Aangrijpende operatie overbeet veulen (met röntgenfoto's).

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Aangrijpende operatie overbeet veulen (met röntgenfoto's).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-13 20:17

Mijn veulen is eind mei 2012 geboren.
Aangezien ik zelf die maart erg ziek geworden was, kon ik de verzorging en opvoeding van mijn veulens en merrie's niet meer aan.
Vanwege de angst dat ik ermee zou blijven zitten heb ik hem heel goedkoop aangeboden aan mijn buren toen ze naar hem informeerde. (Toen wist ik nog niet van zijn overbeet af.)
Mijn buren hebben direct ja gezegd en hebben hem dus zonder verdere controle gekocht.
Nadat de merrie (tijdelijk) en het veulen naar mijn buren waren verhuisd, vroeg de buurvrouw me op een dag of ik gezien had dat het veulen een overbeet had.
Ehm..., nee..., eigenlijk niet.
Na controle van mij bleek hij inderdaad een flinke overbeet te hebben.
Na overleg hebben we gezamenlijk besloten dat mijn buren hem hielden en een kans zouden geven, maar zonder ingrijpen.
Mocht na 3 jaar blijken dat het toch niet zou gaan, dan kregen zij hun geld terug en lieten we hem inslapen...
Maar begin maart stond mijn buurvrouw op een dag voor de deur.
Het ging niet meer, hij bleef mager, hij at veel maar kwam niet aan. Ze wilden hem nu al terug brengen.
Ik, met mijn grote mond geroepen, dat dan maar gelijk de spuit erin moest.
Maar nadat ik alles een beetje had laten bezinken, kon ik het niet over mijn hart verkrijgen om een verder gezond, maar vooral veelbelovend, veulen in te laten slapen voor iets wat relatief makkelijk verholpen kon worden...
Ik heb die middag nog contact opgenomen met mijn eigen DA praktijk. Zij verwezen mij door naar de Lingehoeve in Lienden, omdat zij hier al eerder mee te maken gehad hadden.
Tijdens contact met die kliniek gevraagd wat ik het beste kon doen, wat het prijskaartje zou zijn en op welk termijn er mogelijk was om iets te doen.
Helaas was vanwege zijn leeftijd een beugel geen optie meer. Het zou een ingrijpende operatie worden waarin zijn onderkaak naar voren geplaatst zou worden.
Na het horen van het kostenplaatje, eerst contact met de administratie van de kliniek opgenomen om te vragen of een betalingsregeling mogelijk was, omdat dit wel iets was wat snel moest gebeuren, maar ik geen geld had...
Dit was gelukkig geen enkel probleem mocht ik besluiten door te gaan met de operatie!
Toen met de arts een afspraak gemaakt om eerst röntgenfoto’s te nemen om te kijken wat en of er iets mogelijk was.
Dit is op 12 maart geweest.
Deze foto laat zijn overbeet zien;

Afbeelding

Nadat er uitgelegd was wat de risico's waren en wat er mis kon gaan heb ik het besluit genomen om er mee door te gaan en is hij de volgende dag geopereerd.
De operatie zelf (en direct castratie) waren zonder problemen verlopen, maar helaas reageerde hij niet goed na de narcose en kon hij niet zelfstandig omhoog komen en staan. Ze hebben hem omhoog getakeld zodat hij in sta houding stond.
Er hebben de hele avond en nacht 2 man wacht bij hem gehouden, maar ze durfden hem nog niet naar zijn stal te brengen en is hij in de recovery box gebleven.
Het was afwachten hoe en of hij zich zou herstellen...
De volgende ochtend ging al heel vroeg de telefoon, met gelukkig goed nieuws! Hij stond zelfstandig en kon al rustig lopen.
Ze hebben hem die ochtend in zijn eigen box gezet en hielden hem nauwlettend in de gaten.
Toen ik bij hem ging kijken vond ik een heel zielig hoopje ellende..., maar hij at! Dat was al heel wat.
Als alles zo goed bleef gaan mocht ik hem na het weekende ophalen.
De volgende dagen ging het eigenlijk goed. Hij at wat minder, maar hij at nog steeds wat.
Ze wilden hem liever nog wat langer daar houden om hem in de gaten te houden.
Precies een week na de operatie kreeg ik een telefoontje van de arts dat het allemaal niet naar wens verliep...
De arts had het vermoeden dat het plaatje niet goed stond afgesteld, waardoor het eten nog niet lukte zoals het moest. Hij vroeg toestemming om hem nogmaals te opereren...
Dat was even slikken, want ik had de complicaties van die week daarvoor nu vers in het geheugen zitten..., maar ook tegen de arts gezegd dat hij moest doen wat hij goed achtte... Hij is immers de arts.
Hij is die middag nog geopereerd en dit keer ging alles zoals het moest.
Hij heeft totaal 3 weken in de kliniek gestaan en op 4 april mochten we hem weer ophalen.

Afbeelding

Deze foto was na de operatie. Zijn onderkaak is naar voren geplaatst en zijn boventanden ingekort.

Tijdens het gesprek bij het ophalen bleek hij 3 tot 4 maanden op stal te moeten blijven...
Ik heb direct duidelijk gemaakt dat dat hem niet ging worden! Ik ga een veulen van nog geen jaar oud maanden alleen op stal zetten!
Na overleg erop gekomen dat hij in een paddock mocht, alleen en absoluut geen gras mocht eten.
Verder een hele lijst met wat wel en wat niet mocht en ik moest 2 keer per dag zijn kin schoonmaken met een doekje.
Hij had daar antibiotica gehad, dus die hoefde ik niet meer te geven.
Een week lang ging alles naar wens tot ik op een ochtend op stal kwam en zijn onderkaak helemaal dik en gespannen was en enorm stonk!
Het was al die tijd wat aan het etteren, maar met 3 keer per dag schoonmaken was het onder controle.
Maar nu was het anders... Het voelde anders...
Na contact met de arts besloten om hem terug naar de kliniek te brengen.
Daar bleek na controle een schroef wel wat los te zitten, maar zodra ze de ontsteking onder controle zouden krijgen, zou dit geen probleem moeten zijn.
Hij is daar tot 23 april geweest en toen was alles onder controle.
In de tijd daar was hij flink aangekomen! Hij deed het ontzettend goed!
Nadat ik hem opgehaald had kreeg ik zelfs nog een telefoontje van de arts die middag dat hij daar 4 kg brok, een kilo muesli en een kilo slobber per dag kreeg en dat hij dit zeker nodig had en ik dus niet moest minderen. Dit ben ik blijven voeren tot de volgende controle.

Na 4 weken, inmiddels was het 29 mei, zijn we op controle geweest en is deze foto gemaakt;

Afbeelding

Zoals er te zien is, is hij al flink wat bot aan het aanmaken.

Hier thuis ging alles goed.
Ok, uit zijn kin kwam nog steeds viezigheid, maar hij was mooi op gewicht en zag er super uit!
Hij stond lekker hele dagen buiten met onbeperkt voordroog en kwam 's avonds op stal, net als de rest.
Zijn kin maakte ik elke avond schoon met een washand en warm water en dit liet hij goed toe.
Zijn 4 kilo brok werd verminderd naar 2,5 kilo en een half kilo muesli.
Ook zijn slobber kreeg hij nog maar eens per 2 dagen, puur omdat hij het allemaal niet meer op kreeg.

Op 30 juli moesten we weer voor een controle komen en daar is deze foto gemaakt;

Afbeelding

Het bot heeft zich zo goed als gesloten. De arts was zéér tevreden!

Begin oktober heb ik gebeld en voor 5 november de afspraak gemaakt om de platen te laten verwijderen en geen dag te vroeg.
Het schoonmaken van de wond ging hem steeds meer pijn doen en hij gaf duidelijk aan het niet meer te willen...
Gisteren is hij geopereerd en hij staat sinds vanavond hier weer op stal.

