Springzadel voor smalle paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
OdiEtAmo
Berichten: 5560
Geregistreerd: 28-09-04

Springzadel voor smalle paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-13 13:47

Hallo!

Vanmorgen heb ik het besluit genomen om mijn dressuurzadel (wat niet goed ligt en nooit goed zal liggen, in te ruilen voor een springzadel).
Achterliggende gedachte is een heel verhaal maar mijn punt is het volgende :+ :

Zijn er bokkers met een smal paard, vrij steile schouder en hoge(re) schoft, en wat voor springzadel hebben jullie daar op liggen?
Ik ga binnenkort langs bij de zadelmaker om te kijken maar een beetje voorkennis kan nooit kwaad.
Wat zijn fijne merken voor het type paard wat ik heb? Dan kan ik alvast wat 'onderzoek' doen naar deze merken.

Alvast bedankt voor de informatie!


Anoniem

Re: Springzadel voor smalle paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:55

Ik heb voor mijn smalle merrie een mac rider springzadel. Het zadel zit lekker en is uiteindelijk passend gekregen. Maar verder wil ik dit zadel niemand aanraden.. via pb wil ik daar wel meer over kwijt..

Als dressuur heb ik een kentaur. Dat past wel heel erg mooi.

Mijn merrie heeft een vrij hoge schoft, en is erg smal. Ook heeft haar rug weinig draagvlak en waren kussens al vlug te breed. waardoor ze maar op een smal stukje steunde. Wat weer klapperen tot gevolg had.
Helaas heb ik daarom twee keer flink mijn portemonnee moeten trekken. Want 2e hands was er gewoon niets passends te krijgen.

Merken die ik bij haar gepast heb (met zadel maker) waren: Stubben, passier, bates, wintec en euroriding. En daarvan pasten eigenlijk alleen de euroriding. De rest lag klem op dr schoft, of klapperde..

OdiEtAmo
Berichten: 5560
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Springzadel voor smalle paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-13 14:00

Wintec/bates zijn geloof ik sowieso niet geschikt. Heb ooit wel een wintec gepast en dat was echt een 0,0% match.

Euroriding heb ik nog niet eerder naar gekeken, weet ook niet of de zadelmaker die heeft.
Kentaur geloof ik wel.
Stubben en passier zou 2e hands moeten, nieuwprijs is mij momenteel iets te gortig.
Net als mac rider overigens. Maargoed, dat is dus sowieso een afrader. :)

Bedankt voor je info!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:02

Pion schreef:
Wintec/bates zijn geloof ik sowieso niet geschikt. Heb ooit wel een wintec gepast en dat was echt een 0,0% match.

Euroriding heb ik nog niet eerder naar gekeken, weet ook niet of de zadelmaker die heeft.
Kentaur geloof ik wel.
Stubben en passier zou 2e hands moeten, nieuwprijs is mij momenteel iets te gortig.
Net als mac rider overigens. Maargoed, dat is dus sowieso een afrader. :)

Bedankt voor je info!


Euroriding kon ik absoluut niet op zitten en vond ik er "goedkoop" uit zien. Zeker wanneer je ze vergelijkt met kentaur die in de zelfde prijsklasse zitten.

Franciska15
Berichten: 958
Geregistreerd: 22-09-05
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:25

Ik heb een prestige golden star, smal paardje, met vrij hoge schoft. Zadel is erg fijn, vond hem in het begin erg vlak, maar nu hij ingeredenbis wil ik hem niet meer inruilen. Zelfs na een lange rit geen zere kont!

MarjanB

Berichten: 16406
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Springzadel voor smalle paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:26

Kentauer of BR jos lansink lagen nog aardig bij mijn merrie. Ik heb nu een Kent en Masters dressuurzadel voor de hoge schoft deze hebben ze ook in een springzadel. Misschien kan je daar nog naar kijken?

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Princesj

Berichten: 4545
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Springzadel voor smalle paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:29

Wij hebben een Kieffer (model Norbert Koof), dat ligt op zeer veel paarden goed. Wij hebben nog het oude model, het is ook echt een oud zadel, maar doe hem voor geen goud weg.

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

MissMiekjee
Berichten: 926
Geregistreerd: 25-12-08
Woonplaats: Sprundel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:49

Ik heb een Daaleman eventingzadel (wordt ook in springzadel geleverd). Zit heerlijk, ligt op mijn ene paard met veel schoft en steile schouder + overbouwd prima. Op mijn andere smalle paard ligt 'ie gewoon perfect.

Ik rijd er voor mijn werk bijna alle paarden mee en ze lopen er allemaal erg fijn onder :). Voor mij nooit meer anders!

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Re: Springzadel voor smalle paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:57

Hier ook een Prestige Golden Star. Lag meteen goed, hoefde niet eens iets aan gedaan te worden :)

(nu te koop wegens nooit springen)


Time2Tri

Berichten: 6122
Geregistreerd: 07-09-07
Woonplaats: Germany

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:02

Op mijn paardje heb ik een Stübben Romanus gehad .
Mijn Dito heeft een hoge en vrij lange schoft .Op bijgaande foto mist hij al wat spieren in de rug
doordat hij al langer niet meer gereden word .Tis maar voor het idee ...

Afbeelding


Ironman2022-2023
Ironman 70.3 Valencia 2024
Ironman 70.3 Duisburg 2024


mistid

Berichten: 9139
Geregistreerd: 10-08-06
Woonplaats: Bunne

Re: Springzadel voor smalle paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:30

Ik heb een Italiaans springzadeltje van Selleria Pugliese. Tegenwoordig hebben zij hun eigen merk Pioneer. Super fijn zadel. Lag op mijn hele smalle D pony met extreem hoge schoft geweldig, en ligt op mijn smalle paard met hoge schoft ook erg goed. Ook op een ander paard die smal was met een hoge schoft, maar dat paard was achter waar de kussens lagen toch wat breder.
Op die beide paarden ligt mijn Rossner Atlanta ook fijn.

Als je niet ken winnen, moet je zorgen dat je niet verliest - Johan Cruijff

Keep calm and go eventing
SGW trainen in het Noorden? Crossterrein Bunne

OdiEtAmo
Berichten: 5560
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 14:34

@ditano: jou paard heeft het nog wat extremer dan mijn paard!

Van kentaur heb ik een hele tijd geleden een springzadel gepast. Leek wel goed te liggen maar zat er zelf niet zo lekker op.
Misschien kan ik nu andere types proberen. :j

Naar aanleiding van van jullie suggesties zal ik binnenkort eens kijken of mijn zadelmaker de genoemde zadels in de 'collectie' heeft. :)

En.. nog meer suggesties zijn welkom!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hieperdi en 72 bezoekers