden veel mensen het fijn om qua kleding/tuig iets te kiezen dat bij de rijstijl hoort, dan past je 'look'. Moet zeggen dat ik dat laatste niet zo belangrijk vind trouwens, maar dat zitten maak wel echt veel verschil.

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Re: western met een dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:44

Je zadel is toch echt enorm beinvloedend in je zit vooral..
En zoals troi hierboven zegt heeft het ook invloed in hou jij je hulpen kan uitvoeren.
een dressuurzadel en western rijden is dus niet echt bevorderlijk..

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:48

Gewoon lekker door rijden tot je zeker weet of het iets voor je is. Dan kun je altijd nog gaan kijken naar een goed passend westernzadel. Voordelen? Het zadel is nu eenmaal gemaakt voor die tak van de sport. Je kan ook de springsport in met een dressuurzadel, zal lukken, maar je word er gewoon erg door gehinderd, zelfde principe. :)

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: western met een dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:54

Overigens eens met larasilver. Een westernzadel is best wel duur, reken een goede tweedehandse vanaf 600 euro, dus zou ik dat pas gaan kopen als je echt zeker weet dat je daarmee verder wilt.


XxLMMxX
Berichten: 3124
Geregistreerd: 22-03-12

Re: western met een dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-13 23:02

Bedankt voor jullie berichten!
Ik was niet van plan nu een nieuw zadel te kopen.
Maar wel benieuwd wat naast uiterlijk, het westernzadel toevoegd aan het westernrijden.
Het maakt dus zo te lezen toch wel verschil

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: western met een dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 23:15

Zeker, en het verschil bestaat ook nog binnen de categorie westerzadels. Voor een reiningproef wil je bijvoorbeeld heel anders zitten dan voor een pleasure proef, dus daar heb je dan ook weer verschillende types voor. Hetzelfde als het verschil tussen een spring en dressuur zadel eigenlijk.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: western met een dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 15:16

@XxLMMxX: de bedoeling van een westernzadel was vooral dat je er vele uren in kon zitten zoals dit vroeger door cowboys werd gedaan en dat je er vanalles aan kon hangen wat je zoal overdag bij dit werk nodig kon hebben (lasso, slaapmat etc).
Dit soort paardrijden had weinig met dressuurmatige scholing te maken en dat is ook de reden dat een westernzadel je meer op je kont zet met de benen iets verder naar voren als je bij dressuur gewend bent.

Tegenwoordig is het westernrijden buiten het recrea-rijden verworden tot een wedstrijd-onderdelen sport en worden er dus aan de zadels hele andere eisen gesteld, maar nog wel met een western uitstraling.

Ik denk dat je de basis-oefeningen prima met een dressuur c.q. engels zadel kunt doen, wil je meer dan zul je een keuze moeten maken welke kant je op wilt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers