Ervaring paard met peesontsteking bij heup, pijn in de rug?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
frmarie
Berichten: 100
Geregistreerd: 09-12-09

Ervaring paard met peesontsteking bij heup, pijn in de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-13 09:05

Anderhalf jaar terug hebben wij twee merries hier gekregen (gingen anders naar de slacht), nu 6 en 7 jaar. Ze kwamen uit Spanje en hebben daar een tijd (zeer) slechte verzorging gehad, dus dit kan spelen in het probleem. Nadat ze goed op gewicht waren gekomen, uitgerust, weer in vertrouwen met de mens, zijn ze dit voorjaar ingereden. In een stal waar ik heb gezien dat ze de tijd nemen voor de paarden, niets forceren. Na drie maanden gingen ze alletwee graag op pad naar buiten. Maar, even later begonnen de problemen: pijn in de rug, af en toe kreupel, onrustig onder het zadel. Volgens de DA en fysio is de oorzaak voor de tendinitus (peesontsteking) waarschijnlijk al eerder (dus voor ze bij ons kwamen). De paarden hebben meteen rust gekregen, maar nog steeds pijn in de rug drie volle maanden later (ze willen op bepaalde plek achter op de rug niet worden aangeraakt). Ik weet dat het lang kan duren, en dat is niet erg, maar ik twijfel of ze bereden kunnen worden later of helemaal niet meer. Ik weet gewoon niet goed waar ik aan toe ben, ik word niet wijzer van de DA. Elk geval is anders, maar toch deze vraag: heeft iemand ervaring met dit soort peesontsteking ? Zijn er oefeningen die kunnen helpen, of juist helemaal niets doen (ze hebben een heel groot gebied en leven in een kudde) ?



Balou_k

Berichten: 14025
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Ervaring paard met peesontsteking bij heup, pijn in de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 09:15

Beide paarden hebben dus last van hetzelfde fenomeen?

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

frmarie
Berichten: 100
Geregistreerd: 09-12-09

Re: Ervaring paard met peesontsteking bij heup, pijn in de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-13 10:32

Ja, wat verschillend, maar allebei peesontsteking.

frmarie
Berichten: 100
Geregistreerd: 09-12-09

Re: Ervaring paard met peesontsteking bij heup, pijn in de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-13 10:34

Ze waren op een goede plek om ingereden te worden, maar ik vraag me toch wel af of de zadels echt goed waren voor deze paarden en of dat niet ook het probleem heeft verergerd.

Balou_k

Berichten: 14025
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Ervaring paard met peesontsteking bij heup, pijn in de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 11:33

Ik vind het zeer toevallig dat ze beide hetzelfde hebben, beide dezelfde afstamming toevallig? Anders neig ik toch naar niet correct beleerd of wellicht niet passened tuig..

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

frmarie
Berichten: 100
Geregistreerd: 09-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-13 17:24

Ik heb ook mijn twijfels over het zadel. Maar het is niet helemaal hetzelfde: Gaya heeft misschien vaak haar heup gestoten, bv bij het paniekerig uit een te smalle staldeuropening haasten, de andere, Tara, heeft waarschijnlijk tijdens de groei veel te weinig eten gehad waardoor de wervelkolom niet op de goede manier is ontwikkeld (een nogal technisch verhaal van het merg en de wervelkolom). In principe zou dit goed kunnen komen hoewel het een zwakke plek blijft. Gaya werd een beetje kreupel, Tara vluchtte zomaar paniekerig in volle vaart opeens weg (terwijl ze heel braaf bereden kon worden en het leuk scheen te vinden), waarschijnlijk acute pijn. Allebei willen ze niet op een plek op de rug (maar iets verschillend) worden aangeraakt, dat is dus wel hetzelfde. Het zadel vind ik niet echt een probleem want daar kan ik me vanaf nu zelf in verdiepen en raad voor vragen. De dierenarts heeft nu een ontstekingsremmer gegeven, dat moet ik nog beginnen, om te kijken of dat hen ontlast. Overigens zie je niets aan ze: ik zag ze net nog met zijn allen als een stel jonge veulens door hun bergweide bokkend rennen (we wonen in de Pyreneen).


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hieperdi, Rubio, Sewri en 29 bezoekers