Culemborgse Sint te dik voor de schimmel [video]

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Culemborgse Sint te dik voor de schimmel [video]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-13 13:02

http://www.anp.nl / http://www.ad.nl / http://www.bokt.nl


In Culemborg is een relletje ontstaan over het postuur van Sinterklaas. Bij de intocht stapt er dit jaar geen lange, 'slanke' Sint van de stoomboot, maar een kleine, corpulente goedheilig man. In plaats van op een schimmel stapt hij in een koets.

Op de sociale media krijgt de nieuwe Sint er flink van langs. 'Hij lijkt meer op de Kerstman,' schrijft iemand op Facebook. En: 'Vanaf volgende week gelooft mijn kind niet meer in Sinterklaas.'

Cobie Gommers, lid van het Sint Comité, noemt de kritiek flauw. Volgens haar is de hoofdpersoon behoorlijk ontdaan door het gedoe over zijn uiterlijk. 'We moeten alle zeilen bijzetten om hem gemotiveerd te houden voor de intocht. Ik heb veel ervaring met kinderen en weet dat het voor hen niet uitmaakt hoe Sinterklaas er uit ziet. Deze Sint doet zijn werk heel goed, dat heeft hij vorig jaar als hulpsint uitvoerig bewezen. Kinderen zijn dol op hem.'

Anders dan vorige jaren bestijgt de Sint ook geen schimmel, maar neemt hij vanwege zijn postuur plaats in een koets. Voor Jan de Louw, de gepensioneerde ondernemer die de afgelopen 22 edities van de intocht begeleidde, is dat als vloeken in de kerk. 'Sinterklaas is een statige man en hoort op een schimmel te rijden. Hier kan ik me niet mee verenigen. Maar verder houd ik me er buiten, want het moet een kinderfeest blijven.' De Louw maakt geen deel meer uit van het organisatiecomité.

Ondernemersvereniging VOC die de festiviteiten financiert, vond dat het tijdperk-De Louw lang genoeg had geduurd en heeft een nieuwe club aan het werk gezet.

'Mensen lijken bang voor verandering,' zegt organisator Gommers. 'Maar we reageren niet op al die berichten. Ons doel is een fantastisch kinderfeest neer te zetten.'

Dat de Sint niet zelf op een paard kan, is volgens Gommers jammer, maar niet onoverkomelijk. 'In de afgelopen 65 jaar is Sinterklaas in Culemborg meer dan eens met een rijtuig van de stoomboot gehaald. Niets nieuws onder de zon.' De Sint zelf wilde gisteren niet reageren.


In menig ander dorp en stad komt de Sint aan per boot, koets of auto. Volgens Omroepgelderland is de Sint ook bang van paarden. Bovendien is hij inmiddels al 45 kilo afgevallen.

video

- Offline -


jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:09

In Baarle-Nassau stapt de sint ook in de koets met twee goed verzorgde friezen ervoor.
In mijn optiek veel veiliger en de sint kan mooi en goed zwaaien naar de kinders, ook kan hij dan verlanglijstjes aanpakken van de kinderen en in de koets leggen zodat hij ze later kan lezen.
Dat gaat niet als hij op z'n schimmel zit...


Suzanne F.

Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:09

_O-
Wat een situatie.
Op zich ergens wel begrijpelijk die kritiek. Voor kinderen ook raar dat de Sint de ene keer lang en dun is en dan weer dik en klein. :D

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

frescoro
Berichten: 53
Geregistreerd: 21-07-06

Re: Culemborgse Sint te dik voor de schimmel [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:15

Volgens mij kennen kinderen al snel het concept "Hulpsinterklaas". Hoe leg je anders uit dat de intocht op TV en de intocht bij jou in het dorp op dezelfde dag zijn? Kun je toch prima gebruiken voor grote/kleine/dikke/dunne Sint?
Ik vind het een sneue situatie. Volgens mij hebben de klagers te weinig te doen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bnet, Dancer, Facebook, Tomboy0, vierspan en 32 bezoekers