Honden en schapen samen --> Nee dus!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Honden en schapen samen --> Nee dus!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 12:00

Oke, schapendrijvers etc. even niet mee gerekend.

Ik kopieër even een stuk wat ik net op Facebook heb geplaatst in de hoop dat ik ook bokkers weer even wakker kan schudden om ongelukken te voorkomen.

Citaat:
Geachte hondeneigenaren,
Even een reminder omdat een grote groep even vergeten lijkt te zijn hoe het eigenlijk hoort.

Gistermiddag heeft er tot onze grote spijt weer eens een hond achter de schapen aangezeten.
Buiten dat dit voor erg veel stress zorgt en zelfs tot shock lijd bij een aantal, is het ook levensgevaarlijk doordat ze schapen in pure wanhoop de sloot inspringen en er vervolgens niet weer uit kunnen komen. Helaas is er 1 schaap te laat geweest en heeft de tanden van de hond in zijn vel mogen voelen.

De schade is niet te overzien en dit zorgt voor veel verdriet.
Het is ons levenswerk wat er in de weilanden loopt en dat wordt in stukken gescheurd door een hond die niet onder àpel staat.

Even een paar tips om hopelijk het geheugen weer wat op te frissen en dit soort dingen te voorkomen.

1. Houd je hond aan de lijn als er naast de schapen gewandeld wordt! (van een stroomdraadje trekken ze zich echt niets aan!)
2. Als er gemerkt wordt dat de schapen bang worden en alle kanten op vliegen draai om en neem een andere route. (Dit is voor zowel de hond als de schapen prettiger omdat bij beiden het instinct naar boven komt)
3. Als de hond er dan wel voor zorgt dat er 1 de sloot induikt, zorg dat je zo snel mogelijk de eigenaar achterhaalt. (en blijf dus niet met hond bij de schapen staan!)

Bij voorbaat dank!


Gister heeft er dus een herder achter onze kudde schapen aangezeten en heeft 1 schaap zelfs kunnen bijten. We hebben er 6 compleet in paniek uit de sloot kunnen trekken.
Dit is, buiten dat het enorm vervelend voor de schapen, ook erg vervelend voor ons omdat we er dubbel zoveel werk van hebben en we maar af moeten wachten of alles het overleefd.

Heel veel mensen weten niet wat de gevolgen kunnen zijn als ze hun hond ''even met de schapen laten spelen''(veel gehoord excuus, helaas).

Dus lieve bokkers, doe schapenhouders een groot plezier en hou die hond aan de lijn!
Want dit went nooit.

Jolliegirl

Berichten: 32954
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Honden en schapen samen --> Nee dus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:02

Zit je in losloopgebied met je schapen?

En heb je de eigenaar kunnen aanspreken?


Vervelende situatie is dit zeg!

Hoe is het met de schapen?

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:07


Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 12:11

Jolliegirl schreef:
Zit je in losloopgebied met je schapen?

En heb je de eigenaar kunnen aanspreken?


Vervelende situatie is dit zeg!

Hoe is het met de schapen?

Losloop gebied nee, maar eigenlijk alle honden lopen hier los. Totaal geen probleem, als je je hond bij je kunt houden.

Eigenaren zijn bekend, heeft helaas ook even geduurd. Maarja, meer dan een snelle sorry komt daar ook niet uit.

De grootste gedeelte is wat van de schrik bekomen en loopt in een ander weiland tot rust te komen.
Heb er alleen drie binnen zitten die, als ze een mens zien, spontaan omvallen van de schrik. En er moest er één gehecht worden.

Zunzuncito

Berichten: 1572
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:13

Ik leer van collega's dat er eigenlijk een verplichting zou moeten zijn om zo'n hond in een stal met ooi en lam te stoppen. Een van de collega's doet dit met zijn honden als ze overdreven gaan happen bij zijn schapen en zo'n ooi houdt de hond een aantal keer in de hoek van de stal, waarna zo'n hond toch wat meer respect krijgt voor een schaap. Dat is geen oplossing voor het jagen, maar dat is het probleem ook niet, maar het feit dat mensen hun hond gewoon los laten lopen. In het algemeen vind ik hondeneigenaren dramatisch slecht omgaan met hun eigen loslopende honden 'onder appel' en dat zeg ik dan als voorbijkomende fietser en hardloper die hier in het losloopgebied-bos geregeld in discussie moet met die honden 'onder appel'. Van mij mag alles aan de lijn in het buitengebied.

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:15

Ik sta bij een schapenboer in pension. Helaas herkennen we je verhaal maar al te goed.

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:19

Dus wij als hondeneigenaren moeten rekening houden met schapen die begrazen waar subsidie voor betaald wordt? Even hard gezegd. ;)

Hier op de heide gebeurt het ook regelmatig, zeker niet netjes en zeker niet gehoord, als wij er wandelen pakt mijn vriendin haar herder ook altijd aan de riem, ik mijn collie niet omdat hij netjes luistert. Maar vaak staan de schapen ook niet omheind in het losloopgebied en als er dan een schaap gegrepen wordt heeft de schaapsherder helaas vrij weinig in te brengen, dan is het begrazen op eigen risico.
Zoals de herder op de heide zegt "Het risico van het vak!" Hij berekent dit verlies dan ook jaarlijks mee.

Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 12:22

KimD schreef:
Dus wij als hondeneigenaren moeten rekening houden met schapen die begrazen waar subsidie voor betaald wordt? Even hard gezegd. ;)

Hier op de heide gebeurt het ook regelmatig, zeker niet netjes en zeker niet gehoord, als wij er wandelen pakt mijn vriendin haar herder ook altijd aan de riem, ik mijn collie niet omdat hij netjes luistert. Maar vaak staan de schapen ook niet omheind in het losloopgebied en als er dan een schaap gegrepen wordt heeft de schaapsherder helaas vrij weinig in te brengen, dan is het begrazen op eigen risico.
Zoals de herder op de heide zegt "Het risico van het vak!" Hij berekent dit verlies dan ook jaarlijks mee.

Ze staan hier anders gewoon op eigen land met schrikdraad erlangs.
Dat de gemeente er een wandelpad direct naast maakt kan ik ook niet helpen. Dus niks subsidies.

Dus dan mag ik toch verwachten dat je je hond zover bij je kunt houden dat dat beest niet door het draad vliegt.

En ook op de heide mag ik hopen dat je genoeg verstand hebt om een hond die schapen wil grijpen aanlijnt.

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:23

KimD schreef:
Dus wij als hondeneigenaren moeten rekening houden met schapen die begrazen waar subsidie voor betaald wordt? Even hard gezegd. ;)

Hier op de heide gebeurt het ook regelmatig, zeker niet netjes en zeker niet gehoord, als wij er wandelen pakt mijn vriendin haar herder ook altijd aan de riem, ik mijn collie niet omdat hij netjes luistert. Maar vaak staan de schapen ook niet omheind in het losloopgebied en als er dan een schaap gegrepen wordt heeft de schaapsherder helaas vrij weinig in te brengen, dan is het begrazen op eigen risico.
Zoals de herder op de heide zegt "Het risico van het vak!" Hij berekent dit verlies dan ook jaarlijks mee.


De gemiddelde schapenhouder zal echt geen schapen in een losloop gebied neerzetten. Bovendien dien je respect te hebben voor elk levend wezen, en daar valt niet alleen jouw hond onder maar ook schapen, en als je weet dat je hond er achter aan gaat of kan gaan dien je dat beest bij je te houden. Dat heet nog altijd fatsoen!

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:24

Als het op eigen terrein was zou ik de druk flink opvoeren op de schrikdraad, als de hond eraan gaat dat hij het vervolgens nooit meer doet. :n Dat is gewoonweg onbegrijpelijk.

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:25

KimD schreef:
Als het op eigen terrein was zou ik de druk flink opvoeren op de schrikdraad, als de hond eraan gaat dat hij het vervolgens nooit meer doet. :n Dat is gewoonweg onbegrijpelijk.


En is het teveel moeite dat de eigenaar van de hond zijn dier bij zich houdt?

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:25

Maakt het voor het welzijn van het schaap uit of hij in een begrazingsgebied staat of in een wei? Nee toch?

Een hond die jaagt moet aan de lijn, voor het welzijn van andere dieren. Simpeler dan dat is het niet.

Happie
Berichten: 1225
Geregistreerd: 07-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:27

Waarom moet de hond gestraft worden voor zijn actie als de fout bij de baas ligt?

Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 12:28

KimD schreef:
Als het op eigen terrein was zou ik de druk flink opvoeren op de schrikdraad, als de hond eraan gaat dat hij het vervolgens nooit meer doet. :n Dat is gewoonweg onbegrijpelijk.

Eerlijk? Ik hoop dat ze hem af laten maken. Dan doet ie het namelijk zekerste weten nooit weer.

Stroom ophogen zorgt er helaas ook voor dat je niet alleen honden half elektrocuteert, maar de schapen ook als ze het per ongeluk aanraken. Gaat niet dus.

