24/7 buiten zonder schuilstal.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zinzi_jewel

Berichten: 8801
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

24/7 buiten zonder schuilstal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 07:35

Heb zoek functie wel gebruikt, maar vondt niet echt eenduidig iets.
Zal het in het kort uitleggen.
Ik huur nu weide, daar lopen 4 dieren van mij
2 paarden x 1 C pony en een NL mini paard.
Er is niet veel gras op die halve ha. Dus voer minimaal 2 x per dag hooi maar vaak 3 keer.
Er gaan dan verdeeld over 2/3 voorrondes bijna 2 kleine baaltjes hooi door.
Tussendoor ruim ik mest op.
Heb nu wel beschikking over 2 boxen die altijd open staan als zijnde schuilstal.
Ze gebuiken ze niet veel.
Maar nu komt het, ik ga fulltime werken omdat we dat financieel nodig hebben als gezin.
En ben bang dat ik de juiste zorg voor de paarden en me concentreren op baan en kinderen niet kan waarmaken.
Ben daarom rond gaan kijken naar andere opties.
Heb er 2 naast mijn huidige stek.
Moet wel Zeggen mijn paarden zijn graag buiten gaan uit zichzelf niet vaak binnen staan en mijn grote merrie heeft artrose door trauma van buitenaf.
Optie 1 pensionstalling waar ze 6 uurtjes per dag buiten komen in nu modderweide.
Daarna op stal met stro bodem, voordroog en brok en indien ze mogen maïs ( voer nooit maïs aan mn clubje)
Optie 2, 24/7 buiten zonder schuilstal. Er is nu daar geen mogelijkheid tot binnen doen.
Wel goede weide die droog genoeg blijft, in een grotere groep volwassen paarden.
Waar ze hooi bij krijgen.
Heb geen super luxe warm bloeden maar een Gelderse merrie van nu 9, haar 3,5 jarige dochter een fries mix ( die vroeger als stalpaard of toen ze meer op stal stond een lelijk kuchje had Smorgens) nummer 3 is een New forest mix.
En onze mini.
Nu met die hevige regenval hebben ze niet te dikke goede waterdichte dekens op ( Rambo)
Behalve de Mini die loopt zo met teddy vacht.
Mijn vraag, wat is wijsheid?
Optie 1 of 2
En kunnen mijn paarden nu nog 24/7 buiten Zonder schuilstal?

Ben benieuwd wat Bokt ervan vindt?

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: 24/7 buiten zonder schuilstal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 07:40

Hoe zit het met de beschutting van bomen e.d. bij optie 2?

Onze fjorden en shetlanders hebben wel een schuiltent, maar daar maken ze nooit gebruik van. Liever schuilen ze onder wat overhangende takken aan de rand van het weiland.

Zinzi_jewel

Berichten: 8801
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: 24/7 buiten zonder schuilstal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 07:44

Het lompe van mijn topic is dat ik optie 2 nog moet bekijken heb de mensen aan de telefoon gehad.
Zij hebben een hele groep volwassen paarden die altijd buiten lopen en hun ervaring is dat dat prima kan.
Alleen veulens en jaarringen komen evt binnen maar de volwassen paarden gedeien erg goed buiten.
Ook de referenties daar zijn prima.
Het is een pensionstal. En kan de faciliteiten wel gebruiken daar.

Maar laag hangende takken? Bomen worden kaal in de herfst dus heb daar niet aan gedacht. Maar idd een rij bomen breekt idd de evt wind. Want die zal het ergste zijn.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: 24/7 buiten zonder schuilstal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 07:59

Klopt, de combinatie wind/regen is de ergste. Er is dus wel een mogelijkheid om naar binnen te gaan in geval van nood e.d.? In dat geval zou ik niet twijfelen. Lekker gaan kijken en als het voor de rest bevalt zou ik die kant op gaan.

Nhmeisje
Berichten: 209
Geregistreerd: 18-07-10
Woonplaats: Hilversum

Re: 24/7 buiten zonder schuilstal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 08:07

Beter 24/7 buiten zonder schuilstal dan wel 18 uur binnen stiltstaan in een stal tot verveling aan toe en maar 6 uurtjes even naar buiten mogen.. Maar iedereen heeft hier een andere mening over anders eens kijken op paardnatuurlijk.nl staan veel handige weetjes over je paard 24/7 buiten houden

Zinzi_jewel

Berichten: 8801
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 08:13

Dan zou de mogelijkheid er zijn .Maar het principe van die groep is buiten moet wel heel erg worden voor die groep binnen komt .tevens zijn die groep stallen nu bezet door schijnbaar volledig pension die betalen voor snachts stal .
Eigenlijk groeps stal .splitsen was eigenlijk moeilijk omdat er maar 1 deur inzit .

Paard.natuurlijk ken ik .
Maar lees daar vaak dat paarden altijd buiten kunnen .onze C pony had het afgelopen winter erg zwaar .was wel stal paard voor hij bij ons kwam .
Maar zal daar weer eens inloggen

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 08:15

En de paardjes laten staan en gebruik maken van slowfeeders. Eventueel iemand erbij zoeken, die in de nabije omgeving woont en kan helpen met de verzorging?

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 08:22

Ik vind het niet echt kunnen, ook een rij bomen vind ik echt niet genoeg als beschutting.
Waar ze nu staan kunnen ze daar niet blijven daar hebben ze in ieder geval stallen?
Misschien ook eens overwegen een paardje weg te doen, is makkelijker gezegd dan gedaan.
Maar dat zou financieel en qau tijd waarschijnlijk al een stuk opluchten.

Terugkomend op je vraag, zou ik mijn paarden absoluut niet zonder beschutting zetten in de winter.
Ze maken weinig gebruik van de stallen en toch als het heel vies is, weet ik zeker dat ze er graag in gaan staan.
Zeker het paardje met artrose.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 08:30

mijn pony heeft zijn leven lang winters op stal gestaan tot hij last van zijn longen kreeg.
nu staat hij op zijn 21e 24/7 buiten zonder schuilstal en dat gaat super goed!
kwestie van goed voeren, dus naast ruim voldoende ruwvoer( ze mogen winters gerust wat dikker staan) ook krachtvoer geven.
beetje beschutting dat ze uit de wind staan is prima en goede dekens lossen het probleem van geen stal al snel op.
kan best hoor :j

bij ons lopen er meerdere dieren 24/7 buiten, jong en oud en gaat altijd goed :)

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 08:52

ik zou ze niet gaan verhuizen naar een weiland zonder schuilstal.

dan zou ik nog eerder voor een optie gaan die al eerder genoemd werd om er 1tje weg te doen en bijv. hulp te zoeken bij
het verzorgen.

als je al aangeeft meer te gaan werken en geen tijd meer voor ze hebt. Wat zijn dan jouw plannen met hun.

in die kudde zetten en dan geen omkijken meer naar hebben of ga je in de avond nog met 1 of meerdere wat doen.?

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: 24/7 buiten zonder schuilstal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 09:17

waarom kan de huidige stek niet blijven? Kijk om voldoende grote slowfeeders te maken. (ik hoef dan maar eens in de 2-3 dagen hooi bijvullen, als je er meer zet kun je een keer per week op je vrije dag overal hooi aanvullen, en komen ze toe voor een week. Tussendoor gewoon eventjes checken dat ze eraan kunnen en dat is het .
Dan hoef je enkel maar 1 X per dag krachtvoer te geven en wat mest te ruimen, en in een halfuurtje tot een uurtje ben je klaar ...

Zinzi_jewel

Berichten: 8801
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: 24/7 buiten zonder schuilstal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 09:38

Eentje wegdoen is een optie die in overweging is.
Maar of je nou 3 of 4 moet voeren. Dat maakt qua tijd niet veel uit.
Het gaat me qua verplaatsen dan meer nog om de tijd die ik heb dat ik die ook werkelijk aan hun kan besteden.
Lichamelijke verzorging en wat werken met ze.
Dat ik nu fulltime ga werken is omdat ik bijna een jaar werkeloos geweest ben. Had een partime contract hiervoor.
Je kunt natellen hoe veel ww ik had. De spaarpot is zowat leeg en partime werk 24 uur is zeldzaam..
Het is 10/12 of fulltime.
En krijg nu een fulltime baan en wil dit laten slagen.
Het is best druk met fulltime werk en kinderen en paarden.
Mijn vriend is afgekeurd voor werk.

Ik heb overigens geprobeerd veel hooi te geven zodat 1 x per dag genoeg is. Want zoveel dat ik maar elke 2/3 dagen hooi hoef te geven werkt niet. En dan nog zit ik met het feit dat het na het werk donker is.
Ik wil dat de Paarden niets tekort komen en het gezin ook niet.

Een verzorgster heb ik ook geprobeerd. Tot 2 x toe.
De eerste mislukte omdat ze zomaar ineens kei hard aan de teugel trok van mijn merrie die stond niet stil genoeg. Het was beetje spooky weer. Toen ik zei dat die bek niet van beton was. Kreeg ik daags erna een app dat ze geen klik had met paard.
De 2e bleek geen tijd te kunnen vrijmaken om.2/3 keer per week te komen.

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 09:39

idd duhelo, wat was ook mijn gedachte.

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 09:47

als je echt wil is dat wel mogelijk hoor, je kan een lichtpunt maken en er zijn echtw el mogelijkheden om voor meerdere dagen hooit te voorzien.

Kan je vriend niet helpen?

ik zou een dier met atrose niet op stal willen hebben, maar ook niet zonder schuilstal

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 09:48

Vervelend allemaal zeg, kan me je dillema wel heel goed voorstellen en knap hoe je dit allemaal wilt gaan doen.
De pest is als je dadelijk je paardjes zonder beschutting hebt staan en het lijkt toch niet te gaan, dat je dan pas echt met zorgen zit.
Ik zou toch een oplossing op je huidige plek proberen te verzinnen.
Maar kan me heel goed voorstellen dat het heel zwaar word.

Zinzi_jewel

Berichten: 8801
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 09:53

Die houdt niet van de paarden. Heb het al.eens gezegd dat hij best paarden kan voeren maar dat ziet ie niet zitten.
Lichtpunten heb ik wel.
Maar ben wel benieuwd hoeveel hooi jullie geven zodat ze echt 24 uur toe kunnen of tenminste de aanbevolen 16/18 uur.
Ze hoeven niet constant aan het hooi te staan maar het moet wel beschikbaar zijn natuurlijk.
Misschien zie ik overal spoken, maar dacht zo als ik 39 uur per week werk wil ik wel wat quality time aan kinderen kunnen besteden en aan de paarden.
En op een pension plek is een verzorger vinden misschien ook wat makkelijker.

Je hebt een punt Jesito, daarom vraag ik er hier ook naar.
Wat wijsheid is.
Ik ga natuurlijk wel vragen als blijkt dat ze niet buiten kunnen er toch wat bedacht kan worden dat ze binnen komen s avonds. Maar ga er voor nu even vanuit dat dat niet kan zeg maar.

Maar als er hier mensen een plek weten in straal van 25 km ongeveer rond Luijksgestel hoor ik het natuurlijk graag

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 09:57

Verder kijken naar een optie 3.
Buiten zonder minstens een overkapping vind ik echt een nogo en voor jouw paarden is zoveel binnen ook geen oplossing.

Wat ik bij een stalhouderij in de buurt zie:
Afbeelding
Groot pak hooi of voordroog erop en klaar.

Wordt er wel meer vermorst, maar ze hebben wel altijd ruwvoer.

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: 24/7 buiten zonder schuilstal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:03

die heb je ook al met een slowfeed net erover, ook veel minder verspilling.

Tja als jij nu volledig kostwinner wordt vind ik eigenlijk dat hij ook wel mee mag helpen aan jouw liefhebberij

Zinzi_jewel

Berichten: 8801
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 10:04

Een optie 3.
Ja ben zoekende.
Als iemand wat weet in mijn regio hoor ik het graag.
Weet dat veel soort stalling wat ik zoek echt via via gaat.

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:09

Zou je man het ook niet voor een tijdje willen proberen, ten slotte ga jij ook overstag met een fulltime baan... Wie weet gaat hij je paardjes dan toch wel leuk vinden en heb jij wat meer tijd om naar een goede oplossing te zoeken voor je paardjes.

Oreo

Berichten: 2037
Geregistreerd: 26-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:14

Zonder schuilstal zou mij ook t e bar zijn. Ik zou inderdaad proberen met wat aanpassingen op je huidige plek te blijven. Er is vast wel een manier te verzinnen dat je voor meerdere dagen hooi klaar kunt zetten.

Daarbij ( persoonlijke mening) zou mijn vriend in deze situatie niet aan hoeven te komen met "Ik hou niet van paarden, dus jij gaat maar lekker fulltime werken en daarnaast een gedeelte van het huishouden, de kinderen én in je uppie de paarden verzorgen" Sorry hoor, maar dat ging ik écht niet accepteren.

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:29

ik zou dan idd proberen om iets te vinden waar je meer hooi in kan doen wat dan wel droog en goed blijft.

en jouw partner is afgekeurd voor werk maar kan hij wel gewoon voeren/mesten of zo?

hij kan het wel niet leen leuk vinden maar als jij fulltime gaat werken om jullie huishouden draaiende te houden mag hij ook wel
een steentje bijdragen lijkt mij. :j

Zinzi_jewel

Berichten: 8801
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: 24/7 buiten zonder schuilstal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 10:33

Ik zal hem dit topic onder de neus duwen. Hij vindt als ik geen tijd kan maken voor die knollen ik ze maar moet opruimen.
Rare gedachte gang heeft ook met zn ziekte te maken. Helaas.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 11:02

TS, lastige situatie. Ik zou eerlijk gezegd ook op je huidige plek zoeken naar opties. Je zou ook een paardje weg kunnen doen (heel pijnlijk ik weet het) en een weidegenoot kunnen zoeken met wie je de taken kunt verdelen?

De ruif die Urielle plaatste hebben wij ook en dit is ideaal! Met de verspilling valt het echt heel erg mee hoor. Hou er wel rekening mee dat het om de ruif wel modderig kan worden en een ruif verplaatsen is wat lastiger dan losse hoopjes ruwvoer verspreid neerleggen. Wij doen grote balen in de ruif en daar doet een kudde van 12 paarden (waarvan 5 stuks dag en nacht) ongeveer een dag of 3/4 mee als er geen gras meer staat.

Onze paarden staan ook 24/7 zonder schuilstal (ik heb overigens wel een stal waar ik gebruik van kan maken) en ik maak me hier echt geen zorgen over hoor. Een dag of 3 per jaar vinden de paarden het echt niet leuk omdat het te lang achter elkaar regent maar de overige 362 dagen per jaar is er niks aan de hand ;). Je moet echter wel de kachel running houden door 24/7 ruwvoer aan te bieden en inderdaad bij echt bar weer zou je een deken om kunnen doen. De mogelijkheid van een stal als het écht nood (je kunt tenslotte pas een deken op leggen als je paard droog is bijvoorbeeld ;)) is wel fijn.

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 11:04

Ik heb mn paard ook een winter zonder schuilstal (of andere schuilmogelijkheid) buiten gehad, in een vergelijkbare situatie als die jij schetst. Supergoed weiland zonder een spatje modder. Maar uiteindelijk heb ik hem toch verhuisd naar een plek met schuilstal. Het is gewoon echt wel heftig namelijk.. Afgelopen winter lag er 3 weken aan een stuk sneeuw. Mijn paard stond buiten. Het heeft ook een keer 2 weken aan een stuk geregend. Mijn paard stond buiten. In onweer, storm, hagelbuien, hij buiten.. Het voelde gewoon niet goed. Ook al was er qua gezondheid niet echt iets aan hem te zien: hij was blij en levendig en zat super in zijn vacht. Nu heeft hij gelukkig een fijne schuilstal en als het hard waait of echt hard regent (of als het heel warm is) staat hij erin (denk ook aan de zomer: voldoende schaduw is misschien nog wel belangrijker dan het kunnen schuilen in de winter :) ). Ben heel blij dat hij dat nu heeft.

Ben wel van mening dat een paard niet in een stal hoort, dus optie 2 zou voor mij afvallen :)

Op marktplaats kun je trouwens heel veel verschillende soorten slowfeeders vinden. Deze kun je vullen met hooi en paarden eten daardoor de hele dag door kleine beetjes. Het is echt heel goed mogelijk om deze voor 2 of 3 dagen (of als je echt een grote hebt, een week) te vullen. Maar ik snap ook wel dat uberhaupt de zorg voor 4 paarden teveel is in combinatie met een fulltime baan en kinderen :)