Bagagekar voor Shetlander?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nassie

Berichten: 4420
Geregistreerd: 11-11-03

Bagagekar voor Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 11:50

Bestaat zoiets?

Of zou je zoiets zelf kunnen maken.
Ik kan niet op mijn pony rijden, maar ik wandel/fiets wel vaak met haar. Als ik fiets met haar is het makkelijk om drinken/eten mee te nemen; achterop de fiets.

Maar met wandelen zou ik het stiekem wel makkelijk vinden om een klein karretje achter haar te hangen. Waar allemaal spulletjes in kunnen, zodat je verder zou kunnen gaan. En dat is voor de kilo's mooi meegenomen :)

Of zou ik zo'n fiets kar kunnen ombouwen, zodat het achter mijn pony kan?
Afbeelding

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:55

Alsjeblieft zeg.... 8)7

Als je met een wagentje gaat rijden moet je gewoon zelf op de kar gaan zitten omdat je dan veel meer te zeggen hebt. Als paard aan de kletter gaat met dit karretje heb je de grootste ellende ga je nooit houden als jij op je fiets zit.
Beter kun je iets van een pakzadeltje kopen en daar je spullen aan hangen.

Aryana
Berichten: 319
Geregistreerd: 13-10-11

Re: Bagagekar voor Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:00


Aryana
Berichten: 319
Geregistreerd: 13-10-11

Re: Bagagekar voor Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:03


Nassie

Berichten: 4420
Geregistreerd: 11-11-03

Re: Bagagekar voor Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 12:32

Nou nou, wat een felle reactie Cowgirl. Dat is nergens voor nodig, ik doe niemand kwaad om het te vragen. Dat ik het hier vraag, is natuurlijk niet zo dat er morgen gelijk een bagage karretje achter hangt.
Ik vraag me alleen af of het kan en ik vind het zelf geen gek idee. En waarom zou mijn pony aan de kletter gaan? Dat kan toch net zo goed voor de kar? (Maar dit wordt waarschijnlijk te offtopic, wat ik niet wil).

Zelf ben ik niet handig, maar ik heb wel de middelen tot mijn beschikking.

Een pakzadel is inderdaad ook een idee :j

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 19:00

Mijn haren gaan gewoon serieus overeind staan bij zulke vragen en dat is niet zomaar.
Dat zijn alle slechte ervaringen bij elkaar van mensen die denken dat het wel kan waarbij er vervolgens serieuse ongelukken zijn gebeurd. En daar behoort ook een eigen ervaring bij

Ten eerste zijn bagage wagens niet gemaakt om ponies voor te zetten ook niet als ze vermaakt zijn.
Verder hoor je gewoon OP de kar te zitten als je een paard ervoor hebt en ja ook jou pony kan aan de kletter.
Als je op zo'n moment OP de kar zit heb je veel meer te zeggen als dat je er naast op de fiets bent want dan ga je gewoon op je bek. Enig idee hoe het eruitziet een pony aan de ren met een stuiterend karretje achter zich?

Koop nou maar gewoon een pak zadeltje voor je lange ritjes.
Want ik denk dat de meeste mensen het wel met mij eens zijn. ;)

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 19:08

Alhoewel misschien wat 'pittig' gebracht, ben ik het 100% met Cowgirl (en haar bovenstaande post) eens.

Ook ik snap niet echt hoe iemand op zo'n idee kan komen. Valt voor mij een beetje in de categorie 'skelter achter pony knuppen' en dat soort dingen. Want serieus, ook die is wel eens langsgekomen 8)7

Verder een heel simpele oplossing als jij met je pony gaat wandelen; doe zelf een rugzak op, en stop daar je spulletjes in, ook goed voor jezelf.
Of anders, ga dan voor een pakzadel.

met zo'n karretje laat je je pony een soort gewicht 'dragen' terwijl dat eigenlijk niet de bedoeling is via zo'n constructie. Dan komt er alle gewicht op 1 drukpunt. Dat moet je ook voor je pony niet willen.

Nassie

Berichten: 4420
Geregistreerd: 11-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 19:13

Haha denk je aan je bloeddruk :))
Het is niet mijn bedoeling om je zo boos te krijgen met z'n vraag.

Uit ervaring weet ik dat ik meer te vertellen heb als ik naast haar sta. En uit ervaring weet ik ook dat mijn pony te lui is om aan de kletter te gaan. :')

Bedankt Joyce voor je onderbouwende uitleg.
Zelf kan ik helaas niet lang een rugzak om. Ik ben een creatieve denker en nogmaals, ik vind het geen gek idee.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Bagagekar voor Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 19:18

Eens kan zomaar de eerste keer zijn. Ik sluit me bij mijn voorgangers aan. Geen goed idee. Dan zou ik idd eerder kijken of je iets kunt knutselen om op de pony te hangen. Er zijn vast wel een soort zadeltassen die zonder zadel op je pony kunnen.

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 19:19

ik dacht ergens gelezen te hebben dat er een "paardenrugzak" zou komen van barefoot? Is misschien wat gemakkelijker dan een karretje?

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 19:32

Nassie schreef:
Uit ervaring weet ik dat ik meer te vertellen heb als ik naast haar sta. En uit ervaring weet ik ook dat mijn pony te lui is om aan de kletter te gaan. :')


De ervaring dat jij naast je pony loopt, je pony een wagen achter zich heeft, zich losrukt en jij vervolgens het nakijken hebt hoe jou pony mét wagen achter zich (omgeslagen soms ook nog) aan de kletter gaat, heb je waarschijnlijk nog niet meegemaakt nee. Gelukkig. Ik kan je vertellen, daar wordt je niet blij van. En helaas hebben toch een hele hoop mensen die ervaring wel. En helaas leiden dat soort gevallen niet zelden tot (grote) ongelukken.....
het is niet voor niets dat er heel erg gewaarschuwd wordt dat een menner níet zomaar van de bok af moet, en dat je een paard niet moet meevoeren aan de hand terwijl het ingespannen staat en er niemand op zit.

Zit jij op de wagen en je pony schrikt en/of gaat aan de kletter, dan kun je nog sturen en nog proberen je pony weer terug te krijgen. Loop jij er naast dan heb jij daarin niets te vertellen, en is het afwachten tot hij zich losrukt of jou meesleurt zodat je wel los móet laten.

Dat je pony 'te lui is om aan de kletter te gaan', daar reageer ik verder maar even niet op.................... ik denk dat jij wel beter weet dan dat namelijk. >;)

Nassie

Berichten: 4420
Geregistreerd: 11-11-03

Re: Bagagekar voor Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 09:57

Joyce ik kun je vertellen, dat ik dat wel al heb meegemaakt een aantal jaar geleden. Pony ging met kar en al de lucht in. En dat is inderdaad erg indrukwekkend en eng.

Ik zie het kwaad er niet van in om er een klein karretje achter te hangen, een bandje erachter gaat ook en dan loop ik er ook naast. Maar dat is natuurlijk wel op het erf. Al zegt dat ook niets, als ze door het hek heen willen gaan ze ook.

Maar na jou uitleg zal ik het overwegen niet te doen en wellicht kan ik zelf een draagzak maken voor op haar rug.

Bloemmeke

Berichten: 1129
Geregistreerd: 24-09-13

Re: Bagagekar voor Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:02

Ik zou er zelf niet voor kiezen. Ik zou naar een andere oplossing zoeken. Gewoon een rugzak voor jou misschien?
Maar geldt dit gevaar dan niet voor al die mensen die een slee achter hun pony hangen?

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Bagagekar voor Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:32

Dat is idd ook de reden waarom sommige mensen niet echt van het slepen zijn, bijv. als onderdeel van het beleerproces. Zo heb ik dus ook wel eens een paard in de paniek zien schieten terwijl het beest er een flinke sleep met autobanden achter had hangen en op die manier gelongeerd werd. Paard raakte in paniek, begon te rennen, longeur hield er niets meer aan, paard stuiterend door de bak met stuiterende autobanden achter zich aan die alle kanten opvlogen. Banden raakte paard, paard nóg meer in paniek, banden raakten de longeur.........

Punt is dat je geen controle meer over je paard hebt als hij losraakt. En dat hij alleen nog maar meer in paniek zal raken van hetgeen achter hem hangt en stuitert (of dat nou een wagen, sleep, slee oid is).

@ Bloemmeke; wat je helaas heel veel ziet is meiden met (verzorg)pony's waarvan pony niet voor de wagen is beleerd, maar die er wel graag bij sneeuw een slee achter knuppen. En soms wordt dat helaas op de meest rare manieren gedaan; touwen die in elkaar worden geflanst als 'borsttuig', wat vaak ook nog eens veels te laag hangt, slee er achter en we zien het wel. Natuurlijk is een slee vaak een stuk minder zwaar dan een menwagen en glijdt ook makkelijker mee, maar ik ken idd zat meiden die gingen sleeen, van de slee afvielen, en waarbij pony met slee en al in paniek door bleef rennen tot pony met slee en al in de omheining belandde of uitbrak.

In principe zou dat idd gelden voor alles wat je achter je paard hangt. maar juist daarom is er speciaal materiaal beschikbaar en kun je voorzorgsmaatregelen nemen (paniekhaken aan de strengen bijvoorbeeld).

Maar dan nog, als je al het bovenstaande even buiten beschouwing laat, is zo'n bagagekarretje hier gewoonweg niet geschikt voor. Het zorgt voor een puntbelasting op de paardenrug, waarbij het paard dus eigenlijk met z'n rug gaat trekken én dragen (en dat wil je niet), je hebt geen zweng dus zal het karretje links-rechts-links-rechts schommelen als het paard stapt of draaft. Dan nog de vraag hoe je het uberhaupt gaat vastmaken.

Ik zou het gewoon om alle genoemde redenen niet doen.
Daarbij vraag ik me af wat je in hemelsnaam allemaal mee zou moeten nemen als je 'iets verder weg gaat wandelen'. Flesje drinken voor jezelf? halstertouw + halster? Paar boterhammetjes?
Dat past toch makkelijk in een klein tasje die je zelf kan vasthouden, of in een klein rugtasje/schoudertasje? Daar hoef je toch geen hele bagagekar voor mee te nemen?

En als je dat minimale gewicht zelf niet kan dragen in een tas/rugzak, dan zou ik idd de pony gewoon een rugzakje laten dragen, of van die zadeltassen oid maar dan zonder zadel.

rien10
Berichten: 14666
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bagagekar voor Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:43

Er bestaan zelfs wedstrijden voor het "aangespannen werk" waarbij er niemand op de bok zit. Dus zo raar is de vraag van TS niet. zie http://www.google.nl/imgres?sa=X&biw=12 ... =104&ty=53
Ik zou peroonlijk voor een iets zwaardere kwaliteit gaan TS. Een klein men-wagentje op de kop tikken, opknappertje, zou dat wat zijn?
"Zelf een rugzak dragen en lekker lopen met de pony" is precies waar TS niet om vraagt.

Leukertje

Berichten: 428
Geregistreerd: 15-08-12
Woonplaats: Kartonnen Doos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:49

rien10 schreef:
Er bestaan zelfs wedstrijden voor het "aangespannen werk" waarbij er niemand op de bok zit. Dus zo raar is de vraag van TS niet. zie http://www.google.nl/imgres?sa=X&biw=12 ... =104&ty=53
Ik zou peroonlijk voor een iets zwaardere kwaliteit gaan TS. Een klein men-wagentje op de kop tikken, opknappertje, zou dat wat zijn?
"Zelf een rugzak dragen en lekker lopen met de pony" is precies waar TS niet om vraagt.

Het is is niet lopen maar fietsen zegt TS...

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:50

JoyCiej007 schreef:
Valt voor mij een beetje in de categorie 'skelter achter pony knuppen' en dat soort dingen. Want serieus, ook die is wel eens langsgekomen 8)7


wat een goed idee -:) :+

rien10
Berichten: 14666
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:50

Leukertje schreef:
rien10 schreef:
Er bestaan zelfs wedstrijden voor het "aangespannen werk" waarbij er niemand op de bok zit. Dus zo raar is de vraag van TS niet. zie http://www.google.nl/imgres?sa=X&biw=12 ... =104&ty=53
Ik zou peroonlijk voor een iets zwaardere kwaliteit gaan TS. Een klein men-wagentje op de kop tikken, opknappertje, zou dat wat zijn?
"Zelf een rugzak dragen en lekker lopen met de pony" is precies waar TS niet om vraagt.

Het is is niet lopen maar fietsen zegt TS...

Nope, sorry, maar het gaat hier om wandelen.
Knip-Plak: Maar met wandelen zou ik het stiekem wel makkelijk vinden om een klein karretje achter haar te hangen

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:52

Leukertje schreef:
rien10 schreef:
Er bestaan zelfs wedstrijden voor het "aangespannen werk" waarbij er niemand op de bok zit. Dus zo raar is de vraag van TS niet. zie http://www.google.nl/imgres?sa=X&biw=12 ... =104&ty=53
Ik zou peroonlijk voor een iets zwaardere kwaliteit gaan TS. Een klein men-wagentje op de kop tikken, opknappertje, zou dat wat zijn?
"Zelf een rugzak dragen en lekker lopen met de pony" is precies waar TS niet om vraagt.

Het is is niet lopen maar fietsen zegt TS...


Citaat:
Maar met wandelen zou ik het stiekem wel makkelijk vinden om een klein karretje achter haar te hangen. Waar allemaal spulletjes in kunnen, zodat je verder zou kunnen gaan. En dat is voor de kilo's mooi meegenomen :)


Wel lezen...

Her lijkt me een leuk idee, maar inderdaad beter een oud ponykarretje dan zelf aan het klungelen ;)

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Re: Bagagekar voor Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:56

Ik ben laatst met gewone kar en shet aan de kletter gegaan, omdat ik er wegens omstandigheden naast moest lopen.
Ik kan het je niet aanbevelen.

Ik ben het verder met cowgirl eens, ook al is het wat pittig geschreven

_Emm_
Berichten: 1526
Geregistreerd: 17-10-05
Woonplaats: Bodegraven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:00

http://www.equixantosbarefoot.nl/a-2580 ... denrugzak/

Dit misschien een goed idee? Of misschien om na te maken, mocht je handig zijn (ik weet niet in hoeverre deze qua maat op een shetlander past). Zo weet je zeker dat het zo veilig mogelijk is en kan je mooi je pony de spullen mee laten nemen.

Nassie

Berichten: 4420
Geregistreerd: 11-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 19:00

Om even onduidelijkheden uit de weg te nemen, als ik met mijn pony fiets heb ik mijn bagagedrager. Dan hang ik geen karretje achter haar. Het gaat mij puur om het wandelen.

Wat ik zoal meeneem?
-Picknick spullen, drinken/eten.
-Warmhoudfles voor koffie.
-Poepschepje met tas (vind het namelijk erg vervelend weer terug te moeten voor de mest op te ruimen).
-Drink bak en water (ligt er natuurlijk aan hoe lang de rit wordt).

Ik kan zelf niet lang een tas dragen. Dus helaas is dat geen optie.

Wederom Joyce bedankt voor je heldere uitleg waarom het niet goed is.
Ik was trouwens niet van plan om er echt een fietskar achter te hangen, die zou ik zo ombouwen dat er een zweng/stangen aankomt zodat de wagen niet heen en weer zou gaan.

Een paardenrugtas vind ik een goed idee :j
Ik zit al te kijken hoe ik zelf zoiets kan maken, dat het stevig blijft liggen en geen hinder met zich mee brengt voor de pony.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Bagagekar voor Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 19:16

Men neme een longeersingel en leeft zich uit :D
Wel goed opletten dat het in balans hangt en de singel niet gaat schuiven.

Zo hebben de pony's hier vorig jaar ook meegeholpen met hooi sjouwen. Longeersingel om met dekje eronder, hooinetten eraan vast en gaan! Vonden ze prachtig, waren ze er gelijk even uit.

LicentioFide

Berichten: 1645
Geregistreerd: 17-11-12

Re: Bagagekar voor Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 23:06

Ik vind het eigenlijk niet zon gek idee, dan maakt ze m zelf dus heeft ze sowieso 2 stangen en als ze dan ook nog 4 wielen heeft?

Nassie

Berichten: 4420
Geregistreerd: 11-11-03

Re: Bagagekar voor Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 00:33

Ik heb een zadeltas besteld. Hier maak ik wat aanpassingen aan.
Kunnen we lekker op pad samen en hebben we geen kar nodig :)