omega 369 voor gedeeltelijk zetmeel vervange

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Colandro

Berichten: 1131
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Utrecht

omega 369 voor gedeeltelijk zetmeel vervange

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 10:36

Hii.

Welke olie kan ik meer van voeren.
De da had het over 369 maar ik weet niet of ik
Daar ook wat meer kan van geven.

Wie vervangt nogmeer gedeeltelijk zetmeel met olie
N welke olie gebruiken jullie

]


irmaz

Berichten: 4667
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:57

In principe kun je iedere plantaardige olie voeren. Alle plantaardige olien bevatten de omega's 3, 6 en 9 alleen in verschillende verhoudingen.
Zetmeel kunnen paarden in principe slecht verteren, dit kun je dus beter niet te veel geven.

Gezien je vraag vermoed ik dat je moeite hebt om je paard in conditie te houden en heb je daarvoor zetmeel geprobeerd (mais?) en wil je nu over op olie? De goedkoopste manier is zonnebloemolie, wil je meer op de verhouding van omega 3, 6 en 9 optimaliseren is lijnzaadolie beter en voor de (volgens commerciƫle bronnen) beste verhouding de speciale (absurd dure) omega 369 olie. Die laatste is gewoon een mengsel van verschillende oliƫn. Ik voer zelf lijnzaadolie.

Colandro

Berichten: 1131
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Utrecht

Re: omega 369 voor gedeeltelijk zetmeel vervange

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 13:59

Nee heb niks met zetmeel geprobeerd. Hij staat op geen arbeid is herstellend. Heb hem van krachtvoer gehaald en nu ruvoerbrokken opgebouwd. Maar hij is gevoellig voor energie vandaar dat ik hem niet via die weg op gewicht wil laten komen.

]

capopjekop

Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:02

Mijn pony is bevangen geweest in het verleden en ik let nu dus erg op hun voeding. Ze valt echter wel in nu het kouder wordt. Ik vervang dan een gedeelte van het graszaadhooi voor weidehooi en ze krijgt daarnaast omega 3, 6, 9 olie van Naf bij. Zo kan ik haar op een veilige manier wat voller krijgen.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: omega 369 voor gedeeltelijk zetmeel vervange

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:10

Ik geef de paarden in principe geen zetmeel en om een paard dikker te laten worden is olie eigenlijk ook geen optie. Olie levert voornamelijk energie maar als je paard op rust staat zou ik dat niet zo snel toevoegen. Wat je wel kunt doen is bietenpulp bijgeven om wat dikker te worden. Dat is een veilig product en Pavo heeft onlangs een pulp op de markt geintroduceerd wat maar 10-15 minuten hoeft te weken: Speedi Beet.

Een mening maakt geen slachtoffers. Het met geweld verdedigen of bestrijden van een mening wel.

In de meeste gevallen is de inhoud van mijn post belangrijker dan 'de toon' waarop deze geschreven is!

capopjekop

Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:12

Jannepauli schreef:
Ik geef de paarden in principe geen zetmeel en om een paard dikker te laten worden is olie eigenlijk ook geen optie. Olie levert voornamelijk energie maar als je paard op rust staat zou ik dat niet zo snel toevoegen. Wat je wel kunt doen is bietenpulp bijgeven om wat dikker te worden. Dat is een veilig product en Pavo heeft onlangs een pulp op de markt geintroduceerd wat maar 10-15 minuten hoeft te weken: Speedi Beet.


Waarom niet?

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: omega 369 voor gedeeltelijk zetmeel vervange

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:19

Je kunt wel wat olie geven, maar een mager paard heeft eerder eiwitten nodig. Dus: meer weidegang, meer ruwvoer. Bietenpulp staat daar tussen in als een soort van ruwvoer.

Een mening maakt geen slachtoffers. Het met geweld verdedigen of bestrijden van een mening wel.

