Hoe voeren in de winter? Sober IR paard, lage bloedwaarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mandyke

Berichten: 2332
Geregistreerd: 20-09-06

Hoe voeren in de winter? Sober IR paard, lage bloedwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 17:15

Ik heb onlangs bij de jaarlijkse controle bloed laten afnemen bij mijn paard en hieruit blijkt dat de waarden van vitamine e, selenium en magnesium aan de lage kant zitten.
vitamine E 2,0 ----- 2,0 - 7,4 mg/l
selenium 103,6 ----- 97,0 - 184,0 µg/l
magensium 0,77 ----- 0,73 - 0,94 mmol/l
(andere waarden van vitaminen en mineralen weet ik niet want dat is niet apart getest)
De waarden zitten nog niet onder de minimumwaarde maar met de winter voor de deur vraag ik me af of ik nu beter actie onderneem om echte tekorten te voorkomen..
(verder waren de waarden van het bloedonderzoek eigenlijk allemaal OK!)

Mijn paard (merrie 13j) is een erg sober dier, ze staat 24/7 op een arme wei (speciaal met fructaanarm gras ingezaaid) en krijgt 2x daags hooi, zo ongeveer 3 à 4 plakken (van zo’n kleine baal hooi) Ook krijgt ze zo’n 500gr pavo care 4 life verdeeld over 2 porties. Verder krijgt ze 3x/week 100gr bio-chi van bio-ron bij.
In de wintermaanden werkt ze amper (beetje rijden op de wei, eens longeren, grondwerk)

Ze lijdt aan insulineresistentie en heeft nog een beetje overgewicht. (uit het bloedonderzoek bleek haar insulinewaarde wel terug netjes tussen de marges te zitten! :) )

Door de IR en het overgewicht twijfel ik altijd heel erg met wat ik best doe! Ik wil haar systeem niet extra belasten natuurlijk. We zijn van ver gekomen (ivm de IR) en ik wil niet dat ze terug ziek wordt uiteraard!

1) Geef ik haar meer care 4 life? de aanbevolen dosering van 1kg/dag om eventuele tekorten te voorkomen/aan te vullen.
2) Of kies ik beter voor een volledig supplement bovenop de 500gr care 4 life die ze nu krijgt? (Ik zou dan voor Phytonics Multivit kiezen omdat daar geen suikers ed aan toegevoegd zijn)
3) Blijf ik voeren wat ik voer met daarbovenop enkel vitamine E? (deze waarde zat echt op de minimumwaarde)
4) Of verander ik niets aan de voeding en kijk het aan?

gaucho

Berichten: 9521
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 18:40

Aankijken lijkt me sowieso geen goede optie, met de winter voor de deur krijgen ze alleen maar minder vitamine E binnen.

Volgensmij zijn er ook wel supplementen met vitamine E + selenium (misschien zelfs ook magnesium) die geen suikers bevatten, daar zou ik eens naar kijken.

Mandyke

Berichten: 2332
Geregistreerd: 20-09-06

Re: Hoe voeren in de winter? Sober IR paard, lage bloedwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 19:01

Daar heb ik al op aan het googlen geweest, maar vind precies niets geschikt..

gaucho

Berichten: 9521
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 19:29

Die van chevivit niet?

Mandyke

Berichten: 2332
Geregistreerd: 20-09-06

Re: Hoe voeren in de winter? Sober IR paard, lage bloedwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 21:16

Chevivit gaf ik vroeger maar mijn paard reageert er niet zo goed op. In de kliniek van Laarakker hebben ze chevivit ook eens uitgemeten voor mijn paard en het bleek idd niet geschikt (het bevat synthetische vitamine e)

Maar ik kan natuurlijk altijd van die capsules vitamine e geven die eigenlijk voor mensen bedoeld zijn, dat is natuurlijke vitamine. Dat is geen probleem, heb ik nog al gegeven. Maar dan heb ik enkel vitamine e. Ik weet niet of de andere waarden belang hebben of toch nog goed zitten? Volgens de DA was alles prima.. maar ik ben vooral met die vitamine e waarde niet zo gelukkig..

Gezien de IR en de problemen die we daardoor in het verleden al hebben gehad probeer ik zo puur en natuurlijk mogelijk te voederen zonder toevoegingen van vanalles en nog wat want mijn paard kan heel moeilijk ballaststoffen en afvalstoffen verwerken.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe voeren in de winter? Sober IR paard, lage bloedwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 21:28

Lijnzaad is rijk aan selenium en magnesium is ook als poeder supplement te krijgen.

Meer brok is ook meer energie en ballast wat ze kwijt moet, liever een supplement kiezen voor de tekorten of compleet supplement zoeken wat je met een kleine hoeveelheid voer of slobber (van grasbrok bv) kan geven.

Mandyke

Berichten: 2332
Geregistreerd: 20-09-06

Re: Hoe voeren in de winter? Sober IR paard, lage bloedwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 21:34

Ja, ik zag het ook al niet echt zitten om een kg care 4 life te gaan voeren om voldoende vit en min te voeren. Wellicht is een volledig supplement de betere optie dan. Ik denk dan aan de multivit van Phytonics, maar ik zal andere volledige supplementen eens vergelijken dan.

Ik wist niet dat lijnzaad zo rijk was aan selenium en vit e. Ik zal eens googlen wat ik daar van kan krijgen!

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe voeren in de winter? Sober IR paard, lage bloedwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 21:53

Hoe lijnzaad zit qua E weet ik niet, de selenium weet ik wel. Het is 1 van de redenen dat ik het bijvoer.