ontslagen.... en nu..?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hunter87

Berichten: 2942
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: apeldoorn

ontslagen.... en nu..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 14:09

ook ik hoor bij de club mensen die eruit zijn gezet door de crisis.
ik ben leidinggevende in de beveiligingswereld. ben 26 jaar en werk(te) 4 jaar en 9 maand voor G4S. afgelopen maandag heb ik gehoord dat ik dus ontslagen ben. ik ben 1 van de duurdere mensen en heb het minste aantal werkjaren bij hun achter mn naam staan. heel mooi balen, vooral omdat ik het al gedeeltelijk wist toen ik op vakantie was in zuidafrika.
ik heb ''gelukkig'' in zuidafrika een ongelukje gehad, waardoor ik waarschijnlijk mn meniscus, kruisbanden of bovenbeen spier heb afgescheurd. ik krijg daar a.s dinsdag de uitslag van. op dit moment mag ik dus officieel nog niet ontslagen worden.
mijn ontslag gaat dus in zodra ik mij weer beter meld. ik krijg dan nog 8 weken vrij van werk (dus 8 weken betaald thuis zitten) en een oprotpremie. ik heb de bond er al achter gezet en is als voor mij aan het onderhandelen. maarjah en dan....

ik ben al wel aan het solliciteren, weet bij 1 sollicitatie dat ik al door ben naar de volgende ronde. maarjah stel, ik mag op gesprek komen, loop ik daar met mn krukken en brace. niet echt een goeie binnenkomer. maar toch maar gewoon proberen, nee heb ik en ja kan ik krijgen. ik moet gewoon weer aan het werk. ik heb namelijk al uitgerekend wat voor een uitkering ik krijg. nou dat is echt geen vetpot! ik heb altijd onregelmatig gewerkt en daar een best salaris aan over gehouden. maar mijn uitkering word bekerend over mijn uren zonder toeslag en dan nog eens 70%, dat betekend letterlijk dat ik van een goeie baan opeens onder bijstandsniveau kom! alleen dat woord al! krijg er kriebels van!
maarjah dat is nou eenmaal de realiteit.

maar nu, ik heb echt geen idee wat ik allemaal moet regelen en aanvragen enz. kan iemand me helpen?
ik heb een huur woning dus heb al via de belasting huursubsidie aangevraagd. maar weet iemand waar ik nog meer kortingen enz. op krijg?
ik heb al contact opgenomen met de verhuur vereniging maar ik heb een vaste huur. mijn huur word niet berekend op mn inkomen.
verder heb ik een auto en motor staan. mijn auto wil ik gewoon absoluut houden en mn motor gaat er echt op het aller aller aller laatste moment uit.
ik zit al een poosje in de lappenmand met het paard wat ik rij dus de vraag is nog wel of ik hem straks (hij staat nu ookal 4 weken stil, en ken niemand die ik op hem wil laten rijden en tijd heeft) weer terug op niveau krijg. dus ik zeg mn startkaart bij de knhs voorlopig op. stel dat ik hem weer terug krijg dan kan ik dr altijd nog weer een aanvragen. zo ben ik mn hele finaciele plaatje maar aan het bekijken, maar kan niet echt dingen vinden die ik veel kan verlagen. tips...?

dus wie o wie kan mij helpen...?

hunter87

Berichten: 2942
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: apeldoorn

Re: ontslagen.... en nu..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 19:20

niemand in dezelfde situatie als mij....?

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: ontslagen.... en nu..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:24

Jeetje wat rot voor je, ik heb geen concret tips, maar blijf rustig en solliciteer goed door.. Sterkte!

maj0

Berichten: 6578
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:32

Ja lastig,

Heb misschien wel eenpaar tips voor je kijk of je nog abonnementen hebt die je op kunt zeggen. Ik weet niet of telefonie internet en tv bij een maatschappij hebt en welke dan? Misschien kun je daar een goedkopere voor zoeken.

Wat je paard betreft misschien kun je iemand vinden die hem wil leasen. Ga ik er wel vanuit dat paardjelief niets mankeert.

Verder kan ik je alleen maar succes wensen

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:32

Wat ik me afvraag hè.. Hoe willen ze je gaan ontslaan dan? Heeft Uwv al een vergunning verleend? Want die vergunning is maar acht weken geldig..

hunter87

Berichten: 2942
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: apeldoorn

Re: ontslagen.... en nu..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 19:38

maj0, het paard wat ik rij is niet van mij, ik betaal daar helemaal niks voor behalve me lessen en wedstrijden. dus dat is 1 groot voordeel.

somebitch, ik weet niet precies hoe dat bij het uwv in elkaar zit. ik heb dat gesprek gehad met mijn leidinggevende maar ik zat zwaar onder de pijnstillers en heb dat gesprek half niet mee gekregen. daarbij was mn moeder wel mee hoor. (zo schoot ik ook heel erg in de lach toen ik hoorde dat ik eruit ging :D )
ze zeggen dat ze de ontslagen hebben aangevraagd bij het uwv en dat mijn naam er o.a. uitkwam maar hoe dat verder zit geen idee. ik heb maandag contact met die man van de bond die mij helpt, ik zou het eens vragen hoe dat zit met een vergunning en hoelang dat geldig is. het ''grappige'' is dat er gewoon contracten voor bepaalde jaren worden verlengd en dat er zelfs inhuur rond loopt omdat ze het met eigen personeel niet trekken! dit heb ik dus gisteren avond gehoord. ook hierbij zet ik mijn grote vraagtekens.

maar iemand verder tips waar ik korting enz op kan krijgen
bijv huur, zorg uhm verzekeringen ofzo..?

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:42

Ik vraag het me af dan hoor.. Als er een vergunning voor je is aangevraagd krijg jij namelijk direct zodra het dossier compleet is een brief van Uwv dat er ontslag is aangevraagd en waarom. Daarbij zit een verweerformulier dat mocht je bezwaren hebt je dat kenbaar kan maken alvoordat er bepaald wordt of je wel ontslagen mag worden.

Dit traject duurt vier tot zes weken gemiddeld, soms langer. Daarna komt je opzegtermijn pas en dan pas kan je wat meer actie gaan ondernemen. En als je dan die zes weken zieken ent en vanaf de datum dat Uwv de beschikking afgeeft nog acht weken ziek blijft dan mag de werkgever je niet ontslaan en gast het hele riedeltje weer van voren af aan lopen.

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:55

Hunter 87 bij het bedrijf waar ik werk zijn het afgelopen jaar 100 man hun baan kwijt geraakt.
Dit is 25% van de totale bezetting.
Maar de hoeveelheid werk is niet of nauwelijks minder geworden.
Inhuur krachten zijn voor de werkgever vaak goedkoper met name bij de simpele baantjes.
Ook zijn heel veel contrator bedrijven eruit gegooid en vervangen door goedkopere bedrijven.
O.a. de schoonmaak, stratenmakers, timmermannen, transport en groenvoorziening.
Er loopt nu ongeveer 25% inhuur personeel rond welk vroeger vast personeel was.
Het zijn ook elke keer weer andere mensen, zie elke dag weer vreemde gezichten....

Alles wordt naar de fielesijnen geholpen, dit ingehuurde personeel heeft geen respect voor het materiaal waarmee ze om gaan. (vorkheftrucs, hijskranen, terbergtrekkers en ander groot materiaal wordt allemaal kort en klein gereden) Ook de geproduceerde producten moeten het ontgelden.
Dus uiteindelijk wordt het toch een duur geintje imo. Maar maak dat de directie eens wijs...

Als niet alleen jij degene bent die z'n job kwijt is geraakt maar als je met meer bent, zorg dat je samen naar de bond stapt!!! ze kunnen heel veel voor je/jullie doen. Bij ons zijn er een aantal die uiteindelijk konden blijven, desnoods in een andere functie met een lagere vergoeding. Maar op je 50 ste met versleten knieen, kom je niet makkelijk aan een andere job... en thuis zitten 8)7

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:00

Hier in dezelfde positie, ofja mijn vriend
maar aangezien ik studeer is hij wel de huis betaler etc.
Richting je uitkering aanvragen en daarvan uit krijg je te horen waar je nog wat 'kortingkjes' of extra huursubsidie kan meekrijgen...maar reken er niet op echt veel is het niet...
Houdt er even rekening mee dat het traject minimaal 4 tot 6 weken duurt, soms nog eens vele malen langer omdat ze nog allerlei dingen van je willen onderzoeken etc.

Hij heeft overigens ook de leeftijd van 26. en overal krijgt hij te horen " je past heel goed in wat we zoeken, maar wat te duur door je leeftijd etc...'' Pff!

gelukkig heb jij nog een tijdje waar je geld hebt om op te teren...
wij zitten nu op dit moment met 32euro op de rekening.. Dan wel al onze vaste lasten betaald, maar meer is er ook echt echt niet... En te horen gekregen dat er geen uitkering komt, ik moet maar maximaal bijlenen bij mijn studiegeld... en dan zelfs met het maximale bedrag is dat niet realistisch in wat we eerst hadden/ kunnen betalen waar we wonen etc...

al met al, ontslagen worden is gewoon ****
en ik hoop dat je er heel goed boven op komt en snel een baantje hebt :)

hunter87

Berichten: 2942
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 20:07

Somebitch, nou daar gaan we dus al. Ik heb nooit een brief van het UWV gehad. Ik ga dat meteen even opschrijven en bij de bond navragen. thqs voor je tip!!

Jorika, we zijn met zn 19en ontslagen. Ik ken niet iedereen, of duidelijker, ze zeggen 19 mensen maar ik kom maar tot 14. Het zit zo. nederland is bij ons verdeeld over regio nummers. Zo val ik ik 501 en 503 (ik werk op 2 bedrijven en loopt hier net een grens). 501 en 503 zijn de regios waar het minste winst uit komt en hieruit moesten dus deze 19 mensen komen. nu hebben we veel rondgebeld en heeft iedereen geprobeerd om deze namen bij elkaar te krijgen. De mensen die ik ken zijn idd lid van een bond (die meneer die voor mij bezig is, is ook voor 3 andere bezig) Binnen de beveiliging heb je 3 bonden en ze zijn samen wel bezig met een 1 grote aanspanning tegen mijn werk.
ik zit nu 8 dagen thuis, nou de muren komen al best op me af! maar dat komt ook omdat ik natuurlijk niks kan. ja op de bank liggen en met me krukken naar de supermarkt huppelen maar dan heb ik het ook wel weer gehad. (maar ik ben 26 en heb een ongelukje gehad, heb hiervoor nooit last van me knieen gehad :) )

KingYasfen, ok thqs dan ga ik daar even verder vragen wat ik aan bijdragens kan vragen enz. ik kan er namelijk vrij weinig over vinden op internet...

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: ontslagen.... en nu..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:10

Graag gedaan. Kijk alles goed na want ik weet hoe sommige werkgevers in deze situatie zijn.. :(:) verder kan je bij de gemeente kijken of je tegen die tijd kwijtscheldingen krijgen van de gemeentelijke heffingen.

Thorn2006

Berichten: 875
Geregistreerd: 03-01-09
Woonplaats: Er gaat niks boven Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:17

Hier het zelfde, 12 jaar gewerkt bij het zelfde bedrijf. Bedrijf staat te koop maar kan niet worden verkocht met dure vast krachten en ik moest eruit. 1,5 maand me mond moeten houden dat ik zou gaan vliegen naar mijn collega's.
Toen was de zaak verkocht en nog geen 2 dagen achter niet meer en had net mijn hart kunnen luchten naar mijn collega's dat ik eruit moest en zij konden blijven. Kon niks meer anders dan huilen want nu moest ik me weer 200% geven voor de zaak, liep op mijn tenen.
Moest van mijn man naar de ha, overspannen. Ziek gemeld en niet meer terug gegaan. Sta nog tot eind van dit jaar op de loonlijst en krijg een beetje mee. Maar het houd niet op.

En omdat je een oprotpremie mee krijgt krijg je de eerste 2 maand geen ww.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: ontslagen.... en nu..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:20

Dat is niet waar thorn, dat is alleen als je werkgever je opzegtermijn uitbetaald als soort van ontslag vergoeding. Als je werkgever gewoon je opzegtermijn in acht neemt en daarnaast een extra vergoeding erboven opgeeft dan heeft dat geen gevolgen voor je ww. of de ingangsdatum daarvan.

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:20

Allereerst veel sterkte en succes met opknappen en het vinden van een nieuwe baan.

Als alles rond is en je vervalt in de WW. Dan heb je afhankelijk van de hoogte van de uitkering inderdaad recht op een aantal toeslagen.
Zoals al de eerder genoemde huurtoeslag.
Je zorgtoeslag zal omhoog gaan. Beide op http://www.toeslagen.nl
Daarnaast heb je mogelijk recht op kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen (site van de eigen gemeente).

BigOne
Berichten: 38209
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:25

Mocht je willen bezuinigen (je hebt nu toch wel tijd) ga dan door je hele financiele plaatje. Tv, internet, gas, elektriciteit, verzekeringen enzenz. Kijk in de supermarkt naar goedkopere alternatieven en koop producten zoals shampoo en tandpasta groot in (2+2 gratis enz) . Elk jaar overstappen van energiemaatschappij scheelt vaak zo 100 euro per jaar.
Ik vind het trouwens heel vreemd dat het uvw ontslag accepteert terwijl er nog veel uitzendkrachten lopen, dit deden ze vroeger niet.

Thorn2006

Berichten: 875
Geregistreerd: 03-01-09
Woonplaats: Er gaat niks boven Groningen!

Re: ontslagen.... en nu..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:28

Somebitch, dank je wel.
Zie door de bomen het bos niet meer.
Maar zoals het nu lijkt hoef ik niks aan gevragen maar heb ik weer een baan per 1 jan.

Autumnn

Berichten: 8033
Geregistreerd: 26-03-10

Re: ontslagen.... en nu..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:30

geen tips om te bezuinigen, maar weet wel dat ze bij de Action altijd wel leidinggevenden zoeken.
Misschien niet echt wat je wilt, maar ik vind het erg leuk werk en.. beter iets dan niets .. toch? :)

Westerntrail

Berichten: 1742
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:31


Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17983
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:31

Wat betreft uitkeringen enzo heb ik weinig tips, misschien wel voor je motor (en eventueel auto). Als je die niet op de openbare weg hebt staan, kan je ze tijdelijk schorsen. Dan betaal je over die periode geen wegenbelasting en verzekering (je mag hem uiteraard dan ook niet gebruiken :+). Zo bespaar je in eerste instantie toch, zonder meteen de boel te moeten verkopen.

hunter87

Berichten: 2942
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: apeldoorn

Re: ontslagen.... en nu..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 22:36

thqs voor jullie tips. ik heb nu tijd zat dus heb alles even opgeschreven en ga het morgen even verder uitzoeken.
ik weet wel zeker dat mijn oprotpremie geen effect heeft op mijn ww.

lalidan, dat van mijn motor is een hele goeie! ik betaal maar 9 euro wegenbelasting per 3 maand en iets van 8 voor de verzekering per 3 maand, maar dat gerekend over een half jaar die ik hem vaak niet gebruik (winterstalling bij mn ouders in de schuur) kan ik hem idd tijdelijk schorssen. het levert alleen niet meteen heel veel geld op maar ach, alles is meegenomen.

echt bezuinigen op mn huis kan ik niet direct. ik betaal een all inhuur. ik krijg ieder jaar een mannetje over de vloer die mijn meters op neemt en daar word een berekening van gemaakt. ieder jaar kreeg ik al geld terug omdat dit huisje berekend is op 2 personen en ik hier alleen woon. (geen idee waarom op 2 personen als ze het officieel verhuren als een eenpersoonswoning) maar toch is het zn 500e die ik rond Juni terug krijg.

ik had mijn collega nog even aan de telefoon. die zei al tegen mij, rek je ziektewet gewoon zo lang mogelijk. je komt terug van een super drukke reis in afrika, daar heb je je ongelukje gehad met je knie, heb daar zeker ander halve week mee doorgelopen en niet de dingen kunnen doen die ik wilde, en komt opeens thuis te zitten en dan hoor je ook nog eens je ontslag. daar zou ik echt overspannen van worden. dus zei hij, gooi het evt. nog maar een poosje op overspannen. nu voel ik me ook niet echt top hoor, logisch denk ik ook wel zit o.a. zwaar aan de pijnstillers ect. en idd misschien kan het nog een maand of 2 gerekt worden. ergens voelt dat erg banketstaaf omdat het niet 100%waar is, maar aan de andere kant, ik heb al die tijd in alle mogelijk uren gewerkt voor hun, soms meer dan 50uur per week gemaakt en dan opeens patsboem adios

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: ontslagen.... en nu..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 22:49

Niet verstandig om op internet te zetten ts werkgevers gaan werknemers na. Ook op internet.

hunter87

Berichten: 2942
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: apeldoorn

Re: ontslagen.... en nu..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 23:53

ze gaan hun gang maar.. :) hunter87 word niet gelinkt met mijn eigen naam

Paola33
Berichten: 289
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: zaandam

Re: ontslagen.... en nu..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 00:09

Schorsen van je motor heeft geen zin, heb het een aantal jaar geleden uitgezocht, ivm auto waarvan de motor stuk was. Moest voor de aanvraag van de schorsing geloof ik iets meer dan € 60,- vor betalen, dat was meer dan ik aan wegnbelasting zou betalen. Dus daar win je niets mee, kijk naar verzekeringen, abbo's en zo. Boodschappen alleen aanbiedingen gaan halen, zit in helaas ook werkloos thuis. Heb gelukkig wel een werkende partner want zou niet kunnen leven van mijn ww uitkering. Krijg maar € 850,- in de maand. Heb wel eens uitgerekend wt ik over houd voor extra's en onverwachte uitgaven en dat is nog geen 100 euro. Poezen moeten ook geen gekke dingen doen want een dure da rekening kan ik niet gebruiken.

hunter87

Berichten: 2942
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: apeldoorn

Re: ontslagen.... en nu..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 00:15

oh dan heeft het schorsen van mijn motor dus geen zin nee.

ik ga idd eens met mn moeder om de tafel voor mn verzekeringen enz. abbo's op bladen of iets heb ik niet. als ik het goed heb uit gerekend krijg ik E910,00. nou uhm geen vetpot dus. huur van 410 van mn huis en ga zo nog maar even door. jammer genoeg woon ik dus alleen en heb geen relatie. zelfs mijn kat is al over gegaan naar goedkoper voer :) tja iedereen moet inschikken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 00:16

beetje research en je kan wel achter komen wie bij hunter 87 hoort hoor :) ik heb verder geen tips voor je!