Grote paarden zwakker?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Grote paarden zwakker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-02 14:44

Naar aanleiding van een post in het topic "Is jouw merrie goed genoeg voor de fokkerij" deze:

Zijn grote paarden zwakker?? Dit is de mening van mijn dierenarts:

Het paard heeft er miljoenen jaren over gedaan om van 50 cm naar de 1,50 m te komen.
De mens met zijn arrogante kop moet in een paar honderd jaar daar een groot aantal centimeters bovenop gooien.

Is dit evolutietechnisch gezien verstandig?? Zijn de echt grote paarden hierdoor zwakker?
Ik vind het paard in zijn algemeenheid wel een erg mietje voor zo'n groot dier. Zo hard als de "oerpaardjes" zijn de sportpaarden van tegenwoordig niet meer!

Jullie mening??

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 14:45

feit is dat ponies ouder worden gemiddeld dan paarden en dus taaier zijn. Ook bij honden is het zo dat de kleine rassen over het algemeen sterker zijn, en hoe groter en zwaarder de hond, hoe minder oud hij wordt.
Ik heb gehoord dat grote paarden meer aanleg hebben voor cornage.

De hond is de betere mens

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 14:47

Dat vraag ik me ook wel eens af. Pony's worden naar mijn idee sowieso gemiddeld al ouder dan paarden, en hebben IMO ook minder vaak last van (chronische) beengebreken. Heb bijv. nog nooit van OCD gehoord bij (sport)pony's, terwijl het bij (sport)paarden aan de lopende band lijkt voor te komen. Pony's hebben daarentegen wel weer hun eigen typische kwalen (bijv. hoefbevangenheid), maar toch... Ik heb ook het idee dat de kleinere soorten onder de paarden wat meer 'gehard' zijn op de een of andere manier.

Ben benieuwd of dat ook echt zo is.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 14:49

Die grote slungels zijn wel later rijp om belast te worden. Daar waar je een compact paard rustig aan kunt rijden op zijn derde, heeft het grotere paard (met name de mannetjes) vaak meer tijd nodig om het werk aan te kunnen, veelal zijn ze pas 'paard' op hun 5de, 6de....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 14:50

Als ik een paard zie van 3 jaar oud en boven de 1.80 m. dan vraag ik me wel af of die goed op de foto is ja....

Het ligt ook niet alleen aan de grootte maar ook aan hoe die gefokt is. Vaak zijn de vuilnisbakjes het sterkste qua gezondheid, zowel bij honden als bij paarden. Maar als ik een Krack c x Jazz x Ferro zie en dan nog zo groot dan twijfel ik wel of die goed is...

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-02 14:50

Karin schreef:
Pony's hebben daarentegen wel weer hun eigen typische kwalen (bijv. hoefbevangenheid), maar toch...


imo is dat weer een kwestie van teveel en te eiwitrijk voeren. Pony's hebben van nature veel minder nodig dan wat de mens ze voert!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 14:53

En naar mijn idee zijn pony's van nature ook geneigd om zich te overeten. Haha!

Maar er zijn ook weer uitzonderingen: IJslanders zijn hele taaie kleine paardjes, maar toch zijn ze later volwassen (met 5/6 jaar) dan andere (grotere) paarden. Althans, ze worden later ingereden en daar moet dan toch een reden voor zijn.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 14:55

Doordat grote paarden vaak (te) snel gegroeid zijn, is er een grotere kans op fotofoutjes, denk ik. Heb het zelf niet wetenschappelijk bewezen, maar durf er bijna mijn hand voor in het vuur te steken.
Die van mij is bijna 1.80, en mist helaas ook iets kracht en afdruk achter, niet het soepelste paard ook maar hij wordt steeds beter. Gelukkig is ze wel heel mooi in verhouding, de meesten zien pas als ze er naast staan dat het zo'n grote is.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-02 15:00

Karin schreef:
En naar mijn idee zijn pony's van nature ook geneigd om zich te overeten. Haha!

Maar er zijn ook weer uitzonderingen: IJslanders zijn hele taaie kleine paardjes, maar toch zijn ze later volwassen (met 5/6 jaar) dan andere (grotere) paarden. Althans, ze worden later ingereden en daar moet dan toch een reden voor zijn.


Ijslanders komen uit Ijsland... daar is het erg koud en hebben de botten en het gestel (van nature) veel meer tijd nodig om zich op te wassen tegen het klimaat daar. Dat is het resultaat van de evolutie daar en dat duurt wat langer!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 15:02

Kijk, weer wat geleerd. Eigenlijk wel logisch ook. Lachen

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-02 15:35

Dees schreef:
Die grote slungels zijn wel later rijp om belast te worden. Daar waar je een compact paard rustig aan kunt rijden op zijn derde, heeft het grotere paard (met name de mannetjes) vaak meer tijd nodig om het werk aan te kunnen, veelal zijn ze pas 'paard' op hun 5de, 6de....


En daarom is de mening van mijn dierenarts dat het paard uit zijn verband is gefokt. Zo'n grote slungel met achterstand zou het in de natuur NOOIT redden!!!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 15:59

Moet lukken dat mijn veearts het gisteren nog heeft uitgelegd waar om pony's ouder worden dan paarden Tong uitsteken

het heeft oa. te maken met de tanden, bij een pony blijven ze veel langer goed waardoor ze ook ouder worden (uitzondering bevestigd de regel natuurlijk)
Is kort gezegd dan, maar ik weet het natuurlijk niet meer precies..en er spelen buiten dat nog natuurlijk ook meerdere factoren mee. (Maar dit was wel een belangrijke Knipoog

Verder denk ik ook dat een kleine pony sterker is dan een groot paard. Denk maar eens na hoeveel pony's er over de 20 of zelfs 30 rond lopen...zijn er een pak meer dan paarden.

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 16:40

Karin"]
Heb bijv. nog nooit van OCD gehoord bij (sport)pony's, terwijl het bij (sport)paarden aan de lopende band lijkt voor te komen.
[/quote]
Volgens mij komt dit ook omdat er bij kleinere rassen (Shet, Welsh) veel minder onderzoek wordt gedaan. OCD is alleen te zien op de foto en Shetten worden niet gerontgend voor de keuring. Zo hoor je er dus ook minder van.

[quote="Karin schreef:
En naar mijn idee zijn pony's van nature ook geneigd om zich te overeten. Haha!


Bijna alle ponyrassen komen oorsronkelijk uit gebieden waar weinig voedsel is. Vandaar ook hun maat. Wij houden ze op veel te vet land, waar ze van nature dus niet aan gewend zijn.
Ik heb Shetlanders en minipaardjes, en ik heb er nog nooit één met hoefbevangenheid gehad. Kwestie van een geschikte weide gebruiken. Ik maai eerst alles één keer voor de kuil voor de winter en daarna gaan de ponies erop. Verder heb ik tussen mijn ponies schapen en koeien lopen zodat alles gelijk wordt afgevreten.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 17:45

Missouri"]
[quote="Dees schreef:
Die grote slungels zijn wel later rijp om belast te worden. Daar waar je een compact paard rustig aan kunt rijden op zijn derde, heeft het grotere paard (met name de mannetjes) vaak meer tijd nodig om het werk aan te kunnen, veelal zijn ze pas 'paard' op hun 5de, 6de....


En daarom is de mening van mijn dierenarts dat het paard uit zijn verband is gefokt. Zo'n grote slungel met achterstand zou het in de natuur NOOIT redden!!!
[/quote]

Hmm, tja, dat van Dees vind ik een logische redenering, zeer logisch zelfs, zie je ook bij mensen. Geef je ze dan meer de kans om uit te groeien dan denk ik dat de paarden heus niet zo slap zullen zijn.
Maar ik denk toch echt wel dat mijn grote slungel van 1.79 het zeker wel zou redden in de natuur. Niks geen achterstand, slappe achterhand of wat dan ook.
Vind ook de mening van de dierenarts een beetje kortzichtig.
Trouwens wat vinden jullie hier een groot paard.

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 18:07

chantal1 schreef:
Trouwens wat vinden jullie hier een groot paard.

ong. 1.74 en hoger, ligt ook aan het paard, ene paard is groot en in verhouding, andere paard slungelig en klein. En 't ligt aan de leeftijd natuurlijk. Je hebt driejarigen van 1.65 die niet meer doorgroeien en driejarigen van 1.65 die nog eens een decimeter richting de wolken gaan.

Maarre... van natuur is in NL geen sprake meer.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 18:31

Het is niet helemaal eerlijk om zo te beoordelen. Pony's worden inderdaad ten eerste veel minder vaak rontgenologisch onderzocht, en bovendien wordt er vaak toch iets minder zwaar mee gewerkt lijkt mij.
Maar ik denk wel dat je in principe kan zeggen dat ponys wat taaier en harder zijn dan grote paarden.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 18:38

Nou ik denk ook dat pony's qua gezondheid een stuk sterker zijn dan paarden.,
2 weken geleden was mijn welsh a pony verkouden, snotterig en aan het hoesten.
maar ze liep vrolijk over de wei te vliegen en er was behalve het kuggen niets aan haar te merken.
mijn friese merrie daar in tegen stond van de ene op de andere dag met 40 graden in de wei en was duidelijk echt beroerd.
ze hadden allebij een kou op de voorste luchtwegen.
nu zijn ze beter en ik heb aan mijn pony nooit iets kunnen merken (behalve het hoesten en een snotneus).

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-02 23:25

chantal1 schreef:
[ Geef je ze dan meer de kans om uit te groeien dan denk ik dat de paarden heus niet zo slap zullen zijn.
Maar ik denk toch echt wel dat mijn grote slungel van 1.79 het zeker wel zou redden in de natuur.


Daar zeg je het al: meer kans geven om uit te groeien. In de "natuur" zoals de natuur ooit was krijgt hij echt geen kans om uit te groeien. Dan is het zwemmen of verzuipen.

Een paard van 1.70 en hoger is wel redelijk groot... Haha!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 23:44

op de waiboerhoeve iseen onderzoek gedaan endaar kwam uit dat grote paarden met beenblessures etc er beduidend langer over doen om te genezen dan kleinere paarden en ponys
ik denk dat het wel waar is dat kleinere paarden en pony,s OVER HET ALGEMEEN!! sterker zijn dan grote paarden

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 08:46

Missouri"]
[quote="chantal1 schreef:
[ Geef je ze dan meer de kans om uit te groeien dan denk ik dat de paarden heus niet zo slap zullen zijn.
Maar ik denk toch echt wel dat mijn grote slungel van 1.79 het zeker wel zou redden in de natuur.


Daar zeg je het al: meer kans geven om uit te groeien. In de "natuur" zoals de natuur ooit was krijgt hij echt geen kans om uit te groeien. Dan is het zwemmen of verzuipen.

Een paard van 1.70 en hoger is wel redelijk groot... Haha!
[/quote]

Nou, ik heb het er hier over om in de sport mee te draaien. Ik durf er op te wedden dat die van mij (aangezien ik volgens jullie maatstaven nu al 2 "grote slungels" heb, 1= 1.72m. en 1 dus 1.79m.). dat die het dus wel hadden gered.
Trouwens wat een onzin net alsof onze dieren zich nog überhaupt in de natuur kunnen redden, dus waar hebben we het eigenlijk over. Het zijn geen prezkewalski paarden o.i.d.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 09:39

Of ze zich in de natuur kunnen redden of niet is eigenlijk de stelling niet. Er wordt hier iets gezegd waarover ik al vaak nagedacht heb.
Begin jaren '80 wilde het KWPN (toen zonder K) de hoogte in. De meeste paarden zaten volgens mij toen tussen de 1.60 en 1.65 in. Nu is daar zeker 5 centimeter bijgekomen omdat er snel groot gefokt werd. Met een merrie van 1.63m. haalde je geen eerste premie want ze wilden toen maat zien.
En wanneer je snel groot gaat fokken ruk je de zaken toch uit hun verband. Snel groeien, wat erg grote paarden meestal doen, zorgt er toch voor dat de aanleg van botten en spieren wat minder kan zijn. Dat zie je ook bij honden, zelfs bij mensen.
Dat wil niet zeggen dat elk groot paard problemen zal hebben maar verhoudingsgewijs hebben grote paarden denk ik meer problemen. Jammer dat er niemand is die zich geroepen voelt om daar eens een gedegen onderzoek naar te doen.
Lijkt me een leuk afstudeeronderwerp voor een student.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 09:54

En toch is het zo Chantal, dat grotere paarden niet zo sterk zijn. Uiteraard kun je hierin ook niet generaliseren. Bij ons op stal staat een ruin van 1.86m en dat is nogal groot te noemen niet waar? Dit paard is niet slap, hij is erg elastisch en hij heeft een sterke achterhand. Ik had dit paard best willen hebben want die lijkt mij echt een goed en degelijk sportpaard. MAar dat neemt niet weg dat grotere dieren in verhouding sneller verslijten en minder lang meegaan dan kleinere dieren. De praktijk wijst dat immers uit. Ponies worden nu eenmaal ouder dan paarden.

De hond is de betere mens

Marije_jiplover

Berichten: 25303
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 09:57

Percy schreef:
Lijkt me een leuk afstudeeronderwerp voor een student.


Is misschien wel een goede. Maar ik denk eerder dat het een promotie-onderzoek zal moeten worden, wil je dit nl goed doen, moet jee een aantal paarden van veulen tot flink op leeftijd blijven volgen en dat duurt je onderzoeksstage veel langer dan je hele studie. Maar ik kan tegen die tijd altijd op zoek gaan naar iemand die wellicht wel wil gaan promoveren en mij dan aanbieden als onderzoeksstagiaire.
Of anders misschien nog eens leuk om zelf eventueel op te gaan proberen te promoveren?

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 12:30

Ik denk dat over het algemeen grote (slungelige) paarden meer mankeren. Het lijkt tegenwoordig wel alsof ieder paard wel wat mankeert, terwijl pony's veel sterker lijken te zijn. Vroeger was een paard van 1.63 een groot paard. Tenwoordig is 10 cm groter pas een mooie maat voor een paard. Natuurlijk worden ook de mensen steeds groter, daar zal het ook wel aan liggen. Maar ik denk dat paarden toch steeds minder sterk worden. Het is denk ik ook wel de manier waarop ze nu gehouden worden, ze hoeven niet meer hard te worden, ze staan in kleine boxen, lopen vaak bij slecht weer in een binnenbak, worden van alle kanten beschermd. Misschien heeft dat er ook mee te maken?

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

denk van wel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 12:36

Ik denk dat het best zou kunnen kloppen wat je stelt.
Als ik zo op mijn stal kijk, hebben alle grote paarden (>1.70) heel vaak blessures. Mijn paard is 1.73 en heeft ALTIJD wat....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: acerdurac, Ubermetrics en 98 bezoekers