drukplekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Chelinka

Berichten: 450
Geregistreerd: 20-03-12
Woonplaats: Brecht, België

drukplekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-13 21:41

hoi :)

aangezien ik nu toch met mijn handen in mijn haren zit..

mijn pony heeft drukplekken. of beter gezegt, heeft een drukplek.
toen ik hem een jaar reed als verzorgpony kwamen ze door. hij was toen net 8 jaar geworden.
van zijn 3/4-8 jaar heeft hij met hetzelfde zadel gereden geweest. zadel was voor hem duidelijk te breed, maar 1e en 2e eigenaar hadden daar geen oog voor (of wisten het niet) tot een instructrice had verteld dat het totaal niet paste.

nieuw zadel gekocht (kieffer münchen) dat wél paste, en na dat een halfjaar te gebruiken kwamen zijn drukplekken dus door. 2lange witte plekken (niks open/kaal) in de vorm waar zijn kussens v/h zadel lagen. de zadelmaker heeft het zadel toen bijgevuld, maar paste voor de rest wel. de plekken kwamen volgens hem niet door de kieffer

die zomer ben ik er dan afgevallen, wat mij dus heeft doen beslissen om een ander zadel te nemen (wintec pro contourbloc) wat mij enorm veel steun gaf die ik nodig had door het vallen. hij liep er netjes onder. uiteindelijk toch beslist om over te gaan op de wintec isabell werth (nieuw), die ook werd goedgekeurd.

maar na 3/4maanden leken zijn drukplekken (die nog steeds zichtbaar waren) toch weer uit te breiden, dus weer zadelmaker opgebeld. een groot deel van de plek was dus van dit zadel. aangezien het cair was moeilijk aan te passen (volgens hem) dus opnieuw een nieuw zadel.

dit keer een prestige top dressage. zit voor mij (en mijn rug) ook geweldig, en pony loopt er beter onder dan voorgaande zadel. zadel was toen bij hem perfect passend. 2weken geleden ook weer een check laten doen, en paste nog steeds superduper.


MAARRR... ik zit nog steeds met drukplekken op zijn rug.. komen die nu nog van het eerste zadel, of moet zijn rug toch maar eens nagekeken hebben? hij heeft geen last tijdens het rijden ervan, ook niet als ik er op duw, het is gewoon wit..
nu is de ene kant 'verdwenen', maar de andere kant niet. het is de kant waar ik opstap, kan dat er aan liggen?
verdwijnen die met de jaren?


Saaaash
Berichten: 1681
Geregistreerd: 16-07-10

Re: drukplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:44

Ik hoop dat ik er niet overheen heb gelezen, de drukplekken zijn wit zeg je? Welke kleur is het paard? Is het één bult, een bultengroep of verspreid? Heb je een foto?
Mijn pony heeft ook drukplekken, ben benieuwd naar een foto!

Chelinka

Berichten: 450
Geregistreerd: 20-03-12
Woonplaats: Brecht, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-13 21:46

Saaaash schreef:
Ik hoop dat ik er niet overheen heb gelezen, de drukplekken zijn wit zeg je? Welke kleur is het paard? Is het één bult, een bultengroep of verspreid? Heb je een foto?
Mijn pony heeft ook drukplekken, ben benieuwd naar een foto!

ik heb een fjordje :) geen bulten, geen wondjes, gewoon witte haren.. voor de rest "normaal"
zoek even een duidelijke foto voor je :)

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:51

Mij is altijd gezegd geweest dat witte haren nooit meer weggaan. Je ziet ze bij veel paarden op de schoft.
Anyway, met mijn paard had ik ook steeds last van drukplekken toen ik nog een Wintec zadel had. Hij had wel hele grote kale plekken op zijn rug (wit zullen ze niet worden want mijn paard is zelf al wit haha :P). Ik ben toen overgestapt op een Stübben veelzijdigheidszadel en heb er sindsdien geen last meer van gehad.

Rij je je pony met of zonder rugbeschermer? Iets in de aard van een wolletje of gelkussen?
Het zou ermee te maken kunnen hebben dat als je met rijdt er te veel druk op zijn rug is, of als je zonder rijdt het zadel te veel doordrukt. Maar als je echt een goed passend zadel hebt zou je in principe perfect zonder bescherming moeten kunnen rijden.

Why change the past, when you can own this day?

Chelinka

Berichten: 450
Geregistreerd: 20-03-12
Woonplaats: Brecht, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-13 21:59

Snollygoster schreef:
Mij is altijd gezegd geweest dat witte haren nooit meer weggaan. Je ziet ze bij veel paarden op de schoft.
Anyway, met mijn paard had ik ook steeds last van drukplekken toen ik nog een Wintec zadel had. Hij had wel hele grote kale plekken op zijn rug (wit zullen ze niet worden want mijn paard is zelf al wit haha :P). Ik ben toen overgestapt op een Stübben veelzijdigheidszadel en heb er sindsdien geen last meer van gehad.

Rij je je pony met of zonder rugbeschermer? Iets in de aard van een wolletje of gelkussen?
Het zou ermee te maken kunnen hebben dat als je met rijdt er te veel druk op zijn rug is, of als je zonder rijdt het zadel te veel doordrukt. Maar als je echt een goed passend zadel hebt zou je in principe perfect zonder bescherming moeten kunnen rijden.


bij hem is het niet kaal, ook nooit geweest ;p gewoon witte haren die kwamen.
ik rijd het zonder wolletje (wel een 'fake' van mattes ertussen, omdat ik het mooi vind, maar geen nodig heb eigl..) gelkussen hebben veel mensen mij afgeraden, dus ben wat bang om dat te gebruiken :/
in de zomer zijn ze trouwens amper zichtbaar

Saaaash schreef:
Ik hoop dat ik er niet overheen heb gelezen, de drukplekken zijn wit zeg je? Welke kleur is het paard? Is het één bult, een bultengroep of verspreid? Heb je een foto?
Mijn pony heeft ook drukplekken, ben benieuwd naar een foto!

geen duidelijke foto maar..
Afbeelding

AustriaTrick

Berichten: 2300
Geregistreerd: 21-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 22:01

Mijn paard heeft ook witte haren gehad, ander zadel en osteopaat erbij, ze zijn nu weg, ( de plekken zaten achter het schoft aan beide kanten zo groot als je palm ongeveer)

You never know how strong you are, Until being strong is the only choice you have.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 22:04

Over het algemeen is een drukplek waar witte haren zitten iets wat permanent is. Het haarzakje is beschadigd en vandaar dat het wit haar is.
En dat is ook een nadeel omdat je dus niet niet zo goed kan zien of er nieuwe drukplekken zijn.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 07-11-13 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 22:06

Het bontje kan de kamer smaller maken.
Is het zadel met of zonder bontje aangemeten?
Wat zegt de zadelmaker van het bontje eronder?
Het kan zijn dat het nooit meer helemaal weg zal trekken..

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

Chelinka

Berichten: 450
Geregistreerd: 20-03-12
Woonplaats: Brecht, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-13 22:09

IMJ schreef:
Het bontje kan de kamer smaller maken.
Is het zadel met of zonder bontje aangemeten?
Wat zegt de zadelmaker van het bontje eronder?
Het kan zijn dat het nooit meer helemaal weg zal trekken..


zonder aangemeten :)
hetgetene dat ik eronder heb liggen heeft alleen maar randen bont, en onderaan niks (dus enkel voor de mooi)
deze 'mag ik van hem' gebruiken, zolang er onderaan geen wol is en dus niks hoger, smaller gaat maken.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: drukplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 22:10

Oké :)
Zitten de haren warrig na het rijden?

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

Chelinka

Berichten: 450
Geregistreerd: 20-03-12
Woonplaats: Brecht, België

Re: drukplekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-13 22:17

nee, gewoon zoals de rest

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: drukplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 22:27

Zweet hij onder het zadel overal gelijk of op bepaalde plekken juist niet?

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

Misty12

Berichten: 7031
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 22:27

Onze arabier krijgt in zijn wintervacht ook witte druk plekken. Dat is niet van het zadel waar hij nu mee gereden wordt. Dat is van voordat hij bij ons kwam. Elk najaar als de wintervacht begint te groeien, komen ook de witte plekken weer naar boven. En ook beide zijdes naast de schoft. Zijn rug is nagekeken door een fysiotherapeute en ook door een osteopaat en er was niks mis met zijn rug.

Heb geen spijt van de dingen die je doet, maar van de dingen die je niet gedaan hebt.
It's easier to leave than to be left behind- R.E.M. -leaving New York
Irma, my star in heaven 23-05-1990 - 27-05-2019


IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: drukplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 22:29

Ja, als ze niet groter worden kan het ook oud zijn idd..

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 22:33

Oh, na het zien van je foto moet ik toch mijn mening herzien. Mijn maar had drukplekken achteraan op zijn rug, waar de steunkussens van het zadel komen. Zo drukplekken achter de schoft heb ik nog nooit gezien bij een paard!

Why change the past, when you can own this day?

zazaza
Berichten: 735
Geregistreerd: 03-05-06

Re: drukplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 19:38

heb je er weleens een andere zadelmaker bij gehad voor een second opinion?

Avellana :+:


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: chocky84, Jacksie, Karintich, Leukertje en 26 bezoekers