Veulen eet geen krachtvoer.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
snowy82
Berichten: 3
Geregistreerd: 12-12-05

Veulen eet geen krachtvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-13 13:45

Was even moeilijk om het juiste blokje te vinden om dit te posten, maar denk dat deze toch wel de beste is.

Ik heb mijn veulen vorige week maandag opgehaald, hij was toen net 1 week van zijn moeder en heeft vanaf zijn geboorte op de zomerwei gestaan zonder echt in kontakt te zijn geweest met mensen. Enige wat ze kregen als voer was hooi en brood. Ik start dit topic niet hoe het wel en niet gedaan moet worden. Ik had zelf ook iets anders verwacht toen ik hem ophaalde.

Hij had wormen en ik heb hem dus gelijk (2 dagen later, aangezien hij mensenschuw was/is) ontwormt. Moet zeggen je merkt het al gelijk aan hem :) Vrijdag komt de DA voor de entingen en om hem te onderzoeken of hij gezond is.

Maar nu is hij nog steeds best mager, ja ik weet veulens kunnen mager zijn, maar hij is echt mager. Ik wil hem dus langzaam gaan laten wennen aan krachtvoer om het vervolgens iedere keer te verhogen. Maar hij eet niks anders dan hooi en brood .... Ik heb haver, musli, brokjes, luserne, appels en bieten pulp geprobeerd. Heeft misschien iemand anders een idee wat misschien gaat lukken voor voer waar hij eindelijk gaat eten?


Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:49

Na het afspenen kunnen ze sowieso flink interen, dus dat is niet helemaal vreemd.
Bij sommige van onze veulens heeft het echt heel wat dagen geduurd eerdat ze hun biks en muesli aten! Gewoon steeds aanbieden en hij gaat het vanzelf herkennen en eten :)

Aanvaard wat je niet veranderen kan, maar verander dat wat je niet aanvaarden kan

Mam, voor altijd in mijn gedachten!!! 30-09-1947 - 23-12-2015

Happy16

Berichten: 4611
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Veulen eet geen krachtvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:50

zien eten doet eten!
geef het tegelijk met een ander paard, wordt ie vanzelf nieuwsgierig.

Levi <3

Apochewinta

Berichten: 666
Geregistreerd: 06-02-12
Woonplaats: Sommelsdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:55

Inderdaad; zien eten doet eten.
Brood kun je 'smeren' met bijv. appelstroop en beleggen met (evt. geweekte) brok. Het brood zal hij zo opeten; dat kent hij immers en zo went hij aan de smaak van het nieuwe voer.
Kijk ook even naar de grootte van de brok; veulens eten kleinere brokken makkelijker weg.
én kijk even in z'n mond of daar geen op het oog grote problemen zitten waardoor het kauwen van het nieuwe harde voer misschien pijn doet. Anders voorlopig even warmepap maken van de brok.

Succes!

Blessed to be a blessing!
Lipi: Z1 +2 - Tara: M1 +1
In liefdevolle herinnering: Tjinta, Christel, Apochewinta's Memory, Paledo's Apochewinta, Alette, Ulona

FleurStyn
Berichten: 335
Geregistreerd: 13-06-10

Re: Veulen eet geen krachtvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:01

Ik heb dezelfde situatie. Hij staat nu met 3 veulens op stal en hij wou niet eten, geen hooi, geen korrels etc. Daarbij werd hij ook nog eens ziek en werd hij zeer mager. Ik besloot hem wortels te geven, gezien hij dit zeer smakelijk vond. Na 2 antibiotica kuren en vele in dehand te zijn en buiten los te laten, en de andere paarden zien hun korrels op te eten, begint hij dit langzaamaan ook te doen. Het is nu nog maar 500 gram, maar het is iets. Daarbij geef ik hem ook voordrooghooi wat hij wel smakelijk op eet. Droog hooi vertikt hij te eten (terwijl hij dit wel gewend was).

