"Pennymeisjes mede schuldig aan sluiting HC Deurne"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

"Pennymeisjes mede schuldig aan sluiting HC Deurne"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-13 00:07

http://www.omroepbrabant.nl


De sluiting van het Nederlands Hippisch Centrum (NHC) in Deurne komt in de paardensportwereld niet onverwacht. Opleiders en manegehouders spreken van een daling van het niveau van de opleiding door 'Pennymeisjes'.

Donderdag werd bekend dat dé paardensportopleiding in Nederland gaat sluiten. Helicon, de koepel waar de school onder valt, noemt een teruglopend leerlingenaantal en een oplopend financieel tekort als belangrijkste redenen voor de sluiting.

Opleiders en manegehouders zien ook andere oorzaken voor de malaise bij het NHC. Topruiter Piet Raijmakers uit Asten: "De opleiding is veel te groot geworden en er is geen strenge selectie meer. Iedereen mag er maar naar binnen, ook leerlingen die eigenlijk de kwaliteiten missen."

Maria Meulendijks van de gelijknamige manege in Heeze beaamt dit: "We krijgen vanuit Deurne stagiaires die slechter rijden dan de gemiddelde manegeleerling. Sommigen zijn zelfs bang voor paarden."
Pennymeisjes worden ze genoemd, de leerlingen die denken dat de paardensportopleiding iets voor hen kan zijn omdat ze van paarden houden en denken dat werken met paarden wel iets voor hen kan zijn.
"Ze hebben het idee dat ze dan met paarden mogen knuffelen, maar werken met paarden is zwaar werk en het betekent ook stallen uitmesten en schoonmaken," zegt Maria Meulendijks.

Piet Raijmakers vindt sluiting van het Hippisch Centrum in Deurne een verlies voor de paardensportwereld. "Deurne had altijd een hele goeie naam, je wist dat er kwaliteit vandaan kwam. Het was dé opleiding voor iedereen die droomde van een internationale carrière."


Bekijk hier het commentaar van:
verslaggever Jan Waalen
diverse leerlingen en directeur Helicon Opleidingen Ab Groen

Zie het eerdere nieuwsbericht: [VN] Hippisch Centrum Deurne houdt op te bestaan

:)F Erkend Control Freak :)F !!

"Arguing with a Narcissist is like getting arrested. Everything you say can and will be used against you"


Tigress

Berichten: 8936
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Re: "Pennymeisjes" mede schuld van sluiting HC Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 00:18

Erg herkenbaar...zoveel uitvallers in de wereld van de dieropleidingen hierdoor. Dierverzorging precies hetzelfde verhaal. Hoeveel studenten er in het eerste jaar al wel niet uitvallen of van richting veranderen omdat het niet is wat ze verwachten. Ze verwachten knuffelen etc, en verliezen hiermee een realistische kijk op de zaken soms, zoals schoonmaken. Voor sommigen komt het als donderslag bij heldere hemel dat de hokken niet met een vingerknip weer schoon zijn >;)

Things end, but memories last forever
[Volg] Nieuw familielid: corgi Jarvis!

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 00:18

Ja dat is vervelend maar ik denk inderdaad dat het zeker wel een probleem is dat iedereen daar eigenlijk terecht kan. Groter is niet altijd beter. Het gaat niet alleen om dat leerlingen dat willen maar ze moeten er ook geschikt voor zijn en voor zo'n opleiding zouden de leerlingen eigenlijk al een berg ervaring moeten hebben.
Maar goed daar hebben ze natuurlijk zelf wel voor gekozen om iedereen toe te laten en minder eisen te stellen.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

KarmaWitch

Berichten: 4534
Geregistreerd: 12-04-09
Woonplaats: Bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 00:18

Daaar hebben we dus onze betweterige pennymeisjes!!

Haha nee maar het is erg jammer dat door de groeiïng dit soort taferelen zijn ontstaan en dus de selectie niet meer streng genoeg is. Daardoor krijg je inderdaad veel meiden die denken dat werken met paarden lang leve de lol is en helaas is dit niet waar.
Erg jammer voor de grote kwaliteitschool en mede voor toekomstige leerlingen met kwaliteit die nu de dupe worden (obder meer een vriendin van mij)

Always in my heart <3
Loran 10/04/1994 - 05/08/2017

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 00:20

Waarom heeft deurne er dan niet voor gekozen om weer een strengere toelating in het leven te roepen? Het is nogal gemakkelijk om te stellen dat 'pennymeisjes' mede de oorzaak zijn. Verantwoordelijkheid ligt op dat gebied alsnog bij de school door beter voor te lichten en een strengere selectie te houden...

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 00:25

Ingrid_92 schreef:
Waarom heeft deurne er dan niet voor gekozen om weer een strengere toelating in het leven te roepen? Het is nogal gemakkelijk om te stellen dat 'pennymeisjes' mede de oorzaak zijn. Verantwoordelijkheid ligt op dat gebied alsnog bij de school door beter voor te lichten en een strengere selectie te houden...

Omdat er dan geen leerling meer overblijft en dus de inkomsten zodanig dalen dat ze dus wel moeten sluiten?

Alex B+10 -> L1+17 -> L2+22 -> M1+10! <3
Volg ons op INSTAGRAM: @alex.the.kwpn
[ITP] Alex in de sneeuw!

xAnnexin
Berichten: 120
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 00:31

hoop dat er iemand een doorstart maakt want een opleiding zoals deurne verliezen vind ik persoonlijk echt zonde, facaliteiten etc is er

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 00:34

Ingrid_92 schreef:
Waarom heeft deurne er dan niet voor gekozen om weer een strengere toelating in het leven te roepen? Het is nogal gemakkelijk om te stellen dat 'pennymeisjes' mede de oorzaak zijn. Verantwoordelijkheid ligt op dat gebied alsnog bij de school door beter voor te lichten en een strengere selectie te houden...


Omdat een niet-particuliere (dus door overheid gesubsidieerde) mbo-opleiding dat niet mag...Toen het nog een particuliere opleiding was selecteerden ze inderdaad aan de poort en namen ze lang niet iedereen aan (een oude instructrice van mij heeft er toen nog gezeten en die selecties waren echt wel flink). Maar toen Deurne bij de Helicon is gaan horen mochten ze niet meer selecteren en tja, dan wordt het natuurlijk lastig.

Zelf helaas ook ervaring met stagiaires van deze opleiding, levensgevaarlijk was voor eentje de beste omschrijving. Stagiaires komen om te leren en dat mag ook, maar als je iemand niet eens zelfstandig een paard uit de stal/wei/stapmolen kunt laten halen dan is er toch wel sprake van een te laag niveau. Daar kan Deurne in vier jaar dan ook niks meer van maken.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: "Pennymeisjes" mede schuld van sluiting HC Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 00:44

Ah op die manier idd... jammer, in dat opzichte was het beter geweest om het particulier te houden.

Anoniem

Re: "Pennymeisjes" mede schuld van sluiting HC Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 00:49

nou dat wisten we nog niet :') het niveau was enorm laag!

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Re: "Pennymeisjes" mede schuld van sluiting HC Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 00:53

Zat nog eens even te zoeken hoe dat nou zat maar ligt iets ingewikkelder dan ik dacht nog. Wat ik me vooral nog herinner is dat rond de tijd dat ik begon te denken over Deurne (toen was ik nog vrij jong hoor) er nog toelating was en het géén Helicon was, tegen de tijd dat ik bij zinnen kwam en klaar was met mijn middelbare school kon volgens mij iedereen instromen en mochten ze alleen nog adviseren. Blijkt al langer reguliere mbo te zijn dus misschien komt het huidige beleid dan enkel vanuit de Helicon?

Hoe dan ook, vind het ondanks alles wel heel zonde. Ik ken een aantal mensen van het oude Deurne en die kunnen rijden (en lesgeven), daar kunnen we er echt wel meer van gebruiken imo.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

Onali

Berichten: 18446
Geregistreerd: 16-03-06

Re: "Pennymeisjes" mede schuld van sluiting HC Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 00:58

Ik hoop alleen wel dat HE door blijft gaan :=

Black is the colour of my true love's hair


sporten

Berichten: 1153
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 00:59

Ik zou ook die klein meisjes de schuld geven in plaats van die hoge mannen met dikke inkomens

Geniet van elke dag

MachoPablo
Berichten: 5281
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: In huis met dak boven me hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 01:06

IndianLady schreef:
Ik hoop alleen wel dat HE door blijft gaan :=


Mee eens...
ik ben nooit aan genomen omdat me pony TE klein was!
Altijd jammer gevonden.
heb voor me paard gekozen inplaats opleiding dus daar Ben ik enorm blij mee!! Als zo lees nu..

[RIJ-ITP] Sneeuwpret
Sinds 27-11-2011 trotse eigenaar van een Andalusiër PRE Pablo
Sins 30-11-2013 troste eigenaar van Winny *winnetou*
Bietjuhh : Is there a road I could follow, to bring you back home?

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 01:09

0000 schreef:
Ingrid_92 schreef:
Waarom heeft deurne er dan niet voor gekozen om weer een strengere toelating in het leven te roepen? Het is nogal gemakkelijk om te stellen dat 'pennymeisjes' mede de oorzaak zijn. Verantwoordelijkheid ligt op dat gebied alsnog bij de school door beter voor te lichten en een strengere selectie te houden...


Omdat een niet-particuliere (dus door overheid gesubsidieerde) mbo-opleiding dat niet mag...Toen het nog een particuliere opleiding was selecteerden ze inderdaad aan de poort en namen ze lang niet iedereen aan (een oude instructrice van mij heeft er toen nog gezeten en die selecties waren echt wel flink). Maar toen Deurne bij de Helicon is gaan horen mochten ze niet meer selecteren en tja, dan wordt het natuurlijk lastig.

Zelf helaas ook ervaring met stagiaires van deze opleiding, levensgevaarlijk was voor eentje de beste omschrijving. Stagiaires komen om te leren en dat mag ook, maar als je iemand niet eens zelfstandig een paard uit de stal/wei/stapmolen kunt laten halen dan is er toch wel sprake van een te laag niveau. Daar kan Deurne in vier jaar dan ook niks meer van maken.



Zwaardere beoordelingen...?
Als iemand een paard niet in een stapmolen kan zetten dan kan die toch nooit goede punten halen? Zoiemand mag niet slagen en dat is Deurne dus echt wel zelf schuld. Ik weet verder niet hoe alles in elkaar steekt maar als ik dit soort verhalen hoor mogen studenten en de school zich echt diep schamen. Kom zeg, school sluiten vanwege pennymeisjes, aan wie ligt dat dan?

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!

Veulen84

Berichten: 10876
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 01:11

En toch he... Ik ken een behoorlijk aantal mensen die van het vroegere particuliere deurne afkomen. Ook daar zitten er een grof aantal bij die nog geen mestvork aan willen raken. Sommige daarvan kunnen ook wel weer leuk rijden. Maar de meeste hebben gewoon geld... Maar stellen op stal of als instructeur niet veel voor.

En eerlijk gezegd irriteer ik me echt geregeld dood aan de stallen waar de stagiaires de halve dag paarden op staan te zadel voor de zogenaamde top-ruiters (die nog allemaal in de basissport rijden ook). En vervolgens op hun flikker krijgen omdat ze iets fout doen. Terwijl niemand ze heeft geleerd hoe het wel zou moeten dan.

Penny's zijn van alle tijden en dromers ook.

(En shoot me for it, het is mijn mening)

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Keell94

Berichten: 4047
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 01:13

je ziet het op elke opleiding dat mensen afhaken en dat er leerlingen zijn die eigenlijk niet geschikt zijn voor het vak (ik doe kappersopleiding en ik vind dat ze daar ook wel wat gerichter hadden mogen selecteren. Maargoed dat blijf je toch houden.

Vind het zonde dat Deurne zijn deuren moet sluiten vanwege leerlingen die zich niet eens in de opleiding verdiept hebben. Heb er ook altijd goede verhalen over gehoord.

PW Photographs
Voor meer informatie, zie mijn website - http://www.pwphotographs.nl

Zinzi_jewel

Berichten: 8781
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: "Pennymeisjes" mede schuld van sluiting HC Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 01:29

Het is zonde.
En ondanks dat het nodig zal zijn, denk ik dat helicon ervoor zorgde dat de school zoveel breder werd in opleiding soorten en de instap lager werd.
Helaas komt daardoor vaker minder kwaliteit daarvandaan, waardoor dat papiertje ineens minder spannend is om als groom of wat dan ook aan de gang te gaan.
En er zitten heus nog steeds mensen daar met wel de kwaliteit die een paarden mens nodig heeft...
Jammer dit, mijn dochtertje wilde later hetzelfde doen als mijn ( oud) bijrijdster. Die was juist gestart met Deurne.
En ik vindt dat ik mag zeggen dat dat penny meisje recht van de manege en wat bijrijdpaarden zeker wel wat in haar mars heeft.
En zeker voor die meiden en jongens hoop ik dat er een doorstart komt.

Chasing Dreams ...

https://gofund.me/f9794b16

Anoniem

Re: "Pennymeisjes" mede schuld van sluiting HC Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 01:36

Als er geen goede kwaliteit van de opleiding komt, dan kan ik het niet zonde vinden dat de boel sluit. Hadden ze particulier moeten blijven.

lucifertje

Berichten: 5608
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Re: "Pennymeisjes" mede schuld van sluiting HC Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 01:54

Ach, het is allemaal zo makkelijk praten. Als het particulier was gebleven hadden de leerlingen zoveel moeten betalen dat dat ook niet meer op te brengen was.
Ik denk dat het dan veel eerder gesloten was dan nu aangezien het nu nog voor een deel subsidie heeft gekregen. Aan de andere kant, als het particulier was gebleven had je maar 1 binnenbak nodig gehad, minder stallen, 1 stapmolen etc en waren de kosten veel lager geweest. Als ik dan alsnog de vergelijking maak wat bijvoorbeeld een particuliere middelbare kost, zit je ook rond de 15000 pj.. wie dat zou willen betalen?
Wat ik mij dan wel weer afvraag..
Ik heb voor mijn MBO ook toelatingseisen gehad, ik moest verplicht wiskunde hebben. Waaeom hebben ze dat hier dan niet gedaan?

Anoniem

Re: "Pennymeisjes" mede schuld van sluiting HC Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 01:58

Nou dan is het toch simpel, dan heeft zo'n opleiding hier gewoon geen bestaansrecht en dan moeten ze idd dicht.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: "Pennymeisjes" mede schuld van sluiting HC Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 03:15

Ik zelf heb nooit deurne gedaan, maar ik heb wel een soortgelijke opleiding gehad in Roermond.
Hier was het ook heel erg gemakkelijk om je diploma te halen. Als je wist hoe je een paard uit de stal moest halen en een stal uit kon mesten kreeg je je papiertje al. Heel jammer!! Ik hoop stiekem dat iemand er weer een particuliere school van gaat maken!!

En deurne had zoiezo de laatste jaren al niet meer zo'n goede naam, als ik aan iemand vroeg of ze het helicon in deurne kende dan kreeg ik meestal een antwoord zovan ja dat is toch die school met de n*uk flat.. Sommige mensen hebben de reputatie van de school vreselijk verpest.

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Caro27
Berichten: 23
Geregistreerd: 29-01-13

Re: "Pennymeisjes" mede schuld van sluiting HC Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 05:48

Ik begrijp sommige reacties hier niet helemaal. Het artikel geeft duidelijk aan dat het teruglopend aantal leerlingen en financieel tekort de belangrijkste redenen waren, maar er wordt alleen naar de pennymeisjes gekeken. Er wordt niet zozeer gezegd dat het de schuld van de pennymeisjes is, alleen dat de studie had moeten erkennen dat zoveel studenten pennymeisjes zijn en dat ze dit probleem met verkeerde verwachtingen van de studie op tijd hadden moeten oplossen.

Ik vind zelf dat de leerlingen hier inderdaad hun verantwoordelijkheid moeten nemen, je moet je huiswerk doen voordat je aan een studie begint. Maar dat probleem had voor een groot gedeelte opgelost kunnen worden door betere voorlichting en strengere studie eisen. Bij elke studie kun je verwachten dat er mensen afhaken, maar als je dan geen (goede) leerlingen meer overhoudt is het waarschijnlijk niet erg verstandig om alsnog door te gaan voor financiële belangen. Soms is het misschien beter om een studie gewoon te stoppen als je weet dat het niet meer goedkomt, in plaats van door te gaan terwijl je weet dat het de studie en studenten niet ten goede komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 06:53

Volgens mij is dit gewoon slecht management.
Had de toelatingseisen strenger gemaakt, en je had een hoop penny's kunnen voorkomen.

Overigens kan ik niet rauwig zijn om de sluiting van een dergelijke opleiding. Echt een typische pretstudie met heel weinig uitzicht op een baan :)
Helaas valt de droom van veel penny's in duigen, maar ik denk dat iedereen er blijer van wordt; de ouders, de samenleving en uiteindelijk ook de meisjes zelf.

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 08:13

Ik heb Deurne gedaan en heb nog de leerlingen meegemaakt van de particulieren opleiding. Toen ik op school zat (ik geloof 3e jaar) werd het Helicon.
In mijn eerste jaar was het zo dat als je het certificaat rijden voor dat jaar niet met een voldoende afsloot, je net als je klasgenoten voor een half jaar op stage ging. Maar of je daarna weer mocht aansluiten bij hun hing af van je voorderingen met rijden. Was het niet voldoende dan ging je nog een half jaar op stage. En weer een beoordelings moment. Als max nog een half jaar (1,5 totaal extra stage). Was dan je rijden nog niet voldoende dan moest je stoppen. Kon dus zijn dat jou oude klas genoten een heel jaar verder waren dan jij.

Maar dat mocht kennelijk niet meer, als je het rijden niet haalde dan stroomde je met jou klasgenoten verder naar het volgende jaar. Maar je blijf wel rijden voor het certificaat van bv het eerste jaar. Wij als leerlingen vonden dit raar.

Wij moesten elke ochtend om uiterlijk 6uur op stal zijn: stallen mesten, paard poetsen, vegen, schrobben, perkjes harken etc. Om 7uur ontbijten, 8uur start van de lessen tot 17.30. Als je iets niet goed deed dan kreeg je goed de windt van voren (heb heel wat nieuwe woorden geleerd). Er vielen voor kerst vaak al 1/4 van de eerste jaars leerlingen af omdat het te zwaar was en een te militaristisch gebeuren was.
Als ik dan verhalen hoor hoe het nu is, ja dan zeg ik: "één groot pony kamp". En dus snap ik het imago van penny meisje wel.

Ik zeg niet dat iedereen van mijn lichting goed was of is. Maar we konden wel tegen een stootje.

Volledig gediplomeerd instructrice met een grote passie voor Working Equitation


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lonimma en 52 bezoekers