Ruitergewicht van 90 kilo; wol geschikt als kussenvulling?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Ruitergewicht van 90 kilo; wol geschikt als kussenvulling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-13 11:45

Beetje kromme titel , sorry...

Ik ben op zoek naar een nieuw zadel , en gisteren is Helen geweest.
Ik heb zelf echt geen verstand van zadels , maar met enige logica krijg ik toch wat vragen

Nu heb ik hier 2 zadels liggen om te proberen , maar beide met wolvulling.
Hiervoor had ik een thorrowgood te leen , die echt super lag in het begin.
Maar al vrij snel zakte de wolvulling in elkaar , en wipte het zadel aan de achterkant.
Tuurlijk kan je opvullen , maar...
Met een ruitergewicht van 90 kilo , worden de kussens dan niet op een gegeven moment knetterhard?
[Blijft wol inzakken met zoon ruitergewicht , waardoor er zoveel bijgevuld moet worden dat de kussens echt knetterhard worden?]

Is het zinvol om zadelvulling afhankelijk te laten zijn van het ruitergewicht?
Zijn er ruiters hier van 90 kilo en zwaarder die ervaring hebben met wolgevulde kussens?


Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-13 23:47

Is de vraag zo dom? of zo intelligent :D

Niemand die hier een mening/idee over heeft?

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Ruitergewicht van 90 kilo; wol geschikt als kussenvulling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:51

Als het goed is zet de wol weer uit als er geen druk op staat, en zorgt hiermee gewoon voor demping.
Echter moet de kwaliteit van het wol dan wel goed zijn.

Wol wordt na verloop van tijd altijd hard, daarom moet ook na eens in de paar jaar de hele vulling worden vervangen (8 a 12 jaar). Misschien is dit bij een hoger ruitergewicht wel iets eerder.

Even mijn complimenten dat je hierbij nadenkt ;)!

cashlee

Berichten: 472
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Wijchen

Re: Ruitergewicht van 90 kilo; wol geschikt als kussenvulling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:56

Ik vind het een interessante vraag maar kan er helaas geen zinnig antwoord op geven.. Succes! En ik blijf dit even volgen om mijn kennis te vergroten.

♥ Charlie ♥

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-13 00:13

smurffie schreef:
Als het goed is zet de wol weer uit als er geen druk op staat, en zorgt hiermee gewoon voor demping.
Echter moet de kwaliteit van het wol dan wel goed zijn.

Wol wordt na verloop van tijd altijd hard, daarom moet ook na eens in de paar jaar de hele vulling worden vervangen (8 a 12 jaar). Misschien is dit bij een hoger ruitergewicht wel iets eerder.

Even mijn complimenten dat je hierbij nadenkt ;)!


Ja dat krijg je als je je schuldig voelt over je gewicht [kan er weinig aan doen , ben erg lang]

Oke , goede wol veert dus terug. Dat stelt me een beetje gerust...

In de afgelopen decennia zie je steeds meer dat men andere kussenvullingen uit probeert.
Zou dit het gevolg kunnen zijn van het ''toegenomen'' ruitergewicht?
Mensen worden langer , en dus ook zwaarder...

En ik ben dus ook erg benieuwd hoe de wolgevulde kussens van ruiters rond en boven de 90 kilo aanvoelen.
Of kiest iedereen dan voor flair?

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Ruitergewicht van 90 kilo; wol geschikt als kussenvulling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 01:59

Iemand die goed meebeweegt van 90 kilo is minder zwaar voor het paard dan iemand van 70 kilo die net naast de beweging zit.

Dingen als flair en cair zijn heeeel veel moeilijker exact op maat te krijgen en met een zwaarder gewicht is het natuurlijk erg kwalijk als je bepaalde drukpunten krijgt door het lastige opmaat krijgen van het zadel.
Wolvulling is veel makkelijker en beter aan te passen.

Ikzelf ben vrij zwaar voor mijn pony en hierom vind ik het erg belangrijk dat mijn zadelmaker vaaaak komt. Hij komt hier dus minimaal 1 keer per half jaar soms 1 keer per 3 maanden.
Hierbij heb ik het voordeel dat mijn merrie niet loopt als het zadel niet goed ligt of de ruiter niet genoeg balans heeft.

Nieuwe ontwikkelingen op kussenvulling is denk ik voornamelijk omdat mensen steeds meer bezig zijn met de gevolgen van een zadel en ook de gevolgen van slechte zadels.
Natuurlijk probeer je altijd naar beter te streven, maar nieuwe dingen hebben kinderziektes.

mellen95

Berichten: 735
Geregistreerd: 29-03-10
Woonplaats: Klarenbeek(nabij apeldoorn)

Re: Ruitergewicht van 90 kilo; wol geschikt als kussenvulling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 07:26

Heb je deze vragen ook aan helen gesteld, of anders vraag het haar even.
Ik denk dat zij je wel de juiste antwoorden kan geven.

[o]

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-13 09:32

smurffie schreef:
Iemand die goed meebeweegt van 90 kilo is minder zwaar voor het paard dan iemand van 70 kilo die net naast de beweging zit.

Dingen als flair en cair zijn heeeel veel moeilijker exact op maat te krijgen en met een zwaarder gewicht is het natuurlijk erg kwalijk als je bepaalde drukpunten krijgt door het lastige opmaat krijgen van het zadel.
Wolvulling is veel makkelijker en beter aan te passen.

Ikzelf ben vrij zwaar voor mijn pony en hierom vind ik het erg belangrijk dat mijn zadelmaker vaaaak komt. Hij komt hier dus minimaal 1 keer per half jaar soms 1 keer per 3 maanden.
Hierbij heb ik het voordeel dat mijn merrie niet loopt als het zadel niet goed ligt of de ruiter niet genoeg balans heeft.

Nieuwe ontwikkelingen op kussenvulling is denk ik voornamelijk omdat mensen steeds meer bezig zijn met de gevolgen van een zadel en ook de gevolgen van slechte zadels.
Natuurlijk probeer je altijd naar beter te streven, maar nieuwe dingen hebben kinderziektes.


Ik doe mijn stinkende best , maar ben geen goede ruiter in de zin van perfect meegaan in de beweging van het paard.

Heeft flair nog zoveel kinderziektes dan? Mijn idee was dat dat nog wel eens een hele goede oplossing zou kunnen zijn , mocht ik gaan merken dat de kussens van het zadel elke keer opgevuld moeten worden en daardoor hard gaan aanvoelen...

Ik kan me ook voorstellen dat wol goed terug kan veren na een piekbelasting bij iemand van bv 50 kilo. Maar als de piekbelasting continu plaatsvind door een persoon van 90 kilo , kan ik me ook voorstellen dat het voor de wolvulling een keer op houdt. Lucht heeft dat niet...Maar de boomvorm wordt dan wel heel belangrijk lijkt me...

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-13 09:33

mellen95 schreef:
Heb je deze vragen ook aan helen gesteld, of anders vraag het haar even.
Ik denk dat zij je wel de juiste antwoorden kan geven.


Natuurlijk bedenk ik dit soort dingen pas , als de vogel al gevlogen is :P
Maar ik spreek haar binnenkort nog , en zal het haar zeker voorleggen.
Volgens mij heeft ze zelf wel flair kussens....

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 09:43

Vraagje zakt je zadel elke keer naar achteren na een tijdje?
Ik zelf ben ook zwaar en mijn kussens na opvullen waren naar twee maand weer zo slecht dat mijn zadel naar achteren viel. Incl ik waardoor ik niet goed meer zat.
Wat bleek dat mijn boom die er in zat niet recht was maar wat gebogen was waardoor ik kon laten opvullen wat ik wou. Boom is recht gemaakt en nergens geen last van.

Jetsknot.nl!! Leuke unieke paracord halsters, touwen, vliegenfrontriemen, hondenhalsbanden enz
Lieve Chevke, we zullen je nooit vergeten. Veel te jong. Nog zoveel plannen. GMPTK zal nooit meer hetzelfde zijn. Voor altijd in ons hart.
Lieve Guus ik zal je boevenstreken gaan missen.......


Urielle

Berichten: 50067
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 09:46

Ik weeg geen 90 kilo maar een van de redenen dat ik van flair teruggegaan ben op wol is dat er steeds minder fitters zijn, veel stoppen er weer mee. En het is echt wel heel vaak aanpassen en met die voorrijkosten is het financieel ook niet leuk meer op een gegeven moment.
Waar ik ook van baalde is dat ik mijn dure Wowzadel (bijna 3000 Euro) uiteindelijk nog niet eens voor een derde van de prijs kon verkopen. Ik weet niet of jij onder een ander zadel flairkussens zou zetten, maar Wow was iig nagenoeg onverkoopbaar.

May the odds be ever in your favor.
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-13 09:53

Zadel zakt naar voor.
De kussens hadden aan de voorkant bijgevuld moeten worden.
Dat was met een spiksplinter nieuw thorrowgood zadeltje welke ik als leenzadel heb mogen gebruiken.
Helen geeft ook het advies om na 20 uur rijden het zadel te laten nakijken , en dat is in dit geval niet gebeurd , omdat het een leenzadel was.
Heb nu een Fryso , en een kent en masters om te proberen.
Zou van beide graag wel eens de boom willen zien , en hoe die naakt op de rug van het paard ligt......

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-13 09:59

Urielle schreef:
Ik weeg geen 90 kilo maar een van de redenen dat ik van flair teruggegaan ben op wol is dat er steeds minder fitters zijn, veel stoppen er weer mee. En het is echt wel heel vaak aanpassen en met die voorrijkosten is het financieel ook niet leuk meer op een gegeven moment.
Waar ik ook van baalde is dat ik mijn dure Wowzadel (bijna 3000 Euro) uiteindelijk nog niet eens voor een derde van de prijs kon verkopen. Ik weet niet of jij onder een ander zadel flairkussens zou zetten, maar Wow was iig nagenoeg onverkoopbaar.


Sjemig...je zou toch denken , genoeg lucht is genoeg lucht , maar blijkbaar werkt het zo niet....
Wow had ik graag willen hebben , omdat het mij echt ideaal leek voor het paard , maar had er geen geld voor.
Ik begreep ook van Helen dat het afstellen erg nauw komt , en dat je als ruiter echt zelf ook alles goed moet kunnen voelen , en zo ver ben ik nog niet.
Ik voel veel , maar niet alles :o

Mijn idee was , dat als het mogelijk is onder de boom , ik uiteindelijk voor flair zou gaan...
Goh , wat jammer ... , en sneu voor jou met je wow.

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:00

Ik heb ook een Fryso zadel. Mijn zadelmaker Feike Bruinsma heeft dus ook mijn zadel uit elkaar gehaald om te kijken hoe mijn boom was, of het daar aan lag of aan de kussens zelf. Was dus mijn boom. Hebben meerdere frysozadels op stal maar alleen de mijne was niet goed.

Jetsknot.nl!! Leuke unieke paracord halsters, touwen, vliegenfrontriemen, hondenhalsbanden enz
Lieve Chevke, we zullen je nooit vergeten. Veel te jong. Nog zoveel plannen. GMPTK zal nooit meer hetzelfde zijn. Voor altijd in ons hart.
Lieve Guus ik zal je boevenstreken gaan missen.......

koetje28

Berichten: 340
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:04

helen is naar mijn mening een vrouw die vertand van zaken heeft omdat ze weet (ook qua gewicht) waar ze het over heeft! ik zou dus zeer zeker bij haar de navraag doen over het hoe en wat en indien zij denkt dat flair een mogelijkheid is zal zij dit ook zeker bekijken. je kan ook kijken dat je als 1 van deze testzadels je bevalt of helen er een nieuwe vulling in kan doen met een soort schuimrubber (weet de benaming van haar niet meer) voor een betere drukverdeling. dit is hetgeen zij mij ook aangeraden heeft! ben zelf ook zwaarder maar wel gezegend met een merrie die bij opzadelen al precies aangeeft hoe het zadel moet liggen (op de mm nauwkeurig :+ )

mijn bonte koe wat een mazzel dat jij in mijn leven bent gekomen :)

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ruitergewicht van 90 kilo; wol geschikt als kussenvulling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:20

Het is volledig normaal dat een nieuw wolzadel binnen enkele maanden inzakt.
Dan moet het even netjes bijgevuld worden en daarna gewoon 1x per jaar gecontrolleerd worden.
Na enkele jaren (zeker niet 8 eerder 3) kun je dan alles laten vervangen.
Bij zware ruiters kun je ook vragen om een viltlaag of schuimstof lining met daar bovenop wol.

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-13 10:21

tinkersjakie schreef:
Ik heb ook een Fryso zadel. Mijn zadelmaker Feike Bruinsma heeft dus ook mijn zadel uit elkaar gehaald om te kijken hoe mijn boom was, of het daar aan lag of aan de kussens zelf. Was dus mijn boom. Hebben meerdere frysozadels op stal maar alleen de mijne was niet goed.


Thanks voor de tip!
Ik neem aan dat Helen dit alwel gecontroleerd heeft , want ze staat wel in voor haar verkochte zadels.
Mocht ik gaan voor de fryso , en er ontstaan problemen , dan zal ik dit zeker aankaarten!

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-13 10:23

koetje28 schreef:
helen is naar mijn mening een vrouw die vertand van zaken heeft omdat ze weet (ook qua gewicht) waar ze het over heeft! ik zou dus zeer zeker bij haar de navraag doen over het hoe en wat en indien zij denkt dat flair een mogelijkheid is zal zij dit ook zeker bekijken. je kan ook kijken dat je als 1 van deze testzadels je bevalt of helen er een nieuwe vulling in kan doen met een soort schuimrubber (weet de benaming van haar niet meer) voor een betere drukverdeling. dit is hetgeen zij mij ook aangeraden heeft! ben zelf ook zwaarder maar wel gezegend met een merrie die bij opzadelen al precies aangeeft hoe het zadel moet liggen (op de mm nauwkeurig :+ )


Ga ik ook zeker doen!!
Ik bedacht deze vragen pas nadat ze al weg was...

Mijn merrie is te vergevingsgezind....helaassssss

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-13 10:24

Sizzle schreef:
Het is volledig normaal dat een nieuw wolzadel binnen enkele maanden inzakt.
Dan moet het even netjes bijgevuld worden en daarna gewoon 1x per jaar gecontrolleerd worden.
Na enkele jaren (zeker niet 8 eerder 3) kun je dan alles laten vervangen.
Bij zware ruiters kun je ook vragen om een viltlaag of schuimstof lining met daar bovenop wol.


Vilt ken ik , maar schuimstof lining niet...heb je een linkje?

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ruitergewicht van 90 kilo; wol geschikt als kussenvulling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:29

Nee, daar heb ik geen link over.
Er komen 2 laagjes in van een specifiek materiaal (schuimstof achtig) waarbij de onderste vrij zacht is en die erbovenop wat steviger zodat je eventuele klitten in de wol niet zo snel voelt.
Je kussens blijven dan langer vlak met minder drukpunten.
Elke MSFCer kan dat voor je doen.

BritHittepit

Berichten: 2543
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Re: Ruitergewicht van 90 kilo; wol geschikt als kussenvulling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 11:00

Ik denk dat prestige ook zo n vulling heeft...

You're not working on the horse, you're working on yourself!

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 11:19

smurffie schreef:
Iemand die goed meebeweegt van 90 kilo is minder zwaar voor het paard dan iemand van 70 kilo die net naast de beweging zit.

.


Dit blijkt uit onderzoek helaas niet waar te zijn....
Hoe hoger het gewicht, hoe meer stress paarden kregen.
De druk (het ruitergewicht) neemt in beweging tot 3x toe, een zadel en dus paard heeft nogal wat te verduren.
Dit is niet de vraag, maar wil toch even deze opmerking ontzenuwen.

Een groot gewicht op een klein oppervlak op gevoelig weefsel plaatsen blijft tricky.... ik zou er een echt goede zadelmaker bij halen.

Suzan_bobar

Berichten: 4248
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Ruitergewicht van 90 kilo; wol geschikt als kussenvulling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 11:23

Fabriekswol is een stuk goedkoper en zakt altijd snel in. Niet voor niets zegt Helen dat ze na 20 gereden uren terug komt. Dan wordt het zadel weer helemaal tip top gemaakt door haar en dan blijft het okey. Zo is mijn ervaring met haar zadels en ik weeg ook zeker 90kg. Ben juist bij haar terecht gekomen doordat ze zo onwijs deskundig is. Ik zou deze vraag dus ook rustig bij haar neerleggen als ik jouw was.

Equine Lymfe Drainage Therapeut
Myofacial Equine Therapeut
Paardensportmasseur
Hirudotherapie (bloedzuigers)
http://Www.suzanabbink.nl

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 11:58

Sizzle schreef:
Het is volledig normaal dat een nieuw wolzadel binnen enkele maanden inzakt.
Dan moet het even netjes bijgevuld worden en daarna gewoon 1x per jaar gecontrolleerd worden.
Na enkele jaren (zeker niet 8 eerder 3) kun je dan alles laten vervangen.
Bij zware ruiters kun je ook vragen om een viltlaag of schuimstof lining met daar bovenop wol.

Na 3 jaar? Dan heb je echt bizar slecht wol dat je zadelmaker gebruikt.
Iedere opvulbuurt gaat er wel iets in en uit maar helemaal vernieuwen na 3 jaar trek ik de zadelmaker en de kwaliteit van zijn spullen goed in twijfel.

Over de opmerking van ninx dat iemand van 90 die meebeweegt lichter is dan iemand van 70 die dat niet doet wil mijn merrie graag bewijzen. Boven de 50 kilo en naast haar beweging zitten ga je zandhappen, terwijl een zwaardere ruiter heerlijk met haar kan sturen als deze wel goed zit.
In dat onderzoek is bewezen volgens mij met enkel gewicht, daar heb ik het dus niet over. Dat onderzoek is imo ook geldweggooien geweest want dat kan iedereen verzinnen.

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-13 12:03

Ninx schreef:
smurffie schreef:
Iemand die goed meebeweegt van 90 kilo is minder zwaar voor het paard dan iemand van 70 kilo die net naast de beweging zit.

.


Dit blijkt uit onderzoek helaas niet waar te zijn....
Hoe hoger het gewicht, hoe meer stress paarden kregen.
De druk (het ruitergewicht) neemt in beweging tot 3x toe, een zadel en dus paard heeft nogal wat te verduren.
Dit is niet de vraag, maar wil toch even deze opmerking ontzenuwen.

Een groot gewicht op een klein oppervlak op gevoelig weefsel plaatsen blijft tricky.... ik zou er een echt goede zadelmaker bij halen.


Wees gerust , er is een goeie bezig hier ;)

En ik ben mezelf enorm bewust van mijn gewicht.[paard is ook pas ingereden toen ze 6,5 jaar was , en nu nog draaf ik buiten alleen als ze ontspannen is]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, KDS, ricojoreen en 99 bezoekers