Zadel voor de jonge paardenrug?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rachelle_DL
Berichten: 1890
Geregistreerd: 18-08-12

Zadel voor de jonge paardenrug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 10:41

Sinds kort heb ik mijn eigen paardje ( *\o/* ) maar we zijn nog druk opzoek naar een geschikt zadel voor mijn 4 jarige. Ons budget is niet hoog (400,- voor een zadel & hoofdstel). We hadden van een aantal mensen op stal gehoord dat we sowieso een zadel met verwisselbare boom moesten hebben. Zo kan er naarmate hij groeit en meer spieren krijgt het zadel gewoon aangepast kan worden.
Verder hadden ze het over een zaakje genaamd Starho? Maar of dat kwalitatief goed is zou ik ook niet weten. Ze schijnen er wel goedkopere 2e hands zadeltjes te hebben liggen.

Dus ik dacht, er zijn vast wel een paar op Bokt die het wel weten. :D

Suzanne F.

Berichten: 49202
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 10:47

Gefeliciteerd met je paardje!
400 euro is voor zadel en hoofdstel echt te weinig. Een goed 2e hands zadel zal toch wel rond de 500-600 euro liggen en dan heb je een gewoon doorsnee zadel. Een redelijk hoofdstel heb je rond de 100 euro.
Het is goed van je dat je nadenkt dat het zadel goed moet passen. Laat het zadel dus altijd op maat maken/aanmeten door een goede zadelmaker.

Succes ermee!

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 10:51

Heb je hem al in het werk staan, longeren e.d?
Want als hij nu nog niks doet en hij gaat straks aan het werk gaat heeft hij een hele andere bespiering dus dat is een punt om naar te kijken. Hoofdstel heb je voor een paard tientjes, tweedehands of nieuw. Belangrijker is het soort bit dat je wilt gebruiken als je met bit gaat rijden misschien kun je wat bijtjes uitproberen?
Voor zadels zou ik gewoon een zadelmaker laten komen met tweedehands zadels. Wintec is meestal niet zo duur bijvoorbeeld.
Ik vind je budget wel erg krap, ik snap dat het veel geld is maar bij zoiets wil je echt niet op besparen bij een jong paard, je hebt echt een professionele zadelmaker nodig.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 08-11-13 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Molfre

Berichten: 2631
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Zadel voor de jonge paardenrug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 10:54

Je kan ook voor een boomloos zadel gaan, wel eentje van goede kwaliteit natuurlijk. Hoofdstellen hoeven helemaal niet zo duur te zij hoor. Die heb je al vanaf 30 euro.

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 10:55

Als je zo weinig te besteden hebt dan zou ik gaan voor een tweedehands barefoot zadel :) ik heb ook een barefoot op mijn paard liggen, ook in eerste instantie gekocht omdat het niet te duur is en meeverandert met de bouw en bespiering van het paard en vrijwel altijd past. (Hij was toen ook 4 jaar en nog volop in de groei) Een paar jaar later omgeruild voor een barefoot Arizona (westernzadel) en ben er nog steeds ontzettend blij mee en tevreden over :)

JamieC

Berichten: 271
Geregistreerd: 14-03-13

Re: Zadel voor de jonge paardenrug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 10:59

Ik zou gaan voor een 2e hands wintec zadel.
Zijn erg fijne zadels en passen op veel paarden.
Ook zit er een verwisselbare boom in, zeker voor een jong paard in de groei is dit makkelijk.
Daarnaast zijn ze 2e hands ook voor een leuke prijs te krijgen, hier op de bokt markt worden er ook leuke sets aangeboden (zadel+singel+beugels+beugelriemen+hoofdstel). Dan ben je voor een leuke prijs al een heel eind!

Rachelle_DL
Berichten: 1890
Geregistreerd: 18-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 11:00

Paardje wordt al bereden. :)

Met een boomloos zadel heb ik niks, heb er meerdere keren op gereden en het was echt flut.. En qua bitje werd ik geadviseerd voor een Robart bit, hier heb ik ook al een aantal keren mee gereden. Paardje gooit wel zijn hoofd in de lucht, maar zoekt echt iets om vast te pakken. Dus we gaan ook bitloos proberen. :j

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:02

Begin met een jong paard alsjeblieft niet aan een boomloos zadel..Ik heb er inmiddels al te veel ellende in de rug mee gezien, door de druk van de stijgbeugels die op 1 punt in de rug drukken.

Als je erg goed zoekt, kun je misschien een prima zadel vinden voor €400,-, maar ik vind je budget aan de lage kant. Zoals Esmeej zegt, als hij nu nog niet echt in het werk staat, kun je misschien beter eerst wat gaan longeren en dan later pas een zadel aanschaffen (en nog even doorsparen).
Het is leuk om te bedenken dat je een zadel met verwisselbare boom wilt, maar als een dergelijk zadel niet goed ligt op de rug van jouw paard, houdt dat al op.

_KiMbErLeY_

Berichten: 7555
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:04

Ik heb via een interne facebook groep een goed 2e hands zadel gekocht, na 4 maanden eruit gegroeid, dus een duur zadel zou ik zeker niet nemen, wel ff iemand mee laten kijken die dr verstand van heeft!! Boomloos zadel zou ik ook niet doen!!
Verder zijn er zadels.... Rider pro, die heb je nieuw al vanaf 200,- dit is wel een kunststof zadel, is maar net wat je wil!
En een hoofdstel hoeft echt geen 100 te kosten hoor!!!! Gewoon ff rondstruinen op sites als epplejeck, divoza kun je evt. Wat bestellen og naar een ruitersportzaak gaan!!

Succes ermee!!

Mavelle

Berichten: 4747
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:04

Hoofdstel hoeft niet zo duur te zijn, die heb je al vanaf 20 euro exc. bit en kan je later als je wat meer te besteden hebt nog een keer zo duur maken als je wilt. Op een passend zadel moet je absoluut niet besparen, dus laat echt een professionele zadelmaker komen met wat tweedehands zadels.

Blondie20

Berichten: 361
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:05

Jeetje, ik snap niet dat jullie 400 euro een krap budget vinden voor een starterszadeltje en hoofdstel... Ik heb mijn zadel ( wintec 500 cair dressuur voor mijn 3,5 jarige) gekocht bij de zadelmaker voor 275 euro tweedehands.. Dus dan had ik nog 125 euro over gehad voor een hoofdstel.. Terwijl je die ook makkelijk voor rond de 75 euro of minder kan kopen. Gewoon naar een zadelmaker zoeken die tweedehands zadels inneemt en lekker rondspeuren op internet naar een leuk hoofdstel. Succes!

Suzanne F.

Berichten: 49202
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:07

Blondie20 schreef:
Jeetje, ik snap niet dat jullie 400 euro een krap budget vinden voor een starterszadeltje en hoofdstel... Ik heb mijn zadel ( wintec 500 cair dressuur voor mijn 3,5 jarige) gekocht bij de zadelmaker voor 275 euro tweedehands.. Dus dan had ik nog 125 euro over gehad voor een hoofdstel.. Terwijl je die ook makkelijk voor rond de 75 euro of minder kan kopen. Gewoon naar een zadelmaker zoeken die tweedehands zadels inneemt en lekker rondspeuren op internet naar een leuk hoofdstel. Succes!


Is denk ik ook maar net hoe hoog je eisen zijn en wat je doelen zijn. :)

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:10

Jibbel schreef:
Begin met een jong paard alsjeblieft niet aan een boomloos zadel..Ik heb er inmiddels al te veel ellende in de rug mee gezien, door de druk van de stijgbeugels die op 1 punt in de rug drukken.

Dat ligt er helemaal aan wat voor zadel je neemt. Met het vps-systeem van barefoot is die puntbelasting helemaal niet meer aan de orde, en dat geldt ook voor een aantal andere merken boomloze zadels.

TS, welke heb jij geprobeerd als ik vragen mag?

Molfre

Berichten: 2631
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:12

Jibbel schreef:
Begin met een jong paard alsjeblieft niet aan een boomloos zadel..Ik heb er inmiddels al te veel ellende in de rug mee gezien, door de druk van de stijgbeugels die op 1 punt in de rug drukken.

Er zijn tegenwoordig ook al een heleboel merken die met driepunts systemen werken voor de beugelophanging. Niet alleen voor comfort van de ruiter, maar dus ook voor drukverdeling op de rug. Wat je zegt gaat dus niet helemaal op.
Ik zou me alleen aan de goedkopere varianten (die multi gekleurde kunststof zadels bv.) niet wagen inderdaad.

Muronia

Berichten: 19525
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:12

En hoe goed je kijkt Suzanne. Ik had mijn goeie tweedehands hulsebos voor 400 euro. Doe er een 20-30 euro bij voor een hoofdstel (kijk maar op de boktmarkt) en dan ben je klaar. Ik zou ook never geen 600 euro uitgeven aan een tweedehands zadel, die 200 euro extra besteed ik liever aan andere dingen :).

Maar even ter zijde. Een zadel met verwisselbare boom lijkt me op zich prima voor een jonge paardenrug, mits hij goed past natuurlijk. Daarnaast heb je bijv. ook kieffer zadels en nog andere merken (ainsley?), dat zijn wel goede leren zadels, maar een zadelmaker kan de boom van deze zadels ook aanpassen.

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:14

Ik vind het echt laag als dat je max is om uit te geven. Het is leuk als je een goedkoper zadel vindt en wat overhoudt, maar als je een paard hebt wat net niet doorsnee is en een ander zadel nodig hebt, dan is het wel fijn dat je ook €600,- kunt uitgeven ipv €300,-

Muronia

Berichten: 19525
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Zadel voor de jonge paardenrug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:16

ik kan niet in andersmans portemonee kijken en vind ook niet dat iemand daarover kan oordelen. Maar ik weet zeker dat je best een passend zadel in een lager budget kunt vinden. Misschien wat langer doorzoeken omdat je markt iets kleiner is en even niet rijden tot die tijd, maar het kan absoluut wel.

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:17

Dat en ik vind dat bij de gemiddelde paardenhouder ook echt wel een zadelmaker langs moet komen. Veel mensen denken te weten dat het goed zit maar vergissen zich vaak. En als je zo'n consult in dat budget van 400 zit dan wordt het wat krap en qua keuzes beperkt.

Rachelle_DL
Berichten: 1890
Geregistreerd: 18-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 11:18

8nnemiek schreef:
TS, welke heb jij geprobeerd als ik vragen mag?


Als het goed is een Dartmoor, maar ik weet het niet helemaal zeker...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:18

en je pas consult voor de zadelmaker niet vergeten, ligt meestal rond de 70 euro, op zadels zou ik zeker niet besparen, ik zou gewoon iemand laten komen die wat 2e hands zadels heeft, die laten passen en kijken of er 1 goed ligt

Rachelle_DL
Berichten: 1890
Geregistreerd: 18-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 11:19

Murosch schreef:
ik kan niet in andersmans portemonee kijken en vind ook niet dat iemand daarover kan oordelen. Maar ik weet zeker dat je best een passend zadel in een lager budget kunt vinden. Misschien wat langer doorzoeken omdat je markt iets kleiner is en even niet rijden tot die tijd, maar het kan absoluut wel.


Het zadel waar ik nu mee rijd leen ik van de eigenaar. Dit zadel ligt wel gewoon goed en het is ook een wintec, daarom gaat mijn keus daar ook naar uit. :j
Want heeft er niemand ervaring met die Stahro winkel?

Rachelle_DL
Berichten: 1890
Geregistreerd: 18-08-12

Re: Zadel voor de jonge paardenrug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 12:11

Heel erg bedankt iedereen voor de tips!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:11

Hoe weet je of die Wintec goed ligt? Je zegt dat je paard met zijn hoofd slaat, zou zomaar kunnen dat hij een (beginnend) rugprobleem heeft en het een uiting van pijn is.

Ik denk dat je voor 400 euro geen goed liggend zadel kan aanschaffen. Wat hierboven al wordt genoemd, een zadelpasser laten komen kost al 70 euro en dan komen de eventuele opvulkosten hier nog bij.

Wat voor type paard is het?

Rachelle_DL
Berichten: 1890
Geregistreerd: 18-08-12

Re: Zadel voor de jonge paardenrug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 12:12

Nee, hij gooide alleen zijn neus in de lucht omdat ik een ander bitje probeerde. :P

Het is een KWPN'ner, 1,58 m

chrisje20
Berichten: 562
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:13

RdLFoto schreef:
Sinds kort heb ik mijn eigen paardje ( *\o/* ) maar we zijn nog druk opzoek naar een geschikt zadel voor mijn 4 jarige. Ons budget is niet hoog (400,- voor een zadel & hoofdstel). We hadden van een aantal mensen op stal gehoord dat we sowieso een zadel met verwisselbare boom moesten hebben. Zo kan er naarmate hij groeit en meer spieren krijgt het zadel gewoon aangepast kan worden.
Verder hadden ze het over een zaakje genaamd Starho? Maar of dat kwalitatief goed is zou ik ook niet weten. Ze schijnen er wel goedkopere 2e hands zadeltjes te hebben liggen.

Dus ik dacht, er zijn vast wel een paar op Bokt die het wel weten. :D

tekna zadel zou wel goeie optie zijn. bij divoza nieuw nu in de aanbieding voor 495 t is iets over je bedrag maar dan heb je wel nieuw zadel waarvan je de boom kan laten aanpassen. hoofdstelletje heb je makkelijk voor 20 euro minder kan zelfs nog.