Zoveel regen... Weidegang of paddock, hoelang?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poowniee
Berichten: 122
Geregistreerd: 28-07-13

Zoveel regen... Weidegang of paddock, hoelang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 23:55

Hoi hoi,

Zoals we allemaal wel gemerkt hebben is er afgelopen dagen onwijs veel regen gevallen. Onze wei (kleigrond) hier is onbegaanbaar, onze ruinen wei is ook nog ontzettend rot gelegen waardoor deze nog veel natter is.... De paarden zijn twee dagen nu niet op de wei geweest, wel komen ze in de buitenbak. Erg rot maar het is even roeien met de riemen die we hebben. Morgen kunnen ze gelukkig weer de wei op.

Hoe gaat het bij jullie? Het is net november en zie nu alweer onwijs op tegen de winter... Wat een gedoe altijd!

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Re: Zoveel regen... Weidegang of paddock, hoelang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 23:58

Mijn pony loopt nog 24/7 op de weide en doet t nog op enkel gras.

Wel is het een natte bende. Her en der wat plassen en dras.. Maar gelukkig zandgrond, en redelijk gunstig gelegen.

Koper

Berichten: 30262
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 23:58

Heb je geen zandpaddock, of een bak waar ze in kunnen?

Onze wei is droog, we hebben op 2 plekken een paar vierkante meter modder. Is zandgrond met puin eronder.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 00:02

Hier is alles veel natter dan vorig jaar. Toen stonden ze in deze periode nog op de wei. Nu gaan ze in groepjes de bak in, die overigens ook behoorlijk nat is. En die is net opnieuw omgehaald. De eerste groep van 6.00 tot 12.00, de tweede van 12.00 tot 16.00 en de derde van 16.00 tot 22.00. Volgorde van de groepen wisselt nog wel eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 00:03

Hier ook op de vette kleigrond, de paarden kunnen er morgen echt nog niet op. Ze lopen al een week enkel in de buitenbak, eenmaal in de wei gaan ze jagen en dat is op de kleiwei vragen om ongelukken. Tevens gaat de hele wei naar de mallemoer.
We hebben ze eenmaal eerder op de natte wei gelaten, paarden helemaal uitgelaten, sjezen, op de knieen en enorme slipsporen in de wei. Klei gaat dan krullen. Die nacht vorst gehad en daarna nog weken lang vorst. De krullen bevriezen en worden van een soort beton, lijkt het. Daar kun je ze niet op laten lopen, dan breken ze de benen.

Tuc

Berichten: 814
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 00:03

Wij hebben twee paarden in de paddock en een paard, die lekker rustig is, in de wei staan. Alles is hier helemaal nat, zowel bak als weide, maar tot nu toe gaat t prima.
En verder staan ze eventjes binnen als het weer te slecht wordt.
Overigens staan ze allemaal zonder deken.

Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Re: Zoveel regen... Weidegang of paddock, hoelang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 00:08

Hier staan ze op de wei van 7 uur tot rond 20u30. Wei ligt wel nat, maar bijna geen plassen. M'n paard heeft al op z'n zij gelegen :+ , dus die let nu ook op dat hij niet te gek gaat doen. Als het echt hard waait met veel regen gaan ze 's avonds een uurtje of 2 eerder op stal.

Alida67
Berichten: 14
Geregistreerd: 26-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 00:17

Bij ons staan ze nu in de paddock met slowfeeders.
Als de wei ooit weer opdroogt, dan gaan ze daar in.
Maar als ze gaan racen in de wei, dan wordt ik daar niet gelukkig van (veels te gevaarlijk en de wei wordt stukgelopen).

Een paddock is echt ideaal.

luzerne

Berichten: 247
Geregistreerd: 12-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 00:18

Iedere morgen op de wei, tot 17 uur dan gaat de wei dicht en lopen ze op de track,paddock rijbak! Door strookbegrazing toe te passen rennen ze minder op t land.. Af en toe, maar de schade is daardoor beperkt.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Zoveel regen... Weidegang of paddock, hoelang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 00:24

Hier ook klei,maar ik heb de paarden nog gewoon op de wei.
Gelukkig zijn ze vrij rustig,mits ik ze op tijd binnen haal.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 00:25

Bij ons is het ook kleigrond, maar mogen ze er nog wel op. 1 grote weide is dicht voor de winter, maar de rest blijft open en mag eventueel kapot. (Liever niet kapot natuurlijk) bij de ingang is het blub maar verder op de weides is het wel goed.

Ze blijven s ochtends wel langer binnen en krijgen dan binnen alvast hooi. Dan rond de middag naar buiten en begin van de avond weer naar binnen. Als de weides dadelijk weer droger worden, mogen ze weer eerder naar buiten.

Brainless

Berichten: 29733
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Zoveel regen... Weidegang of paddock, hoelang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 00:28

Hier veengrond en 1 natte (zwarte, gladde) bende.
De paarden staan van 8-23 buiten en ze kunnen droog staan als ze willen (onder de overkapping op het beton voor de stallen, en achter is het land is het redelijk te noemen).
Mijn Fjord kiest ervoor om kogeldiep in de blub te staan/liggen.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Zoveel regen... Weidegang of paddock, hoelang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 00:37

Wij hebben ze in september al van de wei gehaald. Helaas vrij weinig land en toen werd het al wat kapot gelopen, dus besloten eerder eraf zodat ze er ook weer eerder op kunnen van het voorjaar.
Hier gaan ze 's ochtends vroeg in de bak (ligt vilt in) tot 8u 's avonds met slowfeeders. Als het echt heel slecht weer is komen ze wel wat eerder naar binnen.

Ben dan weer niet zo bang voor de winter, dat is toch meestal echt heel koud en niet zo zeer nat. Rond half februari begint de regen helaas weer en dan maar hopen op een vroeg voorjaar.

Ziviaantje

Berichten: 723
Geregistreerd: 13-06-11
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 00:41

Hier gaan ze vanaf half oktober tot het voorjaar het paddock op, half beton, half zand.... Wei is nu veel te nat en te glibberig...

Peuk

Berichten: 6078
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 00:41

Mijn paard loopt alleen helaas, dus die doet ook niet zo snel gekke dingen. Ik probeer haar zo vroeg mogelijk op de wei te zetten, dan wilt ook vroeger naar binnen waardoor ik haar niet in het donker binnen hoef te zetten. Vind dat niks.
Heb jammer genoeg een irritante vader die denkt dat z'n wei aan gort wordt gelopen (beesie loopt alleen te vreten), waardoor ze er vaak rond 1 uur nog niet op staat als ik haar niet buiten zet. |o Kan daar zo kwaad om worden, maar goed.. zal de frustraties achterwege laten. :')

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 00:44

Hier staan ze nog 24/7 op de wei met schuilstal. Het is wel nat maar eigenlijk gaat het prima er is een vrij groot gedeelte bestraat wat natuurlijk heel veel scheelt dat ze gewoon droog kunnen staan. Ze zullen wel wat kapot lopen maar normaal gezien komt dat vanzelf weer goed als het voorjaar wordt. Ze hebben in het najaar/winter altijd beschikking over 2 weides. En in het voorjaar gaat er 1 dicht en kan het land bijkomen.

Juangi

Berichten: 4685
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 00:48

Hier staan ze ook op kleigrond. Zijn nu van de wei af.

Gaan sochtends een paar uur in de bak om hun energie wat kwijt te kunnen en staan daarna tot 6u buiten op een betonplaat. Op de betonplaat hebben wij een stuk afgezet voor ze waar hun slowfeeder en drinkbakken staan. Niet ideaal, maar alles beter dan de wei stuk lopen of niet naar buiten kunnen...

Paarden zijn verder erg rustig op de betonplaat en vermaken zich er prima op, is ook nog goed voor de hoeven ivm afslijten. Door de slowfeeder blijven ze bezig.

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 08:31

Peuk schreef:
Mijn paard loopt alleen helaas, dus die doet ook niet zo snel gekke dingen. Ik probeer haar zo vroeg mogelijk op de wei te zetten, dan wilt ook vroeger naar binnen waardoor ik haar niet in het donker binnen hoef te zetten. Vind dat niks.
Heb jammer genoeg een irritante vader die denkt dat z'n wei aan gort wordt gelopen (beesie loopt alleen te vreten), waardoor ze er vaak rond 1 uur nog niet op staat als ik haar niet buiten zet. |o Kan daar zo kwaad om worden, maar goed.. zal de frustraties achterwege laten. :')

zijn er wel soortgenoten die zij kan zien? Ik vind alleen echt zielig voor een kuddedier

Hier staan ze de hele dag in de bak, het weiland is helaas veen en je zakt meteen weg

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 08:59

Hier staan ze 24/7 buiten. Er zijn veel natte plekken, maar ook nog genoeg droge stukjes. Dat de wei aan gort wordt gelopen geeft niet. Dit stuk gebruiken we speciaal voor de winter. In de zomer kan het dan weer bijtrekken.

Hier komen de paarden niet in de bak (behalve dan om te werken). Dat zou erg zonde zijn van de dure bodem. Bovendien staan daar ook plassen in, dus dat maakt verder niet zoveel uit.

Vorig jaar hebben we het eerste stuk van de wei laten afgraven tot het zand en dat omgezet, in de hoop dat ze daar dan bij zware regenval een stukje droog hebben.

helena299
Berichten: 244
Geregistreerd: 07-01-13

Re: Zoveel regen... Weidegang of paddock, hoelang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 09:02

Ik kan ook helemaal niks doen want 1 de bak is nat dus kan niet rijden 2 de wei is nat en 3 ik kan hem niet borstelen i.v.m. Wintervacht

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 09:07

Hier ook klei, ik heb de paarden twee dagen geleden naar de paddock verhuist toen ze zielig kwamen aansoppen vanuit de wei :P we hebben nog wel twee mooie stukken wei, maar eentje moeten ze vanaf blijven zodat die egaal kan opvriezen, dan mogen ze met vorst daarop (tenminste geen putten en bevroren modderkluiten in om hun benen over te breken) en het andere stuk blijft toe omdat dat de 'lentewei' wordt. Gras staat daar een hand hoog, zodat het in de lente snel hoog genoeg staat om de paarden erop te laten.

Als het echt te modderig wordt in de paddock, hebben we nog een wei van een bevriende boer waar we naar uitwijken, denk zo half november. Klei is toch zo'n rottige ondergrond als je ze 24/7 buiten wilt hebben -O-

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 09:15

Hier staan ze 7 x 24 uur buiten. Vanaf 15.00 uur tot 8.30 uur rond het huis (paddock met inloopstallen en stuk naast het huis van kaal gras) met veel hooi in de stallen en in de ruif. schoon stuk paddock voor ze voor de winter. Vanaf 8.30 uur staan ze op een hele grote wei lekker te smullen van het gras. De paddock is inderdaad modderig, maar de stallen zijn droog en naast het huis zijn ook nog hele stukken droog. Voor de stal is het redelijk droog want ik heb er nogal wat houtkrullen door de modder verwerkt. Omdat de paarden altijd buiten staan valt het racen wel mee.

Akke_sSpring

Berichten: 991
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Zoveel regen... Weidegang of paddock, hoelang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 09:33

Onze paarden zijn sinds afgelopen weekend van de wei af en staan nu, van 9:00 tot het donker wordt, in paddocks met houtsnippers.

Linnie050

Berichten: 11804
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Zoveel regen... Weidegang of paddock, hoelang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 09:40

Overdag gaan ze lekker naar buiten op de weide dit is het hele jaar zo.
2 weides aan het begin is een stuk bestraat staan ze droog als ze hooi krijgen.
Verder bepaalde gedeeltes wat modderig maar het valt nog best mee.
De bak is nog helemaal goed.

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Re: Zoveel regen... Weidegang of paddock, hoelang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 09:59

Hier zitten we ook op kleigrond, dus mijn paardjes staan in de paddock van 9.30-17.00 uur en tussen de middag krijgen ze hooi gevoerd. In de wei gaat niet meer, aangezien die echt veel te nat is en dan de boel stuk lopen.