Paarden met hoefkatrolontsteking zonder ijzers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Paarden met hoefkatrolontsteking zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-13 20:02

Ik plaats dit topic omdat ik graag informatie wil van Bokkers die hun paard met hoefkatrolontsteking zonder ijzers hebben lopen.
Mijn 18 jarige ruin heeft aan beide voorbenen straalbeen klasse 3 en staat op break-over-ijzers met een balk.
Sinds 2 maanden leeft mijn paard in een 24-uurs-groepshuisvesting en rij ik hem 1 a 2x per week in het bos, ritjes van max 1,5 uur.
Ik ben informatie aan het zoeken of mijn paard evt zonder ijzers zou kunnen en zou graag ervaringen van mensen willen weten die hun paard met deze aandoening zonder ijzers hebben lopen.


Erna_

Berichten: 8834
Geregistreerd: 03-04-08
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:21


Indy... Days I'll remember all my life /3

Kirrr

Berichten: 6185
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Paarden met hoefkatrolontsteking zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:51

Wel ervaring met hoefkatrol, niet met 'zonder' ijzers.
Wil echter wel een aantal opmerkingen/dingen om over na te denken, maken, als je paard jaren op ijzers gestaan heeft (los van de hoefkatrol) krijg je vaak extra problemen als je ze ineens ijzerkes zet.
Hebben het hier ook meermaals geprobeerd met oudere paarden, maar steed terug moeten beslagen.
Hoeven zijn het zo gewend en halen er steun uit.

Zelfs een deel van mijn paarden die ijzerloosstaan 'manken' bij het buitenrijden, zeker als je stukjes steengruis hebt ed. Sommige paarden lopen overal zo zonder probleem over.

Mijn idee is, waarom veranderen als je paard het op deze manier goed doet? Zeker als je buiten rijdt lijken ijzers me op deze leeftijd slim. Daarbij komt het hoefkatrolprobleem dan. Ik heb alleen nog maar goede resultaten gezien bij paarden met ijzers. Maar sluit niet uit dat het ijzerloosstaan niet goed kan gaan, heb daar te weinig ervaring mee om me daar over uit te spreken.

Absoluut geen aanval of negatief bedoeld wat ik hier zeg. Iedere situatie is anders, kan er alleen maar mi visie en ervaring over delen.

Succes.

Horses are like shoes, you need one in every color!
[HTT] Volg de bouw van ons stalgebouw

Steppe

Berichten: 2793
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:00

Die van mij heeft ook fase 3 en na ellende met ijzers nu op blote voeten en het gaat super.
Echt geen probleem en tuurlijk kunnen ze soms iets gevoelig lopen maar hoefschoenen is een goed alternatief voor op de weg en goedkoper dan ijzers.
Maar goed een paard moet er wel aan wennen en je smid moet er wel goed raad mee weten.

marleen_usar

Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:02

In het begin stond mijn paard op ijzers en op stal, op stal staan heeft hem genekt. Nu 24/7 buiten zonder ijzers en nooit geen stap meer kreupel gelopen.

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: Paarden met hoefkatrolontsteking zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-13 17:20

@Kirr, ik begrijp goed wat jij bedoelt, ik vind ook eigenlijk dat je eits wat goed gaat niet moet veranderen.
Aan de andere kant, hij staat nu 24/7 buiten en heeft ze voor de ondergrond(zandgrond) niet nodig. Het is met nattigheid en straks met sneeuw alleen maar een last. En wat betreft het buitenrijden, ik hoef maar 300 m over de weg. En gevoelig zal hij niet zijn, hij heeft nl anderhalf jaar geleden een zenuwsnede ondergaan aan beide voorbenen.

@Marleen_Usar, zo denk ik nu dus ook, 24/7 buiten dus een goede bloedsomloop in die voeten.

Kirrr

Berichten: 6185
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Paarden met hoefkatrolontsteking zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:26

Ik heb ook merrie met zenuwstelsel, maar die loopt nog super gevoelig op steentjes.
Normaal zijn toch maar bepaalde stukjes zenuw weg he..
Probleem is dat je door zenuwsnede helemaal alles kapot rijdt.
In dat geval zou ik hem helemaal op ijzers houden.
Maar dat is mijn menig.
Met sneeuw ed is zonder ijzers idd een pak makkelijker:

Horses are like shoes, you need one in every color!
[HTT] Volg de bouw van ons stalgebouw

bfsunshine

Berichten: 2673
Geregistreerd: 25-10-06
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:27

Ik denk dat het bij ieder paard anders zal verlopen. Ik ben sowieso ontzettend fan van geen ijzers, omdat de bloedsomloop in de hoef zelf gewoon vele malen beter is, dit betekent ook dat er wanneer er blessures optreden dit sneller geneest omdat de bloedsomloop beter is.

Als je paard een zenuwsnede gehad heeft kan je toch ook geen verandering bemerken? Het paard voelt het immers niet, dus met of zonder ijzers maakt voor het gevoel van het paard niet uit lijkt me?

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: Paarden met hoefkatrolontsteking zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-13 18:04

Dat is ook zo maar het proces van binnen kan natuurlijk wel verslechteren. Maar dat zal ik op welke manier dan ook nooit zeker kunnen weten.

Kirrr

Berichten: 6185
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:06

roxxxiejjj schreef:
Als je paard een zenuwsnede gehad heeft kan je toch ook geen verandering bemerken? Het paard voelt het immers niet, dus met of zonder ijzers maakt voor het gevoel van het paard niet uit lijkt me?


Zoals ik hierboven zei, ze voelen wel hé. Enkel kleine stukken niet waar de zenuw weg is.
Afhankelijk van welke operatie ed groeit dit ook weer aan.
Als ze niets zouden voelen zouden ze ook niet meer kunnen lopen hé.
Dus die verandering gaan ze zeker wel voelen.

Horses are like shoes, you need one in every color!
[HTT] Volg de bouw van ons stalgebouw

eiber
Berichten: 478
Geregistreerd: 11-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 19:30

Vala schreef:
Ik plaats dit topic omdat ik graag informatie wil van Bokkers die hun paard met hoefkatrolontsteking zonder ijzers hebben lopen.
Mijn 18 jarige ruin heeft aan beide voorbenen straalbeen klasse 3 en staat op break-over-ijzers met een balk.
Sinds 2 maanden leeft mijn paard in een 24-uurs-groepshuisvesting en rij ik hem 1 a 2x per week in het bos, ritjes van max 1,5 uur.
Ik ben informatie aan het zoeken of mijn paard evt zonder ijzers zou kunnen en zou graag ervaringen van mensen willen weten die hun paard met deze aandoening zonder ijzers hebben lopen.


Hallo,ik ken zo'n geval, hoewel het betreffende paard niet van mij is, maar van een klant van mij, . Het paard is nu bijna 20 jaar en sinds 2 jaar uit de sport genomen. Hij sukkelde al jaren met HKO en is uiteindelijk afgekeurd op HKO klasse 4. Hij heeft vanaf zijn 4e op ijzers gestaan, maar die zijn na zijn afkeuring verwijderd. Hij had het hele traject doorlopen: speciale ijzers, zooltjes, supplementen, pijnstillers, enfin totdat niets meer hielp.
Hij loopt nu 24/7 in onze gemengde kudde, overdag op de wei, 's nachts in de paddock. ik bekap hem voor de eigenaresse. Hij had vreselijk voeten, ondergeschoven steunsels en hele dunne zolen. Inmiddels is e.e.a. tot redelijke proporties terug gebracht. Hij loopt absoluut zuiver en wordt nog zeker 3 keer in de week licht bereden. Het kan dus wel.

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: Paarden met hoefkatrolontsteking zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-13 19:36

Het is natuurlijk een enorme gok, als het niet goed gaat sla ik mezelf voor mijn kop.
Ik ga vrijdag weer naar de smid en zal voorzichtig eens de voors en tegens met hem bespreken.
Het gaat mij om de manier waarop mijn paard nu gehuisvest is, voor mijn gevoel zou het moeten kunnen.

marleen_usar

Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 19:44

Groepshuisvesting bedoel je daar mee dat je paard altijd buiten staat?

bfsunshine

Berichten: 2673
Geregistreerd: 25-10-06
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:05

Kirrr schreef:
roxxxiejjj schreef:
Als je paard een zenuwsnede gehad heeft kan je toch ook geen verandering bemerken? Het paard voelt het immers niet, dus met of zonder ijzers maakt voor het gevoel van het paard niet uit lijkt me?


Zoals ik hierboven zei, ze voelen wel hé. Enkel kleine stukken niet waar de zenuw weg is.
Afhankelijk van welke operatie ed groeit dit ook weer aan.
Als ze niets zouden voelen zouden ze ook niet meer kunnen lopen hé.
Dus die verandering gaan ze zeker wel voelen.

Ik heb meerdere paarden gekend met zenuwsnedes en elk paard was daar weer anders in. Er is er nooit 1 geweest die hetzelfde had gehad en dus hetzelfde niet meer voelde als de ander. Vandaar ook mijn vraag aan TS, ervan uitgaande dat hij voor de HKO een zenuwsnede gehad heeft, dus juist die problemen niet meer voelt. ;)

x_Quinta_x
Berichten: 1370
Geregistreerd: 29-09-08
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:10

Ik ben nadat mijn paard op en af kreupel werd en uiteindelijk de diagnose HKO kreeg enerzijds gestopt met intensief te rijden (ik reed wedstrijden, maar dat ging dus niet: hoefijzers + kalkoenen + stroeve ondergrond maar toch te gevaarlijk om zonder kalkoenen te rijden + een paard met duikbootmentaliteit) en overgeschakeld op natuurlijk bekappen.
Ik heb met deze methode nooit last gehad van brokkenhoeven of wat dan ook.
Om dus te antwoorden op je vraag: bij mij ging die overgang prima en ik kon uiteindelijke ook rijden zonder al die problemen die ik eerst had met hoefijzers.

Aangeboden: bijverdienste met een parttime/fulltime inkomen
Word betaald om op social media te zitten.
Ask me how!

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:07

Mijn merrie heeft op beide voorbenen HKO 3/4 en loopt al jaren zonder ijzers, soweiso de 8 jaar dat ik haar nu heb.
In het begin ijzers met zooltjes eronder gezet, maar daar liep ze veel slechter oo dan zonder. Na een oaar dagen had ze een ijzer afgetrapt en hebben we de andere er ook onderuit laten halen en liep ze meteen weer beter.

In haar geval kan het hoefmechanisme beter werken en dempen, waardoor zij zonder ijzers beter af ius dan met. De doorbloeding van de hoef is blootvoets beter dan met een ijzer omdat de hoef op natuurlijke wijze kan uitzetten en krimpen, wat nodig is voor doorbloeding.

Ik rijd niet intensief, maar wel op zowel harde als zachte bodem en dat gaat goed.

Love - language - leadership

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-13 22:18

marleen_usar schreef:
Groepshuisvesting bedoel je daar mee dat je paard altijd buiten staat?

Ja, buiten met een schuilstal. Dus nooit meer op de box, altijd vrije beweging.


eiber
Berichten: 478
Geregistreerd: 11-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:07

Vala schreef:
Het is natuurlijk een enorme gok, als het niet goed gaat sla ik mezelf voor mijn kop.
Ik ga vrijdag weer naar de smid en zal voorzichtig eens de voors en tegens met hem bespreken.
Het gaat mij om de manier waarop mijn paard nu gehuisvest is, voor mijn gevoel zou het moeten kunnen.


Waar ben je bang voor Vala?

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: Paarden met hoefkatrolontsteking zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-13 16:28

Dat het een verkeerde keuze is die me mijn paard kost. Dat ik iig niet meer naarmijn huidige smid terug kan als het misgaat. Maar mijn gevoel zegt dat het in zijn huidige leefsituatie misschien best zal moeten kunnen. Hij loopt nu natuurlijk wel goed. Maar als ik hem straks op stal moet opsluiten omdat het niet gaat met de sneeuw baal ik enorm.
En wat ook mee speelt, het kost me iedere 9 weken bijna de hele dag, een halve tank brandstof en 137 euro voor 2 ijzers. Heb ik echt wel voor hem over hoor, maar toch...
En ik heb altijd stress over die ijzers, zitten ze ernog goed onder, gaan ze niet loszitten want ik kan niet eerder terecht bij de smid etc etc

marleen_usar

Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:29

Mijn paard staat in de kudde ook zonder schuilstal, hij gaat nooit naar binnen. Omdat ik weet dat hij dan weer heel slecht gaat lopen.

x_Quinta_x
Berichten: 1370
Geregistreerd: 29-09-08
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:20

Vala schreef:
Dat het een verkeerde keuze is die me mijn paard kost. Dat ik iig niet meer naarmijn huidige smid terug kan als het misgaat. Maar mijn gevoel zegt dat het in zijn huidige leefsituatie misschien best zal moeten kunnen. Hij loopt nu natuurlijk wel goed. Maar als ik hem straks op stal moet opsluiten omdat het niet gaat met de sneeuw baal ik enorm.
En wat ook mee speelt, het kost me iedere 9 weken bijna de hele dag, een halve tank brandstof en 137 euro voor 2 ijzers. Heb ik echt wel voor hem over hoor, maar toch...
En ik heb altijd stress over die ijzers, zitten ze ernog goed onder, gaan ze niet loszitten want ik kan niet eerder terecht bij de smid etc etc


