Oorproblemen bij de hond..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Oorproblemen bij de hond..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 20:06

Hoi hoi,

Ik heb een schat van een sharpei, van nog geen jaar.
En uiteraard ben ik bekend met de problemen van het ras!
Alleen, bij dit hondje vind ik de oorproblemen wel heel sneu.
Ze schudt erg vaak, en als ik ze masseer, hoor je het ook soppen.
Ik maak ze geregeld schoon met cleaner en een papiertje, maar vind dat soppen maar niks, ben zo bang dat dit een probleem kan worden.
Op dit moment komt er vooral veel smeer uit, echt vies bruin, maar zijn ze niet ontstoken.

Wie herkent dit, en met name het soppen, en heeft tips?

fannetje

Berichten: 3549
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Oorproblemen bij de hond..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:09

Zou toch maar langs de DA gaan, lijkt me toch echt ontstoken. Een gezond oor sopt niet.

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:09

Wat voor cleaner gebruik je?

Jindai

Berichten: 1882
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:23

Mijn hond had dat ook regelmatig, maar bij hem ging het wel steeds ontsteken. Hij had dit echt om de paar maanden en ik haalde bij de DA altijd Otiderm zalf. Heeft altijd goed gewerkt en meestal merkte ik binnen een dag al verbetering. Als ik jou was zou ik dus gewoon even met je hond langs de DA rijden en er even naar laten kijken, grote kans dat je die zalf dan krijgt.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:46

Schudden met de oren duidt meestal op een ontsteking. Ook vertrouw ik die cleaners niet zo, oorsmeer heeft namelijk ook een goede functie voor het oor.

Overstappen op rauw vlees wilt ook nog wel eens helpen voor de troep uit oren/ogen. Heb zelf een kruising Pers die hierdoor veel minder vieze neus en ogen heeft. Tanden zijn ook veel beter. Zo nog iemand die een bloedhond heeft en ook merkt dat er minder troep uit de oren en ogen komt.

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Oorproblemen bij de hond..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 21:31

Ik voer al rauw vlees, en gebruik surolan, en otoclean. Otiderm heeft mijn da niet, maar is me al meer aangeraden, dus misschien eens bij een andere da informeren. Haar oortjes ruiken niet onstoken. Ze zijn ook niet pijnlijk.
Maandagavond ga ik voor wat entingen, dus meteen nog maar eens vragen...

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Oorproblemen bij de hond..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 21:34

Mijn Franse Bulldog heeft hier ook last van. Ze krabt zich soms wel tot bloedens toe, en er komt ook bruin vocht uit. Ik ben al verscheidene keren naar de DA geweest en volgens hem is het een allergie (kom trouwens ook vaak voor bij gerimpelde honden).
Ze heeft er eigenlijk vooral last van bij temperatuursveranderingen, dan maak ik haar oortjes geregeld schoon met Octoclean.

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Oorproblemen bij de hond..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 21:50

Ik neig ook meer naar een allergie probleem, wat vaak voorkomt bij sharpeis, maar ik heb haar nog niet zo lang dus kan hier nog niet veel over zeggen. Ik overweeg nu om via kvv uit te zoeken of dit effect kan hebben, maar hoopte dat er mensen zijn met tips over dit "soppen" ..

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Oorproblemen bij de hond..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 21:52

is het geen oormijt?stronghold in de nek druppelen...valt te proberen(of heb je ivomec in huis,de injectievloeistof?1 ml per oor er in druppelen)

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Re: Oorproblemen bij de hond..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:08

Otoclean moet je sowieso weggooien, dat is je reinste meuk. Dierenarts oorsmeer laten nakijken. Waarschijnlijk is het Malassezia Pachydermatitis, maar dat moet je wel zeker weten. Vandaar goed nakijken. Als cleaner kan je beter Epi-otic gebruiken, die droogt de gehoorgang een beetje uit. Op zich is Surolan een goed middel voor Malassezia. Ik gebruik als het echt erg is Triamcinolondruppels, maar dat is moeilijk te krijgen.
Op zich is MP een lichaamseigen gist en je krijgt het door verstoring van het evenwicht en dus vaak bij rassen met plooien en een allergie. Dus je kan daar nog wat winst halen.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Oorproblemen bij de hond..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:16

Vaak komen oorproblemen door een verkeerde voeding. Heb zelf ook een hond gehad die eenmaal op het juiste voer hier geen problemen meer mee had.
Je hebt ook gels als reiniging die zijn vaak fijner als de gewone middeltjes. (chlorheyderm gel)

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 23:24

eponine schreef:
Ik voer al rauw vlees, en gebruik surolan, en otoclean. Otiderm heeft mijn da niet, maar is me al meer aangeraden, dus misschien eens bij een andere da informeren. Haar oortjes ruiken niet onstoken. Ze zijn ook niet pijnlijk.
Maandagavond ga ik voor wat entingen, dus meteen nog maar eens vragen...



je kunt het ook online bestellen :)

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Oorproblemen bij de hond..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 23:26

ik denk niet dat het met voer te maken heeft ik heb 4 labradors waarvan er eentje altijd vieze oren krijgt ( ook als hij niet gezwommen oid heeft) dierenarts heeft het al een paar keer onderzocht en kreeg ook otiderm mee werkt echt super! maar mijn 3 andere labradors hebben er nooit last van en ze krijgen alle 3 brokken van Farm Food

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Oorproblemen bij de hond..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 23:58

Ik heb otiderm nog niet online gevonden, is UDA volgens mij? Ik ga me eens inlezen over dat mp verhaal. Bedankt zover, voor het meedenken!

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 23:59

SecretLIN schreef:
ik denk niet dat het met voer te maken heeft ik heb 4 labradors waarvan er eentje altijd vieze oren krijgt ( ook als hij niet gezwommen oid heeft) dierenarts heeft het al een paar keer onderzocht en kreeg ook otiderm mee werkt echt super! maar mijn 3 andere labradors hebben er nooit last van en ze krijgen alle 3 brokken van Farm Food



Hoeft niks te zeggen hoor. Het ene voer kan voor hond nummer 1 wel het beste zijn maar hond nummer 2 niet. Hier krijgen ze ook verschillend voer om die reden.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Oorproblemen bij de hond..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 00:18

Ik gebruik altijd Puur Oor. Als de oren van mijn hond warm(er) voelen, ze begint te krappen of schudden, dan druppel ik d'r een dag of drie en dan is het over.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Oorproblemen bij de hond..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 00:23

oke vreemd want heb hiervoor echt heel veel verschillende soorten voer geprobeerd.. en elke keer maar dezelfde hond die er last van had/heeft..

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Oorproblemen bij de hond..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 08:12

wel altijd naar DA gaan voordat je een ander middel in gaat zetten! Ze hebben namelijk maar 1 stel oren en een verkeerd middel kan grote gevolgen hebben.

Zeer waarschijnlijk zal de DA je surolan gaan geven werkt super hier voor of posatex. Daarnaast toch eens laten onderzoeken of er niet toch een bacterie in huist...

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 09:15

SecretLIN schreef:
oke vreemd want heb hiervoor echt heel veel verschillende soorten voer geprobeerd.. en elke keer maar dezelfde hond die er last van had/heeft..


Zijn meer oorzaken voor dit probleem. Kan ook gewoon een anatomisch probleem zijn. Dat zie je bij individuele honden en bij bepaalde rassen. Bijvoorbeeld bij Sharpei's zie je vaak een vernauwde gehoorgang en bij hangende oren (Bassets) lucht het gewoon onvoldoende.

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Oorproblemen bij de hond..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 09:16

Die vernauwde gehoorgang is idd het grootste probleem, want vocht blijft onderin hangen, maar wat doe je daartegen? Het is juist het soppende geluid dat me zorgen baart.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Oorproblemen bij de hond..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 09:20

Laat alsjeblieft je DA eerst even kijken voor je van alles in zijn oren gaat duwen. Als er namelijk een gaatje in het trommelvlies zit en jij blijft er mee prutsen kan dat ernstige gevolgen hebben!

Reusje0504

Berichten: 1682
Geregistreerd: 30-10-12
Woonplaats: Deventer

Re: Oorproblemen bij de hond..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 09:35

Oei ik zou ook echt naar de da gaan, schudden met de oren betekend sowieso pijn en dat bruinige spul is vaak een ontsteking of mijten. Zeker niet teveel zelf proberen als je cleaner etc niet helpt. Onze lab had het ook regelmatig en wat bij hem hielp is zijn oren goed droog houden en regelmatig laten luchten, maar dat komt door zn grote flaporen die jouw hond wss niet heeft. Vraag je da om advies :)

femkeonneke

Berichten: 178
Geregistreerd: 03-02-13
Woonplaats: Duiven

Re: Oorproblemen bij de hond..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 09:39

ja, mijn hond had dit ook. We zijn vaak bij de dierenarts geweest. Hij heeft er zeker wel 5 jaar last van gehad , de ene keer heel erg, dan weer helemaal niet.
We moesten telkens met schoonmaakmiddeltjes en watten, en zalfjes. (surolan enzo)
Maar, het is nu eindelijk over!
Bij de ene dierenarts ging t niet over, maar sinds kort zitten we bij een nieuwe en die is echt heel goed!

_SC_

Berichten: 885
Geregistreerd: 07-01-05
Woonplaats: Thuis, stal of werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 09:43

Mijn Duitse Herder heeft links ook een vernauwde gehoorgang en epiotic, easotic, otoclean en vele andere werken niet meer omdat ie resistent is. Nu gebruik ik van de menselijke apotheek zure oordruppels. Deze maakt het klimaat in het oor zuur en daar houden bacteriƫn niet van. Receptje moet wel via de DA.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Oorproblemen bij de hond..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:02

overigens ben ik er ook al vaak mee bij de dierenarts geweest, bij mijn labrador komt het ook steeds terug