Hoelang wachten op loonsopslag (overheid)

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SDE
Berichten: 941
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Antwerpen, België

Hoelang wachten op loonsopslag (overheid)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-13 13:32

Ik heb een bachelordiploma en werk al 9 jaar voor de overheid op een afdeling x. Ik ben sinds 3 jaar statutair op B-niveau.
Bij de overheid kennen ze geen promoties of beloning naar goed werk, enkel diploma's en het loon dat daar aanhangt. Ik doe veel werk op masterniveau (om het even in hokjes te duwen), maar wordt betaald op slechts bachelorniveau. Daarom ben ik al 3 jaar aan het bijstuderen voor mijn masterdiploma zodat ik ook beloond kan worden naar mijn werk, mits er ook een statutaire betrekking wordt uitgeschreven. In juni 2014 studeer ik af. Mijn bazen en iedere collega weet dit en velen wensen me veel succes met mijn studies en moedigen me aan.

Met de besparingen bij de overheid komt er voor A-niveauers (mensen met een masterdiploma), ongeveer 1 keer per 4 jaar een statutaire betrekking vrij op mijn afdeling die 50 mensen telt. Bij toeval komt er eentje in 2014 vrij. Het principe op mijn afdeling is dat diegene die al het langst werkt op de afdeling (en het juiste diploma heeft) ook de eerste in de rij is om de statutaire betrekking in ontvangst te nemen. Dit ben ik dus normaal.

Maar ... nu is er 2 jaar geleden iemand (masterdiploma) extra komen werken op een tijdelijk project van 2 jaar. Eind dit jaar loopt dit project af. Hij heeft bij toeval vorige maand een contract van onbepaalde duur op A-niveau gekregen. Met andere woorden, geen zorgen meer tot aan zijn pensioen, want sinds kort tellen dezelfde ontslagcriteria voor contractuelen als voor statutairen.

Nu heb ik te horen gekregen dat hij 'mijn' statutaire betrekking gaat krijgen. De reden is dat hij al een overheidsexamen heeft afgelegd (vorige maand) en daardoor voor mij op de reservelijst staat en dus voorrang heeft -O- . De niet uitgesproken reden is dat deze jongen zijn pa een goede vriend is van de baas.

Nu moet ik zeggen, de bazen op mijn afdeling zijn erg corrupt op dit gebied. Ze doen steeds het plaatje kloppen zodat de persoon die ze willen ook zijn statutaire benoeming krijgt. Zo zijn er die binnengeraakt zijn zonder overheidsexamen af te moeten leggen.

Gevolg: Ik zou dus 4 jaar moeten wachten op de volgende statutaire betrekking die vrijkomt en 4 jaar onderbetaald worden. In ALLE opzichten sta ik thans in het voordeel tov die jongen. Het mag niet luidop gezegd worden, maar zonder mij valt mijn team in duigen dus - en dat weten de bazen ook - zonder mij is er chaos. Maar zij denken dat ik braaf die 4 jaar ga uitzitten.

Dus de vragen:
- zouden jullie 4 jaar 400€ per maand laten schieten voor een tof werk met toffe collega's?
- heeft iemand dit ook al eens meegemaakt?
- iemand al eens de vakbond ingeschakeld en wat zijn de gevolgen?

En nu lekker verder vertellen!


Brainless

Berichten: 29663
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Hoelang wachten op loonsopslag (overheid)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:45

Is het een geschreven of ongeschreven regel dat de langst werkende in aanmerking komt voor zo'n functie?
Komt degene die het langs het betreffende diploma op zak heeft als eerste in aanmerking, of degene die het langst er werkt?

Weet je 100% zeker dat hij "jouw" betrekking krijgt?

Als er hierover geen regels op papier staan, heb je helaas geen poot om op te staan.
Zijn die er wel, dan ligt het eraan hoe het er staat.
Daarnaast: jij hebt de benodigde diploma nu nog niet op zak.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:51

Volgens mij is het heel simpel: als jij vindt dat je te weinig verdient, zoek je een andere baan. Je kunt nooit de verantwoordelijkheid bij een ander leggen voor jouw baan en salaris. Praatjes vullen geen gaatjes en beloven is makkelijk. Jij bent niet tevreden? Verwacht dan niet van een ander dat-ie dat oplost, ga dus weg als je er niet mee kunt leven. Jij bent zelf de enige die verandering kan bewerkstelligen.

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:54

Ik neem aan dat je bij de rijksoverheid werkt?
Edit: ik zie dat je in België woont.

Ik werk bij een gemeente en wij kennen hier alleen het principe van salarisschalen en treden, zodat je een x aantal jaar kan groeien. Zit je aan je top, dan houdt het op en krijg je er niks meer bij.
Komt er een vacature vrij dan zal je daar intern op moeten solliciteren net zoals ieder ander. Niks recht hebben op een functie.
We mogen momenteel al blij zijn als we onze huidige baan houden.

Van een kennis op een ministerie begreep ik dat de procedure bij hem net zo werkt.

De gang van zaken die jij beschrijft heb ik nog nooit van gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:00

Mag ik vragen waarom de afdeling zonder jou in duigen valt, waarom er chaos is als jij er niet bent?
En als ik het goed begrijp, moet jij het beoogde diploma nog halen in juni 2014 en die ander heeft dit diploma al. Per wanneer komt de functie vrij?
Verder ga ik met Ibbel mee, als het je niet bevalt, dan iets anders zoeken.
Als jij zegt dat de bazen weten dat zonder jou de boel chaos wordt, dan riskeren ze dus chaos of valt dat wel mee en kan je concurrent dit ook prima oplossen. Niemand is onmisbaar hoor, denk ik altijd.

