Zelf kiezen van een baan, hoe moelijk is dat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Zelf kiezen van een baan, hoe moelijk is dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 13:48

Hoi,

Ik kan misschien een baan krijgen in een groot hotel, ik moet dan een brief opstellen met dat gene wat mij heel erg leuk lijkt om te doen.
Zelf heb ik de opleiding gevolgd tot hairstylist maar dat is in een hotel uitgesloten.

Dan word het dus uit een heleboel dingen kiezen, wat vind ik leuk om te doen waar ben ik goed in etc??
Waar ik absoluut niet goed in ben zijn de talen, kortom spreek ik alleen vloeiend Nederlands en gebrekkig Engels en Duits.
Rekenen kom ik wel goed mee uit de voeten, maar echt hoge wiskunde is een ramp.

Wat mij leuk lijkt is administratief, bijvoorbeeld reserveringen in behandeling nemen en veel computer werk.

Maar waar kan ik nog meer aan denken in een hotel?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:54

kamermeisje
hoofd schoonmaak
planning
receptie
manager
directeur
sectaresse

enzenz

Rare manier van solliciteren :D Je kan bij ons komen werken en je mag zelf opstellen wat je wil doen..

Is het een familiebedrijf of net gestart?

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:55

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je van tevoren wel WEET wat je wil doen in een baan, en dus inhoudelijk moet informeren daar welke mogelijkheden er beschikbaar zijn.
Straks schrijf je vol passie over de computersystemen en reserveringen,maar zoeken ze eigenlijk een hostess bijvoorbeeld :+

Bekijk hun website, probeer eventuele toekomstige collega's te vragen wat daar te doen is, of nog beter, bel de leidinggevende en vraag er inhoudelijk naar. Is nog een pluspunt ook, want je bent gericht en serieus ermee bezig om informatie te winnen.

Ikzelf heb mij ooit in een baan gebluft als pedagogisch medewerker. Had tientallen sollicitaties de deur uitgedaan, en wist totaal niet meer waar ik inhoudelijk op gesolliciteerd had.
Vrolijk tijdens het gesprek vertellen over hoe leuk baby's waren en weet ik wat, krijg ik de droge opmerking dat ik die in de BSO waarschijnlijk weinig zal tegenkomen :=

Voelde mij knap stom toen, dus zorg ervoor dat je inhoudelijk weet waar je op kunt solliciteren eer je eraan begint. Ik heb toen de baan wel gekregen, en er enkele jaren met veel plezier gewerkt. Weinig baby's gezien trouwens :+

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 13:55

Nee mijn vader kent deze meneer. :)

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:02

Dan zou ik er persoonlijk toch een motivatiebrief van maken. Daarin kun je ook diverse functies aanhalen die je aanspreken en waar je eventueel ervaring mee hebt. Ik vind het een beetje raar om een papiertje in te moeten leveren met functies je je leuk lijken.
Ik denk dat je met een motivatiebrief net wat meer indruk maakt. Je weet nooit bij wie die brief allemaal terecht komt, misschien ook wel bij iemand die jou en/of je vader niet persoonlijk kent. Dan zou het erg slordig staan. En vergeet daarnaast niet je up to date CV mee te sturen.

Succes!!

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 14:15

Delphi schreef:
Dan zou ik er persoonlijk toch een motivatiebrief van maken. Daarin kun je ook diverse functies aanhalen die je aanspreken en waar je eventueel ervaring mee hebt. Ik vind het een beetje raar om een papiertje in te moeten leveren met functies je je leuk lijken.
Ik denk dat je met een motivatiebrief net wat meer indruk maakt. Je weet nooit bij wie die brief allemaal terecht komt, misschien ook wel bij iemand die jou en/of je vader niet persoonlijk kent. Dan zou het erg slordig staan. En vergeet daarnaast niet je up to date CV mee te sturen.

Succes!!

Zo ga ik het ook doen alleen in een mail dat wil hij graag. :)

Donkerblauw

Berichten: 8521
Geregistreerd: 11-09-11
Woonplaats: Gotham City

Re: Zelf kiezen van een baan, hoe moelijk is dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:23

LZP -> STW

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Re: Zelf kiezen van een baan, hoe moelijk is dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:59

Wat een leuk, letterlijk een baan voor het rapen :D .

Wat je ook zou kunnen doen, en zo toon je ook dat je er serieus over nadenkt en niet zomaar het eerste het beste wil, is gewoon eens vragen voor welke jobs jij met je diploma allemaal in aanmerking zou komen en of hij je een taakomschrijving hiervan wilt geven. Dan zie je direct wat je in die functie geacht wordt te doen en dan zie je ook direct of dit iets zal zijn wat je ligt of niet.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Zelf kiezen van een baan, hoe moelijk is dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:21

Beschrijf in de brief je compententies, waar ben je goed in. Wat zou je nog willen leren? Dan kan je dat als uitgangspunt nemen voor het uitzoeken van een functie die bij je past.

Het heeft weinig zin om te zeggen dat je heel graag receptionist wil worden, als je helemaal niet de competenties hebt om met mensen om te gaan (bij voorbeeld he)

Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:29

Voor receptiewerk zoeken ze overal echt mensen met ervaring daar kan ik je alles over vertellen .Zelfs ik kom daar niet mee aan de bak met mijn diploma MBO Toerisme niveau 4 en zelfs HBO ers met een toeristisch diploma als ik hoor van lotgenoten.

Ik zou verder dus ook de tip van Delphi opvolgen. :)
Laatst bijgewerkt door Lous op 07-11-13 14:34, in het totaal 2 keer bewerkt

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:31

Kir_Ples schreef:
Delphi schreef:
Dan zou ik er persoonlijk toch een motivatiebrief van maken. Daarin kun je ook diverse functies aanhalen die je aanspreken en waar je eventueel ervaring mee hebt. Ik vind het een beetje raar om een papiertje in te moeten leveren met functies je je leuk lijken.
Ik denk dat je met een motivatiebrief net wat meer indruk maakt. Je weet nooit bij wie die brief allemaal terecht komt, misschien ook wel bij iemand die jou en/of je vader niet persoonlijk kent. Dan zou het erg slordig staan. En vergeet daarnaast niet je up to date CV mee te sturen.

Succes!!

Zo ga ik het ook doen alleen in een mail dat wil hij graag. :)


Een motivatiebrief kan ook per mail. Ik zou hem dan wel toevoegen als bijlage en netjes opgemaakt. Oftewel, zoals het hoort :)