Mijn zit verbeteren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
DebbieRoos
Berichten: 4
Geregistreerd: 15-10-13

Mijn zit verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 17:29

Hallo,
hebben jullie misschien tips om mijn zit te verbeteren?
Ik zit een beetje naar voren en mijn tenen steken naar buiten zeg maar.
Weten jullie hoe ik dit kan verbetere?
Alvast bedankt. /3
X


Yaralisa

Berichten: 2180
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 18:34

Heb je les?
Moeilijk om zo tips te geven, het allerbeste is om les te nemen ;)

Throw kindness around like confetti


Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 18:52

Een goede zit bereik je niet door te doen.
Alles dat je doet wekt spanning op bij jezelf én bij je paard.
Spanning, hoe gering ook blokkeert/verduistert jouw voelen en dat van je paard.
Een volmaakte zit is: volmaakt niets doen en 100% geconcentreerd voelen.
Als je dit bereikt is geen enkele zichtbare hulp meer nodig, slechts de intentie van een hulp is voldoende om je paard te besturen, paarden kunnen ongelooflijk goed “luisteren”.

Voor een goede zit zijn nodig: evenwicht en ontspanning.
Laat als het kan iemand je paard aan de teugel voor je begeleiden op de hoefslag, in stap, relaxed.
Vergeet je paard te rijden voor dit moment, je hoeft niets te doen, niet drijven, niet sturen, niets. Kijk rustig voor je uit, voel.

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.
Dit is het principe.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.

Zoek nu in gedachten je zitbeenknobbels in het zadel.
Doe hetzelfde als hierboven vanuit je zitbeenknobbels.
Ontspan je volledig maar alert mét handhaving van je evenwicht, dus geen zoutzak.
“Geef je aan je paard”.
Alle spanning die je opwekt anders dan om je evenwicht te bewaren is fout.

Een juiste zit is een driehoekszit.
Je zit op je zitbeenknobbels én de binnenzijde van je knieën die als scharnier functioneren al je licht rijdt.

Leg opnieuw je benen aan aan het zadel door je voor te stellen dat je zoveel mogelijk de bovenkant van je dijen naar je zadel laat wijzen.
Laat je onderbenen afhangen, ze liggen nu vanzelf goed.

Stel je voor dat iemand je paard in een flits onder vandaan haalt, je zult dan op je voeten willen landen, deze moeten zich dan dus onder je zwaartepunt bevinden.
Daar ligt je been dan goed of je nu met lange beugelriemen rijdt of met korte, je hoeft er niets voor te doen.

Zo rijdt je paard, het “kan niet makkelijker”, tijdens het licht rijden hoef je slechts je evenwicht te bewaren in dezelfde volledige ontspanning.
Ontspanning en voelen.

DanielleDH
Berichten: 94
Geregistreerd: 30-09-11

Re: Mijn zit verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:00

Klinkt herkenbaar. Ik zit ook vaak net iets te ver voorover. In de manege hangen spiegels en dat is voor mij een reminder om weer rechtop te gaan zitten. Maar het is echt een ingebakken gewoonte die er snel weer insluipt. Vaak als het paard beter gaat lopen, wordt mijn houding vanzelf ook beter.

xGwennn_94

Berichten: 784
Geregistreerd: 25-01-13
Woonplaats: Zegge

Re: Mijn zit verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:03

Lastig tips te geven zonder te weten hoe je zit nu is :).

Liefde voor jou... is liefde voor mij, voor jou, waar ik verliefd op werd! BonteKoePaardje

DebbieRoos
Berichten: 4
Geregistreerd: 15-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-13 19:17


floortje1001
Berichten: 99
Geregistreerd: 26-10-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Mijn zit verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:41

Misschien bied je manege privé-lessen aan? Dan zou je een zitles kunnen nemen, eventueel aan de longeerlijn.

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:39

Misschien een keer zonder beugels rijden? En voor het rechtop zitten moet je je schouders ontspannen naar achter doen, vaak zit je dan al meer rechtop. Voor je tenen heb ik niet echt een tip, daar moet je gewoon op letten... Zo heb ik het zelf ook opgelost, hele tijd als je er jezelf op betrapt je tenen goed draaien.

Op het filmpje vind ik je trouwens wel netjes rijden hoor! Misschien alleen iets meer een knik in je armen en dan vind ik het al redelijk netjes hoor!
Op La Grande heb ik een keer gekeken om daar te gaan rijden haha!

Susan88

Berichten: 456
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 13:57

Ik draaide mijn tenen ook vroeger heel erg naar buiten en alle tips hielpen niks. Wat ik deed om dit probleem op te lossen is om tijdens het fietsen (naar school, huis) verplicht mijn voeten recht op de pedaalen te zetten, dit heeft erg geholpen. :)
Het klinkt misschien erg raar maar het werkt.

Yasmijntje

Berichten: 2084
Geregistreerd: 13-09-13

Re: Mijn zit verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 15:00

Misschien kan je een foto uploaden van hoe je zit op een paard?:)
Dan kunnen wij het beter beoordelen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 46 bezoekers