In de meeste gevallen is de inhoud van mijn post belangrijker dan 'de toon' waarop deze geschreven is!

Colandro

Berichten: 1131
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Utrecht

Re: omega 369 voor gedeeltelijk zetmeel vervange

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 14:43

De weides zijn kaal. Is alleen zand.
En het ruwvoer wat de mensen hebben bij mijn stal zit voldoende eiwit in. Met bloedonderzoek was zijn eiwit gehalte voldoende.
En hij krijgt wiesebcobs en luzerne.
Dus eiwit hoeft hij er niet bij.

]

Colandro

Berichten: 1131
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Utrecht

Re: omega 369 voor gedeeltelijk zetmeel vervange

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 14:45

Volgens mij is olie geen snelle energie zoals zetmeel. Maar een duurzame energie waar ze niet heet van worden als ik het goed heb.

]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:50

Als ik het goed begrepen heb voer je nu omega 3-6-9 olie. Ik heb gelezen dat Subli een Omega 3-6-9 mix heeft waar ook wel wat zetmeel in zit. Dit weet ik niet helemaal zeker hoor, dus als ik jou was zou ik het even navragen bij Subli. Een stalgenoot voert dit en het is een klef soort poeder/gemalen lijnzaad achtig iets.

Edit; ik zie dat je pony bevangen is geweest. Vraag ook even na hoe het zit met het suiker/dextrose gehalte in de Omega 3-6-9 van Subli, want ik heb mij ook wel eens laten vertellen dat er best wel een hoog suikerpercentage in zit.

Misschien hier iemand die het weet?

Colandro

Berichten: 1131
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Utrecht

Re: omega 369 voor gedeeltelijk zetmeel vervange

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 15:15

Hij krijgt alleen ruwvoer van de baal en daarnaast wiesencob en luzerne.

En hij is ook niet bevangen

]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:19

Oh sorry, zie dat capopjekop was die postte dat haar paard bevangen is geweest :o . Niet goed opgelet.

Maar goed, dat neemt niet weg dat Omega 3-6-9 van Subli misschien iets voor je paard is.

Colandro

Berichten: 1131
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Utrecht

Re: omega 369 voor gedeeltelijk zetmeel vervange

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 15:33

Hij mag wel iets zetmeel maar liever niet zoals in de meeste brokken

]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:48

Colandro schreef:
Hij mag wel iets zetmeel maar liever niet zoals in de meeste brokken

Daarom zeg ik ook dat het handig is om het even na te vragen. Ik heb van mijn stalgenoot begrepen dat er wel zetmeel inzit maar ook veel olie. Geeft veel, langzame energie.

Colandro

Berichten: 1131
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Utrecht

Re: omega 369 voor gedeeltelijk zetmeel vervange

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 16:34

Klopt. Volgens mij is het dan kleine hoeveel die hij krijgt. Zal ff checke.
Bedankt

]

gaucho

Berichten: 9493
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 17:37

Mijn paard is van omega 3-6-9 mix van subli goed aangekomen afgelopen jaar.

Omega 3-6-9 van de paardendrogist vind ik best duur als je daar redelijk wat van wil voeren.

Ik heb tijden lijnzaadolie gevoerd en ben nu als test overgestapt op maiskiemolie.

Life begins at the end of your comfortzone.

Colandro

Berichten: 1131
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Utrecht

Re: omega 369 voor gedeeltelijk zetmeel vervange

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-13 15:46

Waar ik net aan zat te denken wat natuurlijk ook kan is de omega olie gewoon de minimale dosis te geven voor gezondheid en de rest voor zijn gewicht wat aanvullen met een goedkope plantaardige olie.

Of de omega zelf maken met voordeel flessen olie van de omega's
Maar weet niet hoe het met de verhoudingen zit.

Als zag ik net dat paardendrogist eigen merk wel mee valt tegen over de andere omega's. 5 liter voor volgens mij 23euro nogwat.

]


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers