Polenhotel, wat vinden jullie er nu van?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Polenhotel, wat vinden jullie er nu van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 01:05

WIERINGERWERF - Vanaf voorjaar 2014 kunnen de eerste buitenlandse seizoensarbeiders worden gehuisvest in het voormalige, leegstaande kantorencomplex van Driessen op De Stek in Wieringerwerf.

Die verwachting spreekt initiatiefnemer DFC (Dutch Foreigners Care)/FHS (Flexible Human Services) in Noordwijkerhout uit.

Die heeft sinds kort groen licht van de gemeente Hollands Kroon voor het verbouwen van kantoorruimte tot 58 logiesverblijven voor ten hoogste 71 arbeidsmigranten.

Het toekomstige pension wordt vooral voor Oost-Europees personeel van glastuinbouwbedrijven op Agriport A7. De verbouwing van het pand in een ’Polenhotel’ van bijna 1500 vierkante meter kost ’enkele tonnen’.

Hollands Kroon heeft van DFC de garantie dat het pension 24 uur per dag toezicht krijgt: een beheerder wordt aanspreekpunt voor gasten, buurbedrijven en omwonenden.

Ook komen er recreatievoorzieningen. Seizoenarbeiders die een kamer op De Stek betrekken, worden verplicht zich bij de gemeente in te schrijven.
Bron http://www.noordhollandsdagblad.nl/stad ... -2014-open



Ik heb hier zelf wel een mening over maar die hou ik nog even voor me.

Oreo

Berichten: 2037
Geregistreerd: 26-02-06

Re: Polenhotel, wat vinden jullie er nu van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 01:13

De benaming "polenhotel" heeft een beetje een nare bijklank, maar aan de andere kant.... Als ik zie hoe de poolse mensen hier in de buurt (veel seizoensarbeid op het land) gehuisvest worden kan een fatsoenlijk onderkomen in zo'n complex misschien best een verbetering zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 01:13

Prima toch?

Zou niet weten wat ik er van moet vinden (ook al woon ik er vlakbij) zolang het er nog niet is en er nog geen daadwerkelijke ervaring mee is.
(Ver)oordelen heeft zo weinig zin.

Enige waar ik bang voor ben en wat al gaande is natuurlijk, is dat de 'Oostblokjes' de nieuwe Marokkanen worden.
(qua stigmatisering, discriminatie, negativiteit etc.)

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 01:16

Die mensen moeten ook ergens zitten. Nu word er toch vaak misbruik van ze gemaakt als ik hoor wat sommige wekelijks betalen op de camping of dat ze per persoon moeten betalen om in een huis met heel veel andere te zitten.
Wij halen ze naar NL dus moeten we ook gewoon zorgen voor goede leefomstandigheden.

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Re: Polenhotel, wat vinden jullie er nu van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 01:20

Slimme oplossing, er staan zoveel grote panden leeg die ze niet meer verhuurd krijgen.
En hopelijk kunnen ze er fatsoenlijker wonen dan nu vaak het geval is.

Anoniem

Re: Polenhotel, wat vinden jullie er nu van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 01:26

Het smoort hier van de Polen en andere oost europezen. Ze zitten hier in te koop staande huizen in het dorp. Ze werken vooral in de bouw al hier en in de eemshaven. In de buurt hier zit ook zo'n hotel. Maar hier in het dorp zitten ze dus in de huizen. Het is rond 5 uur in de plaatselijke AH, echt spitsuur wat betreft oost europezen. Busjes vol. Persoonlijk heb ik geen last van deze mensen, ze wonen in de buurt met een groep mannen bij elkaar. Wel zijn er een aantal polen opgepakt voor het jatten van fietsen en voor het villen van de buurtkatten. Verder schijnen ze op andere plekken complete vijvers leeg te vissen voor consumptie, tja het is niet altijd lekker volk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 01:27

Tigra_ schreef:
Die mensen moeten ook ergens zitten. Nu word er toch vaak misbruik van ze gemaakt als ik hoor wat sommige wekelijks betalen op de camping of dat ze per persoon moeten betalen om in een huis met heel veel andere te zitten.
Wij halen ze naar NL dus moeten we ook gewoon zorgen voor goede leefomstandigheden.

Mwah, wij halen ze? Ze komen zelf in bosjes hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 01:28

Kanelly schreef:
Prima toch?

Zou niet weten wat ik er van moet vinden (ook al woon ik er vlakbij) zolang het er nog niet is en er nog geen daadwerkelijke ervaring mee is.
(Ver)oordelen heeft zo weinig zin.

Enige waar ik bang voor ben en wat al gaande is natuurlijk, is dat de 'Oostblokjes' de nieuwe Marokkanen worden.
(qua stigmatisering, discriminatie, negativiteit etc.)

Zolang ze zich zelf niet in een kwaad daglicht zetten, maar de bulgaarse fraude heeft de oost-europese mensen in Holland geen goed gedaan.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48403
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 01:32

Wij hebben ook een "Polenhotel" in het dorp hiernaast... en daar zitten nu ook nog eens een hele bups vluchtelingen in... op zich geen moeite mee, maar dan moeten ze zich wel aanpassen en geen overlast veroorzaken... en vooral dat laatste is hier nog al eens een probleem... -O-

Anoniem

Re: Polenhotel, wat vinden jullie er nu van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 01:37

Ik denk dat wij het zelfde polenhotel bedoelen, in Uithuizermeeden bedoel je?

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 01:37

Valt me op dat de meeste er toch positief tegen over staan.

Laat ik eerst duidelijk voorop stellen dat ze niet allemaal zo zijn!

_Maar sinds dat hier de Polen in grotere getale zijn aangekomen we wel een flinke stijgende lijn zien in:
_Inbraken in huizen en auto's
_(Winkel) Diefstallen
_Ongelukken waarbij veelal drank in het spel is (ook al een diverse met fatale afloop).
-Kinderen die worden lastig gevallen en zelf bedreigd terwijl ze aan het vissen zijn omdat hun de vissen willen hebben om op te eten.
-Er worden caravans gekraakt en de eigenaren hebben een serieus probleem, want krijg ze er maar weer eens uit.

Deze dingen baren ons als inwoners namelijk wel zorgen. Want er word toch wel gevreesd dat dit alleen maar gaat toenemen.

@Tigra, Wij halen ze niet hierheen, ze komen zelf met bosjes.
En ja een dure camping? dat valt reuze mee (tenminste hier wel) en zeker als je ziet dat ze er met meerdere zitten. Kosten worden gedeeld.

En daarbij betalen ze niets aan belastingen etc.

Oreo

Berichten: 2037
Geregistreerd: 26-02-06

Re: Polenhotel, wat vinden jullie er nu van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 01:41

Maar ok, ook in geval van overlast ed. is het dus gemakkelijker als ze gebruik maken van zo'n hotel? Via de beheerder/eigenaar kunnen er gemakkelijker afspraken en regels ( én eventuele consequenties) worden opgesteld als wanneer ze her en der verspreid op campings verblijven lijkt mij?

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 01:43

Hier in de omgeving wonen ze ook in grote groepen in (woon)huizen. Hier in de straat ook.
Ik heb er geen last van, maar je kan merken dat ze hier echt zijn om te werken. Niet om te integreren, hun echte leven is in Polen. Huizen worden meestal niet netjes bijgehouden en ze leven op zichzelf.

Ik weet er het fijne niet van, ik heb me er nooit in verdiept. Maar hier werken ze veelal op het land, werk waar niet veel nederlandse burgers voor in de rij staan.

Overlast is nooit goed te praten, maar ik heb wel gehoord dat ze er via de leidinggevende/woningbaas goed op aan te spreken zijn, omdat het anders hun baan kan kosten.
Vriendin heeft een dergelijk buurhuis gehad, daar woonde ook vrouwen, dat kan ook schelen, maar er was zeker niet meer overlast dan andere buren met jonge kinderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 01:44

Oreo schreef:
Maar ok, ook in geval van overlast ed. is het dus gemakkelijker als ze gebruik maken van zo'n hotel? Via de beheerder/eigenaar kunnen er gemakkelijker afspraken en regels ( én eventuele consequenties) worden opgesteld als wanneer ze her en der verspreid op campings verblijven lijkt mij?

Het zijn gewoon vrije mensen hoor, die gaan en staan kunnen waar ze willen en gewoon met eigen vervoer. Aan zo'n hotel hoeven ze geen verantwoording af te leggen, het zijn geen illegalen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48403
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Polenhotel, wat vinden jullie er nu van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 01:45

Mindim: ja, die bedoel ik ook... in Uithuizen, bij het zwembad

Anoniem

Re: Polenhotel, wat vinden jullie er nu van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 01:46

Ik bedoel die, wanneer je Uithuizermeeden uit rijdt richting Uithuizen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48403
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Polenhotel, wat vinden jullie er nu van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 01:51

Ja, das dezelfde :)

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 10:40

Grit schreef:
Hier in de omgeving wonen ze ook in grote groepen in (woon)huizen. Hier in de straat ook.
Ik heb er geen last van, maar je kan merken dat ze hier echt zijn om te werken. Niet om te integreren, hun echte leven is in Polen. Huizen worden meestal niet netjes bijgehouden en ze leven op zichzelf.

Ik weet er het fijne niet van, ik heb me er nooit in verdiept. Maar hier werken ze veelal op het land, werk waar niet veel nederlandse burgers voor in de rij staan.

Overlast is nooit goed te praten, maar ik heb wel gehoord dat ze er via de leidinggevende/woningbaas goed op aan te spreken zijn, omdat het anders hun baan kan kosten.
Vriendin heeft een dergelijk buurhuis gehad, daar woonde ook vrouwen, dat kan ook schelen, maar er was zeker niet meer overlast dan andere buren met jonge kinderen.

Ik denk dat je hier het "Polenhotel" moet zien als een bed and breakfast, dus ze zijn vrij om te gaan en staan waar ze willen. Eb zijn gewoon vrij om te gaan en staan waar ze willen.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Polenhotel, wat vinden jullie er nu van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 10:44

Polen zijn allochtonen.

Zolang zij het werk willen en kunnen doen dat wij ondanks de hoge werkeloosheid niet aan willen pakken zullen wij ze onderdak moeten geven.

Anoniem

Re: Polenhotel, wat vinden jullie er nu van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 10:52

Doen we toch ook?

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Polenhotel, wat vinden jullie er nu van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 10:53

Zeg ik van niet dan?

Anoniem

Re: Polenhotel, wat vinden jullie er nu van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:03

Zeg ik dat jij zegt van niet dan? ;)

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:07

Ik woon hier bij mijn vader midden in een polenbuurt, heb echt nergens last van. Vriendelijke mensen, wat onverstaanbaar af en toe maar ala :D Vind het een goed plan om ze te huisvesten in leegstaande panden.

Anoniem

Re: Polenhotel, wat vinden jullie er nu van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:09

Hier veroorzaken ze ook geen overlast verder. En hier zitten behoorlijk veel polen en andere oost europese mensen, allemaal witte nummerborden hier.
Ik neem aan dat ze zelf of het bedrijf waar ze voor werken de huur betaald?

Anoniem

Re: Polenhotel, wat vinden jullie er nu van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:43

Kiki, volgens mij wonen wij in dezelfde plaats ;-) Maar ik heb de ervaring die jij schetst helemaal niet.

En ze komen bij bosjes?
Ja, omdat wij zelf te beroerd zijn het werk te doen, dat zij doen.
Er is dus een grote markt voor ze, terecht toch dat ze daar op inspringen?
En wij houden dit toch echt zelf in stand.