Toen mijn paard geconstateerd werd met HKO heb ik gekozen om over te gaan op natuurlijk bekappen. Ik ben er dingen over gaan opzoeken en ik kon me heel erg vinden in de dingen die ze schreven: de schokdempende werking van hoeven, de anti-slipfunctie, het hoefmechanisme, het nut van lage hielen. Eindelijk was ik verlost van dat geprul en gezeur van hoefsmeden die maar zeiden dat mijn paard platvoeten hadden en dat vervolgens heel 'vakkundig' probeerden op te lossen door trachten die hielen te laten groeien en er vervolgens een ijzer onder te kloppen dat de zaak toch weer volledig plat drukt 'want ja, zo kan de onderkant niet afslijten!'
Ik kreeg ook van iedereen een mening daarover, over mijn plannen met mijn paard. Meningen waar ik op die moment geen zin in had, niet om had gevraagd of meningen die dwars door mijn eigen idee gingen: "Ach, ruim hem toch op, zo'n paard dient voor niks." "Hij moet een ijzertje zus en zo, met een ditje en een datje." "Zo'n paard hoort op pensioen en al zeker niet ohz!"
Veel dingen hebben mij gekwetst, maar ik heb lekker mijn eigen hart gevolgd en het heel echt geloond bij mijn paard!
Ook met sneeuw heb je met deze methode niks te vrezen. Lekker naar buiten die handel. Geen last van dikke klompen ijs en het is ook nog eens goed voor de hoefwerking om over de bevroren grond te gaan in de wei.
Als je wil TS, kan ik je wel een filmpje van dit paard doorgeven. Misschien geeft je dat moed: hoe hij loopt met zijn HKO?

Aangeboden: bijverdienste met een parttime/fulltime inkomen
Word betaald om op social media te zitten.
Ask me how!

Steppe

Berichten: 2793
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Paarden met hoefkatrolontsteking zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 09:24

x_Quinta_x zo herkenbaar dat gezeur van andere over je paard op blote voeten en HKO is einde verhaal bla bla.
Bij mij op stal ben ik de enige zonder ijzers en ben 1 van de weinig die ook op straat rijdt, de rest rijdt alleen in de bak en heeft daarom ijzers nodig!

Wat ik trouwens ook heb gedaan kijken hoe ik reed en daar aanpassingen op gedaan zodat mijn paard niet meer op de voorhand loopt enz. nou weet ik op de voorhand zou nooit moeten maar correct rijden is net weer een stap verder.

Obsession74
Berichten: 13
Geregistreerd: 23-10-13
Woonplaats: Brunssum

Re: Paarden met hoefkatrolontsteking zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:00

Mijn paard heeft sinds kort HKO 4 en artrose, ze loopt in de draf kreupel. Ze staat al ongeveer 3 jaar zonder ijzers en had volgens mij een verkeerde hoefsmid, heb nu een orthopedische hoefsmid en hoop dat ze haar hoeven weer zo krijgt dat ze beter kan lopen. Ik krijg steeds te horen beter voor hoefijzers te kiezen. Mijn gevoel zegt nee. Ik ben nu met haar met grondwerk en rechtrichten bezig sinds een tijd en verdiep mij er meer in om net als rumay te zorgen dat ze niet teveel op de voor hand loopt.

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: Paarden met hoefkatrolontsteking zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-13 16:37

Ik heb het gisteren uitgebreid besproken met mijn hoefsmid(van Nassau). Mijn paard heeft een ijzer met balk om het hoefmechanisme en dus ook het straalbeen te stabiliseren. Bij mijn paard zitten er onregelmatigheden op het straalbeen waar de diepe buigpees dus overheen'schuurt'. Daardoor zijn de banden die de 2 lobben van de diepe buiger bij elkaar houden al verdikt. Als het ijzer eraf gaat en het hoefmechanisme dus weer vrij gaat bewegen wordt die irritatie alleen maar weer erger. Vind ik zelf toch ook wel weer een duidelijk verhaal.

x_Quinta_x
Berichten: 1370
Geregistreerd: 29-09-08
Woonplaats: Limburg

Re: Paarden met hoefkatrolontsteking zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 17:16

Ik vind het een verkeerde keuze, maar dat is mijn mening. Vergeet niet dat je paard nu zijn voeten niet meer voelt (doordat er iets overheen zit) en ze dus onzorgvuldig op de grond gaat ploffen. Dat in combinatie met een zeer slecht schokabsorberend materiaal (ijzer) is even slecht voor de buigpees als een goed werkend hoefmechanisme (waar trouwens mijn oren van geen flapperen.
Maar natuurlijk gaat die smid voor zijn eigen winkel praten. "Alles is op te lossen met een ijzer." Terwijl hoefijzers wel 1 van de zoveel... vermoede oorzaken van HKO is.

Aangeboden: bijverdienste met een parttime/fulltime inkomen
Word betaald om op social media te zitten.
Ask me how!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers