Hoe zit het rondom ouderlijk gezag bij uit elkaar zijn

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
joyce83Jarig

Berichten: 5198
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Hoe zit het rondom ouderlijk gezag bij uit elkaar zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-13 16:23

Wat zijn de mogelijkheden in de volgende situatie.

Koppel gaat uit elkaar (niet getrouwd, niet samenwonend, geen geregistreerd partnerschap), vriendin blijkt daarna in verwachting te zijn. Op het moment heeft ze aangegeven dat ze het kind wilt houden. Over hoe en wat verder niks duidelijk. Geen normale communicatie mogelijk tussen beiden. Ook niet via de moeder van de vader.

Waar sta je als vader van het kind? Heeft aangegeven zijn plichten na te komen. Maar op welke manieren kan dit?
Hoe zorgt hij ervoor dat hij niet alleen betaald en dan zijn kind niet te zien krijgt. Misschien is het voor het kind wel beter om niet van hot naar her gesleept te worden met ruzie tussen de ouders. Kortom we weten het niet.

Er zal wel naar het juridisch loket gegaan worden voor meer informatie maar misschien dat jullie me verder kunnen helpen.

those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hoe zit het rondom ouderlijk gezag bij uit elkaar zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 16:28

Als er niet normaal gecommuniceerd kan worden, zou ik als as moeder absoluut niet willen dat de vader ook maar iets met dat kind te maken krijgt. Dus zijn plichten nakomen (financieel) zou van mij niet hoeven. Het kind zou ik idd houden en alleen grootbrengen.

Je suis Charlie.

Urielle

Berichten: 50068
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Hoe zit het rondom ouderlijk gezag bij uit elkaar zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 16:29

Heeft de vader het kindje wel officieel erkend?

May the odds be ever in your favor.
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 16:29

Zolang de vader niet erkent is, heeft hij ook geen plichten.

Qua rechten moet het via de rechter gespeeld worden als er geen communicatie is en geen erkenning van het vaderschap, maar ook als het kindje wel erkent is. Dan nog moet er een rechter bij komen als bv de moeder niet wil dat hij het kindje ziet, maar hij wel.

joyce83Jarig

Berichten: 5198
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-13 16:32

Er is nog niks erkend of iets dergelijks.
Slechte communicatie is vanuit moeder op dit moment. Alleen maar verwijten terwijl vanuit vader (tenminste naar ons) duidelijk is dat hij zijn plichten wel wil nakomen naar het kind maar dat hij met haar niks meer wilt.
zwangerschap zit op dit moment rond de 9 weken meen ik. Dus nog erg in het begin. Maar we willen voor iedereen duidelijkheid zodat we weten wat er komen gaat.

those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Hoe zit het rondom ouderlijk gezag bij uit elkaar zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 16:36

Zolang hij niet erkent wordt als vader, heeft hij geen enkele plicht en heb je echt een rechter nodig om via een DNA test en alle rompslomp het kind te erkennen. Dus ik hoop dat hij goed verzekerd is...

akishino
Berichten: 1871
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 16:50

Cassidy schreef:
Als er niet normaal gecommuniceerd kan worden, zou ik als as moeder absoluut niet willen dat de vader ook maar iets met dat kind te maken krijgt. Dus zijn plichten nakomen (financieel) zou van mij niet hoeven. Het kind zou ik idd houden en alleen grootbrengen.


Dat zou je als moeder niet willen?
Volgens mij gaat het om wat het beste is voor een (ongeboren) kindje. Dat is het belangrijkste in mijn ogen. En dat pa en ma problemen met elkaar hebben betekent dat dan dat een kindje zijn/haar vader niet mag leren kennen?

Ik heb geen enkel idee hoe het juridisch allemaal geregeld is, maar ik zie in mijn omgeving de laatste tijd steeds vaker dat uit het oog verloren wordt waar het om gaat. De beste oplossing voor een kind(eren).

HOOP is een klein lichtje in je hart, dat vandaag MOED geeft en morgen KRACHT

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 16:59

vuurneon schreef:
Zolang hij niet erkent wordt als vader, heeft hij geen enkele plicht en heb je echt een rechter nodig om via een DNA test en alle rompslomp het kind te erkennen. Dus ik hoop dat hij goed verzekerd is...


Dit klopt alleen is het geen enkele plicht maar ook geen enkel recht. Zonder dna kan hij niet aantonen dat hij de vader is en als de moeder weigert zal het inderdaad via de rechter moeten. Maar zelfs als hij als vader wordt aangewezen en het kind kan erkennen dan nog zal een bezoekregeling heel erg lastig worden als de moeder tegenwerkt.
Kleine baby's zijn er in elk geval al niet gebaat bij het gesleep van de een naar de ander. Als de ouders niet communiceren wordt het heel lastig allemaal. Overleg zal toch nodig zijn bij gezamenlijk gezag.

Ik zou het allemaal eens laten bezinken. Ze zijn net uit elkaar, de emoties zitten nog hoog en de zwangerschap is maar heel pril. De hormonen van de zwangere werken ook niet erg mee om rationeel te denken op het moment. Er is nog tijd zat. Het beste is echt dat ze het in zoverre bijleggen dat ze weer samen door een deur kunnen en zij er voor kiest om de vader in het leven van het kind te laten.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 17:01

Erkenning geeft sowieso geen rechten, alleen plichten. Zolang moeder niet mee zal werken zal alles via de rechtbank gespeeld moeten worden.

(Dus ik hoop echt dat ie een goede rechtsbijstandverzekering heeft dan)

Maar ik hoop dat het niet nodig is natuurlijk!
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 09-11-13 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 17:02

akishino schreef:
Dat zou je als moeder niet willen?
Volgens mij gaat het om wat het beste is voor een (ongeboren) kindje. Dat is het belangrijkste in mijn ogen. En dat pa en ma problemen met elkaar hebben betekent dat dan dat een kindje zijn/haar vader niet mag leren kennen?


Opvoeding van kinderen, ook van gescheiden kinderen, is afhankelijk van communicatie tussen beide ouders. Daar moet over gesproken kunnen worden, en als er geen communicatie mogelijk is, is dat een beetje moeilijk, denk je niet?
En dan, zal een kindje niet meekrijgen dat er wrijvingen en ruzies zijn tussen de ouders? Ook als je uit elkaar bent? Wat is er dan beter voor het kindje, dat hij zijn biologische vader helemaal niet kent of eens in de zoveel tijd een man te zien krijgt die in die tijd de vaderrol absoluut niet kan vervullen?

Je suis Charlie.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:00

Cassidy schreef:
akishino schreef:
Dat zou je als moeder niet willen?
Volgens mij gaat het om wat het beste is voor een (ongeboren) kindje. Dat is het belangrijkste in mijn ogen. En dat pa en ma problemen met elkaar hebben betekent dat dan dat een kindje zijn/haar vader niet mag leren kennen?


Opvoeding van kinderen, ook van gescheiden kinderen, is afhankelijk van communicatie tussen beide ouders. Daar moet over gesproken kunnen worden, en als er geen communicatie mogelijk is, is dat een beetje moeilijk, denk je niet?
En dan, zal een kindje niet meekrijgen dat er wrijvingen en ruzies zijn tussen de ouders? Ook als je uit elkaar bent? Wat is er dan beter voor het kindje, dat hij zijn biologische vader helemaal niet kent of eens in de zoveel tijd een man te zien krijgt die in die tijd de vaderrol absoluut niet kan vervullen?

Het is de plicht van de ouders ervoor te zorgen dat kinderen daar niet onder lijden!
Helaas is dat een zeldzaamheid omdat de meeste ouders dat niet kunnen en hun eigen frustraties, gevoelens enz. voor laten gaan. Die ouders (de meesten dus) hadden betere helemaal maar geen kinderen moeten hebben!
Bezint eer ge begint! ;)


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hoe zit het rondom ouderlijk gezag bij uit elkaar zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:02

Dit impliceert dat alle zwangerschappen gepland zijn. En dat is niet het geval. Uit de reactie van TS maak ik echter op dat abortus geen optie is. Dus het kind gaat er komen. Aan de moeder dan de taak om het zo veilig mogelijk op te laten groeien. Desnoods zonder biologische vader.

Je suis Charlie.

joyce83Jarig

Berichten: 5198
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-13 18:03

Cassidy zo denk ik ook hoor. Hij zal best goed voor zijn kindje willen zorgen en ook voor de alimentatie op willen komen dat zeker er is geen onwil richting het kind. Of hij zijn vaderrol kan vervullen is ook heel groot afhankelijk van de moeder. Communicatie staat echt op 1, en als het inhoud dat het voor het kind beter is om alleen bij moeder te worden opgevoed dan is het zo. Maar het moet niet zo zijn dat ze hem tot dingen gaat verplichten en dat hij dan niet een stuk in de opvoeding mag hebben, dat zou ik in elk geval niet netjes vinden.
Wil ze het helemaal alleen doen? prima maar dan ook echt alleen en kom niet handje ophouden maar zorg er dan ook zelf goed voor.

We willen echter wel graag duidelijkheid en liefst op kortere termijn. Op deze manier blijft bij beide stress blijven en boosheid wat ook niet ten gunste van het kind komt. Tot vandaag was het nog de vraag of moeder het wel wilde houden omdat ze ook over adoptie gesproken heeft.

Bezint eer ge begint kan ik helemaal inkomen. Helaas is deze door de pil (?) heen gekomen op een meest ongunstig moment. En dan ben je als vader overgeleverd aan moeder die nog enigszins een keuze kan maken rondom wel of niet abortus.

those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear

joyce83Jarig

Berichten: 5198
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Hoe zit het rondom ouderlijk gezag bij uit elkaar zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-13 18:04

Ik weet trouwens op dit moment even niet hoe sterk hij staat in de zin van ik wil dit kind wel of niet perse ook mee opvoeden of dat hij er vrede mee kan hebben als kind door moeder opgevoed wordt (buiten wel of niet betalen van alimentatie).

those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear

StalNollie

Berichten: 9106
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:04

Cassidy schreef:
Als er niet normaal gecommuniceerd kan worden, zou ik als as moeder absoluut niet willen dat de vader ook maar iets met dat kind te maken krijgt. Dus zijn plichten nakomen (financieel) zou van mij niet hoeven. Het kind zou ik idd houden en alleen grootbrengen.


dus omdat jij niet kan communiceren neem jij het recht van het kind af om zijn vader te leren kennen.
nee daar heb ik totaal geen begrip voor sorry.

ik zou het kind alsnog erkennen en het gezag aanvragen, en dit via de rechter laten lopen.
want erkenning gebeurd in de zwangerschap erna. en het kan dus zo zijn dat de moeder het gezag niet ondertekend en de vader dus niks te melden heeft maar wel kan betalen ivm de erkenning

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:05

Wat voor stuk in de opvoeding van de biologische vader verwacht je van een keer in de twee weken een weekend?

Je suis Charlie.

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:06

Als de moeder niks meer van vader wil weten wordt het denk ik heel moeilijk..

Of erkenning afgedwongen kan worden geen idee.. Volgens mij zonder erkenning is hij op papier niks van het kind en heeft dus ook geen rechten

~ <3 CADIZ <3 ~ Eindstand: Z1 + 6 ~
18.11.14:https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=1816678

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:07

StalNollie schreef:
Cassidy schreef:
Als er niet normaal gecommuniceerd kan worden, zou ik als as moeder absoluut niet willen dat de vader ook maar iets met dat kind te maken krijgt. Dus zijn plichten nakomen (financieel) zou van mij niet hoeven. Het kind zou ik idd houden en alleen grootbrengen.


dus omdat jij niet kan communiceren neem jij het recht van het kind af om zijn vader te leren kennen.
nee daar heb ik totaal geen begrip voor sorry.

ik zou het kind alsnog erkennen en het gezag aanvragen, en dit via de rechter laten lopen.
want erkenning gebeurd in de zwangerschap erna. en het kan dus zo zijn dat de moeder het gezag niet ondertekend en de vader dus niks te melden heeft maar wel kan betalen ivm de erkenning


Even vooropgesteld, ik ben niet degene die zwanger is.
Ten tweede zou ik dan ook geen alimentatie willen, heeft de biologische vader ook geen rechten.
En ten derde heb ik helaas om me heen teveel ellende gezien die mij bevestigd in het alleen opvoeden van een kind. Helemaal als het geboren wordt na een scheiding. Bij kinderen die ouder zijn en de ouder kennen wordt het weer een ander verhaal.

Je suis Charlie.

StalNollie

Berichten: 9106
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Hoe zit het rondom ouderlijk gezag bij uit elkaar zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:10

naa Cassidy ik ken ook veel situaties en sommige lopen goed andere niet, je weet nooit hoe het gaat lopen met 2 ouders of juist met 1 je kent de andere situatie namelijk niet.
dat je geen geld wil prima maar ik vind het ronduit niet eerlijk naar vader en naar het kind om daardoor het recht van vader en kind te ontnemen.

ik zou als vader zijnde dit zeker aanvechten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:13

Ik vind dat elk kind het recht heeft om beide ouders te leren kennen. Als ouders zo onvolwassen zijn en het belang van het kind in deze niet voorop stellen, zouden ze al helemaal geen kind moeten hebben.
Ik ken een aantal mensen welke niet weten wie hun vader is, ten eerste hebben ze een vader in hun leven gemist en ten tweede komt er een stuk nieuwsgierigheid kijken, het is immers toch je vader. Allemaal zijn ze het hun moeder kwalijk gaan nemen dat deze ze niet in staat heeft gesteld hun vader te leren kennen. Ik vind het kwalijk.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:17



Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:18

Ik snap dat nooit. Als je groot genoeg bent om een kind in elkaar te knutselen, moet je ook groot genoeg zijn om samen afspraken te maken over dat kind.

Kan je dat niet, dan hoor je wat mij betreft uit de ouderlijke macht worden te ontzet.

Paardrijden is net als het spelen van een RPG, je hebt altijd wel XP

Be where you are; otherwise you will miss your life.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:29

Ceriadwen schreef:
Ik snap dat nooit. Als je groot genoeg bent om een kind in elkaar te knutselen, moet je ook groot genoeg zijn om samen afspraken te maken over dat kind.

Kan je dat niet, dan hoor je wat mij betreft uit de ouderlijke macht worden te ontzet.


Ik snap dat ook niet, ik schrik er altijd van hoe egoistisch mensen ook met elkaar omgaan tijdens een scheiding als er kinderen in het spel zijn. Maar bij weinig krijg ik het idee dat de belangen van het kind voorop staan. Het is meer elkaar een hak zetten en hakketakken, dan het belang van het betreffende kind. Heb ik ook geen goed woord voor over.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hoe zit het rondom ouderlijk gezag bij uit elkaar zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:36

Elkaar dwars zitten en hakketakken nog tot daar aan toe. Maar kinderen meenemen, ontvoeren, vermoorden...het zijn excessen maar het zal je kind maar zijn.

Je suis Charlie.

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:39

Ik lees al paar keer over niet erkennen is niet hoeven betalen maar dat is niet waar. Biologische vader moet betalen, zelfs na onenight stand of bv een prostitue die zwanger wordt. Dit houd niet meteen ook omgangsregeling in, papa heeft wel de plichten maar geen rechten
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 09-11-13 18:44, in het totaal 2 keer bewerkt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, ComscoreBot, corinec, goesju, HighFly_, Moon_light94, MoSt81, nicole_floor, TessaxQuincy en 183 bezoekers