Shetlanderhoefjes problemen!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Natalievdj
Berichten: 25
Geregistreerd: 24-07-13

Shetlanderhoefjes problemen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 20:31

Hallo mijn shetlandveulen de hoefsmid is vandaag geweest en wist te vertelle dat de straal van de achterpoten van men shet helemaal weg is waarbij hij ook zei dat het geen rotstraal is want het geurt ni en er komt niks af hij wist het ook eve ni hij is wel nog in opleiding en ging vandaag nog het bespreke met zijn hoefsmid maar was zo verschoten wil echt ni dat er iets met men prutske is iemand een idee of dit,al eens meegemaakt ? ( de straal van de voorhoefjes zijn dan weer perfect zage er super mooi uit )

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Shetlanderhoefjes problemen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 21:58

Ik zou er even een hoefsmid bij halen die ervoor geleerd heeft als ik jou was

Natalievdj
Berichten: 25
Geregistreerd: 24-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 22:53

Ja Tuurlijk hij gaat terug kome met zijn hoefsmid waar hij buite school ook van leerd maar dat kan pas volgende Week daarom wou ik eens horen of er iemand dot bekent voorkomt ben al het nodige aan het doen DA heb ik ook eve gebeld en hij gaat ook eve komen kijken tkan stomweg een groei achterstand maar met haar voorste twee hoeve wel perfect zijn en alleen de twee achterste geen straal hebbe maar de hoefballen zijn daar wel volgroeid en als je aan begin van de straal duwde was het gevoelig is het een beetje raar ach ja zal nog eve wachten zijn dan
Laatst bijgewerkt door Natalievdj op 08-11-13 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Shetlanderhoefjes problemen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:54

Is het diertje ook kreupel? Als dat niet zo is dan zou ik me niet teveel zorgen maken!

Natalievdj
Berichten: 25
Geregistreerd: 24-07-13

Re: Shetlanderhoefjes problemen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 22:56

Neen helemaal niet ik had niks gemerkt en nu ik het weet en extra kijk nog niet

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Shetlanderhoefjes problemen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:57

Dan zal het wel wat meevallen gok ik zo. Wel goed hoor dat de smid goed oplet en het gaat navragen maar haast heeft het dus niet.

Natalievdj
Berichten: 25
Geregistreerd: 24-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 23:00

Nee dat gevoel gaf hij mij ook had ook een goed gevoel bij de smid ookal is hij nog in leer , dan zal het inderdaad afwachten worden had gehoopt dat er nog mensen mense met hetzelfde kwamen ben je toch al wat geruster hè toch bedankt voor je reacties !

Ewona
Berichten: 951
Geregistreerd: 12-07-13
Woonplaats: België

Re: Shetlanderhoefjes problemen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 23:14

Angel haar straal is ook wel eens verdwenen. (meer dan eens zelfs, ze is ondertussen 19)
Hoefje was gewoon helemaal open.
Straal is dan opnieuw beginnen groeien zonder dat we er iets aan moesten doen.
Onze hoefsmid zei toen dat het wel eens vaker voorkwam.
Ze heeft ook nooit kreupel gelopen daarmee.
Wel was ze wat gevoelig als ik op de plek drukte waar normaal de straal hoort te zitten, het was iets zachter dan normaal. Maar niks ontsteking of straalrot.
Groeide gewoon een mooie nieuwe straal na verloop van tijd.
Misschien is het net zo bij jouw veulentje ?

Ewona
Berichten: 951
Geregistreerd: 12-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 23:17

Hoefjes moest ik wel goed schoonhouden, want omdat er geen straal inzit op dat moment, bleef er meer vuil inzitten.
Hoefje ging vol zitten met aarde als ze buiten was geweest.
Dus ik deed gewoon met de hoevenkrabber zoals anders en dan even met het hoevenborsteltje erdoor om helemaal schoon te maken.
Dat heb ik gedaan tot de straal weer zo goed als normaal was, dan kwam het niet meer zo vol zitten.

Natalievdj
Berichten: 25
Geregistreerd: 24-07-13

Re: Shetlanderhoefjes problemen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 08:45

Ja dit 'moet ik ook doen plus biotine bij haar ete en isobethadine op De straal doen voor uit te droge ok ben al blij dat ik dit hoor had al schrik voor een bacterie ofzo de kwam vanalles in men hoofd hoefsmid vond het alleen raar da de achterste twee zo ware en de voorste perfect maar dat zal dan wel gewoon toeval zijn :)

Ewona
Berichten: 951
Geregistreerd: 12-07-13
Woonplaats: België

Re: Shetlanderhoefjes problemen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:31

Ik "droog" de hoefjes altijd op, door ze even met hun voetje in een emmer water te zetten waar soda in opgelost is.
Ontvet goed en droog prima op, ook als je eventueel toch eens een "geurtje" ruikt wat beginnende rotstraal doet vermoeden.
Soda is bovendien niet pijnlijk, prikt niet als ze erin staan.
Is natuurlijk wel even oefenen om ze in de emmer te laten staan :D
Maar je kan het hoefje vanbinnen ook gewoon goed nat maken met het sodawater en een zachte verfborstel, heeft hetzelfde resultaat.
Bij eventuele rotstraal heb je supersnel resultaat.
Gelukkig is het nog niet zo erg, de straal zal wel snel terug groeien.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Shetlanderhoefjes problemen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:35

Zou me niet heel druk maken.
Wij hebben 1 shetlander die als veulentje bij ons kwam (is nu 4,5) en die had op stal gestaan.
Toen ik in uiterste voorzichtigheid de vaste brokken onder haar hoefje weg wou halen (zat muur en muurvast) bloeide het als een rund en bleek later dat er ook geen straal meer zat.
Goed even schoonmaken en groeit vanzelf aan, onze liep ook niet kreupel.
Was alleen gevoelig omdat dus bij de eerste keer schoonmaken er bloed afkwam.
Nu heeft ze stralen die heel snel overgroeien :')

Natalievdj
Berichten: 25
Geregistreerd: 24-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 19:30

Ewona schreef:
Ik "droog" de hoefjes altijd op, door ze even met hun voetje in een emmer water te zetten waar soda in opgelost is.
Ontvet goed en droog prima op, ook als je eventueel toch eens een "geurtje" ruikt wat beginnende rotstraal doet vermoeden.
Soda is bovendien niet pijnlijk, prikt niet als ze erin staan.
Is natuurlijk wel even oefenen om ze in de emmer te laten staan :D
Maar je kan het hoefje vanbinnen ook gewoon goed nat maken met het sodawater en een zachte verfborstel, heeft hetzelfde resultaat.
Bij eventuele rotstraal heb je supersnel resultaat.
Gelukkig is het nog niet zo erg, de straal zal wel snel terug groeien.



Soda wat is dit sorry heb hier nog niet van gehoord en waar haal ik dat ? Bedankt voor je reactie !

Natalievdj
Berichten: 25
Geregistreerd: 24-07-13

Re: Shetlanderhoefjes problemen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 19:33

Doet me deugd te horen dat dit nog voor komt en niet schadelijk is bedankt allemaal voor jullie reactie ben gerustgesteld :D eve wennen om nu haar achterste hoefjes te doen heb bang om haar zeer te doen en het zand er af te halen dus die emmer water is misschien geen slecht plan een weedbadje ben ik zeker dat het overal mooi op is bedankt allemaal voor jullie reacties

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:33

Je ouders weten het wel :)
Meestal staat het in het gemiddelde keukenkastje wel!

Natalievdj
Berichten: 25
Geregistreerd: 24-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 20:20

LukieBradley schreef:
Je ouders weten het wel :)
Meestal staat het in het gemiddelde keukenkastje wel!



À ok zal het eve aan haar vrage , heb zelf een vriend en twee kindere ik heb het niet staan :D

Ewona
Berichten: 951
Geregistreerd: 12-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 22:25

Normaal weet iedere huismoeder wat soda is. Je bent zelf nog jong, daarmee dat je het waarschijnlijk niet kent.
Maar de moeders ... van vroeger kennen het vast. :D
Soort van kristallen die je moet oplossen in water.
Kan je gebruiken om schoon te maken, om vetvlekken uit de was te halen enz...
Ik gebruik het dus ook voor de paardendekens en dekjes schoon te krijgen in de wasmachine, zo gaat het huidvet er goed vanaf.
Je kan het ook in vloeibare vorm kopen, die breng ik meestal vanuit Nederland mee, van bij de Isidoor in Weert ;)
Vind ik hier in België nergens zo goedkoop :D

Natalievdj
Berichten: 25
Geregistreerd: 24-07-13

Re: Shetlanderhoefjes problemen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 08:45

Ok bedankt voor de typ en ga dit ook eens probere voor in de was ik gebruik nu vanish en daar de paardjespullen in werkt goed maar is kostelijk !

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Shetlanderhoefjes problemen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 10:48

Sorry dat ik het zo zei :=
Zoals ik het bracht leek het net of ik je een klein kind vind maar zo bedoelde ik het niet :=

Natalievdj
Berichten: 25
Geregistreerd: 24-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 11:37

LukieBradley schreef:
Sorry dat ik het zo zei :=
Zoals ik het bracht leek het net of ik je een klein kind vind maar zo bedoelde ik het niet :=



Geen probleem hoor :D