ADHD 'bestaat niet'

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 18:43

Klopt; en bedenk dat er ook veel mensen met ADHD werkzaam zijn in de iets minder geaccepteerde banen zeg maar...
Ze zijn erg creatief, hebben veel energie, zijn overal voor te porren en over het algemeen niet dom. Met verkeerde of gebrek aan begeleiding komt het helaas te vaak voor dat ze al jong op het verkeerde pad terecht komen.

Maar gelukkig zijn er ook die een manier hebben gevonden om er mee om te gaan en een glansrijke carrière hebben en dan natuurlijk nog die hele groep er tussenin. ;)

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 19:01

Ceriadwen schreef:
Autisme heeft niks met ADHD te maken ik snap niet dat steeds het autistische spectrum erbij gehaald wordt.

Omdat autisme en ADHD elkaar overlappen :)

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 19:03

Afbeelding

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 19:08

Quellian schreef:
Ik snap het heel prima, maar laat het hierbij, dit staat totaal los van de discussie http://synoniemen.net/index.php?zoekterm=gefundeerd

Maar ben ook van mening dat ouders het opvoeden zijn verleerd.


Opvoeding?

Ik ben van mening dat ouders met ADHD kinderen betere opvoeders zijn dan ouders zonder ADHDers.

Wij moeten wel concequent zijn, structuur bieden en duidelijk zijn. En zijn dat ook. Anders kom je simpelweg de dag niet door.

Alleen sweet irony....juist wij worden beticht van een slechte opvoeding te geven. Er lekker makkelijk vanaf willen zijn met wat pilletjes. Pilletjes met puur gif...amfetamine...jaja.(niet snappende dat het om een dopamine achtige stof gaat...eerder op cacaine gelijkend..)

Er is een longtermeffect studie geweest met ritalin versus placebo en de uitslag was zo schokkend dat de studie gextopt is op medisch etische gronden.
Het bleek dat de kinderen op ritalin betere studieresultaten behaalde, minder vaak crimineel werden en minder vaak met drugs inaanraking kwamen. De tussentijdse resultaten waren zo sognificant dat men besloten heeft dat het niet eerlijk was om de placebo groep het echte m
edicijn te ontzeggen.

Verder vraag ik me erg af waarom andere zich zo druk maken over een aandoening waar ze blijkbaar in het dagelijkse leven klaarblijkelijk niet mee in aanraking komen.

Sammy_xxs

Berichten: 2640
Geregistreerd: 11-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 19:11

Nouks schreef:
Edit; aanvulling:

- Ook in de professionele wereld is erg lang aangenomen dat het een kinderziekte is, en bovendien is ADHD pas in de jaren 90 opgenomen in de DSM. Daardoor hebben veel mensen die inmiddels volwassen zijn (say; 25+) geen diagnose gehad terwijl ze dat wel zouden moeten hebben gehad. Pas de laatste jaren is ADHD-onderzoek bij volwassenen steeds gangbaarder, en geloof mij: de juiste diagnose kan héél véél verklaren. Veelal zijn dit mensen met bijvoorbeeld veel schooluitval, niet afgemaakte opleidingen, die banen niet vol kunnen houden, met een burn-out thuis komen te zitten, grote fianciële problemen hebben doordat ze problemen hebben met administratie, vastlopen in relaties, hun hele leven gepest zijn, enzovoort enzovoort enzovoort. Zeker als je het hebt over volwassenen is er nog veel eerder sprake van een onder- dan overdiagnosticering. Er zijn nog heel veel volwassenen waarvan het gewoon wachten is tot ze instorten, omvallen, in de hulpverlening terecht komen en die dan pas de hulp krijgen die ze eigenlijk als kind al hadden moeten krijgen.


De juiste diagnose is zó waardevol, die zou ik persoonlijk niemand willen ontnemen.
Verkeerde diagnoses.... ja, daar moet wat mij betreft wat aan gedaan worden.


Ja en dit heb ik nu dus ook, en hopelijk gaat er nu wel verandering in komen, nu ik hulp heb gezocht, weliswaar te laat eigenlijk al, maar ben nog maar 25 dus er kan nog verandering in mn leven plaatsvinden :)

Suusenmalvin

Berichten: 1234
Geregistreerd: 06-06-13
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 19:16

stilletjes het hele topic meegelezen.. En met pijn in m'n hart. De opmerkingen en reacties van sommige bokkers doen echt écht heel veel pijn.

