´Overdreven zorg doet paarden meer kwaad dan goed´

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Betuttelen we de paarden te veel

Ja
87 (93%)
Nee
6 (6%)

Totaal aantal stemmen: 93


moyra

Berichten: 9658
Geregistreerd: 19-02-04

´Overdreven zorg doet paarden meer kwaad dan goed´

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 15:29

http://horses.nl/artikelen/overdreven-z ... -dan-goed/

Een kleine knip uit het artikel
Citaat:
Om een paard te laten toegeven aan de wensen van de mens doen we voor het paard iets heel onnatuurlijks. We isoleren hem uit zijn kudde, uit zijn sociale omgeving en proberen als mens de plek van die kudde over te nemen. Het paard zal op ons reageren, omdat hij simpelweg niets anders heeft waarop hij kan reageren. „Waar het fout loopt is dat we de door ons gecreëerde afhankelijkheid van het paard verwarren met liefde.” Wie kent het vertederende hinnikje van zijn paard niet op het moment dat je de stal binnenloopt? Velen denken meteen dat het paard blij is met de komst van de eigenaar. Paardengedragsdeskundige Machteld van Dierendonck: „Het is inderdaad geen hinnik van afkeuring, maar je moet het wel in het juiste perspectief zien. Het paard maakt geluid omdat jij het lichtpuntje in de duisternis bent. In plaats van hem dat lichtpuntje te geven zou je er eigenlijk voor moeten zorgen dat de zon de hele dag schijnt.”


Wat denken de bokkers, betuttelen we de paarden veel te veel ?

Ik ben van mening dat paarden steeds minder paard mogen/kunnen zijn.

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:32

Dat er zat mensen zijn die hun paard betuttelen, ben ik absoluut eens, maar zeker niet met het hele artikel!
Mijn pony loopt met ruim 25 anderen en als hij me maar ziet aankomen, komt hij aangaloperen en hinnikt hij :D

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:32

Beetje overdreven vind ik het wel. Die van mij lopen bijvoorbeeld 24/7 buiten met schuilstal en ze staan met zijn 3e. Toch hinneken ze altijd heel blij als ik kom. Niet omdat ik hun lichtpuntje voor ze ben, maar omdat ik eten kom brengen.

Zonder de rest van het artikel valt hier weinig nuttigs over te zeggen vind ik.

Miracle_

Berichten: 11833
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:33

Ik las hem gisteren, en ik ben het er wel mee eens.. Paarden zijn geen paarden meer.

Ik heb zelf een Exmoor uit het wild, dat is puur paard, zoals een paard hoort te zijn, DAN leer je pas wat paarden écht zijn. Puur en eerlijk.

Ik heb hem van de slager gered 2 jaar terug, en die pony heeft er nog nooit zo goed uit gezien als toen ik hem ophaalde, dat kunnen wij als menen niet evenaren met voer, stallen en dekens.. Paarden kunnen dat prima zelf regelen, als wij ze dat maar kunnen bieden.

Natuurlijk moeten wij ze verzorgen, dat zijn we ze verplicht vanaf de dag dat we ze 'nemen'. Ieder moet gewoon naar zijn gevoel handelen.

Edit: Typo
Laatst bijgewerkt door Miracle_ op 07-11-13 15:35, in het totaal 2 keer bewerkt

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:34

ik denk voor mijzelf dat ik ze niet betuttel.
Staan wel met deken op buiten(nu niet...17 graden)Mijn oude paard heeft gewoon extra zorg nodig.Dat brengt zijn ziekte met zich mee.Dat noem ik geen betuttelen.

Verder vind ik het erg dubbel...mooie setjes,maar wel een compleet vreemd paard in een nieuwe kudde donderen die vervolgens doodgeschopt word.
Verstandig is ieder paard individueel te bekijken,en je hersens te gebruiken. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:34

Eigenlijk ben ik van mening dat het steeds beter gaat.
Waar vroeger (15-20 jaar geleden) stands nog heel normaal waren en heel veel paarden 24/7 binnen stonden, zijn er nu steeds meer stallen waar paarden in kuddeverband buiten komen. Dat gebeurd nog lang niet overal, en kan ook nog een stuk beter op sommige plaatsen, maar ik zie eerder een tendens richting meer paard zijn dan richting meer beschermen.

femo
Berichten: 1841
Geregistreerd: 20-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:38

Voer IS een lichtpuntje he, ;)

Ik denk datik het er opzich wel mee eens ben. er staat een meisje bij mij op stal die vind haar paard teveel waard om naar buiten te doen, want het is d'r 'alles'. dat gaat natuurlijk nergens over. maar een goede poetsbeurd van een paard in gevangenschap kan geen kwaad hoor. het enige wat er met dit artikel bedoeld word is dat we kijken uit menselijk perspectief. en het moeilijk vinden om vanuit het dier te kijken. maar dat betekend niet dat je je paard in een gebied moet pleuren en het paard laat zijn. in de natuur hebben ze het echt niet altijd even goed hoor.

Brievenbus
Berichten: 2116
Geregistreerd: 25-01-12

Re: ´Overdreven zorg doet paarden meer kwaad dan goed´

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:41

91% zegt Ja en toch zijn de meeste bokkers bang dat als ze zonder hun roze halstertje in de regen buiten staan ze verzuipen :')

liedje89
Berichten: 7156
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:48

Ik herken het overzorgen op die manier eigenlijk helemaal niet zo. Ik zie in mijn omgeving inderdaad wel wat dekens maar niet zoveel alles komt gewoon buiten, wat ik wel steeds vaker zie is de dierenarts, andere genezerd, zalfjes, poedertjes en druppels. Voor iedere scheve scheet hebben ze dan een smeerseltje of een super heksendokter die het paard weer helemaal rechtstraalt en goed mediteerd :j .
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 07-11-13 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:53

Een deel van mijn paarden hinnikt ook wel eens als ze me zien en dan staan ze gewoon buiten :D

Het artikel zal voor een deel van de paardenbezitters opgaan maar toch echt niet voor allemaal. Zat paarden die elke dag buiten komen. Ik heb er twee constant buiten staan en die willen met dit weer eigenlijk zelf naar binnen.

Wat liedje89 hier boven schrijft ben ik het wel mee eens. Ik zie ook nogal wat mensen die overdreven supplementen, smeersels en weet ik wat gebruiken maar dat is toch maar een deel van de mensen. Die middeltjes kosten ook nog eens een godsvermogen.

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Re: ´Overdreven zorg doet paarden meer kwaad dan goed´

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:59

De vraag is vooral, wat doe je met je paard?

1 buitenritje in het weekend of 5x per week intensief trainen..
Dan ligt de verzorging (bv wel of geen dekens, 24/7 buiten) anders.
Vooral ook omdat het handiger is voor de eigenaar.

Maar ik heb paarden om ermee te werken en niet om ze mooi te zien blinken in hun winterhaar op de weide.
Dus voor mij gaan lange haren, dan duurt het uren voor ze droog zijn na het werken. Een deken, want anders kan ik nooit rijden, want zijn ze altijd nat met dit regenweer, ' snachts op stal, veel makkelijker uit te kijken voor wondjes, mok, ijzers checken ed.

Paarden zijn kuddedieren en horen niet 24/7 op stal.
Maar er zijn veel tussen oplossingen.

Paard moet gelukkig zijn, maar het baasje toch ook wel. Het gaat allemaal over de Hilde middenweg te zoeken waarbij je je paard zo natuurlijk mogelijk houdt, maar ook nog wel kan gebruiken waarvoor je hem hebt.
En dat is voor iedereen anders.

We kunnen natuurlijk ook de discussie 'een paard is niet gemaakt om op te zitten' starten.

Dus artikel vind ik (!) zo overdreven.

Balou_k

Berichten: 14060
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 22:27

Mijn paard staat in kuddeverband, 24/7 buiten met schuil stal, verharding weide.. Hooi onbeperkt hinnikt die dan omdat ik een lichtpuntje ben? Zie ik dus niet negatief..

piendepien
Berichten: 235
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:47

Misschien ben ik wel zo iemand die in andermans ogen overdreven omgaat met mijn paard.
En ja, ik lig er s 'nachts wakker van als het hard regent en ik niet zeker weet of de pensionhouder hem wel binnen heeft gezet.
( daarom komen ze ook binnenkort aan huis te staan, zodat ik het zelf kan regelen)
Maar ja, beter verwend dan verwaarloosd! :D

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Re: ´Overdreven zorg doet paarden meer kwaad dan goed´

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:52

Mijn verzorgpony is vroeger wel teveel verwend in de zin van, ze stond buiten maar als het regende haalde ze haar gelijk binnen. Eigenaar was toen nog jong en ziet nu ook wel in dat het verwend was dus die laat haar steeds iets meer buiten in de regen.

Een deken vind ik trouwens helemaal niet overdreven. Moet je een paard na het rijden dan maar gewoon zo laten staan buiten met heel het lichaam bezweet (er van uitgaande dat hij niet is geschoren want dat is dan ook overdreven)? Oudere paarden hebben kunnen die energie beter voor iets anders gebruiken dan om zichzelf warm te houden etc. Het is weer echt zoiets wat op bepaalde mensen slaat maar lang niet op alle.

luf_horses

Berichten: 996
Geregistreerd: 04-12-05
Woonplaats: hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:54

Zoals hierboven al gezegd is denk ik dat we onze paarden teveel menselijke eigenschappen toekennen. Zo betrapte ik me er laatst, na een buitenrit in de regen op dat mijn paard onmiddelijk een deken op moest, want IK had het koud. Paardje stond gewoon vrolijk aan haar welverdiende hooi te knabbelen en er was geen spoortje van eventuele kou te zien, maar ik wist zeker dat ze het heel erg koud had en dat ze die buitenrit door de regen net zo verschrikkelijk vond als ik.

Als ik nu terug denk, was ze ontzettend vrolijk, voorwaarts en ontspannen. :+

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: ´Overdreven zorg doet paarden meer kwaad dan goed´

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:18

Ergens wel mee eens. Ik ben ook een betuttelaar :o Mijn paard is mijn alles. Maar je moet wel realistisch proberen te blijven. Over het hinniken ben ik het helemaal mee eens. Als mijn paard hinnikt als ik aankom (aonder dat ik haar muesli in mijn handen heb dan) dan weet ik dat ik iets niet goed doe. Dat ik idd dat lichtpuntje in de duisternis ben, die ik niet wil zijn, want ze moet altijd in het licht zijn. Ik heb het een jaar gehad, ze stond toen helemaal alleen (met een geit) en als ik kwam, kwam ze vol in galop en luid hinniken naar mij toe. Leuk hoor voor sommigen - paard is 'blij mij te zien' - voor mij een teken dat ze excht niet happy was. Van de zomer ook een paar x gehad, en weet ik dat ze stress heeft gehad, of iig geen fijne dag heeft gehad, en dat ik daar wat aan moet doen. Ik ben niet blij als ze naar mij hinnikt. Ik ben blij als ze even opkijkt, nog wat happen neemt en de tijd neemt naar mij toe te komen, of na het opkijken weer dooreet en dat ik haar moet halen (maar ze niet weg rent). Dan ben ik geen boeman, maar ook niet het lichtpuntje van haar dag.

Overigens heb ik mijn paard WEL apart staan van anderen in de zomer. Helaas. Mijn shetlander mag niet lang op het land, en mijn merrie heeft helaas een sociale-kronkel in haar hoofd waardoor samenvoegen (nog?) geen optie is. In de paddock staat ze gewoon met mijn shetpony.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:30

moyra schreef:
h
Citaat:
„Het is inderdaad geen hinnik van afkeuring, maar je moet het wel in het juiste perspectief zien. Het paard maakt geluid omdat jij het lichtpuntje in de duisternis bent. In plaats van hem dat lichtpuntje te geven zou je er eigenlijk voor moeten zorgen dat de zon de hele dag schijnt.”
Als ik mijn paard uit het land ga halen hinnikt hij altijd naar me. Moet ik hem dan 24/7 op stal zetten omdat hij ongelukkig in het land is?

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:33

@ Katja; zwart en wit :D Altijd zo gezellig dat er blijkbaar maar 2 mogelijkheden zijn; 24/7 land, of 24/7 stal. Gelukkig zijn er geen 100 tussenwegen.
Als mijn paard enorm hinnikt als ik nar haar kom, terwijl ze 24/7 op het land staat, weet ik dat er iets niet helemaal in orde is waardoor ze niet 100% blij is met de situatie. Dan ga ik kijken wát dat dan is. Moeten ze extra bijgevoerd worden? Is er flinke stress geweest omdat ze bv alleen is achter gebleven? Een enorme vrachtwagen haar sloot is gaan uitmodderen? Etc. etc. Maar voor mijn paard weet ik dat enorm hinniken niet normaal is :)

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:36

h
Citaat:
„Het is inderdaad geen hinnik van afkeuring, maar je moet het wel in het juiste perspectief zien. Het paard maakt geluid omdat jij het lichtpuntje in de duisternis bent. In plaats van hem dat lichtpuntje te geven zou je er eigenlijk voor moeten zorgen dat de zon de hele dag schijnt.”
[/quote]Als ik mijn paard uit het land ga halen hinnikt hij altijd naar me. Moet ik hem dan 24/7 op stal zetten omdat hij ongelukkig in het land is?[/quote]




ik vind dat stukje echt onzin....geen goede verzorging doet een paard meer kwaad dan goed.
En daaronder versta ik geen wormkuur,geen schuilplek,23 uur per dag op stal,geen deken op laat maar bibberen,daar krijgt het warm van.
Dag en nacht in de bagger staan.
Inderdaad gewoon een goede tussenweg zoeken,en niet vergeten daarbij naar de leeftijd,ras,medische staat van het paard te kijken.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:38

Die van mij staat halve dagen buiten dus die heeft al een grijs leven :+ :D

Ik word altijd een beetje moe van dit soort artikelen. Je hebt paarden die altijd hinniken als ze hun eigenaar zien en je hebt paarden die doodongelukkig zijn met hun omstandigheden en zich nooit laten horen.

Je moet als eigenaar goed naar je paard kijken en binnen de mogelijkheden er het maximale aan doen.

Sure_lee

Berichten: 10388
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: ´Overdreven zorg doet paarden meer kwaad dan goed´

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:45

Ik vind het wel een goed artikel. Als ik soms zie dat paarden al zoo snel met dekens op staan in het najaar. Als het geregend heeft gaan ze niet naar buiten want stel dat ze uitglijden... ik heb zelf sinds kort 4 paardjes. En ik was steeds heel bezorgd als ze buiten stonden. Maar ben nooit vergeten dat het paarden zijn en ze zichzelf echt wel redden. Zo lang je maar zorgt dat ze zelf na blijven denken en zelf oplossingen zoeken.

mariettek

Berichten: 1687
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:47

Mijn paardjes hinneken altijd als ik aankom. Terwijl ze met soortgenoten, onbeperkt ruwvoer, schuilmogelijkheid en ruimte om te rennen buiten staan. Als ik hun enige lichtpuntje zou zijn lijkt mij dat toch vreemd :o
Wel weten ze natuurlijk dat de kans met mij verhoogt op extra gras, hooi of muesli. Tja, liefde gaat door de maag <<)
Wel denk ik dat veel paarden het nog beter kunnen hebben, maar ik vermoed niet dat een dergelijk artikel dat zal veranderen.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:48

Sure_lee schreef:
Ik vind het wel een goed artikel. Als ik soms zie dat paarden al zoo snel met dekens op staan in het najaar. Als het geregend heeft gaan ze niet naar buiten want stel dat ze uitglijden... ik heb zelf sinds kort 4 paardjes. En ik was steeds heel bezorgd als ze buiten stonden. Maar ben nooit vergeten dat het paarden zijn en ze zichzelf echt wel redden. Zo lang je maar zorgt dat ze zelf na blijven denken en zelf oplossingen zoeken.



ik zal je vertellen dat ik het gedeelte weiland wat naar beneden gaat afsluit als het zeiknat is.Ik woon namelijk op een heuvel,en mijn ouwe sok denkt dat hij drie is.
En vervolgens ben ik een half jaar bezig de blessure weer goed te krijgen,wat steeds minder makkelijk gaat.
Maar hij gaat wel naar buiten.

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 12:07

Ik ben het er helemaal mee eens dat teveel betuttelen niet goed is.

Mijn paard is begin dit jaar verhuisd naar een all in sportstal. Solarium, luxe stal en stapmolen en een geweldige bak. Paard kwam maar kort buiten en brulde als ik kwam de hele stal bij elkaar. Zodra ze naar buiten beschouwing ging deken op en beenbeschermers om met een beetje kuil. Haar maatje stond in de paddock ernaast. Lekker geen kapotte dekens meer.

Paard was helaas zo ongelukkig. Ze bleef bij me druilen als ze buiten stond en werd vervelend.

Nu is ze weer paard. Lekker de hele dag op de wei met veel gras en eventueel hooi erbij. Alleen een dekentje en een fijne kudde. Al die luxe dingetjes hoeven we niet. We kunnen lekker het bos in en mijn paard is weer meer paard en gelukkiger dan eerst.

Wel ben ik heel zuinig op haar. Ik spoel haar benen altijd af en behandel haar spieren. Ze krijgt haar dekens op en ik let erg op haar voeding. Niet natuurlijk maar hoe ik haar hou en rij is ook niet 100 procent natuurlijk.

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 12:14

Ik denk inderdaad dat sommige mensen hun paard te veel betuttelen, dat zijn dan vooral de mensen die vinden dat ze een 'sportpaard' hebben. Ik heb een hekel aan de term 'sportpaard'. Een paard is gewoon een paard, ook als hij in het weekend in de wedstrijdbaan te vinden is.
Veel mensen die vinden dat ze zo'n 'sportpaard' hebben, gaan totaal voorbij aan de natuurlijke behoeftes van het paard. Ze denken dat het paard beter af is als hij 24/7 op stal staat, want ja, stel dat hij ineens bedenkt om paard te gaan zijn en zich verstapt! Of de 'sportpaarden' komen wel buiten, maar dan in hun eentje (want stel dat hij een bijtplekje krijgt!) met een berg dekens en beenbescherming.
De mensen die vinden dat ze een sportpaard hebben, geven vaak wel om hun uiterlijk (alles in set!) maar aan de natuurlijke behoeftes van het paard gaan ze voorbij.

Een paard heeft, uitzonderingen daargelaten, geen dekens en beenbescherming nodig. Wat een paard wel nodig heeft, is weidegang, sociaal contact, beschutting, schoon drinkwater. Hier wordt vaak aan voorbij gegaan.