Een paard wat 8 - 10 uur per dag buiten staat, scheren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Een paard wat 8 - 10 uur per dag buiten staat, scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 13:41

Een vraagje: ik heb geprobeerd via de zoekfunctie meer informatie en ervaringen in te winnen, maar dat was toch niet helemaal wat ik zocht.

Mijn merrie loopt momenteel onder haar 100 grams Rambo Outdoordeken. Ze is momenteel niet goed (virus) en rijdt haar daarom niet. Mevrouw heeft inmiddels een flinke wintervacht opgebouwd - echt flink! - en als ik dus haar weer oppak, is haar vacht te dik. Voorgaande jaren heb ik haar nooit geschoren, omdat ik secuur was met het opleggen van de dekens etc.

Nu ben ik genoodzaakt haar te scheren als ik er weer op ga. Ik heb goede dekens (Rambo Duo met verschillende aanklikbare onderdekens en een hals), maar het grote probleem is: ik heb mijn merrie 8 tot 10 uur per dag buiten lopen. Dat vind ik belangrijk voor haar, maar buiten dat; kan ik haar ook ivm studie en werk niet korter dan die uren laten lopen.

Ook wil ik haar graag helemaal scheren, ik rijd haar op concours en vind het eerlijk gezegd geen gezicht om met een jachtpatroon aan te komen.

Ik snap heel goed dat er extra zaken ondernomen moeten worden om mijn merrie prettig buiten te laten lopen. Ik dacht zelf bijvoorbeeld aan het aanschaffen van zo'n hengstendeken (met buikflap), dan is dat deel al beschermd.

Zijn er meer mensen die hun paard helemaal geschoren hebben en veel buiten hebben lopen? Zoja, welke extra maatregelen neem je dan?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen :)
Laatst bijgewerkt door Picassox op 08-11-13 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:44

Ik heb mijn vorige paard altijd helemaal geschoren en die kwam ook hele dagen buiten.
Hij kreeg gewone dekens op, dus geen buikflap of hals.
Op stal daar was dat in die tijd ook de gewone gang van zaken en een stijf of ziek paard hebben we er nooit van gehad :)

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Een paard wat 8 - 10 uur per dag buiten staat, scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 13:44

Oké, dankjewel. Je had jouw paard dan ook in weer en wind buiten lopen? Sneeuw, regen, etc.?

rowo

Berichten: 19288
Geregistreerd: 18-02-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:46

Bij ons lopen ze ook zo lang buiten en ook in weer in wind. Nu hoef ik gelukkig niet te scheren omdat ze zo super mooi in het haar zitten, maar eerder ging bij de andere paarden er regelmatig een scheerapparaat overheen. Ik vind, net als jij, een jachtpatroon of half scheren geen gezicht, dus ze gingen helemaal kaal.

Ik heb nog nooit met ziekte, verkoudheid, stramme spieren of wat dan ook te maken gehad als ik dat deed. Ik zou het je dan ook zeker niet afraden.

Qua dekens ging er dan hooguit 400/500 grams op.

Enige waar je dan bijv. op moet letten is ze niet in sneeuw, langdurig in de regen of met een straffe oostenwind zonder schuilmogelijkheid buiten moet hebben. Gewoon de duur van de weidegang wat aanpassen.

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:46

Ja elke dag. Overdag dan, in de nacht op stal.
Weer of geen weer.
Ze stonden altijd met een paar samen. Ik had wel het idee als ze het kouder hadden dat ze wat meer met elkaar gingen klieren en dan hadden ze het zo weer warm :+

Setteli

Berichten: 3168
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Een paard wat 8 - 10 uur per dag buiten staat, scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:50

Bij mij ook hoor. Mijn merrie scheer ik dit jaar niet omdat ze niet meer bereden wordt en drachtig is. Onze A -pony is wel geschoren en de C-pony moet nog en ze lopen allemaal hele dagen buiten. Ik heb verschillende dekens, ook met hals. Dus als het echt koud is en veel regent, kunnen ze toch lekker droog staan. En tegen 5 uur gaan ze weer lekker op stal.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:51

de mijne wordt al 4jaar op rij geschoren en staat en weer en wind gedurende minimaal 6u buiten, soms zelfs 10. Maar net hoe het uitkomt. Het eerste jaar heb ik de benen zo gelaten, maar eigenlijk maakt dat weinig verschil.

Ik heb wel allemaal dekens met hals van zodra ze geschoren is. Ik leg meestal zo lang het niet vriest overdag een 370g deken en van zodra het ook overdag vriest een 150grams deken erbij onder. (onze stallen zijn 's nachts best warm)

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Een paard wat 8 - 10 uur per dag buiten staat, scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 13:57

Oké, bedankt! :)

Ik denk dat ik toch ook beetje zelf uit moet proberen... Ik heb voldoende dikke dekens en voldoende om mee te wisselen. Dan denk ik dat ik er binnenkort toch maar aan ga, ik ben benieuwd, heb haar nog nooit geschoren!

Tivara
Berichten: 6859
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:00

Ik heb mijn paard altijd geschoren terwijl ze lang buiten stond en daar nooit problemen mee gehad. De laatste jaren stond ze zelfs 24/7 geschoren (met goede dekens) buiten.

Linda2005

Berichten: 37
Geregistreerd: 08-11-13

Re: Een paard wat 8 - 10 uur per dag buiten staat, scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:40

ik scheer niet omdat ik er vanuit ga dat een deken niet de natuurlijke vacht kan vervangen

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Een paard wat 8 - 10 uur per dag buiten staat, scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 14:43

Sorry, maar dat was niet mijn vraag Linda, ik zocht naar ervaringen van mensen die het wél doen. Ik sta persoonlijk wel achter het opdoen van dekens, dus jouw antwoord past daar niet helemaal in. :)

Linda2005

Berichten: 37
Geregistreerd: 08-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:56

sorry verkeerd begrepen :o

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Een paard wat 8 - 10 uur per dag buiten staat, scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:01

Met een goed waterdicht dekenbeleid is dat geen probleem.
Bedenk dat de meeste stallen echt niet warmer zijn dan buitentemperatuur.
Er staan immers ook veel geschoren sportpaarden in stallen met buitenluik.

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:04

Hier jarenlang volledig geschoren pony's 24/7 buiten gehad. Wel met de kanttekening dat de paddock vrij beschut ligt en ze altijd in de schuilstal met goed dik stro kunnen met slechter weer. En een goede deken erop uiteraard. Maar een paddock/weiland zonder schuilmogelijkheid of erg op de wind dan zou ik er meer mn bedenkingen bij hebben.

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:04

Even voor de duidelijkheid: je hebt het over een paard, die zijn niet van suiker.
Korter naar buiten om voor je eigen gemak te scheren?..... Nee dat hoeft dus niet.

Beentjes en hoofd lekker behaard laten, deken met hals op en gewoon naar buiten.
Als ze het koud krijgen hebben ze buiten nog de mogelijkheid om zich warm te rennen, in stal niet.

meggiemeg

Berichten: 12220
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:04

Ik heb buitenstallen voor onze paarden, en de merrie heb ik voor 3 weken terug geschoren in jachtmodel, zij krijgt een enorme wintervacht en kan daardoor haar warmte niet meer kwijt tijdens het werken.
Ik heb haar onder goede waterdichte dekens staan en overdag staan ze buiten in weer in wind, kunnen schuilen maar dat doen ze zelden...
Ik heb bewust voor een jachtmodel gekozen zodat je niet direct weer met een uitrijdeken moet gaan beginnen, dat heeft wel een groot voordeel vind ik want onder het mennen even een deken er afhalen werkt ook niet echt.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Een paard wat 8 - 10 uur per dag buiten staat, scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:09

Ik vind een deken met hals wel ideaal voor geschoren paarden, vorig jaar had ik geen hals op de deken gedaan en dan merk je toch dat ze daar meer haar krijgen als op de rest van het lijf.

