Oneta weer eens RIJ-ITP! (incl. filmpjes)

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Oneta weer eens RIJ-ITP! (incl. filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-13 22:14

:wave:

Het leek me wel tijd worden voor weer eens een update van Oneta en mij. :) We vormen nu zo'n 1,5 jaar een combinatie en zijn sinds juli weer begonnen met trainen na 3 maanden blessuretijd. Het rijden gaat best lekker inmiddels, er zit zeker een stijgende lijn in!
We hebben wel nog steeds (te)veel miscommunicaties en daar wordt hard aangewerkt. 30 november staat onze eerste onderlinge wedstrijd gepland sinds een jaar, ik ben heel benieuwd hoe dat gaat!

* Oneta (v. Houston)
* 17 jaar
* zéér gevoelig
* loopt liever als een kameel dan als een dressuurpaard
* maar als ze eenmaal op gang is, merk ik wel dat ze toch echt een dressuurpaard is en geen kameel :D

Onze verbeterpunten:
- constantere aanleuning krijgen
- achterhand actiever maken
- ik steek mijn voeten af/naar voren
- neiging om mijn handen te breed te zetten/vast te zetten of te streng te zijn in de hand en dan met name mijn binnenhand
- mijn verdere houding; zitten blijven, stilzitten, handen stilhouden
- Oneta rent erg snel onder mij weg, tempocontrole is dus zeker een aandachtspunt
- ontspannen, relaxen, ontspanning, rustig aan doen, niet te druk maken en ga zo maar door :D
- er zijn er nog wel meer, maar dit zijn de belangrijkste punten. Anders word 't lijstje wel erg lang ;)

Oke, hier genoeg info, nu de foto's! Tips zijn welkom, maar wees lief. :)
Onderaan staan 2 filmpjes van een stukje galop, draf en middendraf.

Afbeelding

Dit was of een middendraf inzet, of ze liep gewoon onder me weg. := In beide gevallen niet goed aangezien je kunt zien dat ze zich weer opkropt en onder me wegrent.
Afbeelding

Oneta is echt een dieseltje, ze moet het eerste halfuur echt op gang komen. :=
Afbeelding

We kunnen 't wel ;) (ondanks de strenge binnenhand)
Afbeelding

Middendraf: eerst niet mogelijk aangezien ze dan alleen begon te rennen en haar hoofd omhoog stak. Nu gaat het al een stuk beter en ik ben best trots op dit beeld! Ze duikt wel op de voorhand en gaat wat hangen in mijn teugels voor steun. Nog werk aan de winkel dus, maar al veel beter dan voorheen :D
Afbeelding

Afbeelding

Hier laat ik de buitenteugel weer eens te lang. Bad habit :=
Afbeelding

Duikt Oneta niet naar voren, dan doe ik het wel :')
Afbeelding

Dit is al een nettere houding :)
Afbeelding

Dit vind ik persoonlijk een fijn beeld :) (behalve de wel errug brede handen)
Afbeelding

Afbeelding

Artistiek fotomomentje :P
Afbeelding

De filmpjes:
Galop linksom, draf en middendraf. Hier ze vrij onrustig in de aanleuning, op het laatste stukje zie je dat ze weer rustiger wordt.
http://www.youtube.com/watch?v=mhn0D0fF ... e=youtu.be

Galop rechtsom:
http://www.youtube.com/watch?v=n3Z6cEWJ ... e=youtu.be


En tot slot nog even 2 leuke foto's van een fotomeeting in september :D
Afbeelding

Afbeelding


Thanks for watching, een reactie vinden we leuk! :)

Lees hier over mijn reis van 2,5 maanden naar Canada: [BEU] Van dressuur in Nederland naar cowgirl in Canada, eh!


lieskehh

Berichten: 1002
Geregistreerd: 05-12-04
Woonplaats: Vlijmen

Re: Oneta weer eens RIJ-ITP! (incl. filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 22:21

Mooie foto's! Let inderdaad wel op dat je je handen niet gaat vastzetten.
Ze heeft wel mooi beengebruik! Komt helemaal goed met jullie :)

Ravelli my dear, my dream, my everything :+: B+11 L1+14 L2+11 M1+15 M2+13 Z1+16 Z2+27 ZZ Licht + 12 ZZ Zwaar + 15 PSG- 62%
[ITP] Ravelli Z1 fotoshoot made by Mariska Musch fotografie*

Yvankaxx

Berichten: 3628
Geregistreerd: 16-06-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Oneta weer eens RIJ-ITP! (incl. filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 22:43

Ziet er goed uit, en dat gaat vanzelf meer ontspannen en dan ook sneller dan een half uur :D

You can't have a positive life and a negative mind.

MerelxG_R
Berichten: 2060
Geregistreerd: 05-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 23:35

Je bent, zoals je zelf aan aangeeft, veel te streng met je handen en voornamelijk met je binnenhand. Zowel op de foto's als op de filmpjes heb je die binnenhand bijna constant verder terug dan je buitenhand en er ook veel meer druk op. Ontspan die binnenhand en steek hem voor je gevoel een stuk naar voren. Dan zijn je handen pas gelijk. Rijd eens op de binnen hoefslag rechtuit en probeer haar recht te maken met gelijke druk op twee teugels. En probeer je overgangen netter te maken. Bijvoorbeeld die overgang galop - draf in het eerste filmpje. Nu valt ze in draf, maar probeer haar eerst zachter te laten galopperen, bovenbenen aanspannen en in een hoek de overgang maken, dan krijg je al een veel vloeiendere overgang. Na de galop in dat eerste filmpje is jouw probleem duidelijk te zien: je raakt uit balans, paard raakt hierdoor ook uit balans en steekt haar hoofd omhoog en jij reageert hierop door sterk tegen te werken met je handen. Je paard kan zijn hoofd niet eens meer omlaag doen al wou die het graag. En daarnaast zie je dat je paard ook meteen scheef loopt op de hoefslag door die sterke binnenhand. Probeer dus na zo'n galop het tempo iets lager te leggen (zodat je zelf minder uit balans raakt) door je bovenbenen aan te spannen en niet door je handen naar je toe te trekken, want dat werkt echt averechts. Gewoon ontspannen blijven in je handen en haar dan weer wat vooruit rijden. Ik weet niet of je les hebt maar ik denk wel dat dat veel zal helpen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt, succes. :)

lailapri

Berichten: 22096
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Oneta weer eens RIJ-ITP! (incl. filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 23:55

Oefeningen voor je houding in draf
sta-sta-zit sta-sta-zit
vier passen staan, vier passen zitten vier passen staan zitten
lichtrijden zonder met je billen het zadel te raken.

je zal merken dat dit heel lastig gaat zonder of je benen meer onder je te,houden vanuit je heup of voorover te gaan zitten. Dit,laatste is natuurlijk niet de bedoeling.

zoals het er nu uitziet rij je achter de bewegingen aan, plof je terug met lichtrijden en probeer je protest van het paard van voor op te vangen. Is er balans hoeft zij namelijk niet te rennen en dan zal ook de aanleuning beter worden.

in galop gaat ze op een gegeven moment taktmatig niet goed meer, ook in draf stukjes die je bijna onregelmatig zou kunnen noemen. Ik raad dus echt aan om aan jou balans te werken voor je het paard in een houding wil hebben, desnoods op een ander paard extra les volgen.

wat ook kan helpen is een teugelbrug (vast te vinden met Google) zodat je op de hals kan steunen en je handen niet te breed kan zetten of een touw om de hals. Helpt zowel je paard als jou met balans.

succes.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

TrIjNiE__

Berichten: 2507
Geregistreerd: 05-03-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 23:58

Wat me direct opvalt is dat je niet in het diepste punt van je zadel zit, maar op de lepel vanachter. Dat is heel slecht voor je paard zijn rug en jouw houding. Probeer echt IN het zadel te zitten en niet er op. Misschien is het zadel te klein voor je bovembene en doe je het daarom, dat kan ik niet goed beoordelen.

I hope your day is as nice as your butt! ;)

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 00:24

Je geeft het zelf al aan, je steekt je onderbenen teveel af. Probeer je onderbeen meer naar achteren te leggen en ook duidelijk áán je paard te leggen. Zorg eerst dat ze been accepteert, probeer echt vanuit je zit te rijden. Hoe beter jij met je benen kunt rijden, hoe makkelijker de tempo controle is.
En verder ben ik het eens met wat al gezegd is, probeer minder streng te zijn met je handen, vooral je binnenhand te ontspannen en meer naar voren richting neus te brengen ipv op je dijbeen te trekken. En vooral, probeer je handen stil voor je te houden. Dat is allemaal heel moeilijk, ik spreek uit ervaring.. :D
Probeer echt heel erg bewust met je houding bezig te zijn, dat eerst en dan de rest.
Voor balans oefeningen naast je paard raad ik je hoelahoepen aan. ;)
Jullie vormen wel een leuke combinatie, is alleen nog wat werk aan de winkel maar komt vast goed.
Ten aanzien van je handen.... zet ze wat meer rechtop, je lijkt ook wat 'pianohandjes' te hebben.

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Re: Oneta weer eens RIJ-ITP! (incl. filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 00:57

Ik moet heel even uit nieuwsgierigheid vragen... Vind je dit zelf lekker zitten?
Als je je beugels een, twee gaatjes korter doet heb je er veel meer steun aan en kun je je hakken makkelijker uitdrukken.

Dat je veel te streng bent met je handen (binnenhand eigenlijk wel.. extreem) is ondertussen wel duidelijk denk ik.

Overigens, blijf eens van de voorkant af, probeer dat maar eens. Laat haar maar lekker een keer sterrenkijken en zorg dat je zelf (en het paard) ook ontspant. Dan zul je vanzelf wel merken dat als je na een tijdje een klein beetje vraagt het vanzelf gaat.

Heel veel succes! :D

Fedra & Xiomara WH ♥

Instagram: @fedra.xiomara.wh

Doubtless

Berichten: 8450
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 10:44

ZoeyDercks schreef:
Dat je veel te streng bent met je handen (binnenhand eigenlijk wel.. extreem) is ondertussen wel duidelijk denk ik.


Wat ik nog niet voorbij heb zien komen is dat dit de oorzaak is dat je van voor niet op kunt vangen wat je achter probeert te activeren. Een paard kan niet nageven op een buitenhand die maar een beetje meelift terwijl de binnenhand veel en groot varieert in druk om (ik denk) te sturen én de neus in de goede richting te houden.

TS, op deze manier kan jouw paard niet correct nageven en niet meer op de achterhand gezet worden. Buitenteugel aanleuning, binnenteugel lengtebuiging. Probeer eens met dat in je achterhoofd te trainen & kijk dan eens of die binnenhand nog steeds zo hard inwerkt?

      Sometimes the things you cannot change end up changing you.

unicorn_kiss

Berichten: 6494
Geregistreerd: 26-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 14:29

Oei op de filmpjes ziet het er niet zo fijn uit vind ik. Ik zie je regelmatig echt trekken aan de teugels waardoor jouw paardje in verzet lijkt te gaan. Daarbij maak je veel (storende) bewegingen met je handen, maar ondersteun je op geen enkel moment met je been.
Los van dit vind ik jouw zit nogal onstabiel wat dan weer het paard in de weg zit. Je benen schommelen heen en weer en je 'ploft' in het zadel bij het lichtrijden. Waardoor je dan weer steun zoekt aan die teugels. Heb je goed les? Want na anderhalf jaar dit paard te rijden, zouden jullie ondertussen een combinatie kunnen zijn, wat ik niet meteen terugzie zo op het eerste zicht (kan natuurlijk vertekenen!)
Ik raad je echt aan om zitlessen te nemen, en eventueel het paard even uit handen te geven opdat jij je kunt focussen op houding en hulpen.
Veel succes en een ontzettend leuk paardje! Jullie komen er wel!

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 14:42

Doubtless schreef:
ZoeyDercks schreef:
Dat je veel te streng bent met je handen (binnenhand eigenlijk wel.. extreem) is ondertussen wel duidelijk denk ik.


Wat ik nog niet voorbij heb zien komen is dat dit de oorzaak is dat je van voor niet op kunt vangen wat je achter probeert te activeren. Een paard kan niet nageven op een buitenhand die maar een beetje meelift terwijl de binnenhand veel en groot varieert in druk om (ik denk) te sturen én de neus in de goede richting te houden.

TS, op deze manier kan jouw paard niet correct nageven en niet meer op de achterhand gezet worden. Buitenteugel aanleuning, binnenteugel lengtebuiging. Probeer eens met dat in je achterhoofd te trainen & kijk dan eens of die binnenhand nog steeds zo hard inwerkt?


Goed uitgelegd. Paard kan op deze manier gewoon niet goed nageven. Contact op de buitenteugel is zo onmisbaar!

Probeer ook echt wat zitlessen te gaan volgen, want je zit écht niet goed waardoor het paard minder goed kan ontspannen.

Ik weet zeker dat als je meer op twee teugels gaat rijden en je zit verbetert, het rijden echt veel beter gaat na een tijdje!

Jullie zijn trouwens een mooie combi :D

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-13 20:35

Bedankt voor alle reacties!! Erg leuk, om zulke bruikbare tips te krijgen.
Veel van wat jullie noemen ben ik mij idd van bewust, die buitenhand is bijv. iets wat mijn instructrice minstens 10x per les tegen mij zegt. (zoals iemand vroeg, ja ik heb dus regelmatig hele fijne privéles :P ) Dat is een zeer, zeer slechte gewoonte en ik ben druk bezig dat eruit te krijgen maar zoals jullie vast allemaal wel weten gaat dat niet heel gemakkelijk.

@merel, overgangen werken we idd aan, heb je goed gezien. Die zijn bij lange na nog niet goed. Ik vind het in een overgang nog erg moeilijk om mijn balans te bewaren en mijn handen stil te houden en Oneta haar reactie is dan haar hoofd omhoog gooien en versnellen. Daardoor raak ik nog meer uit balans, enz enz. :P Kan wel zeggen dat dat nu al een stuk beter gaat. Vandaag heb ik met rijden even de beugels een gaatje korter gemaakt, had die tip al eerder gekregen en nu dan toch maar 's gedaan. Het zat wel wat stabieler, had het idee dat ik mijn benen minder afstak. De overgang galop - draf heb ik een aantal keer heel bewust gedaan zodat die wat vloeiender werd. De rechte lijnen op de binnenhoefslag doen we ook in de training. :j

@lailapri, vandaag met het rijden heb ik een stukje galop in verlichte zit gedaan. Dit zodat Oneta haar rug even ontlast werd en ze echt even kon ontspannen. Was de 1e keer dat ik dat deed en het pakte wel goed uit. Daarmee was het ook een zitoefening voor mij, ik betrapte mezelf er direct op dat ik steun zocht aan de teugels. := Vervolgens geprobeerd gewoon te blijven staan in de beugels en dat is nog best lastig. Inderdaad wel iets om vaker mee te pakken dus, en ook andere oefeningen om meer balans te vinden voor mezelf!
Het onregelmatige wat je ziet komt deels door stijfheid. Oneta is echt behoorlijk stijf van nature + ze heeft 10 veulens gehad wat ook niet echt leuk is voor een paardenlichaam. Ze krijgt hiervoor glucosamine bijgevoerd. Toch heb je wel gelijk als je zegt dat het onregelmatige ook door gebrek aan balans komt. Dit is een grote boosdoener en is zeker iets om aan te werken. Vaak loopt ze de 1e 10/15 minuten in draf, vooral rechtsom, ook niet helemaal lekker door de stijfheid, dat verbetert gelukkig wel naarmate de training vordert en ze losser/meer ontspannen word :j

