Helpen met spieropbouw jonge Fries

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Helpen met spieropbouw jonge Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 17:55

Hoi,

Ik rij een Friese ruin van 4 jaar die wel wat meer spieren kan gebruiken.
Op dit moment probeer ik hem minimal 5x per week wat te laten doen. Longeren, trainen in de bak of een buitenritje. Toch kan hij wel een boost gebruiken om zijn spieren wat op te bouwen.

Hij staat 24/7 buiten in een (op dit moment) weide met kort gras. Als de eigenaar het gras te kort vindt worden, zet hij hem in een weide met lang(er) gras.
Zelf voer ik hem iedere keer dat hij getraind heeft, ongeveer een halve kilo draversbrok en wat lijnzaadolie.

Wat kan ik hem geven om wat meer spieren op te bouwen? En hoeveel?

Alvast bedankt!

Groetjes, [***]


Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Re: Helpen met spieropbouw jonge Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-13 13:11

Niemand die me kan helpen? :\


Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:13

Ik vind 5x per week trainen wel erg veel! Zeker voor een jonge fries.

Ga gewoon lekker 3x per week rijden, overgangen maken, neem les en die spieren komen vanzelf wel. Ik zou niet nu al gaan rommelen met supplementen die helemaal niet nodig zijn. Spieren komen door juiste training, niet door chemische middelen die spieren aanmaken of versterken.

Tara B+13 (198) L1+11 (203) L2+12 (195,5) M1+13 (193) M2+10 (194)

branka16

Berichten: 3874
Geregistreerd: 01-04-05
Woonplaats: Coevorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:14

Spieren krijg je door middel van trainen, achterhand er onder rijden en beropwaards/afwaards.
Als je een beetje googled kun je al heel veel vinden :)

Succes

ulyse
Berichten: 563
Geregistreerd: 15-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:14

Wat voor oefeningen doe je tijdens de training?

we verwachten Welsh Corgi pups medio juni 2019

sdvfoto

Berichten: 73
Geregistreerd: 10-09-12
Woonplaats: Dalen

Re: Helpen met spieropbouw jonge Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 15:34

Ik zou een beetje om de dag trainen. Veel overgangen en tempo wisselingen rijden. En rijden afwisselen met longeren.

www.sdvfotografie.nl fotografie op locatie!


Crespo VDL X Indoctro

IvankBacardi

Berichten: 1005
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Vinkeveen

Re: Helpen met spieropbouw jonge Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 15:37

Je kan een kilo draversbrok gaan voeren zitten ook eiwitten in voor de spieren,
krijgt hij elke dag draversbrok?

Bacardi, Z2 <3
Proud, L1 dressuur & B dressuur mennen <3

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 15:44

branka16 schreef:
Spieren krijg je door middel van trainen, achterhand er onder rijden en beropwaards/afwaards.
Als je een beetje googled kun je al heel veel vinden :)

Succes


Idd maar geef het paard ook rust.
4 jaar is onwijs jong, paard is volop in ontwikkeling. Geef hem dan ook de tijd en vooral de kans om te ontwikkelen.
Alles wat je erin stopt zal verbruikt worden als energie om te rijden ipv in zijn lichaam.

4x per week rijden waarvan 1x een lekkere buiten rit , laat hem maar eens lekker de benen strekken ipv al die rondjes in de bak ,en voor de rest mooi buiten laten lopen want dat is de beste manier voor een paard om zich te ontwikkelen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-13 19:19

Ik schreef ''minimaal'' 5x per week wat laten doen, maar daar bedoel ik mee ''maximaal''. Deze week heb ik hem 2x gereden en 2x gelongeerd.
Ik heb al les en rij al veel overgangen.

De draversbrok krijgt hij alleen als ik er ben, zo'n 4/5 keer per week dus. De brok is juist laag in eiwitten, en daar wil ik liever niet te veel van voeren omdat hij er ook een beetje heet van wordt..
Als deze zak brok op is zal ik eens rondkijken naar iets dat een wat hoger eiwit gehalte heeft.

Hij strekt zijn benen voldoende verder hoor. Tot nu toe heb ik heel weinig met hem gedaan in de bak. Maar ik vind nu toch dat hij wel iets meer aan het werk kan. Hij staat verder al sinds zijn geboorte 24/7 buiten en daar zal ook geen verandering in komen. Buitenritten hebben we tot nu toe voldoende gedaan en daar hebben we beide ook lol in.

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Re: Helpen met spieropbouw jonge Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 14:36

verbaasd me dat niemand over uwvoer begint... in het gras van nu zit geen drol meer. ook het langere gras niet.

:+:

branka16

Berichten: 3874
Geregistreerd: 01-04-05
Woonplaats: Coevorden

Re: Helpen met spieropbouw jonge Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 12:59

Ik ga er standaard van uit dat elk paard ruwvoer krijgt :')

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Helpen met spieropbouw jonge Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:01

beginnen met voeren.In gras zit niets meer behalve een hoop water en als je pech hebt een schimmel waar ze nog dood aan gaan ook.
Paard moet ruwvoer hebben en eiwitten/proteine.
Heb je een foto van hem?

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:03

Friezen zijn over het algemeen laatbloeiers. Mijn ruin was als 4 jarige echt een schrielkippie en nu 2 jaar later is hij mooi uitgezwaard. Je kunt hem wel vol willen stoppen met voer of flink willen trainen om spieren te krijgen, maar je moet hem ook gewoon de tijd geven om uit te groeien en uit te zwaren.

Dus voldoende ruwvoer, een 'goede' brok/vitamine korrel waar hij voldoende uit kan halen en een x of 4/5 per week aan het werk moet voldoende zijn om rustig aan een steeds sterker paard te krijgen.

..•|| I am mine. Before I am ever anyone else's. ||•..

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Re: Helpen met spieropbouw jonge Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-13 13:31

De eigenaar is deze week begonnen met het bijvoeren van wat hooi. Ik heb geen idee hoeveel, en heb daar ook geen controle over.

Dit is de meest recente foto die ik van hem heb. Dit was vlak voordat ik 2,5 maand wegging naar Engeland. Ben nu net terug, en nu is hij dikker en heeft hij een dike wintervacht, waardoor zijn spieren minder goed te zien zijn.

Afbeelding

Hij heeft weinig tot geen rugspieren, daar ben ik me van bewust. Ik doe echt mijn best die te kweken door hem lang en laag te laten lopen met longeren. Met rijden lukt dit nog wat minder. Ik heb een goed passend zadel, daar is vlak voordat ik naar Engeland ging de zadelmaker nog bij geweest en het past goed. Maar juist om die rugspieren meer te laten ontwikkelen wilde ik een supplement bijvoeren..

Ik wil ook wel afwachten en hem gewoon laten uitzwaren, maar ben bang dat hij te weinig eiwit binnen krijgt waardoor hij niet genoeg bouwstof heeft om spieren te ontwikkelen..

ulyse
Berichten: 563
Geregistreerd: 15-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:36

Voor een jong paard hoef je helemaal niet ontevreden te zijn. Er zitten spieren genoeg op. Wat goed helpt om een rug spieren te kweken is haar met haar neus over de grond heen laten lopen, aan de longe of tijdens het rijden.

we verwachten Welsh Corgi pups medio juni 2019

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:41

Om de dag werken, tot 3x pw.... en verder wat meer ruwvoer erin, en gewoon de tijd geven.
Ik vind 4 erg jong.
Dus tijd, geduld, en af en toe even 'vrije tijd' inlassen lijkt me een goed idee, denken in jaren.... niet in maanden.

Laura1982

Berichten: 4070
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:42

@ Martine-R ik zou hem niet meer dan 4 dagen in de week beweging geven.
Goed voer en voldoende rust doen wonderen. Het gras heeft inderdaad niet veel voedingsstoffen meer dus ik zou zorgen dat hij wat meer ruwvoer krijgt.

Friesen zijn laat bloeiers dus ik zou me niet te druk maken en vooral rustig verder trainen hij krijgt vanzelf meer spieren en front/body. Succes!

Douwe z1+5 sportpredicaat.
Ilias B+10 pr 200.5 L1+8

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:44

Zeker als het zo'n iel geval is zou ik daar erg mee oppassen. 5 keer per week is veel te veel, kan goed zijn dat hij niet goed kan herstellen van die arbeid en daardoor schraal word. Goed voeren en minder maar gerichte beweging geven. Dwz, les nemen van iemand die ervaring en respect heeft voor het jonge paard.

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Re: Helpen met spieropbouw jonge Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-13 13:46

Bedankt voor de tips, allemaal :)

Ik heb erg weinig te zeggen over wat hij aan ruwvoer krijgt. Maar ik maak me geen zorgen: hij is dik zat op dit moment. Te dik zelfs.

Een ''iel geval'' zou ik hem niet noemen, Lara. Maar ik zal het rustig aan doen met de beweging die hij krijgt.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:47

Sorry, ik vind hem er op de foto iel uit zien. Niet mager, hij is zo te zien prima op gewicht, maar qua bouw en spieren vind ik hem iel. :)

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:52

Lara_Silver schreef:
Sorry, ik vind hem er op de foto iel uit zien. Niet mager, hij is zo te zien prima op gewicht, maar qua bouw en spieren vind ik hem iel. :)


Gewoon een puppy.... In mijn 'scène' zijn paarden dan net zadelmak en gaan daarna nog een half jaar de wei op, weer een half jaartje werken, en tussen hun 6e en 7e begint het pas een beetje. Over een basisconditie doe ik dan ook nog eens een jaar, op basis van 3x pw.....

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:21

Lara_Silver schreef:
Sorry, ik vind hem er op de foto iel uit zien. Niet mager, hij is zo te zien prima op gewicht, maar qua bouw en spieren vind ik hem iel. :)


Ja wat wil je paard is PAS 4 jaar oud.

Ik snap niet waarom mensen van een 4jarige verwachten dat hij er al uit ziet als een doorgetrainde 8 jarige. dat kan gewoon niet.
Ik dit soort gevallen is geduld een schone zaak.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Re: Helpen met spieropbouw jonge Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:30

Ja ik zou idd even wat rustiger aan moet doen en hem wat meer hersteltijd geven tussendoor. Hij is gewoon erg jong, hij moet gewoon nog volwassen worden, dat komt met de tijd, niet door een of ander supplement ;). Bij Friezen jan dat wat later zijn dan bij een Engelse volbloed bijvoorbeeld. Geef hem gewoon wat meer tijd en doe rustig aan met hem, en probeer met de eigenaar in gesprek te gaan over ruwvoer.

First love never dies ღ
P & K ღ

daphneM

Berichten: 3647
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Ane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:37

MissDonna schreef:
verbaasd me dat niemand over uwvoer begint... in het gras van nu zit geen drol meer. ook het langere gras niet.


wou ik ook zeggen, je was mij voor :j

ze krijgen hier heel veel ruwvoer en weinig brok, bij extra inspanning, krijgen ze eerst een kwart gepunte haver, dan kwart kruiden muesli, en dan halve brok.
bij geen inspanning alleen halve basis brok.

De haver, muesli, worden apart gevoerd van de brok.
omdat ze anders de haver en de muesli minder goed gekauwd worden.

ze krijgen 3 x in de week gekookte lijnzaad.

senna21

Berichten: 11822
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:43

Stapwerk is wat mij betreft het 'toverwoord' voor spier-, pees- en botopbouw.
Een betere lichaamsmassage bestaat er niet; hierdoor wordt de de doorbloeding op het diepste niveau gestimuleerd, wat de ontwikkeling van spieren etc. mogelijk maakt. Tevens ontwikkelen ze er een prima conditie door, waar ze de rest van hun leven wat aan hebben.
Veel stapwerk over stevige/verharde grond (normaal tot stevig wandeltempo buitenritten maken werkt prima). Ook dit in een opbouwend schema...
Daarnaast geduld: een Fries is pas laat volwassen.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fayyah19 en 44 bezoekers