Vraag over brokken voor de kat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Paola33
Berichten: 289
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: zaandam

Vraag over brokken voor de kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-13 18:30

Ik ben op zoek naar brokjes die wat groter zijn, dit ivm tandsteen en onsteking van het tandvlees van 1 van mijn poezen. Ze eten eigenlijk alleen maar brokken. Ik voer op dit moment almo nature maar dit zijn vrij kleine brokjes. De da heeft mij aangeraden grotere brokken te gaan voeren. Het geprobeerd haar tanden te gaan poetsen maar dit vind ze een paar keer goed en daarna komt ze niet in mijn buurt als ik de borstel in mijn handen heb. Nu heb ik geprobeerd ze op vers over te zetten maar dit pikt zij dus niet. Ze is al een vervelende eter en eet alleen maar brokjes. Den andere poes kan alleen maar graan vrij hebben omdat ze anders verschrikkelijk gaat stinken en dan niet alleen op de bak maar ook in de vorm van windjes en daar val je steil van achter over. Wie o wie kan mij verder helpen. Voorkeur gaat naar graan vrij maar als dat niet te vinden is met zo hoog mogelijk vlees percentage. Dit gaat het beste met mijn jongste. De oudste is gewoon erg kieskeurig, voorkeur is dan ook kleine zakjes zodat ik meerder smaken kan mengen en zij op dat moment kan kiezen wat ze wil. Niet denken dat ik dan continue nieuwe brokken neerzet, ze krijgen pas nieuw als de bak leeg is. Ik ben op dit moment verschrikkelijk zoekende ook omdat ze alle 2 te zwaar zijn en de oudste al zo veel eet, niet dus. Ze eet nog geen 50 gram brokejs op een dag.

25 september mama geworden van een dochter


xJustMe6

Berichten: 1735
Geregistreerd: 08-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:26

Ik voer de sensitive variant van purina one, zakken zijn 800 gram. Weinig granen :). Brokjes zijn niet heel erg klein. Mijn oudste kat is ook een kierkeurige eter, dit eet hij altijd!

Tuigje

Berichten: 399
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:29

De gemiddelde dierenwinkel merken hebben tegewoordig een grotere brok voor het gebit, kijk hier eens naar! Hoeft helemaal niet zo prijzig te zijn!
Vlees/ verse voeding zou ik dan niet zo snel doen, dit heeft naar mijn idee al een veel minder "reinigende" werking op het gebit, tenwij ze er echt flink op moeten kauwen..

Succes:)

HET LEVEN IS RUIGER MET EEN TUIGER!

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Vraag over brokken voor de kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:33

Prins heeft de Adult Maxi, dit zijn echt grote stevige brokken waar ze goed op moeten kauwen.

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

MissAnnemijn

Berichten: 2376
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: København

Re: Vraag over brokken voor de kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:36

Wij hebben Hills T/D, grote brokken speciaal voor dit doel :) En ze vinden het heerlijk :P

<3 Geef mij maar Amsterdam <3

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Re: Vraag over brokken voor de kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 17:17

Ik voer Royal Canin die hebben ook voer met grotere brokken, ik meng het met standaard voer van RC, maar merk dat ze juist die grote brokken erg smakelijk vinden :)

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 22:17

Pfoe, lastig probleem. Vers zou toch de voorkeur hebben, heeft bij mijn kat ook echt een week geduurd voor hij het echt at. Nu is hij iets te kieskeurig geworden, meneer blieft geen kipkarkas en eendennek meer nu hij hazenschouder geproefd heeft :') En gemalen lamsbot is ook al niet goed meer *zucht*

Lastig inderdaad dat de graanvrije brokken bijna allemaal zo klein zijn als wat. Je zou eens Renske (gestoomd vlees) kunnen proberen en als ze dat wel lusten stiekem wat KVV toe kunnen voegen? Brok zorgt vooral voor tandsteen omdat het plakt, en niet omdat het klein is. Ik denk eerlijk gezegd niet dat grotere brokken je probleem gaan verhelpen.

Je zou ondertussen wel eens kunnen kijken of ze zoiets lekker vinden om op te kauwen: http://www.zooplus.nl/shop/honden/kauwsnack/kauwrepen/cookie_delikatess/126067

The 4th Dog Commandement: Do not be angry at me for long, and do not lock me up as punishment. You have your work, your entertainment and your friends. I only have you...

Borisje

Berichten: 5469
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Hilvercity

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 22:24

CalanthaMuis schreef:
Vlees/ verse voeding zou ik dan niet zo snel doen, dit heeft naar mijn idee al een veel minder "reinigende" werking op het gebit, tenwij ze er echt flink op moeten kauwen..

Succes:)


Juist wel! Brokken blijven plakken door hun bindstoffen en granen. Vlees reinigt de tanden door hun hoge zuurgraad en eigen enzymen, dat voorkomt tandsteen en dus ontstekingen.

Ik zou zeker toch vers vlees proberen, er zijn zoveel smaken en keuzen. Beste kun je eerst een paar dagen mengen met heen water, dan komt de geur vrij en denkt de kat vaak 'oh toch wel lekker!'.

Succes!

Paola33
Berichten: 289
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: zaandam

Re: Vraag over brokken voor de kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-13 23:58

Vers is helaas niet een optie, ze gaan namelijk uit logeren als ik met vakantie ben. En kan de oppas niet met vers opschepen. Mijn moeder zou het nog wel doen, maar wordt lastig aangezien ze daar bijna niet meer heen gaan, ivm de pup die zij heeft. Die kauwstaafjes wil ik wel gaan oroberen, als ze het niet moet kan ik het nog aan mijn moeder geven. Heb net weer voer besteld en heb nu ook andere merken graanvrij besteld. Kijken hoe dat er uit ziet en gaat. Mevrouw blijft een drama in alle opzichten. Het is niet 1 probleem waar we mee zitten, maar dit is een van de vele.

25 september mama geworden van een dochter

plovesb
Berichten: 1467
Geregistreerd: 30-03-10

Re: Vraag over brokken voor de kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 00:02

hier ook een voor stander van vers vlees :)

Maar anders evt: CatLoversGold of Applaws? Vooral CatLoversGold zijn vrij grote brokjes.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 14:51

Hmm... ja dan zou ik het niet doen nee. Mijn kat wou namelijk geen brok meer toen hij over was op vlees :') Welk merk heb je nu bestelt?

The 4th Dog Commandement: Do not be angry at me for long, and do not lock me up as punishment. You have your work, your entertainment and your friends. I only have you...

Tuigje

Berichten: 399
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 17:53

Borisje schreef:
CalanthaMuis schreef:
Vlees/ verse voeding zou ik dan niet zo snel doen, dit heeft naar mijn idee al een veel minder "reinigende" werking op het gebit, tenwij ze er echt flink op moeten kauwen..

Succes:)


Juist wel! Brokken blijven plakken door hun bindstoffen en granen. Vlees reinigt de tanden door hun hoge zuurgraad en eigen enzymen, dat voorkomt tandsteen en dus ontstekingen.

Ik zou zeker toch vers vlees proberen, er zijn zoveel smaken en keuzen. Beste kun je eerst een paar dagen mengen met heen water, dan komt de geur vrij en denkt de kat vaak 'oh toch wel lekker!'.

Succes!


Daar zit ook weer een kern van logica in!
Ben (helaas) op dit gebied erg streng opgevoed als dierenartsassistente, dierenartsen zijn er vaak niet erg "openminded" in. De dierenartsen waar ik mee gewerkt heb, raadden het ieder altijd af. Hoe groter de brok, hoe beter, liefst natuurlijk van een merk bij de dierenarts :+ . Dat heb ik gelukkig wel heel snel losgelaten. Aangezien mijn eigen beest het qua vacht en mobiliteit veeeel beter doet op een merk uit de dierenwinkel *\o/*

HET LEVEN IS RUIGER MET EEN TUIGER!

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Vraag over brokken voor de kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 00:11

Freitags Best Meal lam/rijst zijn ook vrij grote brokken en graanvrij. Ook de RC Main Coon en de nieuwe voor Noorse Boskatten zijn redelijk groot maar niet graanvrij.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 01:05

cissy schreef:
Freitags Best Meal lam/rijst zijn ook vrij grote brokken en graanvrij.

Als er rijst in zit is het dus niet graanvrij ;)

The 4th Dog Commandement: Do not be angry at me for long, and do not lock me up as punishment. You have your work, your entertainment and your friends. I only have you...

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 18:48

Je hebt helemaal gelijk :o niet graanvrij dus... maar vlees is het eerstgenoemde ingrediënt en dat is in de meeste kattenvoeders wel anders

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amaniblauw, Dammie, FlyingShadow en 120 bezoekers