@trijnie, ik heb vandaag geprobeerd om meer midden in het zadel te gaan zitten, want nu je het tegen me hebt gezegd viel het mij inderdaad ook op dat ik erg achterin het zadel zit! Van zadels heb ik niet heel veel verstand, het zou best kunnen dat het aan de kleine kant voor mij is. Helaas is het niet mijn eigen paard en ga ik dus ook geen ander zadel voor haar kopen. Maar ik ga wel wat doen met je tip, meer ín het zadel zitten. Bedankt voor het attent maken daarop!

@symbeami, hoelahoepen.. was daar niet ook een topic van op Bokt? Volgens mij heb ik daar wel 's gereageerd. Ik zal het even opzoeken, als dat helpt is dat heel mooi! Ik heb inderdaad pianohandjes, vandaag heb ik er wel weer even extra op gelet om ze rechtop te houden. Zal er komende tijd weer even wat meer aandacht aan besteden :) Over het met de benen rijden, je hebt helemaal gelijk. Ik rij teveel op de teugels en ik merk dat als ik meer met mijn benen ga doen dat dat ook beter gaat. Ik vind het nog erg lastig om dat juist te doseren, aangezien Oneta zoals ik al zei erg gevoelig is en al snel vlucht voor het been. Maar ook dat gaat al wel iets beter dan voorheen, nu inderdaad nog ervoor zorgen dat ik de hulpen op de juiste manier, niet teveel of te weinig, doorgeef. :j

@zoeyderks, vandaag dus de beugels even een gaatje korter gedaan :P Dat zat wel iets stabieler. Dat mijn binnenhand te streng is en soms extreem streng, ben ik me van bewust. Wordt hard aan gewerkt om dat eruit te krijgen. (echt, mijn instructrice word soms lichtelijk wanhopig als ik nog steeds mijn binnenhand niet loslaat nadat ze het 10x heeft gezegd :P ) ik wil het wel, ik kan het ook wel en ik weet hoe, nu het alleen nog doen!
Wanneer ik even van de voorkant afblijf, haar even laat zoeken en na een rondje even vraag gaat dat inderdaad makkelijker. Het enige is, dat ze na een paar keer denkt 'heujj, jij duurt lang met reageren als ik mijn hoofd omhoog steek, dus ga ik op lekker niet naar beneden als jij vraagt' :+

@doubtless, ik weet heel goed dat ik mijn buitenhand erbij moet houden. 't punt is, ik doe het niet. :') Dat is zo'n stom, vastgeroest knopje in mijn hoofd die omgezet moet worden en dat gaat nogal moeizaam helaas..
Wat bedoel je met 'binnenhand lengtebuiging'? Het woord 'lengtebuiging zie ik nl wel eens voorbij komen op Bokt maar ik weet niet echt wat het betekent. :o

@unicorn_kiss, misschien had ik even moeten toelichten dat we in die 1,5 jaar een half jaar hebben verspilt aangezien we toen nog geen les hadden en ik vrij direct van de manege afkwam en van de leuke, hobbel-verzorgpaarden. Ook zijn we vorig haar december onderuit gegaan met z'n 2en. Ik enkel gebroken, paard kreupel. Na 6 weken mocht ik weer rijden en was Oneta weer opgeknapt. 6 weken later, zijn we wéér onderuit gegaan. Ik ben er vrijwel zonder schade vanaf gekomen, maar Oneta was kreupel, voor zo'n 3 a 4 maanden. Toen naar de osteopaat gegaan en langzaam aan weer begonnen met opbouwen. Al met al zijn we eigenlijk sinds augustus echt weer aan het trainen, en toen was er flink wat verloren gegaan. Al met al.. hebben we dus geen 1,5 jaar getraind :P Dit is allemaal niet aanvallend bedoeld, maar zodat je wat beter kunt begrijpen waarom het dus allemaal niet zo opschoot. :)

