Paard weer op gewicht laten komen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sillyent
Berichten: 78
Geregistreerd: 14-07-12

Paard weer op gewicht laten komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 20:21

Gisterenavond is de dierenarts geweest voor mijn paard en voor twee andere paarden uit mijn wei.
Ze vertoonde allemaal op dezelfde avond lichte vorm van koliek.
Mijn paard was toen ik haar uit de wei haalde nog helemaal zichzelf, nog lekker van wat kuil staan knabbelen en bareback gereden.
Tijdens het rijden ging ze opeens liggen, ik heb haar onhoog getrokken en ben er weer op gegaan omdat ik dacht aan een flauw zin-om-te-rollen momentje.
Toen kwamen ze met het andere paard uit mijn kudde naar de bak en deze wou alleen maar liggen en kon bijna niet meer staan.
Zelf ben ik afgestapt en zodra ik afstapte vertoonde mijn paard hetzelfde, met trappen naar haar buik en niet meer willen staan, na even gestapt te hebben bleef ze wel gewoon op de been.
Het andere paard echter niet.
Dierenarts laten komen en het andere paard had last van gas-koliek.
Mijn paard had wel wat volle darmen maar, wat verhoging en wat hogere pols maar geen last van koliek. Ze heeft hier wat darm ontspanners voor gehad en dit hielp al snel.
Het was allemaal heel toevallig dat de paarden in dezelfde wei stonden.

Vandaag is mijn paard nog niet echt de oude, ze eet wel wat en oogt ook alert en vrolijk maar vind haar nog steeds een beetje uit haar doen.
De laatste twee weken vind ik haar wat ingevallen en is ze ook wat afgevallen vanwege te weinig gras op de wei ( wat ik overigens 10 x heb aangekaart bij de staleigenaar )
Ze staat sinds zondag op een nieuwe wei. krijgt kuil bijgevoerd ( niet ineens , er zat een overgang tussen met kleine beetje naar grotere beetjes per dag ) maar nu is het gras wel echt op op de wei.
Ze krijgt na het werken zoieso Muesli 1 schep en een klein handje brok.
Als ze een dag niet werkt krijgt ze zoieso haar Muesli
Ik ben haar al iets meer gaan bijvoeren 1.5 schep Muesli ipv 1
Maar nu na gisterenavond is ze weer wat afgevallen.

Mijn vraag:
Hoe kan ik het beste haar eetpatroon opbouwen zodat ze weer wat aankomt
Ze staat zonder deken buiten.
En deze regen helpt niet, een deken opdoen of niet?
Hoe kan ik het kuil het beste opbouwen (dit mag ze overigens gewoon van de DA)


Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:42

Los van dat ik niet kan begrijpen dat je op een paard gaat zitten wat net is gaan liggen.....

Dat er meerdere paarden zijn die "koliek achtige" verschijnselen vertonen is niet normaal, heeft de DA daar niet op gereageerd. Ik hoop het niet maar misschien moet je dit topic eens doorlezen ; [MD] Atypishe myopathie; eerste gevallen zijn weer gemeld

En ja, een deken lijkt me zeker aangewezen, en als je de mogelijkheid hebt dan zou ik dit paard en de anderen met koliek snachts iig op stal zetten.

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:47

Ah, zie dat Mist me voor was met het plaatsen van een linkje. Lees 't even door, is belangrijke info. Deken altijd doen in geval van buikpijn buiten, en liefst ook droog binnen. Hoe veel en hoe vaak krijgt ze kuil en wat is de kwaliteit hiervan? Voordat ik allerlei voedingsadviezen ga geven, en het misschien gemakkelijker op te lossen blijkt te zijn.

Sillyent
Berichten: 78
Geregistreerd: 14-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 20:49

Mist schreef:
Los van dat ik niet kan begrijpen dat je op een paard gaat zitten wat net is gaan liggen.....

