Seniores Priores geeft volgens voedingscalculator tekorten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Seniores Priores geeft volgens voedingscalculator tekorten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-13 18:46

Als je je ruwvoer en krachtvoer (wegens medische redenen oid) wilt vervangen door Seniores Priores, moet je ongeveer 1 kilo per 100 kilo lichaamsgewicht voeren.

Nu heb ik dat ingevuld bij de voedingscalculator bij paardnatuurlijk (geen arbeid, 4 kilo bij 400 kilo aan paard) en kwamen er eigenlijk veel tekorten uit.. Het zou toch helemaal geen tekorten aan moeten geven, iemand die weet hoe dit zit?


Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:10

Nou vind ik 4 kg als je verder helemaal niks voert aan ruwvoer ook wel vrij weinig...
Dan zou je paard het 24 uur moeten op 4 kg voer...


Maris
Berichten: 15911
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:19

aan welke tekorten kom je ?

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:21

je moet 4kg ongeweekt voeren, dat is een heel ander gewicht dan het zelfde aantal kg na weken.

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:22

Ik voer naast senior wortelen en brood een appeltje en een beetje hooi. Ookal krijgt ze hooi niet echt weg, dan heeft ze toch wat te doen en alle kleine beetjes helpen.

Kennis is nog geen wijsheid.
Y;( SG
Ronny, 9136 dagen heb ik van je mogen genieten. Dank je wel kanjer!

Maris
Berichten: 15911
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:27

Jaime_ schreef:
je moet 4kg ongeweekt voeren, dat is een heel ander gewicht dan het zelfde aantal kg na weken.


ik denk dat de TS dat wel bedoelde hoor, 4 kg ongeweekt.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-13 19:31

Nouvel schreef:
Nou vind ik 4 kg als je verder helemaal niks voert aan ruwvoer ook wel vrij weinig...
Dan zou je paard het 24 uur moeten op 4 kg voer...


Het is 4 kilo ongeweekt. Er moeten liters water bij dus heb je heel wat kilos om te voeren!

Ik bedoelde inderdaad 4 kg ongeweekt, met of zonder water blijven de voedingswaardes natuurlijk hetzelfde. Dus heb ook 4 kg ingevuld.

Tekorten aan VEP, fosfor, kalium (daar niks ingevuld want er staat niets over kalium in het product), koper, ijzer, zink, mangaan, jodium, selenium. Echt veel dus!

Maris
Berichten: 15911
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:34

Ik was even benieuwd en heb gekeken met 4 kg droge sp. Idd bijna alles tekort. mangaan b.v. 40%, zink 33%, koper 66%, magn 88%, etc etc.
kortom je moet extra mineralen bijvoeren. Eigenlijk niets nieuws. Veel hooi bevat ook niet genoeg mineralen als je tenminste niet de voedingscalculator gemid aanhoudt.

Hoeveel tekort aan VEP heb je TS ? Ik weet niet hoeveel VEP 1 kg sp is, alleen ewpa staat er vermeld.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Dianebekkers
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:38

Wegens medische redenen staat mijn pony volledig op SP.
Het is mij bekend dat er in SP weinig tot geen vitaminen en mineralen zitten, hierdoor vul ik het voer dagelijks aan met NAF veteranensuplement.

**Loekie**

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-13 19:41

Maar ik lees juist overal dat SP juist zo compleet is en je er niets bij hoeft te voeren, vandaar.. De VEP waarde waar ik op uit kom is 85%, dus 25% te weinig.

Ik wil het trouwens niet aan de mijne geven als compleet vervangend hoor. Was me wat aan het inlezen. Soms kunnen wij amper aan hooi komen waardoor we een aantal daagjes heel zuinig moeten geven, dus dan zou ik het erbij willen geven.

@ Dianebekkers: Rijd je je paard ook nog?

Maris
Berichten: 15911
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:45

Als je paard nog gewoon goed kan kauwen heb je ook allerlei soorten gehakselde grassen zoals grasmix, lucerne, compact gras en natuurlijk de grasbrokken. Dus dat zijn ook nog opties om te geven ipv hooi.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-13 19:46

Maar als SP dus helemaal niet eens genoeg vitaminen en mineralen heeft, kan je toch net zo goed bietenpulp+zemelen+supplement geven als vervangend ruwvoer?

Maris schreef:
Als je paard nog gewoon goed kan kauwen heb je ook allerlei soorten gehakselde grassen zoals grasmix, lucerne, compact gras en natuurlijk de grasbrokken. Dus dat zijn ook nog opties om te geven ipv hooi.


Daar ga ik mij nog even over inlezen!

Maris
Berichten: 15911
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:48


There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:49

ik vind persoonlijk 1kg/100kg levend gewicht vrij weinig als volledige vervanging van ruw en krachtvoer. dat is 1% vh lichaamsgewicht aan droge stof, dat is wat ik hanteer om een paard op dieet te zetten. Ik voer meestal 1.5-2% vh lichaamsgewicht

There is beauty in everything, even the things that scare us.

Maris
Berichten: 15911
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:50

petitparis schreef:
ik vind persoonlijk 1kg/100kg levend gewicht vrij weinig als volledige vervanging van ruw en krachtvoer. dat is 1% vh lichaamsgewicht aan droge stof, dat is wat ik hanteer om een paard op dieet te zetten. Ik voer meestal 1.5-2% vh lichaamsgewicht


1 kg droge sp vervangt ongeveer 1,5 kg hooi qua voedingswaarde... Dus dan kom je aan die 1,5%

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

fransje23

Berichten: 15336
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:50

Waar heb je de gehaltes etc van de SP vandaan gehaald en staat dat in kg product. klaargemaakt product of in kg droge stof?

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Maris
Berichten: 15911
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:52

fransje23 schreef:
Waar heb je de gehaltes etc van de SP vandaan gehaald en staat dat in kg product. klaargemaakt product of in kg droge stof?


Ze worden gegeven per kg (droge) sp. ---> http://www.subli.nl/Voederassortiment/n ... iores.html Daar had ik ze in ieder geval net vandaan.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:56

Maris schreef:
petitparis schreef:
ik vind persoonlijk 1kg/100kg levend gewicht vrij weinig als volledige vervanging van ruw en krachtvoer. dat is 1% vh lichaamsgewicht aan droge stof, dat is wat ik hanteer om een paard op dieet te zetten. Ik voer meestal 1.5-2% vh lichaamsgewicht


1 kg droge sp vervangt ongeveer 1,5 kg hooi qua voedingswaarde... Dus dan kom je aan die 1,5%


een paard heeft 1-2% van z'n gewicht aan droge stof nodig om z'n spijsvertering goed te alten werken. en dat heeft niks met energetische waarde te maken dat is aan de ruiter/eigenaar/ verzorging om die 1-2% zodanig in te vullen dat een paard mooi op gewicht blijft, spijsvertering blijf draaien EN dat hetpaard voldoende energie en voedingsstoffen binnen krijgt

There is beauty in everything, even the things that scare us.

Dianebekkers
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:56

Geryon schreef:
Maar ik lees juist overal dat SP juist zo compleet is en je er niets bij hoeft te voeren, vandaar.. De VEP waarde waar ik op uit kom is 85%, dus 25% te weinig.

Ik wil het trouwens niet aan de mijne geven als compleet vervangend hoor. Was me wat aan het inlezen. Soms kunnen wij amper aan hooi komen waardoor we een aantal daagjes heel zuinig moeten geven, dus dan zou ik het erbij willen geven.

@ Dianebekkers: Rijd je je paard ook nog?



Niet fanatiek en dagelijks meer.
Ik betwijfel of een paard/pony het hier volledig op zou kunnen doen met zware arbeid.

**Loekie**

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-13 20:00

Ik had ze van voervergelijk. Even vergeleken met de info van de site zelf en kom erachter dat de calcium en natrium iets lager is dan ik heb ingevuld. Nu ik de goeie info heb, is ook natrium nu een tekort geworden..

Maris
Berichten: 15911
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:03

petitparis schreef:
Maris schreef:

1 kg droge sp vervangt ongeveer 1,5 kg hooi qua voedingswaarde... Dus dan kom je aan die 1,5%


een paard heeft 1-2% van z'n gewicht aan droge stof nodig om z'n spijsvertering goed te alten werken. en dat heeft niks met energetische waarde te maken dat is aan de ruiter/eigenaar/ verzorging om die 1-2% zodanig in te vullen dat een paard mooi op gewicht blijft, spijsvertering blijf draaien EN dat hetpaard voldoende energie en voedingsstoffen binnen krijgt


Dat snap ik, maar 1,5 % van een paardengewicht aan sp wordt wel heeeeel erg veel. dat gaat niet. Als een paard geen hooi meer kan eten moet je toch wat.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

fransje23

Berichten: 15336
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: Seniores Priores geeft volgens voedingscalculator tekorten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:09

Maris schreef:
Ze worden gegeven per kg (droge) sp. ---> http://www.subli.nl/Voederassortiment/n ... iores.html Daar had ik ze in ieder geval net vandaan.


Dat zal waarschijnlijk per kg product zijn maar dat is nog niet per kg droge stof waar de voedingscalculator van PN mee gaat rekenen.

Er zit altijd wat vocht in een product zelfs in droog hooi zit nog 10% vocht.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Maris
Berichten: 15911
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:13

fransje23 schreef:
Maris schreef:
Ze worden gegeven per kg (droge) sp. ---> http://www.subli.nl/Voederassortiment/n ... iores.html Daar had ik ze in ieder geval net vandaan.


Dat zal waarschijnlijk per kg product zijn maar dat is nog niet per kg droge stof waar de voedingscalculator van PN mee gaat rekenen.

Er zit altijd wat vocht in een product zelfs in droog hooi zit nog 10% vocht.


Dat is waar, je hebt gelijk..... Maar dan nog zitten er tekorten in, denk ik.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-13 20:16

fransje23 schreef:
Maris schreef:
Ze worden gegeven per kg (droge) sp. ---> http://www.subli.nl/Voederassortiment/n ... iores.html Daar had ik ze in ieder geval net vandaan.


Dat zal waarschijnlijk per kg product zijn maar dat is nog niet per kg droge stof waar de voedingscalculator van PN mee gaat rekenen.

Er zit altijd wat vocht in een product zelfs in droog hooi zit nog 10% vocht.


Volgens mij gaat dat zo niet. De voedingswaarde is gewoon per kilo van dat product, om in te vullen. Gedoe met droge stof komt er pas bij als je gaat berekenen hoeveel je ervan moet geven. Dat zou nóg slechter uitkomen voor senior priores (al heeft het denk ik een heel hoog percentage droge stof) want 4 kilo SP komt dan overeen met (ik zeg maar wat) 3,5 kilo aan droge stof en dat zou je dan eigenlijk neer moeten zetten in de calculator.

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:18

als ze proppen maken van hooi en deze doorslikken kan dit koliek geven, dat gebeurd bij mijn oudje. Ik geef nu:
1 schep senior+1 schep pferdgerecht+1 schep wiesencobs als pap in de avond.
Ochtend 2 schep muesli als ze de wei op gaat of 1,5 schep muesli en dan nog tussen de middag halve schep met een schep wiesencobs.

Tevens onbeperkt gehakseld hooi.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eleeke, GrapeshotBot, Lijsken, marte_kandia, puppy1128, Spaansepony en 49 bezoekers