stoppen met dressuur en alleen nog maar buitenrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

stoppen met dressuur en alleen nog maar buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 15:08

Mijn paard is 14 jaar oud, en heeft niet het beste gestel ter wereld. Ik heb hem sinds maart, en ben superblij met hem, maar hij is niet echt dressuurmatig bereden blijkbaar. Dat vind ik persoonlijk niet zo erg, ik ben echt een recreant. Ik rij het liefste buiten in de natuurgebieden hier vlakbij. Daarbij longeer ik hem graag. Is dit voldoende om hem gezond en fit te houden of is dressuur in de bak een echte must? Eigenlijk vinden we er allebei geen bal aan.....We hebben geen doel als alleen maar samen gezond ouder worden:-) Ik ben 35 jaar dus ook geen 18 meer haha.
Dus; is er iets op tegen om gewoon lekker samen buiten te rijden zo'n twee/drie keer per week, en voor wat 'training/oefening' goed te longeren één/twee keer per week en het daarbij te houden?


Caatje87

Berichten: 1262
Geregistreerd: 10-07-08
Woonplaats: Nijkerk

Re: stoppen met dressuur en alleen nog maar buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:10

Nee hoor, lijkt me helemaal prima! Als jullie het allebei niet leuk vinden, waarom zou je het dan doen?
Je kunt hem los in zijn lijf houden door hem goed te longeren en misschien in een beetje bosdressuur?

Antares Z1 startgerechtigd
Weston M1 + 1
Caddy M1+6 Verkocht
Picasso eindstad M1 met winst.

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:10

Lekker eerst even een 20 minuutjes dressuur knoeddelen in de bak en vervolgens naar buiten relax een rondje daar rijden.
Deed ik ook altijd, gewoon om zeker te zijn dat ik mevrouw haar aandacht had en dan als beloning voor mijzelf en voor het paard lekker buiten koekeloeren.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re: stoppen met dressuur en alleen nog maar buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:12

Die van mij is nu 17 en wordt al 4 jaar niet meer dressuurmatig gereden ivm ook niet een al te best benenstelsel en artrose. Ik rijd alleen maar buiten met haar, longeer haar wel eens en wandel veel met haar. Ze is prima fit!

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Re: stoppen met dressuur en alleen nog maar buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:14

Niks mis mee. Genieten daar gaat het om en volgens mij doen jullie dat samen heel goed.

Kennis is nog geen wijsheid.
Y;( SG
Ronny, 9136 dagen heb ik van je mogen genieten. Dank je wel kanjer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:14

Zolang je paard ook genoeg vrije beweging krijgt, is het geen enkel probleem! Lekker buiten rijden en af en toe even aan de longe. Prima!

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:14

Tsja...beetje recreatief rondhobbelen is altijd heerlijk, toch? En als je paardje verder lekker buiten staat, dan denk ik dat het niet zoveel uitmaakt. Niemand die jou kan gaan vertellen dat je verplicht 6 dagen in de week moet gaan rijden, toch?
Ik heb zelfs een paard helemaal zien opknappen toen ie alleen nog maar buitenritjes ging maken.

Mijati

Berichten: 906
Geregistreerd: 12-04-13
Woonplaats: Tussen de rivieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:15

Ik rij mijn pony ook alleen buiten, heerlijk, lekker uitwaaien.
Ook wij vinden de bak verschrikkelijk. Zij gaat in de hoek staan en een knappe die haar daar weg krijgt (echt alles geprobeerd, lief, boos, strenger dan streng) of een rondje en dan kan ik van vooraf weer beginnen. Buiten doet ze alles voor me. Conclusie: wij zijn geen bakrijders, maar buitenrijders. Onze pony is fit, loopt mooi over de rug en is vrolijk. Dus ik ook.

Bluebontje

Berichten: 2654
Geregistreerd: 18-02-06

Re: stoppen met dressuur en alleen nog maar buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:17

Ik rij ook alleen buiten, maar doe onderweg wel eens wat oefeningetjes.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: stoppen met dressuur en alleen nog maar buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:21

Ik denk dat als het dressuurrijden niet goed gaat, je jezelf af moet vragen, waarom je het doet?
Rijd je dressuur om dressuur te rijden? Of voor het welzijn van je paard?

Dressuur is imo bedoeld om te zorgen dat het paard in staat is het ruitergewicht te dragen zonder daar zelf (meer dan nodig) fysiek onder te hoeven lijden.

Persoonlijk zou ik dan dus ook niet snel de keus maken om alleen nog maar buiten te rijden.
Ook al is het maar op een heel laag niveau, de ruiter moet er altijd naar streven om het paard fit mogelijk te houden.

Isabelle_H
Berichten: 77
Geregistreerd: 31-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:24

Als je dressuur (bakwerk) niet leuk vind en je paard ook niet, dan moet je het vooral niet doen. Maar voor de gezondheid en soepelheid van je paard zou ik er wel op letten dat hij tijdens de buitenritten nageeflijk loopt. Met nageeflijk bedoel ik dat hij zijn rug en buik(spieren) gebruikt en van achter naar voor wordt gereden. Dit hoeft dus niet "aan de teugel" te zijn maar ook zeker niet zijn hoofd permanent omhoog.

Als hij lekker nageeflijk loopt is dit beter voor het paard (zijn rug en buikspieren blijven sterk en daar moet hij jou ook tenslotte mee dragen) Het zit veel lekkerder dan een paard met een weggedrukte rug en stel hij schrikt ergens van dan heb je er ook veel meer over te zeggen. Dus lekker buitenrijden maar wel nageeflijk. En af en toe longeren is natuurlijk altijd goed om hem soepel te houden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: stoppen met dressuur en alleen nog maar buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:27

Dat is makkelijk gezegd Isabelle_H, maar ik zie het persoonlijk in de praktijk nog niet echt voor me.

Caatje87

Berichten: 1262
Geregistreerd: 10-07-08
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:34

Gypsy schreef:
Dat is makkelijk gezegd Isabelle_H, maar ik zie het persoonlijk in de praktijk nog niet echt voor me.


Hmm ben ik het niet mee eens. Ik ben wel van de dressuur, maar ik kan ook heerlijk in bos dressuren. Sterker nog: daar krijg ik de impuls meer cadeau en ik kan ik mijn paard vaak heerlijk aan het lopen krijgen.

Antares Z1 startgerechtigd
Weston M1 + 1
Caddy M1+6 Verkocht
Picasso eindstad M1 met winst.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:38

Caatje87 schreef:
Gypsy schreef:
Dat is makkelijk gezegd Isabelle_H, maar ik zie het persoonlijk in de praktijk nog niet echt voor me.


Hmm ben ik het niet mee eens. Ik ben wel van de dressuur, maar ik kan ook heerlijk in bos dressuren. Sterker nog: daar krijg ik de impuls meer cadeau en ik kan ik mijn paard vaak heerlijk aan het lopen krijgen.

Ben het met je eens Caatje. Ik ben ook echt van de dressuur, maar kan langs de weg heerlijk trainen. Schouderbinnenwaarts, travers, tempowisselingen enz enz. Vaak zijn ze buiten lekker fris en dat helpt goed bij allerlei dressuuroefeningen!

Linda2005

Berichten: 37
Geregistreerd: 08-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:39

ik doe zelf alleen maar buitenrijden omdat ik dat veel leuker vind dan dressuur of springen. Krijg wel dressuurles en oefen ook wel de figuren maar dan alleen maar om te zorgen dat mijn Tinker niet stijf wordt van het buitenrijden. Maar mijn Tinker is pas 8

Linda mijn grootste gouden vriendin

eldora1

Berichten: 1858
Geregistreerd: 06-04-11
Woonplaats: Kamerik

Re: stoppen met dressuur en alleen nog maar buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:43

Ik zo af en toe wel een uurtje dresseren, gewoon om bij te houden.
Veder leuk plan :)

Eldora v. Polsbury Pajero B +5
Don Jovi DW v.Don Cremello Du Bois
Sarisa v. Fiderbach B +11

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 15:43

Mijn paard loopt dus buiten ook veel meer vanuit zn achterbenen, gebruikt zn rug veel beter, en ontspant veeel beter dan in de bak....... dus daarom vraag ik mij wel eens af of onze verplichte dressuurgedoe in de bak wel zo nodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:45

Brendaaaa schreef:
Mijn paard loopt dus buiten ook veel meer vanuit zn achterbenen, gebruikt zn rug veel beter, en ontspant veeel beter dan in de bak....... dus daarom vraag ik mij wel eens af of onze verplichte dressuurgedoe in de bak wel zo nodig is.

Nee hoor, nergens voor nodig. Als hij lekker loopt (zoals je beschrijft) en je houdt niet van dressuur rijden in de bak zou ik het zeker niet doen!

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 15:45

en; wordt een paard wel stijf van alleen buitenrijden, of is dat een fabeltje?

Anoniem

Re: stoppen met dressuur en alleen nog maar buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:47

Tuurlijk wordt een paard niet stijf van alleen buitenrijden! Ik zie zat paarden die dagelijks in de bak "dressuurmatig" getraind worden en die zijn zo stijf als een plank!

Het gaat om je eigen rijvaardigheid, maakt geen moer uit of dat buiten of in de bak gebeurt.

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: stoppen met dressuur en alleen nog maar buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 15:49

Ja weet je, je hoort dat altijd en ik heb het eigenlijk altijd geloofd. Is dan ook de enige reden waarom ik in de bak rijd.... omdat ik dat altijd dacht....

Caatje87

Berichten: 1262
Geregistreerd: 10-07-08
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:49

@[***]: Ja precies. Op de tankbaan ga ik vaak zigzag wijken, of uitstrekken oefenen.
Vind het altijd een leuke afwisseling voor paardlief

Antares Z1 startgerechtigd
Weston M1 + 1
Caddy M1+6 Verkocht
Picasso eindstad M1 met winst.

BLAF
Berichten: 44
Geregistreerd: 31-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:50

Persoonlijk zou ik wel het paard dressuurmatig blijven trainen. Het paard is er namelijk niet opgebouwd een ruiter te dragen. Je moet de spieren dus wel blijven trainen. Dus in ieder geval de basis meenemen. Dit is voor elk paard belangrijk als je er op wilt gaan zitten. Kijk anders even op site van paardenbegrijpen. Hier staan de oefeningen die je kunt doen duidelijk uitgelegd en weet je welke spieren van je paard je traint.

Angela

Berichten: 25691
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:50

Volledig stoppen met dressuur is wat mij betreft hetzelfde als je paard kapot rijden. Dressuur MOET, maar kan ook prima buiten in het bos. Niet iedere dag wellicht, maar wel op regelmatige basis.

Lees ook dit artikel eens: http://www.akasha-rijkunst.nl/downloads ... urmoet.pdf

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: stoppen met dressuur en alleen nog maar buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 15:53

Bedankt voor de links, ik ga ze even doornemen, buiten dressuren lijkt mij een stuk leuker:-))


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers

cron