@geryon, bedankt voor je compliment! Ik ben er ook zeker van dat als ik inderdaad meer op 2 teugels ga rijden en een betere zit ontwikkel, dat dat al een heel eind zal helpen. Dat nemen we ook mee in de les, en misschien zijn zitlessen nog niet eens zo'n gek idee! :)


Zo, ik hoop dat ik hiermee op iedereen goed genoeg heb gereageerd! :D

Lees hier over mijn reis van 2,5 maanden naar Canada: [BEU] Van dressuur in Nederland naar cowgirl in Canada, eh!

Shinedown

Berichten: 1013
Geregistreerd: 19-03-09

Re: Oneta weer eens RIJ-ITP! (incl. filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 20:38

Ik denk dat het meeste commentaar al is gegeven, dus ik zeg leuk paardje en veel succes!

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 20:56

Wat leuk dat je op iedereen reageert en laat zien er over na te denken en er wat mee doet.
Over dat been geven wil ik nog wel wat zeggen, de kunst is namelijk om te zorgen dat Oneta jouw been accepteert. Ik heb ook zo'n paard, dat schiet als een raket weg als ik iets teveel been geef. Inderdaad een kwestie van doseren en dat is zeker niet makkelijk. Maar je zult zien hoe meer jij je been er aan gaat houden, hoe makkelijker ze het ook gaat accepteren.
Maar het is goed dat je overal heel bewust mee bezig bent, dat verdient een compliment. :)

En als je nou niet zo ver weg zat dan was ik graag een keer langs gekomen om Oneta te masseren, jammer genoeg kom ik ook nooit in de buurt van Friesland.

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-13 16:19

@shinedown, dankjewel! :)

@symbeami, bedankt :o vind 't wel zo leuk dat als iemand de moeite neemt mij tips te geven dat ik daar dan ook even op reageer, haha :P Mocht je 's in (de buurt van) Friesland komen, ben je zeker welkom om Oneta te masseren! Zou ik heel leuk vinden. :D

Lees hier over mijn reis van 2,5 maanden naar Canada: [BEU] Van dressuur in Nederland naar cowgirl in Canada, eh!

_Michelle__

Berichten: 3980
Geregistreerd: 06-04-05

Re: Oneta weer eens RIJ-ITP! (incl. filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:33

Knap beestje heb je!
Inderdaad je handen, maar dat hebben al meer mensen gezegd.
Gewoon lekker door blijven oefenen. Komt helemaal goed!

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Re: Oneta weer eens RIJ-ITP! (incl. filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:49

Leuk zo'n paard wat lekker voor je wil lopen! Maar niet altijd even makkelijk.

Nu heb ik het idee dat je er als ruiter op zit en vooral mee mag liften en pogingen doet tot controleren. En dat probeer je dan in goede banen te leiden door je teugels te gebruiken. Je reageert op wat je paard doet (met je teugels). Draai dat eens om, het paar moet op jou gaan reageren.

Mijn eerste tip = been eraan. Ze moet het gaan accepteren. Met afgestoken benen kan ze nooit netjes nageeflijk lopen. Been eraan en hand naar voren dus. Heel tegenstrijdig, maar je zal zien dat het werkt. En vaak zijn dit soort rennerige paarden eigenlijk helemaal niet zo goed aan het been als je er echt aan gaat rijden.

Dus je moet durven rijden. Als jij er niks vanachter instopt, kan je van voren eigenlijk ook niets tegenhouden.

