ADHD 'bestaat niet'

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:35

Randalinepony, als je goed het topic doorleest kun je lezen dat de meeste AD(H)Ders in dit topic ook van mening zijn dat de stempel te snel word uitgedeeld hedendaags :)

Poess91

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:37

Ik reageer even snel op één ding.
Mijn ouders valt niets te verwijzen over de opvoeding.
Ik hoop dat ik het later net zo goed zal doen. Een betere zou ik mij niet kunnen wensen. En ja andere ouders zijn jaloers, zoals ze mij hebben verteld, op welke manier mijn ouders mij hebben opgevoed.
Maar kom dan alsjeblieft niet vertellen dat mijn ADD ligt aan mijn opvoeding, ik vind dat gewoon onbeschoft als je dat durft te zeggen.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:37

Randalinpony: zo zie je maar weer dat je niet weet waar je over spreekt. Scholen "krijgen" helemaal geen geld voor kinderen met een 'etiket'. De ouders krijgen dat geld. Beslis jij dat je kind met rugzak naar speciaal ondewrwijs gaat, dan kan dat. Beslis jij als ouder dat je kind naar regulier onderwijs gaat dan gaat dat budget mee en kan er extra begeleiding ingekocht worden. Welke dat beslis je als ouder met de school samen. En weet je waarom zoveel ouders kiezen voor regulier onderwijs? Zodat hun kind gewoon mee kan doen met de rest en niet het etiket erbij krijgt van "de speciale school".

Mbt je opmerking over VMBO-T.... Mijn zoon heeft gewoon de intelligentie voor HAVO. Niet omdat ik dat wil, maar omdat hij getest is hiervoor en omdat we dat dan aan schoolresulaten zien.

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:38

randalinpony schreef:
Grappig hoe deze discussie polariseert.

En dat terwijl ik denk, dat beide 'kampen' een punt hebben: ik denk namelijk dat er tegenwoordig steeds sneller naar allerlei etiketten wordt gegrepen, zogenaamd om kinderen te 'helpen'.
Dat scholen geld kregen (t gaat nu wat veranderen) voor kinderen met een 'stoornis' heeft echt niet geholpen, als iets in je voordeel is, zul je het onbewust vaker waarnemen.

Dat de diagnoses steeds meer verbreed zijn in de handboeken voor psychiaters, zal ook niet geholpen hebben. De diagnoses in bijv. autisme spectrum stoornissen en ADHD zijn werkelijk explosief gestegen.
En weet je wat? De meeste mensen die die diagnoses vroeger niet kregen, maar wel wat druk, agressiever, of dromeriger waren, zijn gewoon productieve leden van de maatschappij geworden.

Ik denk dat kinderen gemiddeld wat minder discipline krijgen dan vroeger, en vooral jongens hebben meer behoefte aan structuur. Zie ook de explosie in diagnoses: ben je een jongetje, is de kans vele malen groter dat je wat 'mankeert'.
Bovendien wordt er meer gevraagd van kinderen, ouders willen allemaal dat kind zeker toch wel VMBO-t gaat doen, zelfs als dat erg hoog gegrepen is. Dus dan moet er een 'dyslectie'verklaring komen, krijgt het kind extra hulp. School werkt graag mee, want moet zijn resultaten hoog houden.... Daarnaast moet het kind toch wel minstens een sociaal wonderkind zijn en uitblinken in zeker 1 hobby.

De andere kant is dat er altijd al mensen waren die gewoon echt problemen ondervinden door hun gedrag, of hun omgeving storen, en die veel meer moeite hebben het hoofd boven water te houden.Voor die mensen zijn medicijnen, aanpassingen in hun omgeving/opvoeding en heel hard werken waar anderen geen enkele moeite ondervinden, echt wel nodig om het hoofd boven water te houden.
En als ouder van zon kind, loop je enorm vaak tegen muren van onbegrip aan, ken mensen die er bijna aan onderdoor gegaan zijn.


Vanachter mijn PC kan ik niet zien voor wie dat geldt en voor wie niet. ;)


Er wordt niet sneller naar etiketten gegrepen, maar bepaald gedrag of kenmerken worden veel sneller herkend en toegekend dan vroeger. Ik heb blijkbaar toen ik jong was, zo jong zelfs dat ik het mij niet herinner, bij het Riagg gelopen omdat ik een gesloten, niet sociaal en kwetsbaar kind was. Dat heeft zich uiteindelijk verbeterd, maar nu, 18 jaar laten, krijg ik de diagnose als HSP. Als ik eerder geholpen was, als mij gedrag eerder herkend was, dan had ik misschien geen depressie gekregen toen ik 16 was, en heb ik niet tot en met mijn 21ste met zelfmoord neigingen rond gelopen, en had ik wel het uiterste uit mijn eigen kunnen gehaald.