Hij krijgt nu:

Pavo Podo Grow + cavalor pro breed + gehakselt gras + maisvlokken + wortels + onbeperkt hooi

Utixo

Berichten: 6561
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:04

De mijne at ook helemaal niets, en was erg ziek. Het was iedere keer een drama om zijn medicijnen binnen te krijgen. Hij had 1 bepaald merk brok wat hij wel mondjesmaat at (Vente voeders) en van daar uit ben ik gaan opbouwen. Na de wei ging zijn knop om en nu vreet hij alles. Gewoon blijven zoeken, uiteindelijk snappen ze het.

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Re: Veulen eet geen krachtvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:10

Slobber geprobeerd?

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

snowy82
Berichten: 3
Geregistreerd: 12-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-13 16:41

Ik woon in Zweden en ik heb nog eerlijk gezegd geen slobber gevonden. Weet dat mijn oude paard in Nederland gek was op musli slobber :)

En ja het brood in dingen soppen heb ik ook gedaan, dan eet hij het brood met lange tanden. We willen nog even wachten met hem met de andere te zetten tot vrijdag de da geweest is.

Irisjevoogd
Berichten: 70
Geregistreerd: 24-05-13

Re: Veulen eet geen krachtvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:47

ik zou slobber proberen dat vinden de meeste paarden erg lekker

Utixo

Berichten: 6561
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Veulen eet geen krachtvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:30

Probeer de bix even te weken met flink wat appelsap, handje muesli erdoorheen. Dan heb je wel iets wat voor slobber door kan gaan.

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Veulen eet geen krachtvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:37

Jammer als het samen met zijn moeder gewend was had hij het denk ik zo gedaan.
Gewoon vol blijven houden met aanbieden denk ik.

Poco
Berichten: 154
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:50

Je kunt het eens proberen met wat melkpoeder (voor in de koffie) over de brok te strooien.
Bij sommige veulens helpt het omdat het dan lekker ruikt.

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Re: Veulen eet geen krachtvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:01

Gras werkt nu het snelste, brood ook gewoon blijven voeren en hooi, maar probeer er niets doorheen/bij te doen: dan verander je de smaak en heb je kans dat hij dat uiteindelijk ook laat liggen...
Gewoon blijven aanbieden, heb je al eens wat brokjes in zijn mond gedaan? soms pakken ze het niet omdat het raar ruikt, maar als ze het eenmaal geproeft hebben wil dat wel eens veranderen.

Zien eten doet eten, dus hij zou het vooral van andere paarden moeten hebben nu. Heb je een maatje waarmee hij samen een box kan delen? of kun je daaraan komen? Samen een box delen en daarin brokjes te eten krijgen werkt uiteindelijk het snelste.

https://gofund.me/5569a4bb Taylor heeft een hartoperatie nodig


Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Veulen eet geen krachtvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 18:54

Bij de Granngarden hebben ze betfibermix is dat niets?
Daar kun je slobber van maken?

"Be the change you wish to see in the world."
"Happy Barehoof"

Mizora

Berichten: 18086
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Veulen eet geen krachtvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:38

Veulenbrok met warm water tot een papje maken en dan met een lepel in zijn mond gieten is bij ons de truc geweest. De eerste paar dagen echt zo gevoerd, wel naderhand het pannetje laten staan. De lepel steeds iets dichter bij het pannetje gehouden en na enkele dagen at hij uit het pannetje. Toen de hoeveelheid water afgebouwd.

Die van ons at trouwens ook bijna geen hooi en heeft doordat hij toen zo ingeteerd is en zijn weerstand daardoor onderuit is gegaan een gigantische worminfectie opgelopen. Let daar dus scherp op.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: Veulen eet geen krachtvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:31


lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Veulen eet geen krachtvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:40

Mijn nieuwe veulen dit jaar at erg graag het voer van pferdgerecht, een kruidenmengsel waar ze er ook nog beter van gaan uitzien en niet bestaat uit suiker en zetmeel. Ook gras/kruidenbrok weken wil nog wel eens helpen. Als ze last van hun maag hebben eten ze ook nog graag krachtvoer en dat kunnen ze snel krijgen door stress.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: chery, MrsMidnight en 44 bezoekers