lieskehh

Berichten: 1002
Geregistreerd: 05-12-04
Woonplaats: Vlijmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:13

Ik scheer mijn pony ook altijd helemaal en geen problemen mee dat die ziek wordt of iets en hij staat gewoon onder 400 grams vaak als het echt koud is en dan komt die ook nog 8uur buiten :j

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:17

Mijn paarden worden ook geschoren en lopen overdag buiten. Na scheren 350 gram en wordt het kouder dan een deken erbij.
Laatst bijgewerkt door tjady op 08-11-13 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 15:18

smurffie schreef:
Even voor de duidelijkheid: je hebt het over een paard, die zijn niet van suiker.
Korter naar buiten om voor je eigen gemak te scheren?..... Nee dat hoeft dus niet.

Beentjes en hoofd lekker behaard laten, deken met hals op en gewoon naar buiten.
Als ze het koud krijgen hebben ze buiten nog de mogelijkheid om zich warm te rennen, in stal niet.


Mijn paard staat in weer en wind buiten, en is dus niet van suiker. Daarbij zou ik m'n paard nooit naar korter naar buiten doen voor mijn eigen gemak; zoals je kunt lezen in de openingspost vind ik het belangrijker dat mijn paard lang genoeg buiten komt, als dat ik een keurig geschoren paard heb.

En wat ik ook heb aangegeven: een paard wat op concours gaat vind ik echt geen gezicht om hoofd en benen behaard te laten, dus dat wil ik liever niet. Zocht eigenlijk meer naar slimme dekentips. Het is namelijk niet scheren of helemaal scheren.

Of was je reactie niet op mij bedoeld? Zo leek het namelijk wel. :)

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:21

Mijn paard wordt altijd gedeeltelijk geschoren en staat zelfs zonder deken elke dag buiten. Nu heeft hij een peesblessure en mag niet veel (behalve in de wei staan) tot eind december, maar gisteren trof ik hem alweer zwetend op stal aan. Volgende week gaat de scheermachine er weer over :-) ~~}>

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 15:22

De rest; bedankt voor alle tips! Zo te horen is het dus prima mogelijk. Vond het lastig om het zelf te bepalen omdat mijn paard normaliter niet geschoren wordt en heel veel buiten komt. Kan haar moeilijk minder naar buiten gaan doen omdat ik haar graag geschoren wil hebben. Dus moest even een balans daarin vinden: maar uit jullie posts blijkt dat het makkelijk kan.

Veel van mijn vriendinnen hebben paarden op pensionstal staan, en wanneer het hard waait of regent worden die paarden direct naar binnen gehaald. Scheren kan dan prima, omdat ze dan sowieso geen kou vatten. Ik heb de paarden aan huis, en wil gewoon niet dat mijn paarden te lang binnenstaan, dus heb altijd als compromis gezien dat ik ze dan niet of nauwelijks kon scheren. Maar nu toch wel van gedachte veranderd. :)

happyjoyce

Berichten: 4495
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:24

Die van mij worden ook geheel geschoren en staan ook de hele dag buiten, ook in de regen, sneeuw of wind. Ik heb ze een waterdichte deken op met een hele hals en dat werkt prima :). Wat ik wel merk is dat het haar op het hoofd snel weer langer wordt.

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:39

happyjoyce schreef:
Die van mij worden ook geheel geschoren en staan ook de hele dag buiten, ook in de regen, sneeuw of wind. Ik heb ze een waterdichte deken op met een hele hals en dat werkt prima :). Wat ik wel merk is dat het haar op het hoofd snel weer langer wordt.


Klopt, ik doe het in februari nog een keertje, want in maart en april kan het best warm worden.

ietjelover
Berichten: 4062
Geregistreerd: 27-04-09
Woonplaats: Leende

Re: Een paard wat 8 - 10 uur per dag buiten staat, scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:41

mijn paard is helemaal geschoren en loopt nu ook 8 tot 10 uur buiten per dag.
Hij heeft nergens last van. Staat nu onder 500 gram met hals en dadelijk als het kouder word krijgt ie nog wat meer op!