Lante, dank je wel voor je heldere uitleg en ervaring.Fijn dat er door je uitgelegd wordt hoe het echt zit!

Hier een moeder van 3 kids, waarvan 1 met ADHD, autisme en hoogbegaafdheid. En idd.. het is loodzwaar :( Het zorgen, het bieden van structuur, het zorgen dat er niet teveel suikers inkomen, ruzies oplossen, rust bieden, altijd en eeuwig duidelijkheid creeeren, altijd maar de begeleidingsgesprekken, de verdrietige broer en zus die de herrie zoooooooooo zat zijn, het eindelijk even tot rust komen als alles op bed ligt etc. etc. etc. etc..
Voor alle mensen die denken dat ADHD niet bestaat, die denken dat een kind 'een beetje druk is', die vinden dat het aan de ouders ligt: Kom maar een paar dagen bij ons thuis meedraaien.. Wedden dat je je mening vrijsnel bijsteld?

Ons kind is nu nog niet aan de Ritalin o.i.d., maar als hij op een gegeven ogenblik écht niet meer goed kan functioneren, en het thuis niet meer te behappen is, dan zullen ook wij ons kind (helaas) medicijnen gaan geven.

Of je erop tegen bent; swah.. Maar hou je kwetsende opmerkingen alsjeblieft voor je en verpak het even wat mooier voordat je hier reageert please..

Anoniem

Re: ADHD 'bestaat niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 19:19

Suusenmalvin, ik ben wel nieuwsgierig waarom je niet zo positief bent over medicatie? Kun je dat toelichten? Is het niet gewoon een poging waard? Wat als je kind er vreselijk veel baat blijkt te hebben?

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: ADHD 'bestaat niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 19:25

Dank je Suusenmalvin voor het delen van je ervaring en zorg.

Suusenmalvin

Berichten: 1234
Geregistreerd: 06-06-13
Woonplaats: Lelystad

Re: ADHD 'bestaat niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 19:30

Nouks; Onze zoon is wordt volgende maand pas 5. Hij was 3 toen hij zijn (uitgestelde) diagnose kreeg. Heel erg jong nog.. We willen niet meteen naar medicijnen grijpen, maar eerst alles proberen wat in onze macht zónder medicijnen. Zo krijgt hij (bijna) geen suiker, geen E-nummers en zijn we nog steeds bezig met hem meer en meer duidelijkheid en structuur te geven. (ons huis staat bijv. vol met bordjes met pictogrammen). Tot nu toe werkt het goed. Maar als hij op straks op school écht aan het werk moet, of hij wordt nog drukker/onrustiger dan dit, dan zullen we niet schromen om medicijnen in het leven te roepen voor hem.
Ik bedoelde het niet negatief richting Ritalin, sorry. Medicijnen zijn toch iets 'chemisch', wat ik zo lang mogelijk uitstel. ;)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: ADHD 'bestaat niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 19:44

Suusenmalvin,...leuke combi he ADHD en hoogbegaafdheid?

Die heb ik thuis dus ook zitten. %)

Suusenmalvin

Berichten: 1234
Geregistreerd: 06-06-13
Woonplaats: Lelystad

Re: ADHD 'bestaat niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 19:49

NatasjavE; ha, een 'lotgenoot'! :) 't Is een vrij bijzondere combi ja. Op zich is het ergens ook wel weer fijn voor hem dat hij zo slim is. En ook voor ons trouwens. Hij kan op z'n jonge leeftijd al heeeeeeeeeeeel erg goed uitleggen wat hij wel en niet fijn vindt en waar hij last van heeft. Maar het is wel lastig dat sociaal-emotioneel zo lastig gaat en cognitief hij voorbij groep 3 zit :S

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 19:50

Ik vind het jammer dat er slecht gelezen wordt. Ik zeg herhaaldelijk dat ik van mening ben dat de term adhd te snel toegepast wordt, zeker als er gewoon opvoedkundige problemen eigenlijk ten grondslag liggen aan het gedrag van het kind.

Ik zeg nergens dat het onmogelijk is dat een kind niet een vorm van stoornis kan hebben waardoor deze bepaald gedrag vertoond en die stoornis mag en moet een naam hebben (laten we het ADHD noemen)
Wat ik wel jammer vind is dat er met die naam aan de haal gegaan wordt. Dit maakt het moeilijker voor ECHTE mensen met ADHD omdat de vooroordelen enorm zijn.

Stap een om dit probleem te ondervangen is erkennen dat het er is, stap twee is mensen zoals mij, met mijn mening, te onderwijzen om het verschil te zien tussen gewoon een onopgevoed mormel die op zijn voorhoofd geschreven heeft gekregen met dikke stift "mijn ouders kunnen er niks aan doen hoor, ik heb ADHD, en daarom luister ik niet, sloop ik de boel en ben ik respectloos naar alles en iedereen" en het kind dat echt worstelt met een stoornis en hoe die zich in de wereld moet gaan profileren om optimaal te kunnen functioneren.

Stap 3 is om als ADHD ouder, de adhd wannabe ouder aan te spreken op hun gedrag en houding zodat het probleem waar je als adhd ouder tegen aanloopt wellicht verminderd wordt.

Stap 4 is altijd open blijven staan voor dialoog, ook al zegt een ander in jouw ogen onzin

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: ADHD 'bestaat niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 19:54

Dat klinkt al een stuk genuanceerder Ceriadwen, dank voor die uiteenzetting. :)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 19:55

Suusenmalvin schreef:
NatasjavE; ha, een 'lotgenoot'! :) 't Is een vrij bijzondere combi ja. Op zich is het ergens ook wel weer fijn voor hem dat hij zo slim is. En ook voor ons trouwens. Hij kan op z'n jonge leeftijd al heeeeeeeeeeeel erg goed uitleggen wat hij wel en niet fijn vindt en waar hij last van heeft. Maar het is wel lastig dat sociaal-emotioneel zo lastig gaat en cognitief hij voorbij groep 3 zit :S


Schijnt relatief vaak voor te komen. Hoogbegaafdheid is natuurlijk wel zeldzaam opzich. Hoogbegaafdheid versterkt wel de symptomen van ADHD....dat maakt het voor ons ouders weer net wat lastiger.

Ja hoe intelligenter het kind hoe makkelijker hij de "onhandigheden" zoals ADHD en in jullie geval autisme kan leren compenseren.

Leuk weetje voor jou....HB erven ze van de moeder :D ;) ...

Edit...uit de cathegorie raar maar waar. Mijn hoogbegaafde ADHDer is makkelijker en volgzamer en luistert beter dan mijn "normale" kind.
Dat is me toch een eigewijs stuk....... (reuze lief en schattig hoor....echt.)
En iedereen denk altijd dat dat andersom is.

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: ADHD 'bestaat niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:07

NatasjevE: ik ben het levende bewijs dat je met de door jou genoemde combi best een leuk mens kan zijn :) haha!
Ik weet het pas sinds een goed half jaar, maar zie het niet alleen als iets slechts.

Ik durf te zeggen dat het mij ook veel leuke dingen brengt: ik word geprezen om mijn inzet, enthousiasme, oplossingsvermogen, werksnelheid en sociale gedrag. Ik merk zelf ook dat hyperfocus soms voor me kan werken. Mijn leven is nooit saai en al helemaal niet wanneer ik iets vaker toe geef aan impulsiviteit. De intelligentie/iq draagt waarschijnlijk wel bij aan het feit dat ik mijn als kind altijd weinig problemen heb gehad hierdoor: mijn coping-skills waren volgens de deskundigen zeer goed ontwikkeld ;)

Mijn mening: ja het bestaat, maar iets voor iedereen anders om te voelen, begrijpen, en mee om te gaan.

Fijn dat we weer respectvol ontopic zijn :j

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:14

Amaryllis schreef:
NatasjevE: ik ben het levende bewijs dat je met de door jou genoemde combi best een leuk mens kan zijn :) haha!
Ik weet het pas sinds een goed half jaar, maar zie het niet alleen als iets slechts.

Ik durf te zeggen dat het mij ook veel leuke dingen brengt: ik word geprezen om mijn inzet, enthousiasme, oplossingsvermogen, werksnelheid en sociale gedrag. Ik merk zelf ook dat hyperfocus soms voor me kan werken. Mijn leven is nooit saai en al helemaal niet wanneer ik iets vaker toe geef aan impulsiviteit. De intelligentie/iq draagt waarschijnlijk wel bij aan het feit dat ik mijn als kind altijd weinig problemen heb gehad hierdoor: mijn coping-skills waren volgens de deskundigen zeer goed ontwikkeld ;)

Mijn mening: ja het bestaat, maar iets voor iedereen anders om te voelen, begrijpen, en mee om te gaan.

Fijn dat we weer respectvol ontopic zijn :j


Mijn Mika is een meer dan waanzinnig leuk kind. Laat ik daar heel duidelijk over zijn.
Is het af en toe loodzwaar....precies zoals Lante aangeeft.

Maar Mika is lief, behulpzaam, verantwoordelijk, orgineel, spontaan, creatief en vooral de grootste(samen met zijn broertje) lieverd die er is. Er zit geen kwaaie haar op dat jong.

Het is niet alleen maar kommeren kwel hoor. Ik voel me niet zielig dat ik een ADHDer heb.
Het is juist reuze leuk.

Alleen heeeel soms...dan zou je willen dat je de batterijen er even uit kan halen.....das alles :+p

mirtedl

Berichten: 829
Geregistreerd: 09-06-12
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:16

EskeGirl schreef:
@mirtedl
Eerst zijn er gesprekken met een psycholoog en vragenlijsten, gaat echt niet zomaar. Dit weet je blijkbaar niet, zeker omdat Adhd niet hyperactiviteit is, niet alleen.


jawel hoor, maar ik wilde mijn verhaal een beetje kort houden aangezien ik op school zat.. ik heb er regelmatig gesprekken gehad met een aantal mensen die me eigenlijk wilde doorsturen

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:16

Ik denk zeker dat ADHD bestaat.
Maar niet in de grote getallen van tegenwoordig.
Er wordt naar mijn idee te weinig gekeken naar hoe de thuissituatie is.

Ik ken een gezin waar beide kinderen ADHD hebben.
Maar is er is bij die ouders thuis geen enkele rust, regelmaat of normale opvoeding.
Zit je bij die mensen binnen wordt je zelf na 10 minuten al helemaal kriegel, laat staan als je als kind daar woont.
Komen de kindjes bij oma logeren, zijn ze na 1 dag ook niet terug te herkennen.
Toch hebben ze de diagnose ADHD. Voor het leven een stempel, en gezien het karakter van de oudste voor het leven een smoes om zich niet aan te hoeven passen. want dat heeft hij ondertussen geleerd.

Ik denk dus zeker dat er mensen zijn die het hebben, maar een veel grotere groep niet.
maar hey de farmaceutische industrie wil ook blijven verdienen :o

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:20

little_king schreef:
Ik denk zeker dat ADHD bestaat.
Maar niet in de grote getallen van tegenwoordig.
Er wordt naar mijn idee te weinig gekeken naar hoe de thuissituatie is.

Ik ken een gezin waar beide kinderen ADHD hebben.
Maar is er is bij die ouders thuis geen enkele rust, regelmaat of normale opvoeding.
Zit je bij die mensen binnen wordt je zelf na 10 minuten al helemaal kriegel, laat staan als je als kind daar woont.
Komen de kindjes bij oma logeren, zijn ze na 1 dag ook niet terug te herkennen.
Toch hebben ze de diagnose ADHD. Voor het leven een stempel, en gezien het karakter van de oudste voor het leven een smoes om zich niet aan te hoeven passen. want dat heeft hij ondertussen geleerd.

Ik denk dus zeker dat er mensen zijn die het hebben, maar een veel grotere groep niet.
maar hey de farmaceutische industrie wil ook blijven verdienen :o



Bedenk dat kinderen met ADHD ook tenminste een ouder met ADHD hebben. Tis zo erfelijk als wat.

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:21

NatasjavE schreef:
little_king schreef:
Ik denk zeker dat ADHD bestaat.
Maar niet in de grote getallen van tegenwoordig.
Er wordt naar mijn idee te weinig gekeken naar hoe de thuissituatie is.

Ik ken een gezin waar beide kinderen ADHD hebben.
Maar is er is bij die ouders thuis geen enkele rust, regelmaat of normale opvoeding.
Zit je bij die mensen binnen wordt je zelf na 10 minuten al helemaal kriegel, laat staan als je als kind daar woont.
Komen de kindjes bij oma logeren, zijn ze na 1 dag ook niet terug te herkennen.
Toch hebben ze de diagnose ADHD. Voor het leven een stempel, en gezien het karakter van de oudste voor het leven een smoes om zich niet aan te hoeven passen. want dat heeft hij ondertussen geleerd.

Ik denk dus zeker dat er mensen zijn die het hebben, maar een veel grotere groep niet.
maar hey de farmaceutische industrie wil ook blijven verdienen :o



Bedenk dat kinderen met ADHD ook tenminste een ouder met ADHD hebben. Tis zo erfelijk als wat.

Dat kan, maar waarom zijn de kindjes dan helemaal anders bij oma?
waar er geen gehoor wordt gegeven aan zeuren, waar er gewone normale regels en tijden zijn. Regelmaat, rust,

Sammy_xxs

Berichten: 2640
Geregistreerd: 11-06-10

Re: ADHD 'bestaat niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:23

Omdat Oma waarschijnlijk geen adhd heeft, en dus makkelijk de 3 r's kan toepassen ;)
En omdat 1 van de ouders dus wel adhd heeft dat al moeilijk vind voor zichzelf, laat staan voor de kinderen

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:25

Sammy_xxs schreef:
Omdat Oma waarschijnlijk geen adhd heeft, en dus makkelijk de 3 r's kan toepassen ;)
En omdat 1 van de ouders dus wel adhd heeft dat al moeilijk vind voor zichzelf, laat staan voor de kinderen

Maar dan hebben de kinderen geen adhd, want dan kunnen ze niet binnen 1 dag zich aanpassen.
Dan zouden ze veel langer bij oma moeten zijn.
Als (1 van) de kinderen zich daar dan ook nooit kon aanpassen begrijp ik wel wat je zegt. :)

Sammy_xxs

Berichten: 2640
Geregistreerd: 11-06-10

Re: ADHD 'bestaat niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:30

Ja dat is ook wel zo :)

Maar het kan ook zijn, dat die kinderen daar vaker komen, en dus weten hoe ze zich daar moeten gedragen.
Of de gezegde vreemde ogen dwingen :)

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:05

Bij oma zijn ze op bezoek, dat is voor veel kinderen met ASS of AD(H)D niet genoeg een veilige thuishaven waar ze zich veilig voelen om zich te laten gaan. Het is niet voor niks dat er tegenwoordig ook vaak thuis gefilmd wordt om vervolgens e.a. te bespreken met de psycholoog of ambulant begeleider.
Veel kinderen kunnen in bijzijn van vreemden in een vreemde omgeving zich verrassend sociaal vaardig en beleefd opstellen en heel anders zijn dan thuis zonder vreemde ogen.

Het is ook wel andersom, dat het buitenshuis nog meer tot uiting komt in het gedrag, want als kinderen voelen dat buitenshuis de strikte regels minder strikt zijn (lees: onduidelijk voor een kind=prikkel om te ontdekken waar de grens dan wel ligt), omdat ouders er moeite mee heeft om in het bijzijn van vreemden daadkrachtig op te treden (ik bedoel maar; je voelt iedereen kijken en jou veroordelen als je kind zich misdraagt in de supermarkt, ongeacht of je er nu wel of niet wat aan doet).

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:14

Oma is niet vreemd voor hen.
Ik geloof in ADHD, maar ik geloof niet in de grote getallen.
En dat gezin is er 1 van waarom ik dat zo geloof.
Ik geloof wel in de maatschappij die zo veranderd is dat er veel gezinnen geen tijd meer is voor de kinderen.
Ze voor een tv, met helaas tegenwoordig agressieve filmpjes, gezet worden met een punt pizza.
En als er opgevoed moet worden de ouders daar geen zin in hebben dat ene uurtje dat ze ze even zien voor bedtijd.
Dan zijn ze vriendjes, geen opvoeders.
En dat is dus precies in dat gezin waar ik over spreek aan de hand.
En laat ik niet het idee hebben dat dit tegenwoordig een uitzondering is.

Wat het wel vervelend maakt voor ouders die wel hun stinkende best doen.