Dat er meerdere paarden zijn die "koliek achtige" verschijnselen vertonen is niet normaal, heeft de DA daar niet op gereageerd. Ik hoop het niet maar misschien moet je dit topic eens doorlezen ; [MD] Atypishe myopathie; eerste gevallen zijn weer gemeld

En ja, een deken lijkt me zeker aangewezen, en als je de mogelijkheid hebt dan zou ik dit paard en de anderen met koliek snachts iig op stal zetten.


Ze vertoonde niets van vormen van koliek, dat was pas een half uur laten en ze heeft wel eens vaker dat ze denkt: even lekker rollen in de binnenbak . wat ze nu dus ook deed.

Sillyent
Berichten: 78
Geregistreerd: 14-07-12

Re: Paard weer op gewicht laten komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 20:51

De Da heeft het weiland gecontroleerd, het voer gecontroleerd en hier was allemaal niets mis mee.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Paard weer op gewicht laten komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:56

Is jouw DA een paarden DA ? sorry maar "iets hogere pols" + de andere paarden ...hoe is het daar nu mee ?

Ik vind dat je er noga licht over denkt ! koliek is doodsoorzaak nr. 1 bij paarden, maar bij meerdere paarden op hetzelfde tijdstip ....brrrr....ik zou mijn matras al in de stal hebben liggen!

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:57

Heeft de DA ook gekeken welke bomen er om het land staan? En hoe vaak en hoe veel wordt er kuil gevoerd?

Sillyent
Berichten: 78
Geregistreerd: 14-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 21:00

Mist schreef:
Is jouw DA een paarden DA ? sorry maar "iets hogere pols" + de andere paarden ...hoe is het daar nu mee ?

Ik vind dat je er noga licht over denkt ! koliek is doodsoorzaak nr. 1 bij paarden, maar bij meerdere paarden op hetzelfde tijdstip ....brrrr....ik zou mijn matras al in de stal hebben liggen!


Ja een paarden DA, de bomen zijn gecontroleerd, het andere paard had gaskoliek, daar is het wat slechter mee.

Waarom denk je dat ik hier een bericht plaats omdat ik het zelf ook niet allemaal vertrouw...
Ik ben er heel de dag en nacht geweest en nu net thuis.
Ik hoef geen commetaar maar advies.

Sillyent
Berichten: 78
Geregistreerd: 14-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 21:04

Sientje schreef:
Heeft de DA ook gekeken welke bomen er om het land staan? En hoe vaak en hoe veel wordt er kuil gevoerd?

Ze krijgt twee keer per dag kuil, in de ochtend 3/4 plak en in de avond 0.5 plak kuil

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 21:04

Gaskoliek is 9/10 keer heel makkelijk op te lossen met buscopan. Dus dat het met het andere paard nog niet goed gaat stelt mij helemaal niet gerust.

pak het op zoals je wil, als commentaar of advies, ik wil alleen maar het beste voor de paarden, niet meer en niet minder!

Staan de paarden nu binnen ? want als ze gaan liggen met dit weer, heel de nacht dan kan het weleens helemaal fout aflopen.

Sillyent
Berichten: 78
Geregistreerd: 14-07-12

Re: Paard weer op gewicht laten komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 21:23

En dat wil ik ook.

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 21:25

Ga wederom mee met wat Mist zegt. Met een aanvullende vraag: ken je stalsituatie niet, maar bestaat mogelijk de kans dat er voer het land in is gegooid?

En wil je dat de paarden binnen staan of staan ze binnen?

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 21:30

Ondertussen beantwoord je niet onze vragen.

Als je een topic opent op bokt dan kun je ook vragen verwachten. Die vragen zijn ook niet bedoeld om je aan te vallen, maar om je op dingen te wijzen waar jij wellicht nog niet aan gedacht hebt.

Hoe vaak en hoeveel kuil....om een "plak" aan te duiden dat zegt ons niets, ronde baal, vierkante, klein groot, hoeveel paarden....en de kwaliteit heb je ook niet op geantwoord. Kuil kan zeker bij gevoelige paarden ook koliek veroorzaken, dat is dan wat makkelijker op te lossen. Wat niet wegneemt dat koliek in welke vorm dan ook altijd een spoedgeval is. Overigens houden mijn paarden ook van rollen...maar in 32 jaar meerdere paarden (aan huis) gehad te hebben, en wellicht 100+ verschillende paarden onder mijn kont gehad te hebben, is het mij nog nooit overkomen dat er eentje ging liggen tijdens het rijden.

zo ook niet of ze nu binnen staan of niet, of hoe het met het andere paard met gaskoliek is.

Sillyent
Berichten: 78
Geregistreerd: 14-07-12

Re: Paard weer op gewicht laten komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 21:42

Ze heeft niet de mogenlijkheid om binnen te staan en natuurlijk zou ik dit liever willen vandaar dat ik er ook de hele nacht en dag heb gezeten om het in de gaten te houden ( ze is overigens niet meer gaan liggen )

Een plak van een grote vierkante baal, ze staat met 3 paarden in de wei. De Da vond de kwaliteit van het kuil goed, het kuil ziet er ook gewoon goed uit, geen schimmel etc etc.
Ze is geen gevoelig paard qua kuil. Al die jaren dat ik haar heb heeft ze nog nooit ergens last van gehad.
Zoals er ook in mijn bericht staat heeft de DA geconcludeerd dat het geen koliek is bij mijn paard.

Ik heb het overigens wel vaker gehad dat een paard onder mn kont even wilt rollen, vooral met bareback.

Ik zei dat het paard met gaskoliek ook nog niet is opgeknapt in een van mijn vorige comments.
Hier is de DA vanochtend en vanavond nog bij geweest.

Sillyent
Berichten: 78
Geregistreerd: 14-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 21:43

De paarden staan erg afgeschermd maar er ligt wel een pad naast waar eventueel wel mensen hebben kunnen lopen
Laatst bijgewerkt door Sillyent op 08-11-13 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Sillyent
Berichten: 78
Geregistreerd: 14-07-12

Re: Paard weer op gewicht laten komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 21:44

Ik vind de vragen ook helemaal niet erg en wil ze allemaal beantwoorden maar zoals je eerste reactie binnenkwam kwam het op mij als aanval over. Sorry


Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:02

We proberen alleen maar met je mee te puzzelen. ;)

Hoe gaat het nu met de gaskolieker? Ik probeer ook al vragend, met je mee te denken. Als je DA zegt, dat het geen AM kan zijn, moet ik daar vanuit gaan. Maar blijf het raar vinden dat er 2 tegelijk buikpijn hebben. Wat jij over die van jou schrijft, klinkt namelijk ook echt wel als buikpijn, en heet dus koliek.
Dan kan dat komen door ander voer (kuil), maar dat is opgebouwd zeg je. Over de kwaliteit van de kuil lees ik nog steeds niks. Wanneer is het ingepakt (begin mei of half juni maakt nogal een verschil), en wat zit er behalve gras in? Kan het misschien ook zijn dat ze vanwege weinig gras veel zand binnen hebben gekregen? En wanneer en met welk middel zijn ze ontwormd? Boel vragen dus. En hoop dat je een deken op je paard hebt gegooid, omdat 'ie alleen maar buiten kan staan.

Dat willen rollen met een barebackpad lijkt me trouwens ook wel een zorgje en helemaal niet normaal, maar staat hier denk ik los van.

En wat bedoel je met ingevallen? Want je topictitel is pony weer op gewicht laten komen. Mocht je alleen naar de flanken kijken... En die ingevallen zijn, is er te weinig ruwvoer (gewoon gras, hooi en/of kuil) in je pony beland.

Sillyent
Berichten: 78
Geregistreerd: 14-07-12

Re: Paard weer op gewicht laten komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 22:10

Mijn stal eigenaar geeft morgen een lijstje met alles wat ik moet weten over het kuil en alles eromheen ( ook de wormenkuur enzo ) dus dat kan ik morgen pas zeggen.
Nee er staat wel gras op de wei maar niet genoeg om alleen van te eten.

En ze heeft het maar 1 x eerder gedaan , maar ik bedoelde dat ik wel vaker een paard onder mn kont heb gehad vroeger op de manege die er even bij ging liggen om te rollen ;) dus daar is verder niets mis mee hoor.

Maandag is er trouwens weer mestonderzoek op stal ( athans inzameling voor richting de DA ) voor het wormenonderzoek, dus die wacht ik ook even af.

De gaskolieker mag even geen eten, daar zijn ze mee bezig ( weet op het moment even niet want ben thuis )

Sillyent
Berichten: 78
Geregistreerd: 14-07-12

Re: Paard weer op gewicht laten komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 22:15

Flanken zijn inderdaad wat ingevallen, maar ook het de rest van het plaatje, je ziet heel licht haar ribben. Het is al beter aan het worden maar het gaat me niet snel genoeg. ( kan ook aan mijn ongeduld liggen ) ik zie haar liever wat voller ;)

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Paard weer op gewicht laten komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:45

en hoe is het met het 3e paard ? in de OP schrijf je dat jouw paard + 2 andere koliekerig waren ?

idefix4

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 23:08

Kuil is behoorlijk zwaar voor paarden. is het echte kuil of voordroog? Zat er schimmel in de kuil? Want dat is een grote veroorzaker van gaskoliek. Wij hebben ooit een paard verloren aan kuil. Ik ben dus ook niet zo happig op kuil voeren. Mijn paard valt ook vrij makkelijk in. Hij staat nu op stro (wat 's morgens weg is...) met hooi en bij droger weer nog lekker op een wei met nog volop gras. Hij heeft het stro blijkbaar nodig, want hij ziet er eindelijk goed uit. Verder voer ik hem een schep paardenmeel per dag bij. Dat komt van een molenaar af in Brabant. Hij is razend op die meel en hij ziet er beter uit dan ooit!
Sterkte met je paard en dat hij maar snel weer mag beteren!

Groetjes, Anouk!
Engels gediplomeerd (Qualified) zadelmaker en lid van Society of Mastersaddlers in Engeland. Tevens zadel fitter. Kijk eens op mijn site: http://www.wellsaddle.nl

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 23:11

Paardenmeel? Wattisda..? ;) Oftewel: wat zit erin?

Moment van het bewerken van het land (al dan niet bemesten en waarmee etc) en maaien van kuil/hooi is ook interessant mbt gaskoliek, zeker niet alleen de schimmel. En DA vond dat de kuil mooi was, dus zal vast geen schimmel in hebben gezetten. Maar als het intussen mooi, niet schimmelig koeienvoer is, kan een paard daar zo maar gaskoliek van krijgen.
Laatst bijgewerkt door Sientje op 08-11-13 23:18, in het totaal 2 keer bewerkt

idefix4

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Re: Paard weer op gewicht laten komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 23:16


Groetjes, Anouk!
Engels gediplomeerd (Qualified) zadelmaker en lid van Society of Mastersaddlers in Engeland. Tevens zadel fitter. Kijk eens op mijn site: http://www.wellsaddle.nl

DonCamillo

Berichten: 1262
Geregistreerd: 29-03-08

Re: Paard weer op gewicht laten komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:03

Kunnen ze eikels hebben gegeten? Natuurlijk wel raar dat ze daar nu opeens last van krijgen, als je er van uit kunt gaan dat de eikels er bij de storm van twee weken geleden wel grotendeels er van af zijn gekomen, maar misschien hebben ze er een stukje weiland bij gekregen. Eikels kunnen koliek en versnelde hartslag geven, maar ook diarree en dat mis ik in het verhaal.
Kan er snoeiafval in het weiland gegooid zijn?
Is er een nieuwe kuilbaal recent aangebroken?
Atypische myopathie gaat meestal heel snel, helaas spreek ik uit ervaring. Je kunt het snel uitsluiten door een simpele bepaling van het CPK in het bloed, vrijwel elke (paarden)dierenarts kan dat doen.

Liever spijt van iets wat je gedaan hebt, dan van iets wat je niet gedaan hebt.

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:09

Ts, hoe gaat het vandaag met de paarden?

09.07.'16 is ons wondertje geboren <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: xemmafalcon en 70 bezoekers