Westernzadel kopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Maureenppc
Berichten: 59
Geregistreerd: 29-07-12
Woonplaats: scherpenzeel

Westernzadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-13 17:12

Hallo,
Op de manage waar ik rij is binnen kort een 2e hands beurs. Nu rij ik met mijn paardje al een paar western lessen en ik weet zeker dat ik veder ga met de western. Nu was mijn vraag of ik op die 2e hands beurs een goed passend zadel kan vinden? Ik neem dan wel mijn paardje mee en mijn les gever wil dan ook kijken of het zadel dan past (als ik een goed zadel kan vinden natuurlijk) maar sommige mensen zeggen dat je perse een zadelmaker moet laten kijk of eurohorse. Is dit zo of kan ik gewoon op de manage vertrouwen?

P.S zijn er ook mensen die op de Manage White Socks Stables zitten of kennen? Daar rij ik namelijk en daar is ook de 2e hands beurs.

Groetjes,
Maureen


Achterom
Berichten: 23023
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Westernzadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:30

Ik zou niet vertrouwen op de manege nee :n
Het punt is dat je lastig kunt zien of het zadel ook echt goed past. Helaas werkt dat bij een westernzadel nu eenmaal anders dan bij een engels zadel.

Anley4

Berichten: 70
Geregistreerd: 08-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:59

Goed kijken of het aan de voorkant niet te ruim of smal is en de achterkant moet niet wippen. Het zadel moet stevig op de rug liggen zonder pad of blanket en ook met lichtrijden de achterkant niet omhoog komen. Ik weet niet wat voor paard je hebt, maar bij sommige wipt elk zadel wel een beetje. Als je er even mee rijdt (stap draf galop) en dan het zadel eraf haalt kan je vaak wel zien of het zadel op bepaalde plekken harder drukt (zweet op die plekken of plattere haren). Hoeft ook niet altijd te betekenen dat het dan niet past maar je ziet het wel als het echt drukplekken zijn. Als je erop zit moet je onder de knop, bij de schoft, een hand kunnen steken.

Verder ligt een A-merk vaak beter en ook op meer verschillende paarden maar dat lijkt me wel vanzelfsprekend.

Respect en vertrouwen zijn de sleutels tot vriendschap tussen jou en je paard

Maureenppc
Berichten: 59
Geregistreerd: 29-07-12
Woonplaats: scherpenzeel

Re: Westernzadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-13 07:47

@ Anley4, bedankt voor de tips! Mijn paardje is drie kwart Arabier en een kwart Welsh. Ik denk dat ze daar ook wel verstand van hebben en meestal staan daar ook kraampjes van winkels. volgens mij lopen er ook soms zadelmakers rond, omdat er altijd veel zadels worden verkocht. aan de ene kant vertrouw ik het maar aan de andere kant niet. Zijn er hier nog mensen die op een 2e hands beurs een westernzadel hebben gekocht? Alle tips enz. zijn welkom, want ik wil niet dat ik de rug van me pony verkloot.


troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Westernzadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:09

Tja,je weet niet welke kraamhouders er gaan staan. Het kan heel goed dat er een paar goede passers staan met hun boeltje immers, maar hoe weet je dat zeker? Ik zou in elk geval gaan kijken en vragen of mensen daar verstand van hebben (welke methoden ze gebruiken voor het passen? alleen het handje of ook een pasmal? geven ze een vorm van pasgarantie?) en dan vervolgens deze mensen op zijn minst googlen. Wie weet zijn ze er wel heel bekend mee. Dat geeft toch wat vertrouwen.

FHS

Berichten: 438
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Putten (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:15

3/4 arabier en welsh is korte rug? ... zal moeilijk worden om daar een passend zadel voor te vinden

Onze doelstelling: een passend zadel voor ieder paard én elke pony!
Flevo Horse Support: Zadelmakerij ~ Zadelpasservice (gecertificeerd) ~ Sportmassage voor Paarden
www.flevohorsesupport.nl ~ info@flevohorsesupport.nl
Dealer van: Thorowgood, Kent & Masters en Fairfax zadels én gebruikte western (merk-)zadels, Prolite en LeMieux

ElCamino

Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:32

ik sta er 24 november en mijn zadel is te koop.
Het gaat echt niet op je paard passen helaas voor mij :D Het is namelijk een enorm breed zadel...
En daar staan bijn geen echte winkels hoor, alle 2e hands markten daar waren bijna allemaal gewoon particulieren....
maar je mag het altijd passen hoor...

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:43

Anley4 schreef:
Goed kijken of het aan de voorkant niet te ruim of smal is en de achterkant moet niet wippen. Het zadel moet stevig op de rug liggen zonder pad of blanket en ook met lichtrijden de achterkant niet omhoog komen.


En daarmee kan je dus niet zien of het zadel brugt. Een zadel kan best mooi aansluiten aan de voorkant, niet wippen en stevig liggen zonder blanket of pad maar das geen garantie dat het ook idd past. En het zou zelfs zomaar kunnen dat het zadel dan alleen maar op die punten de paarderug raakt, en in het midden waar je zit dus helemaal niet.

Zo dus zeker niet passen. ALS, en dat is imo echt een als, je een zadel wilt passen, tenminste een rugmal van de rug van je paard maken. En deze vooraf in het zadel leggen om te kijken of het uberhaupt in de buurt van je paard z'n rug komt. En dat werkt dan ook nog alleen bij gebruikte zadels, omdat nieuwe zich nog moeten zetten.

Ik zou het imo zo in ieder geval niet doen. En wat FHS al schrijft, voor een Arabier/welsh met een korte rug zal het best moeilijk worden een zadel te vinden. Daarvoor zou ik zeker een zadelpasser laten komen.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Re: Westernzadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:19

Het zou me niet verbazen als Evelien daar ook staat met haar vrachtwagen. Als ze er is zou ik haar echt wel even laten kijken.

Specje
Berichten: 373
Geregistreerd: 07-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:51

Volgens haar agenda niet. Ik zou er persoonlijk voor kiezen om een zadel bij Evelien (euro-horse) te kopen. Je kunt haar bellen voor een afspraak of even kijken op haar site bij de agenda. Daar kun je zien wanneer ze een beetje bij je in de buurt is. Zij kan goed passen en heeft veel zadels te koop. Dan weet je in ieder geval écht of het een goed zadel voor jouw en je paardje is.

Maureenppc
Berichten: 59
Geregistreerd: 29-07-12
Woonplaats: scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-13 13:55

Als Evelien daar idd staat ga ik zeker naar haar toe! (Denk het niet Maar ja...) Maar het is altijd verschillend wie er daar staan. Maar er staan altijd mensen die eerlijk zijn en die er echt wel verstand van hebben. Maar het is idd lastig om een zadel voor haar te vinden. Ik ga denk toch maar even kijken, want kijken kan toch geen kwaad? Ik heb wel eens van Evelien gehoord, maar haar zadels zijn erg duur(ik heb gehoord ergens in de duizend) en zoveel geld heb ik nog niet(wel bijna).

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Re: Westernzadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:01

Kijken kan geen kwaad maar laat je niets aansmeren.
Veel mensen doen alsof ze er verstand van hebben maar heel weinig hebben het.

Eeen hele tijd geleden ook op zoek geweest, van allerlei stalgenoten zadels gepast ( stuk of 10 zadels) en iedere keer iemand met ervaring mee laten kijken. Bleek dat 10 van de 10 zadels niet passen en mijn Quarter wel een uitzonderlijk maatje had. (overigens niets kwaads over mijn stalgenoten)
Later komt Evelien, wat blijkt, 4 van die 10 zadels hadden waarschijnlijk gewoon goed gelegen, want meten deed je heel anders.

iamsam
Berichten: 248
Geregistreerd: 10-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:02

Er zijn voor (bijna) volbloed arabieren speciale zadels ontworpen met een zogenaamd "round skirt "

dit houdt in dat de achterkant van het zadel rond gesneden is ipv vierkant, dit omdat de ribbenkast van een arabier korter is dan bv Quarter of partbred.

Voor details ff een vakman(vrouw) raadplegen.

succes!

Anley4

Berichten: 70
Geregistreerd: 08-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:20

rina schreef:
Anley4 schreef:
Goed kijken of het aan de voorkant niet te ruim of smal is en de achterkant moet niet wippen. Het zadel moet stevig op de rug liggen zonder pad of blanket en ook met lichtrijden de achterkant niet omhoog komen.


En daarmee kan je dus niet zien of het zadel brugt. Een zadel kan best mooi aansluiten aan de voorkant, niet wippen en stevig liggen zonder blanket of pad maar das geen garantie dat het ook idd past. En het zou zelfs zomaar kunnen dat het zadel dan alleen maar op die punten de paarderug raakt, en in het midden waar je zit dus helemaal niet.

Zo dus zeker niet passen. ALS, en dat is imo echt een als, je een zadel wilt passen, tenminste een rugmal van de rug van je paard maken. En deze vooraf in het zadel leggen om te kijken of het uberhaupt in de buurt van je paard z'n rug komt. En dat werkt dan ook nog alleen bij gebruikte zadels, omdat nieuwe zich nog moeten zetten.

Ik zou het imo zo in ieder geval niet doen. En wat FHS al schrijft, voor een Arabier/welsh met een korte rug zal het best moeilijk worden een zadel te vinden. Daarvoor zou ik zeker een zadelpasser laten komen.


Nee als het zadel daaraan voldoet is idd geen garantie dat het past, maar als het er niet aan voldoet past het in ieder geval niet en hoef je ook niet verder te kijken bij dat zadel. Deze dingen zijn het makkelijkst te zien, ook voor iemand die er niet zoveel verstand van heeft.
En voor een korte rug past een roundskirt waarschijnlijk beter (is een beetje korter), maar is maar net wat je tegenkomt natuurlijk.

Respect en vertrouwen zijn de sleutels tot vriendschap tussen jou en je paard

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Westernzadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:44

KIjk maar uit, veel stallen of trainers doen ook alsof ze het wel zien en weten. Sommigen beweren zelfs dat het allemaal onzin is en zij doen het al 20/30 jaar zo etc.

Evelien is goed. Natuurlijk kost het wat, maar stel je koopt nu een zadel 2e hands voor 700. Die past niet, je krijgt problemen, dus veearts, osteopaat, fysio etc. Dan wil je het zadel verkopen of inruilen en krijg je maar 500 bijvoorbeeld.
Dan kun je beter die paar honderd nu in je zak houden en er bovenop gooien voor een goed zadel. daarnaast is een goed zadel in nette staat waardevast.
Stel je koopt iets bij Evelien, maar zij ziet dat je paard er straks misschien weer uitgroeit kun je haar over een tijd wel weer laten komen en als je dan weer netjes inruilt kom je er vast wel uit met haar.

Denk daarbij aan een goede pad, die ook belangrijk is. Juist mensen die net komen kijken wordt snel rotzooi aangesmeerd. Mensen die zelf inmiddels wijzer zijn, moeten van hun zooi af. Als jij dan een gewillig en onwetend persoon bent en iemand doet alsof die er vreselijk veel verstand van heeft, geloof je het ook nog.

Lous

Berichten: 24239
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 18:33

Maureenppc schreef:
Als Evelien daar idd staat ga ik zeker naar haar toe! (Denk het niet Maar ja...) Maar het is altijd verschillend wie er daar staan. Maar er staan altijd mensen die eerlijk zijn en die er echt wel verstand van hebben. Maar het is idd lastig om een zadel voor haar te vinden. Ik ga denk toch maar even kijken, want kijken kan toch geen kwaad? Ik heb wel eens van Evelien gehoord, maar haar zadels zijn erg duur(ik heb gehoord ergens in de duizend) en zoveel geld heb ik nog niet(wel bijna).


Evelien heeft zadels in alle prijsklasses hoor,tweedehands en nieuw. Maar volgens haar agenda staat ze daar niet, dus daar hoef je al niet naar te kijken. Nieuwe zadels zijn idd rond de 2000 euro net als een zadel op maat.
Houd er wel rekening mee dat een goed tweedehands westernzadel begint bij ongeveer €500.
Toch zou ik persoonlijk niet zo'n zadel op een markt kopen ookal gaat er een lesgever of een dergelijk iemand mee. Als zadelpasser heb je niet voor niets een opleiding nodig.
Ik zou dus gewoon even doorsparen en een afspraak maken bij Evelien. Zodat je zeker weet dat je een goed passend zadel koopt.

NIET banketstaaf,MAAR POETSEN!!

Maureenppc
Berichten: 59
Geregistreerd: 29-07-12
Woonplaats: scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-13 19:25

Dank je wel voor jullie tips. Ik heb ook wel een beetje verstand van westernzadels. Misschien klikt dit heel egoïstisch maar eerlijk gezegd wil ik geen 2000 uitgeven aan een zadel. Ik bedoel, ongeveer 800 of 900 is toch ook voldoende? of zie ik dat verkeerd?

Lous

Berichten: 24239
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Westernzadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 22:44

Voor jou budget kun je daar een prima tweedehands westernzadel voor krijgen.

NIET banketstaaf,MAAR POETSEN!!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Westernzadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 22:44

800/900 euro is een goed bedrag voor een goede 2e hands. Maar hou ook rekening met een budget voor de rest; pad, singel etc. En als je evt nog een hoofdstel moet hebben. Neem goede kwaliteit, want geperst leer heb je niks aan en kost je straks meer.
Kijk je anders even in Evelien dr agenda of je ergens kan gaan kijken bij dr.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8270
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Westernzadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 22:47

hee, wanneer is die 2e hands markt? dan kom ik ook even kijken :)
volgens mij lopen er op white socks ook best mensen rond die weten hoe je zadel zou moeten liggen, van wie krijg je les?

ElCamino

Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Westernzadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 09:44

ik sta ook op die markt op 24 november.
Het is in de kantine en de voorgaande keren stonden er dus echt geen westernsportzaken zoals Evelien oid.
Mijn zadel is ook te koop, een Billy Cook en ik wil er €1000 voor hebben.
Het is een full quarter boom, die gaat echt niet op jouw paardje passen helaas.....

Zou mijn zadel graag verkopen maar ik koop mijn zadels ook via Evelien!! met een malletje voor de schoft, de rug en de kale bomen kan ze een goed zadel aanmeten bij je paard! Als je dan toch geld uit gaat geven, doe het dan goed! Ze had bij mij een vrachtwagen vol zadels mee en uiteindelijk bleven er na passen en meten slechts 2 over die pasten. Een daarvan ligt nu op mijn paard , de Billy Cook pastte niet meer namelijk...

Thea_Casper

Berichten: 4
Geregistreerd: 17-10-13
Woonplaats: Culemborg

Re: Westernzadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 19:49

Ik heb mijn zadel ook gekocht met het toeziende oog van white socks en ben er nog heel erg blij mee. Paardje loopt er heerlijk onder en ligt echt goed. Ze weten waar ze het over hebben bij white socks en zijn ook eerlijk erover.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 22 bezoekers