Pony zet buik uit bij het opzadelen

Moderators: Sica, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tamaar2001
Berichten: 29
Geregistreerd: 01-11-13

Pony zet buik uit bij het opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-13 19:27

Hoi allemaal,
Mijn pony Royal zet tijdens het opzadelen telkens haar buik uit, en zo krijg ik de singel niet goed vast.
Hoe kan ik dit stoppen? Hetzij namelijk echt heel erg irritant


LiannePuthzy

Berichten: 6914
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Pony zet buik uit bij het opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:28

veel paarden deon dat volgensmij :)
gewoon bij het opstappen nog een keer aansingelen

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed

Anoniem

Re: Pony zet buik uit bij het opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:31

Ik rijd vaak op Berber/Fantasy/Jack op de manege, deze beessies zetten ook hun buik uit.. Vaak doe ik dan het zadel + singel vast, daarna hoofdstel in, gaatje aansingelen en dan erop, na een paar rondjes stappen nog een keer (laten) aansingelen, en nu lekker rijden :p

xx

Zomer
Berichten: 761
Geregistreerd: 12-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:31

ze houden gewoon hun adem in :) als je lang genoeg volhoud dan ademtie wel weer een keer uit. maarja dat kan dus wel even duren :')

afleiden kan ook helpen :) kriebelen ofzo

manumol

Berichten: 679
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:33


Tamaar2001
Berichten: 29
Geregistreerd: 01-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-13 20:19

Okay bedankt!

Zilfstar

Berichten: 7542
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Re: Pony zet buik uit bij het opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:28

Voordat je met die ellendige spanners en andere martelwerktuigen aan de gang gaat... Heb je t zadel al eens na laten kijken? Mijn fries deed t ook toen ik hem net had. Zadel bleek echt niet goed te liggen en dus pijn te doen. Daarom verzette hij zich door zijn adem in te houden. Een nieuw zadel wat wel goed paste deed wonderen.

De PaardenPsycholoog http://www.paardenpsycholoog.nl
onderdeel van Aurora Kaarna, holistische praktijk voor mens & dier: readings, energetische therapie, coaching en begeleiding, meditatie en mindfulness: http://www.aurorakaarna.nl

Tamaar2001
Berichten: 29
Geregistreerd: 01-11-13

Re: Pony zet buik uit bij het opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-13 20:32

Ik heb net een nieuw zadel helemaal op maat gemaakt en alles, bij het zadel ervoor deed ze het ook al

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Re: Pony zet buik uit bij het opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:35

Singel je meteen aan of doe je het zadel op, wat anders doen/ stukje lopen (bijv naar bak) en dan aansingelen?

Het kan helpen om niet meteen aan te singelen, maar eerst naar bijv de bak te lopen en m daar aan te singelen.
Ook gaatje voor gaatje aansingelen, dus niet in 1x strak trekken.

Zilfstar

Berichten: 7542
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:38

Waarschijnlijk heeft het vorige zadel dan pijn gedaan en heeft ze die ervaring nog. Ik zou zeker niet met spanners gaan werken. Daar kun je echt veel fout mee doen. Ik zou eerder rust nemen hiermee. Zadel erop, niet meteen aansingelen. Even laten wennen, dat de pony kan voelen hoe dit nieuwe zadel ligt. Dan singel echt op langste gaatje eerst doen en met rust gaatje voor gaatje aansingelen. Heb je niet voldoende ruimte om op zijn langste stand vast te komen, dan kun je bijv even touwtje gebruiken om rustig de spanning op te bouwen. Pony zal echt moeten wennen dat dit zadel geen pijn doet. Heb daar veel ervaring mee met minn Fries. Echt, niet met geweld willen aansingelen, neem de tijd! Elke keer weer en dan zal na verloop pony echt gaan merken dat dot zadel ok is (mits je zeker weet dat ie goed is, maar daar ga ik even vanuit)

De PaardenPsycholoog http://www.paardenpsycholoog.nl
onderdeel van Aurora Kaarna, holistische praktijk voor mens & dier: readings, energetische therapie, coaching en begeleiding, meditatie en mindfulness: http://www.aurorakaarna.nl

Tamaar2001
Berichten: 29
Geregistreerd: 01-11-13

Re: Pony zet buik uit bij het opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-13 20:41

Ik probeer het in een keer, maar het lukt niet dus doe ik het eerst erop leggen, het eerste gaatje dan een stukje lopen en dan verder aansingellen p, maar toch zet ze haar buik uit

LoveWodan1
Berichten: 42
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:42

Mij is vertelt dat dit een natuurlijke reactie is, stel er komt een kat naar je toe en die zet de nagels in je huid, vaak is dan jouw reactie om je arm terug te trekken waardoor je al die krassen krijgt, een paard zet zijn buik dan uit zodat de klauwen er niet verder in kunnen, waardoor het vaak bij kleine wondjes blijft.

Er zijn twee soorten ruiters: Goede en slechte.
Goede ruiters hebben een goede basis,
hebben een onafhankelijke zit,
rijden met gevoel en zitten als het ware in het paard ipv OP het paard.

Tamaar2001
Berichten: 29
Geregistreerd: 01-11-13

Re: Pony zet buik uit bij het opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-13 20:44

Ja zo iets dacht ik ook al, maar ik wilde het even zeker weten, want ik denk dat meerdere dit hebben.

Zilfstar

Berichten: 7542
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Re: Pony zet buik uit bij het opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:54

Niet te snel willen dus, gaatje voor gaatje. Vind pony vast ook veel fijner en voelt ze ook dat jij rekening met haar houdt.

De PaardenPsycholoog http://www.paardenpsycholoog.nl
onderdeel van Aurora Kaarna, holistische praktijk voor mens & dier: readings, energetische therapie, coaching en begeleiding, meditatie en mindfulness: http://www.aurorakaarna.nl


Tamaar2001
Berichten: 29
Geregistreerd: 01-11-13

Re: Pony zet buik uit bij het opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-13 21:00

Ja lijkt mij ook het beste voor haar, bedankt

flavlip
Berichten: 1044
Geregistreerd: 12-01-11

Re: Pony zet buik uit bij het opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:03

Mijn pony doet dit ook. Veel tips zijn al gegeven. Wat bij Flavio goed werkt is een hapje hooi geven. Klinkt misschien gek, maar als hij eet dan kan hij zijn buik niet uitzetten. Zelfs als zijn eten op de grond ligt en hij zijn hoofd dus omlaag heeft gaat dit alsnog beter dan met zijn hoofd omhoog. Hoofd omhoog met een hapje hooi gaat super. Dan is het ook meteen niet zo een nare ervaring meer, al blijft Flavio het niet leuk vinden.

Shenavallie
Berichten: 11517
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:05

Een paard zet zijn buik uit vanaf het moment dat het een nare ervaring met aansingelen ervaart of heeft gehad. Bijvoorbeeld als er een keer te ruw is aangesingeld, of dat er een velletje tussen heeft gezeten, of dat het zadel op bepaalde plekken begint te drukken zodra het wordt aangesingeld of wellicht een maagzweer. Maakt niet uit wat, maar het paard wil het ongemak voorkomen. Het is dan ook een kwestie van voortaan heel bewust aansingelen, je zadel eens laten controleren, een veearts laten uitsluiten dat het een maagzweer is, maar meestal zal een paard dit nu blijven doen. Een singelspanner is eigenlijk een symptoombestrijder en neemt de oorzaak van het probleem niet weg. Sterker nog: het kan het probleem op den duur zelfs verergeren. Het paard ervaart ongemak bij het aansingelen en dat moet weggenomen worden. Singel dus heel voorzichtig, gaatje voor gaatje aan en na een paar minuten singel je weer een gaatje verder. Gaat je paard evengoed heftig reageren, laat dan zeker een VA komen om een maagzweer of rugprobleem uit te sluiten. ;)

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Fotoveertje

Berichten: 178
Geregistreerd: 30-10-13
Woonplaats: Amersfoort

Re: Pony zet buik uit bij het opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 09:39

Ik heb er ook last van, zoals velen. Gewoon later nog eens aansingelen na een paar rondjes stappen inderdaad. :D

http://www.fotograveertje.nl Making memories..

floortje1001
Berichten: 99
Geregistreerd: 26-10-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:28

Gewoon stappen, of je paard een beetje voor de gek houden... Dus aansingelen wanneer die denkt dat je het niet meer gaat doen, bijvoorbeeld als je er al op zit. Onthoud, als je paard zijn buik bol maakt moet die ook ooit een keer uitademen! Dat is een goede gelegenheid om dat laatste gaatje nog even aan te singelen.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 19:39

OPG --> YRT


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers