Wat vragen voor bijrijden/leasen? Help please!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

lalaaala
Berichten: 20
Geregistreerd: 08-11-13

Wat vragen voor bijrijden/leasen? Help please!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-13 00:52

hallo,

Ik zit in de situatie dat ik straks een paard meer heb dan ik rijden kan/wil.
Mijn gedachte is om deze te laten bijrijden door een bekende.
Wat kan ik hiervoor vragen?

De situatie als volgt:

Klein paard (rond de 1,60)
12 jaar.
Komt op een stalling waar alleen buitenbak aanwezig is.
Bos op een klein half uur stappen. (Met flink doorrijden ben je er in een kwartiertje).
Paard word voor zes dagen in de week "verhuurt".
Ruiter in kwestie mag in principe alles, mits in overleg.
Buitenrijden, bakwerk, springen (indien materiaal aanwezig. Hier ben ik mee bezig).
Paard mag drie dagen "zwaar" belast worden. En drie dagen wat rustiger aan. (Als in: Niet zes dagen achter elkaar springen bijv. Of zes dagen achter elkaar een zes uur durende buitenrit vol gallop).

Wat kan hiervoor gevraagd worden?
Zadel en hoofdstel is mijn kosten.
Dierenarts hoefsmid voer en stallingskosten komen ook op mij.
Werkzaamheden hoeven niet gedaan te worden. (Waarschijnlijk wel twee dagen voeren, a tien minuutjes werk).


Wat is redelijk?


lalaaala
Berichten: 20
Geregistreerd: 08-11-13

Re: Wat vragen voor bijrijden/leasen? Help please!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-13 01:33

Ik ben overigens ook erg benoewd wat anderen in dezelfde situatie vragen.
Graag hoor ik jouw mening/advies/ervaring!

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Re: Wat vragen voor bijrijden/leasen? Help please!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 01:35

Iets minder dan de volledige stalligskosten? :)

Ziviaantje

Berichten: 723
Geregistreerd: 13-06-11
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 01:37

Voor ik mijn paard kocht kon ik een Tinker leasen voor 100 euro. Kon ik 7 dagen in de week berijden als ik dat zou willen / kunnen, ze hadden een eigen stal, alles zat er verder bij. Het was te doen, maar voor mij wel de max. Uiteindelijk zelf een paardje gekocht :p

Who needs a therapist? I have an Icelandic Horse!

arizonagreen

Berichten: 1961
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Hendrik-Ido-Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 01:38

Ik krijg eerder de vraag, waarom dat extra paard erbij nemen als je er de tijd niet voor hebt?

Danser, mijn allesje <3
Officiëel lid van : de BosCrossKnolliesClub = Beekdal Cross Kampioenen Club

Zinzi_jewel

Berichten: 8774
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 01:38

Als je er al iemand voor vindt die wil betalen.
De meeste vinden namelijk dat ze jouw helpen want jij hebt geen tijd ervoor.
Maar ik vindt als je je paard volledig uitbesteed je zowat de pensioenkosten kunt vragen.
25 euro minder ofzo anders denken ze dadelijk nog dat het hun paard is.

Sorry voor misschien botte antwoord. Maar ik heb er genoeg gezien de laatste maanden. En de meeste zogenaamd gemotiveerde kunnen echt beter bij hun 1x pw manege uitje blijven.
Onderschatten totaal wat een paard houden inhoudt.

Succes

Chasing Dreams ...

https://gofund.me/f9794b16

lalaaala
Berichten: 20
Geregistreerd: 08-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-13 01:40

De stal kosten zijn nog niet bekend (ben druk bezig een plekje te zoeken, kregen het gisteren te horen en ik zie graag dat hij bij ons terugkomt. Hij heeft zat handel meegenaakt).

Is een goede tip, bedankt!
Ik vind het vooral lastig omdat de persoon die gaat bijrijden een vriendin is. Ik vind het daardoor moeilijk om realistisch te kijken.

Ik heb wel een bedrag genoemd waar ik aan dacht (80 euro in de maand voor geheel lease. Niemand anders zal iets met hem doen). Maar een vriendin van mij gaf aan dat dat veel te weinig was.
Vandaar mijn vraag van wat is nu rieel?

arizonagreen

Berichten: 1961
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Hendrik-Ido-Ambacht

Re: Wat vragen voor bijrijden/leasen? Help please!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 01:42

Als jij je vriendin dat plezier gunt voor de 80,- die jij in je hoofd zat, wie is je andere vriendin dan om te zeggen dat dit te weinig is? Jou paard blijft in beweging, en je vriendin heeft een paard om wat mee te doen, lijkt me opzich al fair?

Danser, mijn allesje <3
Officiëel lid van : de BosCrossKnolliesClub = Beekdal Cross Kampioenen Club

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 01:43

Ligt er natuurlijk ook aan wat zij kan betalen als je graag haar wilt.
Ik heb ook een lease paardje en kan de helft van de stalling betalen, dat is gewoon mijn maximum, want wil ook nog lessen rijden..
In principe besteedt je je paard volledig uit, dus vindt dat je er dan best wat extra voor mag vragen, dan bij een gewoon bijrijdpaardje om het zo maar te zeggen :Y)
Laatst bijgewerkt door Cinderella op 09-11-13 01:53, in het totaal 1 keer bewerkt

lalaaala
Berichten: 20
Geregistreerd: 08-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-13 01:45

De reden dat we hem terug kopen is omdat we erg gehecht zijn aan hem.

Alleen heb ik op dit moment (wegens aankomende verhuizing) geen tijd om drie paarden te rijden.

Vandaar deze optie.

Ik heb waarschijnlijk al iemand die hem graag zou rijden.

Het onderschatten van wat een paard inhoudt is hier niet aan de orde.
Ik heb al acht jaar eigen paarden. Waarvan ik de laatste vier jaar twee paarden heb staan.

lalaaala
Berichten: 20
Geregistreerd: 08-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-13 01:49

arizonagreen schreef:
Als jij je vriendin dat plezier gunt voor de 80,- die jij in je hoofd zat, wie is je andere vriendin dan om te zeggen dat dit te weinig is? Jou paard blijft in beweging, en je vriendin heeft een paard om wat mee te doen, lijkt me opzich al fair?


Er is nog geen afgesproken bedrag, en ook de stallingskosten zijn nog niet bekend.
Ik heb eigenlijk vanuit het niks een bedrag genoemd omdat ik er nog niet echt over nagedacht had.

Ik vraag me nu gewoon af wat een rieel bedrag zou zijn. Waarbij meegedacht word aan het fejt dat het om een vriendin gaat.
Ik hoor in mijm vriendengroep verschillende meningen en ik ben benieuwd wat de meerderheid zegt.

Ik zal aan de hand van de "uitslag" van jukkie het bedrag niet ineens enorm hoger gaan maken. Er is al een prijs genoemd, al dna niet bevestigd, ik vind het niet netjes daar nu nog veem bovenop te gaan doen.

BenB

Berichten: 568
Geregistreerd: 09-10-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 01:51

Welja, wat wil je met het paard? Zoek je een ruiter die toch al veel (wedstrijd)ervaring heeft of is het gewoon recreatief? Als het dat laatste is dan lijkt mij rond de 50-80 euro wel redelijk. Ik neem aan dat diegene ook les gaat nemen? Dat kost natuurlijk ook al wat en dat moet diegene ook wel op kunnen brengen. Persoonlijk lijkt mij iemand die goed voor je paard is, een bijdrage levert aan de training en die de afspraken nakomt belangrijker dan een hoog bedrag in de maand. Bekijk het gewoon van beide kanten en bespreek het, dan komen jullie er vast wel uit! :)

Zadel je dromen voordat je ze berijdt...

lalaaala
Berichten: 20
Geregistreerd: 08-11-13

Re: Wat vragen voor bijrijden/leasen? Help please!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-13 01:55

Bedankt voor je reactie!

Ruiter in kwestie is een erg nette ruiter. En ik wil haar vrij laten in wat zij met hem wilt doen (tot op zekere hoogte). Indien zij wedstrijden wil rijden dan mag dat. Indien zij alleen recreatief wilt rijden is dat ook prima.

xSCWx
Berichten: 7054
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Wat vragen voor bijrijden/leasen? Help please!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 02:48

Lease paard betaal je hier makkelijk 150-250euro voor, randstad.
Ligt er dus ook aan in welke regio je zit en hoe duur de stalling is.

La Vie en Rose 

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Wat vragen voor bijrijden/leasen? Help please!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 07:49

Afhankelijk van de stallingskosten en kwaliteit van de bak zou je nog iets eronder of er boven kunnen gaan zitten. Er boven door de leaser bijvoorbeeld hoefsmid of alleen eventuele ijzers zelf te laten betalen.

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 08:07

Ik vind 80,- een vriendelijke prijs als je vindt dat er geld tegenover MOET staan. Jij koopt een paard waar je geen tijd voor hebt en een vriendin wil voor hem zorgen. Lijkt me een goede deal, betrouwbare verzorgster tegenover paard dat jij graag wil hebben.

.........

Lynn_Nikita

Berichten: 25446
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 10:25

Ik krijg helaas al niemand gevonden die het gratis wilt doen....
Wat zijn je stallingskosten en waarom bespreek je niet eens met je vriendin wat zij in gedachte had om te willen/ kunnen bijdragen?

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Wat vragen voor bijrijden/leasen? Help please!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 10:35

Hier hetzelfde, ik kan al niemand fatsoenlijk vinden die het gratis wil doen.'
Dus als jij er 80 euro voor kan krijgen. zou ik niet zeuren.
Paard heeft beweging en aandacht. en jij hebt een betrouwbaar iemand en te wat voor de kosten de te dekken.
prima toch!

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 10:36

Ligt er ook wel een beetje aan waar je woont, ik denk dat je een beetje met je vriendin moet overleggen, denk dat het minstens 75 is, maar de max kan flink oplopen afhankelijk van waar je woont.

femkeonneke

Berichten: 178
Geregistreerd: 03-02-13
Woonplaats: Duiven

Re: Wat vragen voor bijrijden/leasen? Help please!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 10:38

voor bijrijden lijkt 100 euro mij een mooi bedrag. of misschien 90

Onneke <3

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 10:41

Niemand kan een prijs noemen als je de stallingskosten niet weet. Het is nogal een verschil of hij op een stalling komt te staan van 100 euro of voor 400 euro per maand natuurlijk.
Stallingskosten even omrekenen naar 6 dagen per week, als zij 6 dagen gaat doen. Dat is over het algemeen hier de 'norm' die aangehouden wordt. Andere kosten zijn dan voor jou, uiteindelijk is het jou paard natuurlijk. Nu is het hier in deze regio als je goede facilteiten en een leuk paard aanbied ook geen probleem een betalende bijrijder te vinden, ik weet niet hoe dat bij jullie is natuurlijk.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Wat vragen voor bijrijden/leasen? Help please!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:06

Hoezo kan je geen bedrag bepalen omdat je de stalling niet weet.
Alles wat je toch krijgt is toch mooi meegenomen.
Als eigenaar bepaal jezelf waar het paard komt te staan.
Dus kun je het zo duur/goedkoop maken als je zelf wilt.
En in een andermans portemonnee kijken is altijd lastig.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Wat vragen voor bijrijden/leasen? Help please!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 16:09

@Riegje
Ik denk dat je niet helemaal begrijpt wat ik bedoel. Natuurlijk bepaal je dat als eigenaar zelf. Maar een betalende bijrijder/leaser betaald toch echt naar het 'gebodene' . Je kan nu eenmaal voor een doe het zelf stal bij de boer, niet het zelfde bedrag vragen als op een 4* luxe pensionstalling met allerlei faciliteiten.
Met de stelling dat 'alles wat je krijgt mooi meegenomen is'' ben ik het totaal niet eens. Het lijkt me heel normaal als je een paard volledig tot je beschikking krijgt, je daarvoor een bedrag aan de hand van het pensiongeld betaald. Misschien dat het hier in de randstad gewoner is, maar voordat ik een eigen paard had betaalde ik voor 3 dagen per week 'lease' op een luxe stalling voor een leuk sportpaard 150,- euro per maand en dat had ik er graag voor over en was ook berekend op het stalgeld aldaar.

lalaaala
Berichten: 20
Geregistreerd: 08-11-13

Re: Wat vragen voor bijrijden/leasen? Help please!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-13 15:36

Bedankt voor jullie antwoorden!

Ik ben gewoon bij de prijs gebleven die al genoemd was.
Tachtig euro per maand.

De stallingskosten zijn inmiddels ook bekend. Die liggen hoger.
Er is een buitenbak aanwezig en redelijke uitrijmogelijkheden. (Bos op twintig minuutjes rijden route aan de dijk enz).

We gaan van de week een net cobtractje opstellen.
Zij hoeft alleen de tachtig per maand te betalen. De rest is voor ons.

Leek mij netjes zo. Wat jullie?

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Wat vragen voor bijrijden/leasen? Help please!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:43

Ik vindt 80 euro netjes hoor, hangt miss beetje van de locatie (regio) af. Als zij er mee mogen doen wat ze willen?
Toen mijne 'volledig' geleased werd betaalde ze al zijn stal geld, ik deed er toen vrijwel niets mee en anders in overleg met leaser (wie betaald, die bepaald).
Mijn merrie is een keer verleased maar die verhuisde naar die mensen aan huis, die betaalde dan ook hoefsmid.
Andere betaalde weer de verhoging van 'doe-het-zelf' naar volpension voor 2x in de week rijden zodat ik niet meer hoefde uit te mesten (en meer tijd voor paard zelf had). Zo heb je zoveel mogelijkheden denk ik.

Nu zou ik de helft van stalgeld willen vragen voor iemand die ook de helft van de tijd paard mag doen, andere helft wil ik zelf blijven doen; en die staat ook 'volpension'.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 110 bezoekers