Deze foto nog met plaatjes voor de operatie.

Afbeelding

Deze na het verwijderen ervan.

Afbeelding

De arts heeft zijn kin mooi kunnen sluiten, maar heeft een klein gedeelte opengelaten zodat de viezigheid eruit kan.
Over twee weken worden de zichtbare hechtingen verwijderd en voor nu staat hij nog met een verbandje om zijn neus.
Deze mag maandag eraf.

Ik ben nu heel blij dat ik hem deze kans heb gegeven, maar makkelijk was het zeker niet.
Hij heeft niet echt veulen kunnen zijn doordat hij vanaf 9 maanden oud al alleen staat. Maar o, wat is hij braaf geweest!
Mocht alles genezen zoals verwacht kan hij snel weer gaan genieten van het leven!


SiTer

Berichten: 47
Geregistreerd: 27-06-13

Re: Aangrijpende operatie overbeet veulen (met röntgenfoto's).

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:22

Jeetje, wat goed dat je dat hebt later doen! Hoe at hij na de operatie dan? Of heb ik daar overheen gelezen?

Adar o'r unlliw, ehedant i'r unlle.

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:22

Wauw wat interressant en wat geweldig dat jij dit voor jou veulen over had.
Ik hoop dat jullie nu samen rustig kunnen genieten en dat jullie samen genezen zijn.
Respect!!!

marietje1000

Berichten: 781
Geregistreerd: 31-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:23

Wat een geweldig verhaal. Ik heb zelf zo'n operatie gehad aan mijn onderkaak, maar dat ging maar om 10 mm. Maar dat zit mogelijk is bij een veulen, en met zo'n mooi resultaat, chapeau.

Ik geloof heilig in bioresonantie.

http://www.passievoorpaarden.nl

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-13 20:26

SiTer schreef:
Jeetje, wat goed dat je dat hebt later doen! Hoe at hij na de operatie dan? Of heb ik daar overheen gelezen?


De eerste week na de operatie at hij nog niet zoals het moest.
Nadat hij de tweede keer geopereerd was en dus de plaatjes iets versteld at hij super!

janouk
Blogger

Berichten: 17811
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:42

Respect. Dat dat zo snel gaat. Veel succes

Wel benieuwd naar een normale foto van de patient

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Daenerys
Berichten: 2354
Geregistreerd: 09-02-13

Re: Aangrijpende operatie overbeet veulen (met röntgenfoto's).

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:46

Wat een mooi verhaal, ongelooflijk wat ze tegenwoordig allemaal kunnen.

Merry98
Berichten: 2789
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Dromenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:48

Wauw ik heb daar echt respect voor dat je de stap hebt genomen om zo'n operatie te doen.
Daar bij de lingehoeve kunnen ze er wel wat van inderdaad!
Knap hoor!
En wat een mooi verhaal dat het dan ook zo aangroeid en dat hij eet en dikker word.

Hoop dat het alleen maar nog beter met m blijft gaan en dat hij er nooit meer last van krijgt.
Bedankt dat je dit wilde delen op bokt.
Zo kunnen andere mensen die dit meemaken ook zien dat overbeet niet t einde is.

amboewella

Berichten: 307
Geregistreerd: 21-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:49

Super! Wat mooi dat het mogelijk is!!

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:50

Wat interessant om dit te lezen.
Ik zou nooit verwacht hebben dat zulke grote ruimte opgevuld ging worden met bot.

En ik ben ook wel benieuwd naar het hele paard :)

Life is what happens to you while you're busy making other plans.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:55

Wauw wat heftig zeg, zeker voor je veulen.
Lijkt me behoorlijk inspannend voor hem maar mooi dat je die keuze hebt gegeven.
Ben benieuwd hoe hij zich gaat ontwikkelen straks en dat hij snel nieuwe vriendjes kan maken.
Wat moet hij zich rot voelen.
Knuffel voor hem!

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

Aukelizzy

Berichten: 12656
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:56

Mooi om het verloop van herstel zo te zien. Heel veel succes met hem.

Y;( R.I.P Lizzy Y;( † 04-03-2008 † Je was een topper! We zullen je nooit vergeten...
http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

rozahorse

Berichten: 1456
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:57

wow wat goed dat je het hebt laten doen!
Ben benieuwd hoe het gaat

Joyce en Roza de liefste fjordjes
Zoekt je een konijn of cavia kijk op mijn site http://www.animalhome.nl

Trotse mama van Nick & Bart !!

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:58

Wow knap dat dit kan! Ben ook heel benieuwd naar fotootjes van het hele veulen. :)


fleurtjeuh
Berichten: 10265
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:59

Wauw!
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de foto's van de buitenkant van het paard door dit hele proces!
Ik was eerst bang dat de tanden niet goed zouden groeien, maar zo te zien is dat wel goed gekomen!
Of komt er regelmatig een tandarts?

Love is Love

My current situation is not my final destination.

Enphalu

Berichten: 772
Geregistreerd: 22-03-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:59

Heel fijn dat zijn kaak weer normaal is nu! Ik wist eigenlijk helemaal niet, dat een bot weer zo ver ging aangroeien.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 22:16

wauw, dat is mooi gegroeid zeg!!!! :j

geweldig dat je dit met ons wilt delen :j +:)+

Cheyenne 15-06-2000 - 09-05-2009
(SkipsGiantGringo 02-07-2000 - 29-04-2019 [IM] De Artrose heeft hem ingehaald Dag Lieve Gringo
mijn hart huilt......

Anoniem

Re: Aangrijpende operatie overbeet veulen (met röntgenfoto's).

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 22:50

Wow wat apart om te zien!!

knetterhard

Berichten: 2446
Geregistreerd: 13-02-12

Re: Aangrijpende operatie overbeet veulen (met röntgenfoto's).

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 23:22

Wat goed van jouw zeg!
Erg interessant om te zien hoe het allemaal in werking gaat.

Volg mijn werk op mijn website http://www.grafies.nl/

LotusT

Berichten: 581
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: In een dorpje met stadsrechten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 23:33

jeetje wat een ingreep :oo Goed dat je hebt doorgezet! Ik ben ook wel benieuwd naar gewone fotos...

wie kijkt in het verleden staat met de rug naar de toekomst...

KylaLover

Berichten: 2216
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: ergens in de buurt van nergens

Re: Aangrijpende operatie overbeet veulen (met röntgenfoto's).

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 23:36

Wauw, respect dat je dit voor hem gedaan hebt! Ben benieuwd naar een real-life foto nu!

♥♥♥Rozita van de Rijsdijk (verkocht)♥♥♥
♥♥♥Don Grego (verkocht)♥♥♥
http://www.facebook.com/viviantusveldfotografie
http://www.instagram.com/viviantusveldfotografie

moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 23:53

Wat gaaf zeg die foto's erbij.
Wonderlijk hoe zoiets hersteld!
Was het een hele dure grap of viel het je achteraf nog mee??

Letizia

Berichten: 12145
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Aangrijpende operatie overbeet veulen (met röntgenfoto's).

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 00:04

Bij die eerste rö-foto kon ik me niet voorstellen dat dat gat zich helemaal ging opvullen, maar wat een resultaat zeg!!
Ik ben ook benieuwd naar gewone foto's van voor en na de operatie, zal vast wel een verschil wezen :)

Persevero

Berichten: 2348
Geregistreerd: 17-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 00:04

Echt interessant om te zien. Toppie

Sidera

Berichten: 2545
Geregistreerd: 01-06-09

Re: Aangrijpende operatie overbeet veulen (met röntgenfoto's).

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 00:12

Wauw wat een interessante foto's!

Nu wil ik ook wel het koppie erachter zien ;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arianaaaa, daisy91, ellepel en 29 bezoekers