hoe leren jullie je paard galopswissels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

hoe leren jullie je paard galopswissels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-13 22:04

ik ben bezig met het aanleren van de galopswissel.. helaas is dat niet voor elk paard even makkelijk.. ik heb al geprobeerd: van hand e naar h van hand veranderen (als ik de letters goed zeg) een gebroken lijn, e door een s van hand veranderen, e links b rechts 8tjes... maar hij doet het gewoon echt niet. wel als ik 2 pasjes draf tussendoor doe.. toen dacht ik: misschien zit ik hem in de weg en doe ik het verkeerd dus heb het daarna aan longeertouw geprobeerd, lukte ook niet. hij doet het gewoon niet zonder drafpassen tussendoor.

hoe doen jullie het?

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gekocht ❤️


flare
Berichten: 2213
Geregistreerd: 16-06-12

Re: hoe leren jullie je paard galopswissels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 22:05

Mijn paard heeft het geleerd door van hand te veranderen en dan over een sprong, boven de sprong wisselde ze. Die sprong werd steeds lager tot het alleen een balkje was. Duidelijk zijn met de hulpen, dan lukt het uiteindelijk zonder balkje!

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: hoe leren jullie je paard galopswissels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-13 22:14

even voor het beeld xD waar was die sprong? voor/na de hoek? deze manier heb ik nog nooit gehoord, ik zal het eens proberen! dankje

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gekocht ❤️


sophianemo

Berichten: 796
Geregistreerd: 31-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 22:14

Laura_Stella schreef:
Mijn paard heeft het geleerd door van hand te veranderen en dan over een sprong, boven de sprong wisselde ze. Die sprong werd steeds lager tot het alleen een balkje was. Duidelijk zijn met de hulpen, dan lukt het uiteindelijk zonder balkje!



Op deze manier,,

Of gewoon van hand veranderen en heel hard crossen door de bocht en de hulp geven. Negen van de tien keer springt een paard dan over. Maar ik vind het met een balkje fijner:D

Aline, Hiantoes, Lalissimo en Passion
Instagram: https://www.instagram.com/boerderievanfie/

sophianemo

Berichten: 796
Geregistreerd: 31-07-11

Re: hoe leren jullie je paard galopswissels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 22:15

Ik had hem in het midden:)

Aline, Hiantoes, Lalissimo en Passion
Instagram: https://www.instagram.com/boerderievanfie/

Dorine92
Berichten: 5327
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 22:17

sophianemo schreef:
Of gewoon van hand veranderen en heel hard crossen door de bocht en de hulp geven. Negen van de tien keer springt een paard dan over.


Haha oke dan..

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

speurneusc

Berichten: 5362
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 22:17

diverse balkjes op de middenlijn leggen, kan je vanuit elke oefening er overheen gallopperen en de andere kant op gaan

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 22:19

Goh even terugdenken.
Heb het met eentje geleerd op een kleine S en ook door een hindernis op een diagonaal te zetten ongeveer op X.
Met een andere over de diagonaal van hand veranderen, in verlichte zit blijven zitten, net voor je terug de bocht in gaat je benen verleggen en dan zou ze moeten omspringen als ze terug op de hoefslag komt.
Nu vond ik dit wel het moeilijkste en mocht dit in het begin alleen doen onder begeleiding. Maar niks werkte op mijn paard ze snapte het op een of andere manier niet en met dit ging het uiteindelijk wel ( heeft lang geduurd ook )

IvankBacardi

Berichten: 1005
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Vinkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 22:21

dat crossen is echt niet goed hoor, met een balkje is beter.
of van hand veranderen en een overgang maken eerst met 2 drafpassen dan met 1 en dan net zolang oefenen tot dat het zonder gaat.

Bacardi, Z2 <3
Proud, L1 dressuur & B dressuur mennen <3

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 22:21

Risico van het op een balk te leren is dat je paard in 2x gaat wisselen, eerst van voor en een pas later pas vanachter ( je wilt andersom) en dat wil je dus niet.

Het enige paard waar ik ooit vliegende galopwissels uit kon rijden gaf dit zelf duidelijk aan. Ik oefende veel grote 8'en in draf om hem soepel te houden en galoppeerde ook veel op de volte, toen ik bij X kwam voelde ik hem elke pas meer opbollen en omhoog komen, toen moest ik gewoon mijn been verleggen en voila. Maar ik neem aan dat dit paard een uitzondering was en gewoon lekker los in zijn lijf zat. :)

wallance
Berichten: 271
Geregistreerd: 06-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 22:27

Die van mij was ook heel lastig. Wij hebben het aangeleerd door een appuyement (weet niet of ik het goed schrijf) naar de hoefslag te rijden, net voor de hoefslag omstellen en je benen verleggen. Hierbij gaven we ook vaak een tikje bovenop zijn kont.

Het duurde even, maar toen zaten ze er ook in. Mijn paard had maar één oog, dus met een balkje was voor ons geen optie.

Westerschelde's Up L1 + 14 pr 213, L2 + 12 pr 206, M1 + 11 pr 202, M2 + 11 pr 204, Z1 + 13 pr 230, Z2 + 12 pr 231, ZZL + 11 pr 234, reserve kampioen ZZL (eerste start 4-1-2015), ZZZ + 8 pr 237

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 22:31

Daar zijn hier al meer topics van. Even de zoekfunctie gebruiken. :Y)

Niniee

Berichten: 317
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 22:34

Ik heb het een keer voor de lol geprobeerd. Ik heb toen een acht gereden in galop, op de X de hulpen voor de andere galop (dus voor de rechtergalop als je linksom reed), goed sturen en je gewicht verplaatsen naar je 'nieuwe' binnenbeen. Hij deed het nog ook!
Ik stond echt versteld en heb het meteen aan iedereen laten zien, haha. (Mijn paard was niet een van de slimste, maar had wel intelligente uitspattingen :') )

          “Weeds are flowers, too, once you get to know them.”

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-13 22:36

super bedankt! ik ga dat met die drafpassen verminderen proberen en met het springen.. ik hoop dat het gaat lukken! anders geef ik het maar op en snapt hij het gewoon echt niet xD

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gekocht ❤️

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 22:42

Ik zorg er eerst voor dat mijn paard goed galoppeert. Dat ik naar voren kan rijden en terug. En dat zonder dat hij in de hand duikt of sterk wordt. Heel belangrijk is dat je paard goed reageerd op je been. Pas dan ga ik aan de wissels beginnen.
Dan verander ik van hand op een korte diagonaal naar B of E. Ik ga wanneer ik op de hoefslag ben mijn paard zijn/haar achterhand naar binnen plaatsen. Dus ik rijd dan in contragalop een travers. En omdat het paard dan uit evenwicht gaat zal hij omspringen. Al die tijd zorg ik dat de galop controleerbaar blijft. Dus hij mag niet versnellen of uit elkaar vallen.

Anoniem

Re: hoe leren jullie je paard galopswissels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 22:45

Wanneer je het met een balkje leert zal hij de wissel in tweeen leren springen. Dat is nml. een andere beenzetting met balk.

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: hoe leren jullie je paard galopswissels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 20:32

Ik heb vandaag 1 balk neergelegd (ik wilde even kijken gewoon hoe die daar op reageert) hij deed het in 1 keer!! (ook nog vliegend!) bedankt voor de tips!!! Hier kan wat mij betreft een slotje..:)

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gekocht ❤️

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: hoe leren jullie je paard galopswissels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:39

Een wissel rijden moet je nooit zomaar doen, gaat echt een hoop aan vooraf. Je moet eerst in de juiste galop makkelijk kunnen schakelen ( dus eenvoudig terug kunnen verzamelen en op je eerste been reactie naar voren krijgen ) Daarnaast wil ik zelf altijd dat eerst de eenvoudige wissels bevestigd zijn voordat ik aan de vliegende begin. Vervolgens moet je paard een correcte contragalop laten zien en moet je hier makkelijk in kunnen schakelen. ( daaronder versta ik een correct en in balans galopperend paard ) Vervolgens moet je inde contragalop stelling naar binnen kunnen pakken en de schouder kunnen plaatsen zonder dat er iets aan het ritme en de gedragenheid van de galop veranderd. Vervolgens is het een kwestie van meetellen en wisselen. ;-)

Y;( R.I.P Lizzy Y;( † 04-03-2008 † Je was een topper! We zullen je nooit vergeten...
http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 22:36

Aukelizzy schreef:
Een wissel rijden moet je nooit zomaar doen, gaat echt een hoop aan vooraf. Je moet eerst in de juiste galop makkelijk kunnen schakelen ( dus eenvoudig terug kunnen verzamelen en op je eerste been reactie naar voren krijgen ) Daarnaast wil ik zelf altijd dat eerst de eenvoudige wissels bevestigd zijn voordat ik aan de vliegende begin. Vervolgens moet je paard een correcte contragalop laten zien en moet je hier makkelijk in kunnen schakelen. ( daaronder versta ik een correct en in balans galopperend paard ) Vervolgens moet je inde contragalop stelling naar binnen kunnen pakken en de schouder kunnen plaatsen zonder dat er iets aan het ritme en de gedragenheid van de galop veranderd. Vervolgens is het een kwestie van meetellen en wisselen. ;-)


bedankt voor je uitleg! Er is alleen één ding wat het voor mij iets lastiger maakt, ik rijd western dus zal het even moeten vertalen naar western begrippen, maargoed daar werk ik ook met verzamelen e.d. dus ik denk dat dat wel goed gaat komen, veel oefenen dus..

oja en voor de mensen die zich afvragen waarom ik het dan niet bij het westerngedeelte van bokt plaats, omdat ik (eerlijk gezegd) denk dat er in de dressuur wereld meer mensen zijn die weten hoe je het op de juiste manier aanleert , ik zeg niet dat de westernwereld niks weet, maar wel dat de dressuurwereld in nederland toch wel veel verder is dan de westernwereld in nederland...en het principe van de galopswissel werkt hetzelfde..

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gekocht ❤️

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: hoe leren jullie je paard galopswissels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 22:36

dus super bedankt voor de tips! ik ga er aan werken!

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gekocht ❤️


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 bezoekers