SDE
Berichten: 941
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Antwerpen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-13 14:14

Het is een ongeschreven, maar goed gekende regel op de afdeling die ter vergelijken is met een wachtrij aan het loket: diegene die er eerst staat, is eerst aan de beurt. Je steekt niet voorbij.

Ik wil er iets aan doen, daarom ook de vraag of er gelijke gevallen zijn en/of ingrijpen van vakbonden (die in het bezit zijn van de correcte regels) en wat dit teweeg bracht.

Ik wil weten of er iets aan te doen valt op juridisch gebied vb. de betrekking komt vrij in 2014, de bazen kiezen zelf in welke maand.

En ja, iedereen mag solliciteren op een vacature bij de overheid. En ja, hier op deze afdeling wordt de 'winnaar' voor de start van de selectieprocedure al gefeliciteerd. Dat ligt allemaal al vast.

Ik zoek steun, geen verwijten.

En nu lekker verder vertellen!


SDE
Berichten: 941
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Antwerpen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-13 14:20

Ibbel schreef:
Volgens mij is het heel simpel: als jij vindt dat je te weinig verdient, zoek je een andere baan. Je kunt nooit de verantwoordelijkheid bij een ander leggen voor jouw baan en salaris. Praatjes vullen geen gaatjes en beloven is makkelijk. Jij bent niet tevreden? Verwacht dan niet van een ander dat-ie dat oplost, ga dus weg als je er niet mee kunt leven. Jij bent zelf de enige die verandering kan bewerkstelligen.


Ik denk dat je niet bekend bent met de hiërarchische manier van werken bij de overheid. Hier word je op de vingers getikt wanneer je een tussenpersoon overslaat. Ik heb de boodschap al zeer duidelijk overgebracht aan mijn meerdere, dat is mijn directe baas met als reactie dat hij zei dat het team draait rond mijn werk (ik weet het, iedereen is vervangbaar) en is beginnen roepen en tieren en had gedacht dat ik wel 4 jaar zou blijven doorwerken en hij heeft direct een afspraak gemaakt met zijn meerdere. Ik mag geen stap verder zetten, dat moet hij doen.

En nu lekker verder vertellen!

SDE
Berichten: 941
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Antwerpen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-13 14:30

Mindim schreef:
Mag ik vragen waarom de afdeling zonder jou in duigen valt, waarom er chaos is als jij er niet bent?
En als ik het goed begrijp, moet jij het beoogde diploma nog halen in juni 2014 en die ander heeft dit diploma al. Per wanneer komt de functie vrij?
Verder ga ik met Ibbel mee, als het je niet bevalt, dan iets anders zoeken.
Als jij zegt dat de bazen weten dat zonder jou de boel chaos wordt, dan riskeren ze dus chaos of valt dat wel mee en kan je concurrent dit ook prima oplossen. Niemand is onmisbaar hoor, denk ik altijd.


Waarom chaos? Ik bestuur op maat gemaakte softwareprogramma's waarmee het hele team en bedrijven dagelijks mee gestuurd worden. Enkel ik werk ermee. Dat heet 'je eigen onmisbaar maken'. Nu ik in deze situatie zit, kan het me niet schelen dat ze op mijn werk alleen aan mij dit softwarepakket hebben gegeven en ik diegene ben die dit dagelijks moet besturen. Ik vond het vervelend dat ik ook op feestdagen en weekends dit programma moet runnen. Maar nu in dit geval, is het een troef.

Wanneer komt de functie vrij? Dat kiezen de bazen, maar zou in principe in iedere maand van 2014 kunnen. Er schuilt geen werk achter die functie, het is gewoon een titel (en loon) die je krijgt. Het is een functietitel voor internen.

En nu lekker verder vertellen!

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:39

Lijkt me nogal simpel, als je ontevreden bent ga je naar iets anders solliciteren.
Als jij niets concreets hebt afgesproken heb je nergens recht op.
Vriendjes politiek vind je overal, als je daar zelf niet handig gebruik van maakt zul je altijd net buiten de boot vallen, that life.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 09-11-13 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:39

Als je de beste voor de functie was, dan zou je 'm wel krijgen. Nu ben je het niet, en moet je bedenken wat je daarmee wil. Blijven en afwachten, of verder kijken.

Kirrr

Berichten: 6186
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Hoelang wachten op loonsopslag (overheid)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:41

Heb je het al gewoon besproken met je bazen? Zou dat eerst doen voor dat je conclusies trekt..
Bespreek het idd eens met de vakbond, dan heb je een idee van je rechten. Die kan je mailen of bellen en zijn er vrij snel met advies. In mijn geval toch altijd die ervaring gehad.

Niemand is onvervangbaar hoor... met zo'n troef ben je meestal niks. Toch niet in de grotere bedrijven.

Horses are like shoes, you need one in every color!
[HTT] Volg de bouw van ons stalgebouw

Anoniem

Re: Hoelang wachten op loonsopslag (overheid)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 09:38

Ik vraag me af of een vakbond iets kan met een ongeschreven regel.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, GoogleAdsense en 14 bezoekers