Eigenaresse manege Vught onschuldig aan doodrijden kind

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Eigenaresse manege Vught onschuldig aan doodrijden kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-13 15:19

http://www.omroepbrabant.nl


De eigenaresse van een manege in Vught is niet schuldig aan het fataal ongeluk waarbij in 2009 de zevenjarige Zoë Janssen uit Den Bosch om het leven kwam. Dat heeft de rechtbank in Den Bosch donderdag beslist.

Het meisje werd aangereden door een vorkheftruck. Het slachtoffer was op de ponyboerderij aan de Honderdmorgensedijk voor een uitstapje, samen met twintig leeftijdsgenootjes.


De rechter oordeelde dat de bestuurster - Jacqueline O. - de dood van het meisje niet valt te verwijten en spreekt in haar vonnis van het noodlot. De rechtbank is ervan overtuigd dat de vrouw voldoende maatregelen nam om ongelukken te voorkomen. Zo stopte ze met het vervoeren van hooibalen toen het te druk werd op het terrein. Ze begon pas weer toen het rustiger werd en ze had gevraagd of er nog kinderen in de buurt waren, waarop ontkennend werd geantwoord.


De aanwezige familieleden van het slachtoffer reageerden geëmotioneerd op de uitspraak. De moeder van Zoë barstte in huilen uit en riep enkele scheldwoorden ('vuile slet') aan het adres van de vrouw. De familie verwijt de vrouw die de vorkheftruck bestuurde roekeloosheid. "Met deze uitspraak is Zoë schuldig aan haar eigen dood", riep de geëmotioneerde moeder.

De vrouw en haar advocaat waren niet aanwezig bij de uitspraak. Bij de zitting op 23 oktober vertelde de advocaat dat de vrouw psychisch in de knoop zit door deze zaak.

Verwant artikel
[VN] Voorwaardelijke cel geëist voor veroorzaker ongeluk manege

- Offline -


femo
Berichten: 1841
Geregistreerd: 20-04-12

Re: Eigenaresse manege Vught onschuldig aan doodrijden kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:25

wauw.. Ik snap dat je als moeder NIKS ergens kunt meemaken. ik bedoel dat is gewoon heel erg verschrikkelijk. maar dit is gewoon een ongeluk, een heel erg ongeluk. maar toch heel apart dat ze gaat schelden.. (Al snap ik dat het echt afschuwelijk is,)

Koekkoek

eilleen333

Berichten: 12833
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:27

Ze zeggen dat het meisje schulf heeft aan heet eigen dood. Dat is natuurlijk onzin. Volgens dit artikel valt de bestuurder van de heftruck denk ik niets te verwijten, gezien ze gevraagd heeft of de kinderen uit de buurt waren. Het lijkt mij dat de begeleider van de kinderen dan de verantwoordeijkheid had? Dat meisje was daar met 20 leeftijdsgenootjes. Ik denk dan aan een schoolreisje of verjaardagfeestje. De begeleiders waren denk ik dan verantwoordelijk.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

Saintelette

Berichten: 3178
Geregistreerd: 12-08-11
Woonplaats: Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:28

Ik ben 'blij' dat de zaak zo is beoordeeld, er zijn in mijn ogen alleen maar verliezers in deze zaak..

Happiness can be found even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[EJL-ITP] Gouden zonnestraaltje Isha een jaar lang ITP
[ITP] Golden Champagne Isha in de Surae

heidy_wilco

Berichten: 4470
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:30

Bah, wat een nare nasleep heeft dit nog ergere ongeluk. Ik ben blij dat de vrouw vrijgesproken is. Ze heeft zelf al genoeg te verwerken (gehad).

En hoe erg het ook is om je kind te verliezen: Ik vind de moeder echt heel, heel erg onvolwassen. Het lijkt nu of zij de rechtspraak ziet als eerwraak. Ik snap echt heel erg goed dat ze intens verdrietig is, maar om iemand dan uit te schelden voor 'vuile slet'? :n

En waar is de begeleider van het meisje in dit verhaal?
Laatst bijgewerkt door heidy_wilco op 07-11-13 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

*pum**pum**pum**pum**pum*

Flevolander

Berichten: 3833
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:31

Sneu voor beide partijen dat dit al 4 jaar speelt. Er van uitgaande dat er geen opzet in het spel was wordt je zo elke dag weer geconfronteerd met het feit dat je iemand hebt doodgereden of dan wel je kind bent verloren. Daarbij nog is voor de manegehouder het beangstigende idee dat je er ook nog is strafrechtelijk voor vervolgd kunt worden...

Doe je oordeel weg, en weg is je gevoel. Neem dat gevoel weg en weg is het nadeel zelf.
Marcus Aurelius

femo
Berichten: 1841
Geregistreerd: 20-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:32

heidy_wilco schreef:
Bah, wat een nare nasleep heeft dit nog ergere ongeluk. Ik ben blij dat de vrouw vrijgesproken is. Ze heeft zelf al genoeg te verwerken (gehad).

En hoe erg het ook is om je kind te verliezen: Ik vind de moeder echt heel, heel erg onvolwassen. Het lijkt nu of zij de rechtspraak ziet als eerwraak. Ik snap echt heel erg goed dat ze intens verdrietig is, maar om iemand dan uit te schelden voor 'vuile slet'? :n

En waar is de begeleider van het meisje in dit verhaal?


Ja dat vind ik dus ook.

Koekkoek

miccamaaike

Berichten: 8679
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:32

Pfoeh jeetje, ik had het echt bizar gevonden als ze veroordeeld was. Je rijdt toch niet moedwillig een kind dood? Ik snap dat de moeder in kwestie geëmotioneerd, maar ook voor haar zou toch duidelijk moeten zijn dat niemand met omzet een kind aanrijdt... het lijkt mij idd een heel noodlottig ongeval.

jsofie

Berichten: 424
Geregistreerd: 14-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:34

Wat een vervelende reactie van de moeder. Al snap ik hem ergens wel.. gevoelsmatig 'moet' je iemand de schuld geven. Maar vind het niet fair wat ze doet. Die vrouw die reed is ook voor het leven lang getekend.

Tieneke

Berichten: 21652
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:36

Saintelette schreef:
Ik ben 'blij' dat de zaak zo is beoordeeld, er zijn in mijn ogen alleen maar verliezers in deze zaak..


Inderdaad. Dit is gewoon ontzettend tragisch en het lijkt me heel hard om hiermee te moeten leven. Die moeder moet wel ten einde raad zijn, je kind verliezen is iets wat niemand zou mogen meemaken. Dat soort dingen roepen, vind ik wel niet correct. Maar goed, ik kan me indenken dat je idd psychisch enorm in de put zit en dan dingen doet die niet correct zijn.

Miccamaaike, helaas worden mensen voor dit soort dingen toch erg vaak veroordeeld. Net zoals bij verkeersongevallen, dan worden ook vaak mensen aangeduid als schuldige, terwijl ze het niet met opzet hebben gedaan of het niet konden voorkomen.

Utrolig
Berichten: 1294
Geregistreerd: 11-11-04
Woonplaats: Bourtange

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:39

het lijkt mij ondraaglijk als je zoiets als moeder overkomt...
Maar ook voor de vrouw van de heftruck, ze nam alle voorzorgsmaatregelen en nog gebeurt haar zoiets.

Herinner je gisteren, droom van morgen, beleef vandaag...

If you can dream it, you can do it!

BigOne
Berichten: 38035
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:40

Flevolander schreef:
Sneu voor beide partijen dat dit al 4 jaar speelt. Er van uitgaande dat er geen opzet in het spel was wordt je zo elke dag weer geconfronteerd met het feit dat je iemand hebt doodgereden of dan wel je kind bent verloren. Daarbij nog is voor de manegehouder het beangstigende idee dat je er ook nog is strafrechtelijk voor vervolgd kunt worden...

Misschien leven er bij de ouders wel zoveel haatgevoelens dat ze hoe dan ook een schuldige willen zien om deze dan ten gronde te richten, je weet het niet. Mensen verwerken verlies op zeer verschillende manieren, sommige richten hun woede op diegene die in hun ogen de dood heeft " veroorzaakt" . Ook om zich niet schuldig te voelen over het gegeven dat ze hun kind naar deze plek hebben laten gaan, het is idd voor alle partijen zeer triest en ik hoop[ dat de ouders ergens een weg vinden om na vier jaar te gaan rouwen om hun kind ipv zich vast te bijten in hun gevoel dat er een dader moet zijn.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:42

Ik denk dat de ouders gewoon iemand aan willen wijzen als schuldige "als vorm van acceptatie".
Dat zit in de natuur van de mens. Je zoekt "een reden", maar die is er nou eenmaal niet. Het is een tragisch ongeluk. Ontzettend sneu, er zijn inderdaad alleen verliezers in deze situatie... :n

Jolliegirl

Berichten: 32936
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Eigenaresse manege Vught onschuldig aan doodrijden kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:48

Tsjoo..wat een zwakke reactie van die moeder...iemand een vuile slet noemen..
Wat heeft dat in hemelsnaam te maken met eigenaresee zijn en hooibalen rondrijsen...

Pure eerwraak wat ze wil...bah...


Waar is idd de begeleiding in dit verhaal??
Als de ouders er niet bij waren..was er dan andere begeleiding??
In het vorige topic begreep ik zelfs dat de zus van een bokker begeleider was tijdens dit ponykamp..

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:53

Ik ben erg blij dat het tot deze uitspraak is gekomen, maar het is inderdaad in- en intriest allemaal....
Hoop van harte dat de bestuurster van de heftruck ooit een manier vindt om dit te verwerken!

Aanvaard wat je niet veranderen kan, maar verander dat wat je niet aanvaarden kan

Mam, voor altijd in mijn gedachten!!! 30-09-1947 - 23-12-2015

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Eigenaresse manege Vught onschuldig aan doodrijden kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:56

Gelukkig dat er deze uitspraak is gekomen.

Ongelukken gebeuren nu eenmaal (tis totaal wat anders als mevrouw als een roekeloze gek rond aan het crossen was geweest maar dat was niet het geval).

Eigernaresse zal ook zelf een flink trauma hebben...(iemand doodrijden is toch je ergste nachtmerrie). Ook voor de ouders is het verschrikkelijk!

Maar idd die begeleiding..jonge kinderen blijkt nu ook maar weer kun je nooit en te nimmer alleen laten op een bedrijf/boerderij/manege

its_me_xx
Berichten: 25
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Eigenaresse manege Vught onschuldig aan doodrijden kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:10

Vreselijk, er zijn in dit geval echt alleen maar verliezers. Je kind verliezen zo verliezen is een nachtmerrie, maar achter het stuur hebben gezeten van de truck, pfff... :( Sterkte aan alle betrokkenen

**De wondere wereld van de paarden is mij op het lijf geschreven **

xSwanHeart

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Re: Eigenaresse manege Vught onschuldig aan doodrijden kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:16

Wat een fijne uitspraak! Ik denk dat de eigenaresse al genoeg 'gestraft' is. Ze moet met het schuldgevoel leven, en dat is al vreselijk genoeg.
Ik begrijp dat de moeder haar frustratie moet uiten, maar vind het wel een onredelijke uitspraak. Als er sprake van opzet was, had ik het anders gevonden. Ik vind dat er in dit geval niemand 'schuldig' is. Ongelukken gebeuren helaas. Sommige mensen kunnen dat alleen moeilijk accepteren... :(

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Eigenaresse manege Vught onschuldig aan doodrijden kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:23

het is vreselijk, inderdaad alleen maar verliezers.

Paardrijden is net als het spelen van een RPG, je hebt altijd wel XP

Be where you are; otherwise you will miss your life.

kiwiwitje

Berichten: 20086
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 18:00

Volgens mij hadden de kinderen een uitstapje van het ponykamp toen Jaqueline weer was gaan rijden met de heftruck. alleen was Zoe (samen met een vriendinnetje) zelfstandig terug gekomen van het uitstapje. dat is wat ik er toen van heb begrepen..

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

Mondy

Berichten: 11787
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Eigenaresse manege Vught onschuldig aan doodrijden kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 18:07

Om die moeder nu zwak te noemen ed en het raar vinden dat ze zo reageert vind ik niet echt kunnen. De reactie is in onze ogen, buitenstaanders die er niet bij zijn geweest en het zelf waarschijnlijk nog nooit hebben meegemaakt, misschien raar en niet netjes. Maar deze moeder is wel door toedoen van de bestuurster haar kind kwijt. Dat de bestuurster het niet expres heeft gedaan lijkt mij logisch en ben ook blij voor haar dat ze is vrijgesproken. Maar veroordeeld de moeder niet omdat ze een opmerking maakt ... Imo is de begeleiding meer verantwoordelijk en dan nog was t een ongeluk.
Zoals genoemd zijn er alleen maar verliezers :n

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 18:13

Ik kan me voorstellen dat de moeder zo reageert, niet goed te praten, maar wel voorstellen.
Ik ben wel blij dat de heftruck rijder vrij is gesproken, zo te horen reed ze niet roekeloos en dan is het voor haar ook heel erg dat dit is gebeurt.
Een ongeluk en helaas die gebeuren, elke dag overal, met helaas soms hele erge gevolgen.

Life is what happens to you while you're busy making other plans.


eridinges

Berichten: 2270
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 18:19

heidy_wilco schreef:
Bah, wat een nare nasleep heeft dit nog ergere ongeluk. Ik ben blij dat de vrouw vrijgesproken is. Ze heeft zelf al genoeg te verwerken (gehad).

En hoe erg het ook is om je kind te verliezen: Ik vind de moeder echt heel, heel erg onvolwassen. Het lijkt nu of zij de rechtspraak ziet als eerwraak. Ik snap echt heel erg goed dat ze intens verdrietig is, maar om iemand dan uit te schelden voor 'vuile slet'? :n

En waar is de begeleider van het meisje in dit verhaal?


Ik ben het helemaal met je eens.. Heel sneu deze situatie, erg naar, maar ook voor de mevrouw die het meisje heeft aangereden is het triest

Oreo

Berichten: 2037
Geregistreerd: 26-02-06

Re: Eigenaresse manege Vught onschuldig aan doodrijden kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 19:23

Ik ben het er niet mee eens, maar begrijp dat de moeder ergens de schuld wil neerleggen.... Maar hoe is het mogelijk dat kindjes van 7 jaar "zelfstandig terug komen lopen van een uitstapje met 20 personen"??? Als je dan toch iemand "de schuld" wilt geven lijkt het mij logischer dat je dan naar de begeleiding gaat wijzen? ( Al is dat NIET mijn persoonlijke mening, ik vind dat dit echt een typisch ongeluk is, noem het noodlot, in ieder geval niet iets waaraan mensen schuldig zijn)

wizewo

Berichten: 2603
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: regio Antwerpen

Re: Eigenaresse manege Vught onschuldig aan doodrijden kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 19:32

Thja...ik kan me herinneren dat ik als heel klein kind me los getrokken had van mijn grootouders, de straat overgelopen om naar de andere grootouders te lopen...Ik heb heel erg veel geluk gehad dat de bestuurder van die wagen zat op te letten en goed reageerde en nog een auto had die een flink remvermogen had. Als ik wat minder geluk had gehad, was het toch echt mijn "schuld" geweest. Dat je dat als kind niet opzettelijk doet en de risico's niet voldoende ziet, is iets heel anders...

Wat een drama voor bestuurster, moeder, vriendinnetje en kind.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, DWensink, Femek2902, friezenfan2, Mnoonn, Ponytante, winnetou4502, xRooss en 18 bezoekers