Ik had zelf ook een vlugge sensibele pony. Hartstikke leuk en er waren dagen dat ze heel heet was, wegsprong en wegrende. Ik zat er dan als lifter op en probeerde alles in goede banen te leiden. Dat gaat vaak onbewust en als ik dan weer stapte en nadacht over hoe het ging, ging de knop weer om. Hup been eraan een rijden en dan worden ze echt niet renneriger, maar juist rustiger. En juist dan kan je het tempo gaan controleren door intensief te gaan lichtrijden (dus langzamer lichtrijden). Pas als je eraan rijdt, heeft dat effect.

x_anne23
Berichten: 166
Geregistreerd: 08-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:04

wat ik zie is dat je niet goed meebeweegt in het lichtrijden en galop. Je zit meer op de beweging van het opgooien dan dat je vloeiend meebeweegt. Inderdaad is ook je binnenhand erg streng, maar ik lees dat je daar al mee bezig bent :) veel succes en mooi paard :)

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Oneta weer eens RIJ-ITP! (incl. filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-13 21:57

@michelle, dankjewel! :)

@zap, ik heb er vandaag even flink aan gereden, veel met benen proberen te rijden. Ging opzich wel lekker maar op een gegeven moment begon ze nogal te hangen in de teugels om steun te zoeken. Maar na nóg meer been, teugels losser, ging dat ook wel weer beter. Bedankt voor je advies :)

@x_anne23, dat zijn idd mijn verbeterpunten, ben er hard mee bezig :j bedankt voor je compliment!

Lees hier over mijn reis van 2,5 maanden naar Canada: [BEU] Van dressuur in Nederland naar cowgirl in Canada, eh!

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Re: Oneta weer eens RIJ-ITP! (incl. filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:36

Zolang jij je paard niets geeft om op te hangen, kan ze ook niet hangen. Het is wel moeilijk voor haar, want ze is gewend altijd steun van jou te krijgen. Dus probeer korte stukjes en belonen als het goed gaat. Dat je er flink aan rijd is super! Let er wel op dat ze niet als een idioot door de baan moet racen he, want dan duikt ze op de voorhand en in jouw handen. Maar wel been eraan en actief rijden :j.

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:51

ja probeer meer los te laten!
Meer op je kont gaan zitten en je onderbenen niet naar voren steken.
Veel succes!

Leef: neem en geef!


m8eld

Berichten: 395
Geregistreerd: 14-08-06
Woonplaats: Buitenpost

Re: Oneta weer eens RIJ-ITP! (incl. filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 10:39

Leuk paard. Ik heb de filmpjes niet gezien maar op de foto's te zien vind ik haar enorm op de voorhand vallen. Je laat dat ook toe door de teugels lang te laten. Ik zou de teugels een stuk korter pakken en proberen meer van achter naar voren te rijden. Dan komt ze vanzelf wat meer omhoog. Ze krijgt zo teveel druk op haar voorbenen waar ze echt last van zou kunnen krijgen.

Tisicirenti
Berichten: 79
Geregistreerd: 29-01-13
Woonplaats: Koedijk

Re: Oneta weer eens RIJ-ITP! (incl. filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 23:14

Zoals al eerder aan gegeven valt er nog veel te verbeteren in je houding, maar ik denk dat dat wel goedkomt.
Ook alle tips over je paard enz, is al genoemd. Succes verder nog met rijden! :)

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Oneta weer eens RIJ-ITP! (incl. filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-13 11:39

Bedankt voor jullie reacties!
Gister in de les heb ik het even over de zitles gehad, maar we waren het er wel over eens dat dat met deze merrie niet zo'n goed idee is, waarschijnlijk lig ik er dan binnen 3 tellen naast. :P Maar, zitlessen op een ander paard nemen is wel te overwegen :j

Lees hier over mijn reis van 2,5 maanden naar Canada: [BEU] Van dressuur in Nederland naar cowgirl in Canada, eh!

Yvankaxx

Berichten: 3628
Geregistreerd: 16-06-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Oneta weer eens RIJ-ITP! (incl. filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 19:28

Jammer trouwens dat het al zo donker was op de foto's..
Maar van wat ik vrijdag zag, gaat het al beter toch? :D

You can't have a positive life and a negative mind.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Michelle_88 en 4 bezoekers