Choiix
Berichten: 2266
Geregistreerd: 08-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:28

Froukje1993 schreef:
KimD schreef:
Dus wij als hondeneigenaren moeten rekening houden met schapen die begrazen waar subsidie voor betaald wordt? Even hard gezegd. ;)

Hier op de heide gebeurt het ook regelmatig, zeker niet netjes en zeker niet gehoord, als wij er wandelen pakt mijn vriendin haar herder ook altijd aan de riem, ik mijn collie niet omdat hij netjes luistert. Maar vaak staan de schapen ook niet omheind in het losloopgebied en als er dan een schaap gegrepen wordt heeft de schaapsherder helaas vrij weinig in te brengen, dan is het begrazen op eigen risico.
Zoals de herder op de heide zegt "Het risico van het vak!" Hij berekent dit verlies dan ook jaarlijks mee.

Ze staan hier anders gewoon op eigen land met schrikdraad erlangs.
Dat de gemeente er een wandelpad direct naast maakt kan ik ook niet helpen. Dus niks subsidies.

Dus dan mag ik toch verwachten dat je je hond zover bij je kunt houden dat dat beest niet door het draad vliegt.

En ook op de heide mag ik hopen dat je genoeg verstand hebt om een hond die schapen wil grijpen aanlijnt.


Hondeneigenaar hier die het volledig met je eens is. Honden horen aangelijnd te zijn daar waar dit moet. Strontvervelend als de baas denkt dat zijn hond gewoon los mag lopen in gebieden waar aanlijnen verplicht is en die vervolgens achter mijn pup aan gaan. In het losloopgebied hoor je je hond alsnog te kunnen beheersen. Ik heb een podenco en die moet ik ook écht niet loslaten als er schapen/konijnen in het losloopgebied zijn want anders ben ik m'n hond echt kwijt :P

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:29

xx_Horsiex schreef:
KimD schreef:
Als het op eigen terrein was zou ik de druk flink opvoeren op de schrikdraad, als de hond eraan gaat dat hij het vervolgens nooit meer doet. :n Dat is gewoonweg onbegrijpelijk.


En is het teveel moeite dat de eigenaar van de hond zijn dier bij zich houdt?


dit dus.. simpel zat, gewoon je hond bij je houden als je schapen, koeien, paarden tegen komt en als je dan weet dat hij niet luistert zonder riem dan maar even aan de riem. voorkomen is beter dan genezen

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:29

Honden komen als ze willen helaas erg makkelijk een weiland in. Ik heb ze over het hek zien springen, tussen de spijlen door zien kruipen, over de sloot zien springen, door de sloot zien zwemmen... Hond loopt los, baas is niet altijd snel genoeg om de hond terug te roepen en soms zelfs gewoon niet eens in de buurt van de hond.

Een aantal maanden geleden zag ik tijdens een buitenrit nog een man in een van de weilanden van mijn staleigenaar lopen. Hond was over het hek gesprongen en achter de schapen aan gegaan. Eigenaar ging hond vangen en kijken of de schapen in orde waren, zijn vriendin was helemaal overstuurd. Hond had dit nog nooit gedaan. Ik heb samen met hen op de staleigenaar gewacht, ze waren erg netjes. Dat is ook weleens anders helaas.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:29

Froukje1993 schreef:
KimD schreef:
Als het op eigen terrein was zou ik de druk flink opvoeren op de schrikdraad, als de hond eraan gaat dat hij het vervolgens nooit meer doet. :n Dat is gewoonweg onbegrijpelijk.

Eerlijk? Ik hoop dat ze hem af laten maken. Dan doet ie het namelijk zekerste weten nooit weer.

Stroom ophogen zorgt er helaas ook voor dat je niet alleen honden half elektrocuteert, maar de schapen ook als ze het per ongeluk aanraken. Gaat niet dus.


dit meen je niet toch?..... de fout van de baas, makkelijk op te lossen door de hond aan de riem te houden en jij zegt dood leuk dat dat dier dood moet? :S .... echte dierenliefde word er weer gesproken hier

Happie
Berichten: 1225
Geregistreerd: 07-10-10

Re: Honden en schapen samen --> Nee dus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:32

@Froukje voor het gemak ga ik er maar vanuit dat je een grapje maakt. De baas is verantwoordelijk voor zijn hond of gaan we die dan ook straffen?

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:32

Ik liep laatst in een losloopgebied hier in de omgeving waar, om een hoekje, ook ineens een kudde schapen stond. Omheind, dat wel, maar een hond had daar makkelijk overheen kunnen springen als hij had gewild. Die van ons ging als een malle langs die omheining rennen, liet zich ook niet direct terugroepen. In tweede instantie kwam hij wel. Als er een schaap in paniek was geraakt, was dat mijn schuld geweest? Misschien wel. Maar het is losloopgebied, er stond nergens een waarschuwing, ze waren niet van veraf zichtbaar, en ik heb onze hond nog nooit in de buurt van schapen meegemaakt (en wist dus ook niet hoe hij ging reageren). Ja, dan kan ik het ook niet voorkomen hoor. Zorg dan voor bordjes of zo. Zo'n situatie vind ik ook onnadenkend van de schapenhouder, je wéét dat honden daar los (mogen) lopen en je weet ook dat niet elke hond perfect onder controle staat, zeker niet als er schapen zijn.

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:33

Mij hoor je ook niet zeggen dat je de hond gewoon moet laten rennen als je weet dat hij bijt, is hetzelfde als agressieve honden die loslopen, vind ik nog steeds ongeloofwaardig. :n Ik neem mijn hond niet aan de lijn, hij luistert gewoon fatsoenlijk en blijft naast me lopen als ik hem dat zeg. De herder van een vriendin gaat echter compleet door het lint bij het zien van een schaap/paard/koe, niet omdat ze de dieren pijn wil doen maar gewoon een instinct heeft en verder niet weet wat ze ermee aan moet. Overigens zijn we vaker verrast door een kudde die opeens opdook maar ook dan weet ze haar tot de orde te roepen voordat ze gaat rennen en jagen.

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:33

essiesilly schreef:
Froukje1993 schreef:

Eerlijk? Ik hoop dat ze hem af laten maken. Dan doet ie het namelijk zekerste weten nooit weer.

Stroom ophogen zorgt er helaas ook voor dat je niet alleen honden half elektrocuteert, maar de schapen ook als ze het per ongeluk aanraken. Gaat niet dus.


dit meen je niet toch?..... de fout van de baas, makkelijk op te lossen door de hond aan de riem te houden en jij zegt dood leuk dat dat dier dood moet? :S .... echte dierenliefde word er weer gesproken hier


Hoe denk je dat zij zich voelen als ze in een van hun weilanden komen en half verscheurde schapen zien liggen, schapen die verdronken in de sloot liggen, schapen die spontaan aborteren van de schrik? Heb je dat ooit meegemaakt? Nou ik wel, en geloof mij, op dat moment word je echt razend.

Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 12:34

essiesilly schreef:
Froukje1993 schreef:

Eerlijk? Ik hoop dat ze hem af laten maken. Dan doet ie het namelijk zekerste weten nooit weer.

Stroom ophogen zorgt er helaas ook voor dat je niet alleen honden half elektrocuteert, maar de schapen ook als ze het per ongeluk aanraken. Gaat niet dus.


dit meen je niet toch?..... de fout van de baas, makkelijk op te lossen door de hond aan de riem te houden en jij zegt dood leuk dat dat dier dood moet? :S .... echte dierenliefde word er weer gesproken hier

Eh ja. Want dit is niet de eerste keer dat ie dit gedaan heeft, en ook andere honden zijn niet veilig bij hem.
Als je als baas dan niet in staat bent om hem bij je te houden is de hond beter af als hij dood is. De volgende keer is het geen hond of schaap maar een kind in het speeltuintje er tegenover.
Happie schreef:
@Froukje voor het gemak ga ik er maar vanuit dat je een grapje maakt. De baas is verantwoordelijk voor zijn hond of gaan we die dan ook straffen?

Nee dus.

Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 12:36

xx_Horsiex schreef:
essiesilly schreef:


dit meen je niet toch?..... de fout van de baas, makkelijk op te lossen door de hond aan de riem te houden en jij zegt dood leuk dat dat dier dood moet? :S .... echte dierenliefde word er weer gesproken hier


Hoe denk je dat zij zich voelen als ze in een van hun weilanden komen en half verscheurde schapen zien liggen, schapen die verdronken in de sloot liggen, schapen die spontaan aborteren van de schrik? Heb je dat ooit meegemaakt? Nou ik wel, en geloof mij, op dat moment word je echt razend.

Dit dus.
En het gaat me niet eens over die ene hechting die de dierenarts gezet heeft. Wel over de 40 schapen die waarschijnlijk niet meer aflammeren of alle dode lammeren die er straks geboren gaan worden.

Dit kost ons wel ons jaarsalaris namelijk. En dan ga je een stuk makkelijker denken over het afmaken van een hond.

Happie
Berichten: 1225
Geregistreerd: 07-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:38

Ik heb nergens gelezen dat dit niet de eerste keer was en dat andere honden niet veilig zijn. Maar dan alsnog ben ik van mening dat geen enkele hond "vals" geboren wordt maar zo wordt gevormd door zijn baas.