Mijn broertje is autistisch. Als hij de juiste hulp had gekregen, de juiste therapie en wellicht de juiste medicatie, dan had hij misschien geen drugs en drank probleem er aan over gehouden, had hij misschien wel een diploma kunnen halen, en had hij nu meer kans gehad op een fijne toekomst.

Maar door zijn autisme, is het erg moeilijk een baan te krijgen, omdat hij anders functioneert en reageert dan ik bijvoorbeeld.

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:40

lifaya schreef:
Randalinepony, als je goed het topic doorleest kun je lezen dat de meeste AD(H)Ders in dit topic ook van mening zijn dat de stempel te snel word uitgedeeld hedendaags :)

:j
Ik vind het alleen zo vreemd dat er soms zo overhaast wordt gediagnostiseerd. Bij mij hebben ze uitgebreid onderzoek gedaan, maar dat is misschien ook omdat ik niet houd van onnodig een sticker krijgen...

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:41

Brainless schreef:
xx_Horsiex schreef:
Weet je wat nog het heerlijkste is? Dan mensen die totaal niks mankeren het hardste roepen dat ADD en AHDH en autisme en noem maar op allemaal niet bestaat, maar dat er in tussen dus wel mensen zijn die het hebben en er last van hebben. En dat vind ik echt om te kotsen.
Zo.... lekker dan.
Autisten zijn vaak juist perfect opgevoed.
Maar vertonen wel onaangepast gedrag, omdat zij nog niet hebben geleerd hoe zij zich in bepaalde situaties moeten gedragen.
Elke situatie is nieuw voor hen en vaak een puzzel wat er van hen wordt verwacht.

Raar om te lezen dat jij dat blijkbaar om te kotsen vindt.

Wat een typisch reactie? XX horsiex vind mijn reactie om te kosten, daar valt niemand over en als ik dan spiegel dan is het helemaal fout, snap ik helemaal niks van. Zal wel met adhd of onaangepast gedrag te maken hebben

Poess91

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:42

Maar zijn er dan voorbeelden uit directe omgevingen waarvan jullie allemaal zo zeker weten dat er zo snel en sticker op is geplakt?

Ceriadwen, volgens mij zit jij geen vol frustraties of kom je wat te kort. Kan je niet ergens anders mensen gaan pesten?

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:43

xx_Horsiex schreef:
xx_Horsiex schreef:

OMDAT IEDER MENS EEN INDIVIDU IS, EN IEDER MENS ANDERS IS, REAGEERT, DENKT EN LEEFT.

Heb je ooit meegelopen met mensen die werken met kinderen die ADHD, ADD, of autisme hebben?


Ga je nog antwoord geven? Of wil je ons graag eens inlichten over de wijsheid die je uit eigen ervaring haalt?

als jij het op een maatschappelijk geaccepteerde manier wil vragen wil ik best antwoord geven, geen probleem

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:43

Aleeneh schreef:
Over wat voor 'gedrag' heb je het, Ceriadwen? Ik begrijp het namelijk niet.


Ik herhaal mezelf maar even.

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:43

Ceriadwen schreef:
Wat een typisch reactie? XX horsiex vind mijn reactie om te kosten, daar valt niemand over en als ik dan spiegel dan is het helemaal fout, snap ik helemaal niks van. Zal wel met adhd of onaangepast gedrag te maken hebben


Ga je nog iets zinnigs zeggen of blijf je je duidelijk ongefundeerde en i.m.o. achterlijke mening spuien? Er is meerdere malen gevraagd jezelf uit te leggen aangezien je beweert je mening te baseren op eigen ervaring, je reageert hier niet op dus mag aannemen dat je gewoon een bord voor je hoofd hebt?

Oh ja sorry voor mijn onaangepaste reactie, zal wel met mijn HSP te maken hebben.

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:44

@Ceriadwen
Dit is exact wat we bedoelden! Jij gaat meteen over op persoonlijke aanval, en weet je waarom mensen dat doen? Ze hebben eigenlijk helemaal geen argumenten om hun mening te onderbouwen. Wat jij gebruikt zijn drogredenen.
En dan de AD(H)D'ers onopgevoed vinden?

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:44

Ceriadwen, ze vind jouw reactie idd om te kotsen. En daar geef ik haar helemaal gelijk in. Jij scheert namelijk alle AD(H)Ders over 1 lijn met je niet onderbouwde post ;) en dan nog claimen dat wij onopgevoed en onaangepast zijn? Hoe bedoel je kortzichtig?

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:45

Anoniem schreef:
Ceriadwen schreef:
onopgevoed/onaangepast?


Ik vind het om te kotsen dat mensen het op opvoeding of aanpassing gooien. Als je maar even de moeite genomen had om te lezen wat ik geschreven heb had je kunnen lezen dat bijvoorbeeld mijn dochtertje totaal geen onaangepast gedrag vertoont. Mijn zoontje werkt dag in dag uit om te leren hoe hij anders is en hoe zijn gedrag aangepast gedrag verandert

Dit soort opmerkingen geven mij een gevoel dat jij niet opgevoed bent, ongeinteresseerd in de wereld rondloopt en vooral datgene wat anders is veroordeelt. Hitler had ook dit soort ideeen en kijk wat er van gekomen is.
Ben je soms bang dat we besmettelijk zijn ?
En onaangepast gedrag ? Het feit dat we niet kunnen liegen en recht op de man de waarheid zeggen en niet kunnen huichelen noemen jullie onaangepast gedrag. Ik denk dat jullie nog veel van ons kunnen leren op dat punt en dat wij zelf veel last binnenin hebben van chaos, ach daar hebben jullie geen last van.

Helaas is het een onzichtbare handicap, wat men niet ziet bestaat niet.

Om te kotsten nog wel!
en met jouw gevoel kan ik weinig tot niks en ja je kan leren dat je nou eenmaal niet alles hoeft te zeggen en te doen dat in je opkomt.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:46

Dat had ik idd niet gedaan, Lifaya, alleen de laatste pagina's.

Maar dat er te snel diagnoses worden uitgedeeld, wil natuurlijk niet zeggen dat iets in zijn geheel niet bestaat, daar zijn we het over eens. ;)

Zilfstar: er zijn scholen waar de directie bovenop het rugzakgeld voor die regulier schoolgaande kinderen is gaan zitten, juffen mogen het niet eens in de klas meer spenderen... heb nu al 2 dergelijke verhalen gehoord.

En wat dat VMBO betreft: helemaal nergens zeg ik, dat kinderen met een stoornis DUS te dom zouden zijn om hogere schoolniveaus aan te kunnen. Ik zeg dat als kinderen niet goed meekomen op school, ouders op zoek gaan naar excuses alternatieven om hun kind extra mogelijkheden te geven en als dat door dyslectieverklaringen kan, doen ze dat.
Dus dat lees je verkeerd.

Anders dan Zilfstar heb ik in de positie gezeten dat een school al een stempel op mijn kind gedrukt had (achter onze rug om notabene) om het eigen falen en niet kunnen inschatten van de leerbehoeftes, niet onder ogen te hoeven zien.
Die kant van de medaille heb ik dus meegemaakt, en das ook heel naar.... en schadelijk voor het kind.

XXhorsie:

De definities worden steeds verder verbreed. Weet je, mijn huisarts drukte me eens op het hart mijn kind uit de 'molen' te houden, want dan vonden ze altijd wel wat. Zijn redenering: als hij of ik erdoor gehaald zouden worden, zouden ze ook vast wel 'wat' vinden, want ieder mens heeft wel ergens een zwakke plek of valkuil.
Natuurlijk moet er bij problemen in de opvoeding of functioneren altijd goed gekeken worden (en soms ligt het echt niet aan een stoornis, maar heus wel aan de opvoeding, een probleem op school waar ze ook heus niet altijd leerlingen goed begeleiden, of andere nare omstandigheden waardoor een kind problemen laat zien) waar dat vandaan komt en is een diagnose wellicht op zijn plaats.

Maar zeker bij jonge kinderen vind ik het gevaarlijk om allerlei etiketten te plakken. Ze groeien nog zo, kunnen nog heel wat eigen zwakke plekken overwinnen.
In feite functioneren jij en ik allemaal door onze sterke kanten te gebruiken om onze zwakke kanten te compenseren, de een alleen wat meer dan de ander. Maar wanneer is een diagnose op zijn plaats?

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:46

En... Jij hebt niet door jij dat juist doet, ceriadwen?

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:47

Ceriadwen schreef:
Om te kotsten nog wel!
en met jouw gevoel kan ik weinig tot niks en ja je kan leren dat je nou eenmaal niet alles hoeft te zeggen en te doen dat in je opkomt.

nou, dan zou ik maar beginnen met leren :') want ik denk dat niet alleen AD(H)Ders daar moeite mee hebben met dingen zomaar zeggen zonder er over na te denken ;)

brighteyes85Jarig

Berichten: 1208
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: waar ik wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:47

Ik heb niet alles gelezen, maar heb een aardig beeld gekregen van de discussie.

Ik denk dat 90% van de kinderen/jongeren/volwassenen met ADHD ook echt GEEN ADHD heeft. Ik bedoel het ene kind is gewoon drukker dan het andere, ik zou me ook niet kunnen concentreren als ik in de pauze (en dat zie ik ook op basisscholen gebeuren) 2 halve liter blikken redbull en een crossaint naar binnen werk. Dit zie ik niet alleen in de pauze gebeuren, zelf voor school om 8u lopen ze in de supermarkt. Daarna zitten de kids de hele dag voor de tv, tablet, telefoon en komen niet meer fatsoenlijk buiten. Vroeger was ik druk, maar ik ging de heeeeeeeele dag buiten spelen en dan kregen we een kop thee of limonade en een stuk fruit en gingen we weer naar buiten.
Daarnaast heeft slecht plangedrag en opvoedgedrag van ouders er ook mee te maken. Ouders durven hun kinderen niet meer te corrigeren uit angst om aangeklaagd te worden wegens mishandeling. Ik walg daar echt heel erg van.

Ik denk dat de andere 10% van de kinderen/jongeren/volwassenen ook daadwerkelijk een hersenafwijking heeft die aangeboren is. Deze is te meten/zien met een mri. Dit hoort geen ADHD te heten, want dit is iets anders dan hierboven omschreven.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:48

Ceriadwen schreef:
en met jouw gevoel kan ik weinig tot niks en ja je kan leren dat je nou eenmaal niet alles hoeft te zeggen en te doen dat in je opkomt.


Als je een remfunctie hebt wel. Heb je die niet dan wordt t vrij lastig hoor.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:49

Dat is JUIST wat ADHD hoort te heten, Brighteyes85. Dat andere alleen niet.
En ik denk dat je met je 90% wel flink overschat, maargoed :o Dat het probleem bestaat dat moge duidelijk zijn.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:50

Anoniem schreef:
Ceriadwen schreef:
onopgevoed/onaangepast?


Heb alle andere berichten in andere topics van Ceriadwen eens gelezen maar dit is een persoon die overal een mening over heeft, die mening is de mening en iemand met weinig inlevingsvermogen is. Niet de moeite waard om op te reageren

hm volgens mij kan dit gekwalificeerd worden als een persoonlijke aanval?

Ik snap niet dat mensen zich zo aangesproken voelen dat kan namelijk alleen als er een kern van waarheid in mijn mening zit, iets om over na te denken voor al die mensen die nu op het puntje van hun stoel zitten te hyperventileren.

Waarom voel jij (en met jij bedoel ik iedereen die al kotsend posten typt) je zo aangesproken en waarom raakt het jou.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:50

brighteyes85:

Citaat:
Ik bedoel het ene kind is gewoon drukker dan het andere, ik zou me ook niet kunnen concentreren als ik in de pauze (en dat zie ik ook op basisscholen gebeuren) 2 halve liter blikken redbull en een crossaint naar binnen werk.

Ik stond eens met zoon van toen 8 bij de Appie achter een groep volkomen opgefokte brugpiepers, die zon 10 blikken red bull op de lopende band keilden. Mijn zoon bekeek dat stel eens en fluisterde toen in mijn oor: 'Dat hebben zij toch niet nodig.' *D :')

Ik had medelijden met de docenten die dat stel nog in de klas hadden die middag.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:50

Randalinpony: dat is zeker kwalijk! (Schoolverhaal mbt budget en school mbt het stempel drukken)

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:51

Aleeneh schreef:
Aleeneh schreef:
Over wat voor 'gedrag' heb je het, Ceriadwen? Ik begrijp het namelijk niet.


Ik herhaal mezelf maar even.

moet je eerst wat duidelijker zijn want zo begrijp ik je niet, daar ben ik te stom voor

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:52

Als ADDers en ADHDers onaangepast en onopgevoed gedrag vertonen, wat vind jij dan onaangepast en onopgevoed gedrag? Gewoon zodat we weten dat we het over hetzelfde hebben?

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:52

Ceriadwen schreef:

Citaat:
Ik snap niet dat mensen zich zo aangesproken voelen dat kan namelijk alleen als er een kern van waarheid in mijn mening zit, iets om over na te denken voor al die mensen die nu op het puntje van hun stoel zitten te hyperventileren.

Waarom voel jij (en met jij bedoel ik iedereen die al kotsend posten typt) je zo aangesproken en waarom raakt het jou.


Zo, Ceriadwen, jij draait het om zeg... misschien reageren mensen wel zo fel op jouw posts, omdat ze ze totaal onrechtvaardig en onjuist vinden, maar ze wel ontzettend kwetsend geformuleerd worden. :)
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 07-11-13 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt