Les op m'n nieuwe paard?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
TessaxxPony
Berichten: 5
Geregistreerd: 11-02-13

Les op m'n nieuwe paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-13 21:55

Hallo allemaal!

Ik krijg voor het eerst in mijn leven een eigen paard en vroeg me af of ik les op hem móet nemen.
Want ik krijg gewoon een leuk recreatie paardje waar ik lekker mee ga springen en een beetje dressuur van wat ik al ken.
Maar moet je dan les nemen? (zo ja, waarom dan precies?)
want lessen kosten extra geld en ik ben bang dat mijn vader dat dan ineens niet wil betalen!
En mijn vriendin rijdt ook erg goed, en op zich kan zij mij ook nog wel wat leren.
Dus... wat denken jullie?

Sorry trouwens als ik dit bericht in de verkeerde "groep" heb gezet, maar ik wist anders niet waar ik hem verder kon zetten...

A life without horses is a life without living


0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:57

Ja, je moet les nemen. (of nouja, dat is zeeer aan te raden :D ) Er sluipen namelijk altijd kleine foutjes in je rijden die je zelf niet op tijd of helemaal niet kan corrigeren. Om ervoor te zorgen dat je paard fit en gezond blijft is het echt nodig dat er iemand meekijkt vanaf de grond. Als je verder recreatief rijdt zou bijvoorbeeld eens per twee weken een privéles prima zijn.

Buiten dat het nodig is, is het trouwens ook erg leuk. Je houdt een uitdaging in je rijden en wordt gemotiveerd om jezelf verder te ontwikkelen.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

LiannePuthzy

Berichten: 6943
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:59

om dingen bij te leren en geen dingen fout aan te laten wennen, heb nu ook al een tijdje geen les meer maar ik voel gewoon dat ik slechter word, en ik zou geen les van je vriendin vragen, gewoon van een gediplomeerde instructiece

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 22:00

Ja, les is altijd nodig. Wellicht niet iedere week, maar toch regelmatig om te voorkomen dat je verkeerde gewoontes aanleert. Daarbij vind ik dat een recreatiepaard ook dressuurmatig onderhouden moet worden om ze goed en recht in het lijf te houden.

LiannePuthzy

Berichten: 6943
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Les op m'n nieuwe paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 22:02

en zeker omdat ik lees dat je nog maar 2,5 jaar les hebt zou ik zeker nog les blijven volgen

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed

x_Quinta_x
Berichten: 1370
Geregistreerd: 29-09-08
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 22:03

Je hoeft ook niet dadelijk een instructrice te vragen die zelf ZZ-licht rijdt. Die kosten nl. een hoop geld en dat hoeft in jouw geval, met de capaciteiten van jouw paard misschien ook niet direct.
Ik denk dat je met een gewone basisinstructrice met 10 - 15 euro al een heel end springt.
Kun je niks met je vader afspreken dan? Elk de helft van het lesgeld? Wel les en minder zakgeld ofzo?
'Zijn' paard krijgt ook meer waarde als die goed wordt bereden he. Ik bedoel, met zo weinig mogelijk foutjes.

Aangeboden: bijverdienste met een parttime/fulltime inkomen
Word betaald om op social media te zitten.
Ask me how!

420BlazeIt

Berichten: 2106
Geregistreerd: 10-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 22:06

Les is wel een eis te noemen ja. De kans is erg groot dat jij jezelf verkeerde dingen aanleert, vooral bij jouw leeftijd. Dat moet er een goede instructeur zijn om jou daarop te attenderen en om daar samen uit te komen (echt een instructeur, dus niet zomaar een vriendin die toevallig ook een eigen paardje heeft).

Recreatie paard of niet, de basis MOET erin zitten ;)

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 22:47

Het is inderdaad zeer aan te raden inderdaad om lessen te volgen. En dat hoeft niet structureel iedere week, maar dat kan ook eens in de 2 of 3 weken. Dat maakt de kosten al wat minder groot.

Holistisch paardentrainer, instructeur en cranio sacraal therapeut
www.holistischtrainer.nl

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Les op m'n nieuwe paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 22:50

Het is inderdaad wel aan te raden. Als je geen les meer hebt heb je kans dat er langzaamaan steeds meer kleine foutjes in je houding en rijden zullen komen, die je er vervolgens weer moeilijk uit kan krijgen. Ook is het altijd handig als er iemand vanaf de grond mee kan kijken om te bevestigen of ontkennen dat je paard daadwerkelijk goed loopt als het goed voelt. Wekelijks is niet nodig, maar toch wel af en toe les is zeker verstandig.

Paard Optimaal - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden
Bestel mijn e-book 'Ingrediënten in Paardenvoeding' over de 50 meest voorkomende ingrediënten


troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Les op m'n nieuwe paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 22:56

Eens met mijn voorganers, les is ontzettend belangrijk om goed je pony te leren rijden en samen verder te komen. Niet per se alleen qua dressuur maar ook om elkaar beter te leren begrijpen. Ik zelf les 1 keer per 2 weken bij een juf met een papiertje die op locatie komt. Dus geen heen en weer gereis. Qua prijs kun je het zo duur maken als je zelf wilt, het belangrijkste is dat je iemand kiest die goed past bij jou en je pony.

TessaxxPony
Berichten: 5
Geregistreerd: 11-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-13 23:54

Bedankt voor de antwoorden!
Ik denk dan inderdaad dat ik lessen ga nemen op hem of haar.
Misschien niet elke week maar bijvoorbeeld eens in de 2 weken.

A life without horses is a life without living

Kaula

Berichten: 2491
Geregistreerd: 22-09-09
Woonplaats: Aan het einde van de wereld

Re: Les op m'n nieuwe paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 23:40

TVG >> YRT

Annemeik

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Re: Les op m'n nieuwe paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 23:42

Je kan ook lid worden van een rijvereniging en daar dressuur en springles volgen? Dat is vaak veel goedkoper dan priveles. En vaak ook gezellig waardoor je graag heen gaat.

TessaxxPony
Berichten: 5
Geregistreerd: 11-02-13

Re: Les op m'n nieuwe paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-13 12:10

Ja dat kan ook, Ik denk erover na!

A life without horses is a life without living

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Les op m'n nieuwe paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:13

maar naar mijn idee leer je daar niet zoveel van annemeik.
als ik alleen recreatief zou rijden zou ik niet perse les nemen.
wel ook dan altijd je paard goed laten controleren (fysio/ostheo enz) om te kijken of het lichamelijk nog goed gaat.

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

Annemeik

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:16

opisop_shop schreef:
maar naar mijn idee leer je daar niet zoveel van annemeik.
als ik alleen recreatief zou rijden zou ik niet perse les nemen.
wel ook dan altijd je paard goed laten controleren (fysio/ostheo enz) om te kijken of het lichamelijk nog goed gaat.


Ik zeggen dat ik in het begin daar juist veel aan had. Omdat de ts voor het eerst een eigen paard krijgt is het juist fijn om van anderen in de les ook mee te luisteren en tips te vragen. Niet alleen op het gebied van rijden, maar ook op het gebied van verzorging etc.

Vanuit de clubles heb ik later mijn prive-instructie gevonden, die pakt het dan weer verder op. Als ik er een paard voor had, en momenteel mocht rijden zou ik gewoon nog steeds elke week naar de clubles gaan. Ook gewoon voor de gezelligheid.

TsarinaZ
Berichten: 927
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Belgie, Temse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:20

ik heb zelf mijn eigen paard nu iets langer dan een jaar en nooit les genomen sinds September ben ik verhuist naar een andere stal met haar en daar heeft de eigenaar mij al op tientallen dingen gewezen die ik fout doe (had heel veel problemen met haar te kunnen rijden) dankzij haar hulp en binnekort ook les kan ik nu lekker met haar rijden zoals het zou moeten zonder de problemen die ik hiervoor had. dus maak niet dezelfde fout als ik en neem les dit kan je zoveel of zo weinig doen als je zelf wilt ik begin nu met 1x per maand les

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Les op m'n nieuwe paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:34

voor mij ligt het dan aan wat je met het paard wil doen.
Lekker veel het bos in bijvoorbeeld, met af en toe een sprongetje of in de bak, dan hoef ik geen les.
Als ik altijd in de bak zou rijden wel, al is het maar om te kijken of er meer inzit (in ruiter en paard), dan heb je in de toekomst profijt van dat je meteen bent gaan lessen.
Groepsles is voor mij echt 'hobbelen' althans op de maneges die ik ken. Je leert er wel wat van, maar privé gaat echt tig keer beter en sneller.
Hulp bij verzorgingsvragen enz krijg je misschien ook wel gewoon van je stalgenoten, maar dat ligt er natuurlijk aan waar/hoe je paard staat.

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

420BlazeIt

Berichten: 2106
Geregistreerd: 10-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:37

opisop_shop schreef:
voor mij ligt het dan aan wat je met het paard wil doen.
Lekker veel het bos in bijvoorbeeld, met af en toe een sprongetje of in de bak, dan hoef ik geen les.


Waarom niet? Stel dat je jezelf verkeerde dingen aan gaat leren (die kans is vrij groot met de leeftijd van de TS), dan is er niemand om dat te corrigeren. En het paard kan daar ook last van krijgen als je iets verkeerds doet.

Al is het maar één keer per maand. Ook al rij je recreatief; les is altijd nodig!

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Les op m'n nieuwe paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:40

ik heb zelf altijd gelesd, begrijp me niet verkeerd.
Maar als TS denkt dat er geen geld voor is, dan is dat imo niet heel erg als je bovenstaande doet met een paard, mits je wel goed de lichamelijke conditie/situatie in het oog houdt.
Maar bij voorkeur zeker lessen, maar dan wel prive.
En dat is eht niet veel duurder dan manegeles, betaal zelf altijd rond de 10 a 15 euro per les.

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 44 bezoekers